Kaihileikkaus kaksi kertaa
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne linssit voi vaihtaa.
Uusi leikkaus? Kuinka pian voi tehdä?
Kannattaa kysyä lääkäriltä. Jos leikkaus on tehty kovinkin vasta niin täytyy sanoa että ei ole lääkärillä oikein tainnut olla homma hanskassa ja saattaa olla että menee takuuseen
Lääkärit ja hoitajat eivät ikinä myönnä mitään. Eli soitanko jonnekin Mehiläisen johtoportaaseen ja kysyn asiasta?
Miten kauan aikaa siitä leikkauksesta on?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa menee sekaisin taittovirheleikkaus ja kaihileikkaus.
Tehtiin molemmat. Linssileikkaus sekä kaihileikkaus. Olen nuori potilas kaihileikattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne linssit voi vaihtaa.
Uusi leikkaus? Kuinka pian voi tehdä?
Kannattaa kysyä lääkäriltä. Jos leikkaus on tehty kovinkin vasta niin täytyy sanoa että ei ole lääkärillä oikein tainnut olla homma hanskassa ja saattaa olla että menee takuuseen
Lääkärit ja hoitajat eivät ikinä myönnä mitään. Eli soitanko jonnekin Mehiläisen johtoportaaseen ja kysyn asiasta?
Miten kauan aikaa siitä leikkauksesta on?
Kolme viikkoa. Ei ole näkö tullut tarkemmaksi. Näen vanhoilla silmälaseilla hyvin tarkasti. Jopa rakeisesti.
Mietin, että kaihi johtuisi prk-leikkauksesta. Olin siinä rajoilla vuonna 2000, että silloin tehtiin jo lasik-leikkauksia. Sekin meni siihen vanhaan. En älynnyt tutkia eri tekniikoita. Ei ollut internettiä silloin. Viisi vuotta leikkauksesta, niin näkö meni lähes samaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän kaihileukkauksen (jos siitä nyt oli kysymys, aika erikoinen oli tuo aloitus) lääkäri kysyy, haluaako nähdä tarkemmin lähelle esim lukea tai haluaako sen tarkemman näön alueen niin, että katsoo vaikka telkkaria. Sitten joutuu yleensä käyttämään silmälaseja jompaan kumpaan, mutta ei tietenkään niin vahvoja kuin ennen leikkausta.
Näin minäkin käsitin. Käsitin, että kaukonäkö tulee hyväksi. Ja lukulasit sitten. Niinkuin on nytkin lukulasit. Mutta en nää kauaskaan. Aikamoista pelaamista pitää kahdet lasit matkassa.
Niin. Jos siis on mahdollista tehdä uusi leikkaus ja se jotain hyödyttää, niin sitten uusinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän kaihileukkauksen (jos siitä nyt oli kysymys, aika erikoinen oli tuo aloitus) lääkäri kysyy, haluaako nähdä tarkemmin lähelle esim lukea tai haluaako sen tarkemman näön alueen niin, että katsoo vaikka telkkaria. Sitten joutuu yleensä käyttämään silmälaseja jompaan kumpaan, mutta ei tietenkään niin vahvoja kuin ennen leikkausta.
Näin minäkin käsitin. Käsitin, että kaukonäkö tulee hyväksi. Ja lukulasit sitten. Niinkuin on nytkin lukulasit. Mutta en nää kauaskaan. Aikamoista pelaamista pitää kahdet lasit matkassa.
No mitkä ne sinun lukulasisi ovat vahvuudeltaan? Vanhat vai uudet? Monitehoilla näkee sekä lähelle että kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin molemmat. Linssileikkaus sekä kaihileikkaus. Olen nuori potilas kaihileikattavaksi.
Kaihileikkaus on yhtä kuin linssileikkaus, koska silmän oma linssi eli mykiö vaihdetaan. Linssileikkauksen voi tehdä vaikka kaihia ei olisikaan, mutta se tulee siinä samalla hoidettua myös. Usein tosin linssileikkauksesta puhuttaessa tarkoitetaan moniteholinssileikkausta. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan ollut kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitkä ne sinun lukulasisi ovat vahvuudeltaan? Vanhat vai uudet? Monitehoilla näkee sekä lähelle että kauas.
Nämä markettilasit on -2,5. Näen näillä ihan ok lukea. En ole vielä hakenut parempia laseja.
Halusin eroon silmälaseista. Näen kyllä hiukan paremmin kauas, kuin ennen. Ajan autoakin, vaikkei ehkä saisi.
Prk-leikkauksia ei ole varmaan kovin paljon tehty. Ehkä tuolla kirurgilla ei ollut paljon kokemusta kyseisestä leikkauksesta. Joku lähes eläkeikää oleva kirurgi olisi voinut tietää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaihileikkaus on yhtä kuin linssileikkaus, koska silmän oma linssi eli mykiö vaihdetaan. Linssileikkauksen voi tehdä vaikka kaihia ei olisikaan, mutta se tulee siinä samalla hoidettua myös. Usein tosin linssileikkauksesta puhuttaessa tarkoitetaan moniteholinssileikkausta. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan ollut kyse?
