Kaihileikkaus kaksi kertaa
Kommentit (67)
Kahden tuttavan silmät leikattiin erikseen. Minulle vakuutettiin tasan tarkkaan, ettei hyödytä mitään. Molemmat kannattaa kerralla.
Lisäksi leikkauksesta puuttui jotain olennaisia välineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne linssit voi vaihtaa.
Uusi leikkaus? Kuinka pian voi tehdä?
Kannattaa kysyä lääkäriltä. Jos leikkaus on tehty kovinkin vasta niin täytyy sanoa että ei ole lääkärillä oikein tainnut olla homma hanskassa ja saattaa olla että menee takuuseen
Lääkärit ja hoitajat eivät ikinä myönnä mitään. Eli soitanko jonnekin Mehiläisen johtoportaaseen ja kysyn asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne linssit voi vaihtaa.
Uusi leikkaus? Kuinka pian voi tehdä? P
Kannattaa kysyä lääkäriltä. Jos leikkaus on tehty kovinkin vasta niin täytyy sanoa että ei ole lääkärillä oikein tainnut olla homma hanskassa ja saattaa olla että menee takuuseen
Lääkärit ja hoitajat eivät ikinä myönnä mitään. Eli soitanko jonnekin Mehiläisen johtoportaaseen ja kysyn asiasta?
Pelottaa mennä samaan paikkaan. Kun vähän hutiloiden toimivat.
Ei tehty silmä kerrallaan nyt esim.
Tietysti sairaala saa maksun kahdesta silmästä kun leikataan kaksi. Mikä on lähes 4000 €. Yksi silmä on puolet vähemmän. Ei tule niin paljon voittoa.
Minuahan tämä haittaa, koska näkö on tärkeä ja ainutlaatuinen minulle. Paljon arvokkaampi kuin tuo 4000 €.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan mietityttää, että ei tarvittu niitä tarkkoja arvoja ennen prk-leikkausta. Minulla olisi ollut paperit kotona. Lääkäri sanoi, ettei tarvita. Hän oli kovin kiireinen. Oisko auttanut jotain nuo arvot.
Kuulostaa siltä että sinut leikannut lääkäri on peräisin silmälääketieteen museosta joten eipä sinänsä ihmetytä että lopputulos on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan mietityttää, että ei tarvittu niitä tarkkoja arvoja ennen prk-leikkausta. Minulla olisi ollut paperit kotona. Lääkäri sanoi, ettei tarvita. Hän oli kovin kiireinen. Oisko auttanut jotain nuo arvot.
Kuulostaa siltä että sinut leikannut lääkäri on peräisin silmälääketieteen museosta joten eipä sinänsä ihmetytä että lopputulos on mitä on.
Kyllä hän on kuulemma talon kokenein silmäkururgi.
Miksi molemmat leikattiin samaan aikaan? Kysyin tätä vielä sekä lääkäriltä ja hoitajalta. Hoitaja vähän naureskellen sanoi, että se on hankalaa olla , kun toinen silmä on leikattu ja toinen ei.
Kumpi leikkaus sinulle on siis tehty, kaihileikkaus vai laserointi? Kaihileikkauksen jälkeen menee muutamasta päivästä reiluun viikkoon, ennen kuin näkö on kirkas.
Minä olin kaihileikkauksessa vajaat kolme vuotta sitten. Silmät reagoivat leikkauksen jälkeen eri tavoin: toisella näin jo kolme päivää leikkauksen jälkeen hyvin, toisen näkö kirkastui viikossa.
Koska olen käyttänyt laseja lähes koko ikäni, sanoin etten halua ikänäköleikkausta, vaan pelkästään kaihileikkauksen. Käytän laseja edelleen, vaikka näen varsin hyvin kauas ilmankin laseja. Lukulasit minulla on erikseen. Noissa tavallisissa laseissakin on lukuosa, mutta minusta on hankala lukea esim. sängyssä moniteholaseilla. Siksi halusin lukulasit ja niiden vahvuus on ollut sama jo vuosikausia.
Jostain olen lukenut, että jos on aikaisemmin tehty laserleikkaus, niin ei välttämättä voi tehdä lainkaan kaihileikkausta, koska sarveiskalvo on niin ohut. Pitäneekö paikkansa? Ota selvää.
Olis nyt leikattu se toinen ensin ja sitten toinen. Niin olisi nähnyt, miten silmät reagoivat.
Minä tyhmä suostuin. Kun ajattelin, että asiantuntijoita ovat.
Kyllä molemmat silmät leikataan yleensä yhtäaikaa, olisi turhaan kahdet järjestelyt ja lisäksi hinta olisi luultavasti lähes sama joka tapauksessa.
