Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaihileikkaus kaksi kertaa

Vierailija
12.09.2025 |

Voiko linssit vaihtaa vahvempiin? Kenelläkään kokemusta. 

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikas sameaa settiä. Kaihi leikattu  ( näkö -9 hajataitolla- > leikattuna - 2 edellleen hajataittoa )  eikä mikään ap:n kertoma muistuta omaa kokemustani huom.esitutkimuksineen. Saan kuvan kuin lääkäri olisi täysin randomisti arponut kunhan nyt jotain linssiä laitetaan.

En usko, että randomisti. Mutta minulla olisi ollut tarkat paperit prk-leikkauksesta kotona. Niitä ei tarvittu.

Kai tähän jokin syy on, miksen nyt näe hyvin kauas. Lähinäön heikkenemisen tiesin. 

Ehkä sitten odotin liikaa. Kun lääkäri sanoi, että näkö menee lähelle 0. 

Onkohan tämä yleistäkin, ettei linssileikkaus mene niinkuin on suunniteltu. 

Mikä näöntarkkuus nyt on silmissä? Onko sama molemmissa, vai toinen huonompi?

"En ole käynyt vielä silmälääkärin tarkastuksessa. Vasemman silmän pinnalla on epätasaisuutta. Mutta näen silti linssileikkauksen jälkeen vanhoilla silmälaseilla paljon tarkemmin kuin ilman laseja. Eli tuskin siitä on kyse. Ehkä mittaukset eivät olleet tarpeeksi tarkkoja. "

Saako kysyä, missä kävit leikkauttamassa?

Menetkö kontrolliin samaan paikkaan? Kannattaa tietysti huomauttaa, ettei ole tyytyväinen lopputulokseen.

Uusintaleikkauksen eli myökiönvaihdon voi tehdä, jos ei ole riskitekijöitä. 

Vierailija
62/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule en valittanut. Kun olin tarkastuksessa vuosia myohemmin tuolla samalla silmäkirurgilla, niin hän mittasi silmän paineita. En tiedä, mitä tapahtui. Mutta pyörryin ihan totaalisesti. Olin kymmenen sekunttia taju kankaalla. Ja samalla tuli pissat ihan kunnolla housuun. Sen jälkeen en ole sinne mennyt. 

Ehkä tökkäsi liian kovaa silmään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikas sameaa settiä. Kaihi leikattu  ( näkö -9 hajataitolla- > leikattuna - 2 edellleen hajataittoa )  eikä mikään ap:n kertoma muistuta omaa kokemustani huom.esitutkimuksineen. Saan kuvan kuin lääkäri olisi täysin randomisti arponut kunhan nyt jotain linssiä laitetaan.

En usko, että randomisti. Mutta minulla olisi ollut tarkat paperit prk-leikkauksesta kotona. Niitä ei tarvittu.

Kai tähän jokin syy on, miksen nyt näe hyvin kauas. Lähinäön heikkenemisen tiesin. 

Mikä näöntarkkuus nyt on silmissä?

Se on mainittu tuolla. Kyllähän tuosta täytyy keskustella. Menen kontrolliin. 

Vierailija
64/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule en valittanut. Kun olin tarkastuksessa vuosia myohemmin tuolla samalla silmäkirurgilla, niin hän mittasi silmän paineita. En tiedä, mitä tapahtui. Mutta pyörryin ihan totaalisesti. Olin kymmenen sekunttia taju kankaalla. Ja samalla tuli pissat ihan kunnolla housuun. Sen jälkeen en ole sinne mennyt. 

Ehkä tökkäsi liian kovaa silmään. 

Tämä tapahtui sen ensimmäisen leikkauksen tehneen kirurgin vastaanotolla (vuosi 2000). En edes tajunnut, että silmät voi leikata uudestaan. Prk-leikkaus on kivulias, niin en halunnut edes ajatella sitä. 

Oli sen verran karmea kokemus tuo pyörtyminen. 

Vierailija
65/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä näöntarkkuus nyt on silmissä?

Se on mainittu tuolla. Kyllähän tuosta täytyy keskustella. Menen kontrolliin. 

Ei ole mainittu. Kerrot käyttäväsi lukulaseina marketin -2,5 laseina. En usko. Lukulasitmovat järjestään plus-merkkisiä. Ehkä tarkoitit +2,5?

Ja kaukonäön tarkkuudesta et ole sanonut mutta kuin että näet vanhoilla kaukolaseillasi paremmin kuin ilman laseja. Tämä on nollainformaatiota, kun emme tiedä lasien tehoja.

Juu, kontrolliin ja asialliset keskustelut tulille siellä.

Vierailija
66/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis +2,5 on lukulasit. Vanhat silmälasit ovat +3,25 ja +2,75. Näillä näen itse asiassa tosi hyvin, puolen kilometrin päähän mainoskyltit jne. Tosin kuvat kapenee reunoilta. Mutta myös kotona noin 5 metrin päähän näen terävästi näillä vanhoilla laseilla. Tosin yliterävästi. Joten on näkö parantunut kuitenkin. 

Vierailija
67/67 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuo näkö vielä tuosta parantua. Hoitajakin sanoi, että silmät ovat monta viikkoa turvoksissa. Ehkä mykiot ovat turvoksissa. Toisaalta näen vanhoilla laseilla. 

Jälkitarkastuskin suositellaan vasta 5-6 viikon päähän. Itselläni näkö muuttui vielä tuon jälkeenkin, piti vaihtaa uudet linssit silmälaseihin. Viikon kuluttua leikkauksesta en nähnyt vieä juuri mitään ja kaikki oli sumeeta. Ja kaihileikkauksesta siis kyse. Ja kyllä julkisellakin leikataan viikon välein kummatkin silmät.