Käy vaikka jollain hyvällä silmalääkärillä tutkituttamasa näkösi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi leikkaus sinulle on siis tehty, kaihileikkaus vai laserointi? Kaihileikkauksen jälkeen menee muutamasta päivästä reiluun viikkoon, ennen kuin näkö on kirkas.
Minä olin kaihileikkauksessa vajaat kolme vuotta sitten. Silmät reagoivat leikkauksen jälkeen eri tavoin: toisella näin jo kolme päivää leikkauksen jälkeen hyvin, toisen näkö kirkastui viikossa.
Koska olen käyttänyt laseja lähes koko ikäni, sanoin etten halua ikänäköleikkausta, vaan pelkästään kaihileikkauksen. Käytän laseja edelleen, vaikka näen varsin hyvin kauas ilmankin laseja. Lukulasit minulla on erikseen. Noissa tavallisissa laseissakin on lukuosa, mutta minusta on hankala lukea esim. sängyssä moniteholaseilla. Siksi halusin lukulasit ja niiden vahvuus on ollut sama jo vuosikausia.
Jostain olen lukenut, että jos on aikaisemmin tehty laserleikkaus, niin ei välttämättä voi tehdä lainkaan kaihileikkausta, koska sarveiskalvo on niin ohut. Pitäneekö pa
Linssileikkaus tehtiin. Ja lääkäri vakuutti, että pääsen eroon kaukolaseista. Nyt on kohta kolme viikkoa ja yhtä sumea on edelleen. Näen siis kauas tarkasti vanhoilla silmälaseillani -3.
Näen kyllä paremmin, mutta en nää ihmisten kasvoja tarkkaan noin 10 metrin päähän. En varmaan saisi ajaa autoakaan.
Miksi lääkäri sitten vakuutti, että kaukonäkö tulee lähemmäs nollaa?
Kyllä silmistä otettiin arvot, ja vaikka linssit on hiottu (prk), niin pystyi linssileikkauksen tekemään.
Eniten mietitytti tämä, ettei lääkäri halunnut nähdä prk-leikkauksen tietoja. Olin jollain vastaanotolla heittänyt, että arviolta olivat - 4 ennen leikkausta. Olivat tulleet takaisin noin -3. En tiedä, onko tuo olennaista. Onko?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa menee sekaisin taittovirheleikkaus ja kaihileikkaus.
Minulta leikattiin molemmat. Olen alle 40. Useita iriittejä. En tiedä, lukiko kirurgi edes sitäkään. Kova kiire saada varattua leikkausaika.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molemmat silmät leikataan yleensä yhtäaikaa, olisi turhaan kahdet järjestelyt ja lisäksi hinta olisi luultavasti lähes sama joka tapauksessa.
Käy vaikka jollain hyvällä silmalääkärillä tutkituttamasa näkösi.
Kahden tuttavan silmät on leikattu erikseen. Ehkä menenkin sitten toiselle silmälääkärille. Ärsyttää vain tämä juttu.
Voihan tuo näkö vielä tuosta parantua. Hoitajakin sanoi, että silmät ovat monta viikkoa turvoksissa. Ehkä mykiot ovat turvoksissa. Toisaalta näen vanhoilla laseilla.
Ehkä mun silmät reagoivat vain eri tavalla. Minulla on sitten poikkeavat silmät jollakin tavalla. Hassua, ettei tullut puheeksi.
Yleensähän kaihileukkauksen (jos siitä nyt oli kysymys, aika erikoinen oli tuo aloitus) lääkäri kysyy, haluaako nähdä tarkemmin lähelle esim lukea tai haluaako sen tarkemman näön alueen niin, että katsoo vaikka telkkaria. Sitten joutuu yleensä käyttämään silmälaseja jompaan kumpaan, mutta ei tietenkään niin vahvoja kuin ennen leikkausta.
Kun otettiin arvoja ennen leikkausta, käytävällä oli hoitajien kokous. Se oli mielestäni erikoista. Mietin, että miksi on päivällä viiden ihmisen aikaa kokoustaa siellä. Ehkä ei ole asiakkaita tarpeeksi. Hyvä vai huono?
Jos sinulle on tehty linssileikkaus, niin kyllähän siinä tehdään esitutkimus ennen leikkausta, jotta osataan valita sopivat linssit/tekomykiöt. Varaa aika jälkitarkistukseen kun leikkauksesta on noin neljä viikkoa ja siinähän se sitten selviää mikä näkökyky tällä hetkellä on. Sitten siitä eteenpäin, jos heillä on leikkaustakuuta tai vastaavaa.
Minulla oli vahva intuitio, että olisin halunnut kysyä jonkun toisen kirurgin mielipidettä asiasta. Mutta lääkärit ei tykkää että niiden nenille hypitään. Niin se jäi sitten.