Ei ollut. Minulla on löysät värikalvot ja kirurgi joutui tunkemaan ne takaisin silmään. Mikä oli iljettävän tuntuista. Ehkä se oli sitten siinä. Silmän rakenteessa on jotain häikkää.
Aikaisemmin käytin joskus piilareita. Tosin en nähnyt hyvin. Nyt en voi sitten niitäkään. Tuskin näen hyvin niillä.
Voiko jollain ihmisellä olla ns. löysä silmä? Että arvot menevät kohdilleen vasta kuukauden kuluttua?
Toisen silmän Iiris oli omituisen muotoinen leikkauksen jälkeen. Hyvin iso ja epämuotoinen. Leikkauksen jälkeisen päivän illalla tasoittui ja pyöristyi. Otin kuvia. Onneksi palautui.
Aikas sameaa settiä. Kaihi leikattu ( näkö -9 hajataitolla- > leikattuna - 2 edellleen hajataittoa ) eikä mikään ap:n kertoma muistuta omaa kokemustani huom.esitutkimuksineen. Saan kuvan kuin lääkäri olisi täysin randomisti arponut kunhan nyt jotain linssiä laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan mietityttää, että ei tarvittu niitä tarkkoja arvoja ennen prk-leikkausta. Minulla olisi ollut paperit kotona. Lääkäri sanoi, ettei tarvita. Hän oli kovin kiireinen. Oisko auttanut jotain nuo arvot.
Mulle oli tehty prk-molempiin silmiin (25 v aiemmin) ennen kaihileikkausta. Muistaakseni en vienyt mitään papereita kaihikirurgille, mutta kerroin, mitkä alkuperäiset diopteriarvoni olivat olleet. Käytin siis silmälaseja tai piilolinssejä ennen prk:ta. Tarkkaan teki jotain laskelmia omien mittausten perusteella, mitä sitten käytettiin valittaessa uusi tekomykiö.
Täytyy sanoa, että hyvin onnistui molemmat kaihileikkaukset. Leikkautin siis ensin tousen ja n. puolen vuoden päästä toisen silmän. Nyt 8 v myöhemmin näkö on pysynyt ihan samana. Mulla on toinen silmä lukemiseen, -1,75 dpt ja toinen näkee hyvin kauas 0 dpt. En siis käytä lähi- enkä kaukolaseja. Toinen silmä leikattiin yksityisesti, toinen Tyksissä.
Kuulemma uusintaleikkaus on mahdollinen, jos menee vikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko jollain ihmisellä olla ns. löysä silmä? Että arvot menevät kohdilleen vasta kuukauden kuluttua?
Toisen silmän Iiris oli omituisen muotoinen leikkauksen jälkeen. Hyvin iso ja epämuotoinen. Leikkauksen jälkeisen päivän illalla tasoittui ja pyöristyi. Otin kuvia. Onneksi palautui.
Niin, siis oikean silmän pupiili oli lähes tunti leikkauksen jälkeen pieni ja pyöreä. Vasemman silmän pupiili lähes koko silmän värillisen osan kokoinen ja kulmikas. Lähti seuraavana päivänä pienenemään paloittain reunoista.
Jos tällä on mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että kaihi johtuisi prk-leikkauksesta. Olin siinä rajoilla vuonna 2000, että silloin tehtiin jo lasik-leikkauksia. Sekin meni siihen vanhaan. En älynnyt tutkia eri tekniikoita. Ei ollut internettiä silloin. Viisi vuotta leikkauksesta, niin näkö meni lähes samaan takaisin.
Joo, mulla -8 ja -7 silmät palautuivat aika pian tasoon -2,5. Eli laseja oli pakko käyttää kalliista laserleikkauksesta (prk) huolimatta. Eikä piilareita voinut enää käyttää. 🤷🏼
Vierailija kirjoitti:
Aikas sameaa settiä. Kaihi leikattu ( näkö -9 hajataitolla- > leikattuna - 2 edellleen hajataittoa ) eikä mikään ap:n kertoma muistuta omaa kokemustani huom.esitutkimuksineen. Saan kuvan kuin lääkäri olisi täysin randomisti arponut kunhan nyt jotain linssiä laitetaan.
En usko, että randomisti. Mutta minulla olisi ollut tarkat paperit prk-leikkauksesta kotona. Niitä ei tarvittu.
Kai tähän jokin syy on, miksen nyt näe hyvin kauas. Lähinäön heikkenemisen tiesin.
Ehkä sitten odotin liikaa. Kun lääkäri sanoi, että näkö menee lähelle 0.
Onkohan tämä yleistäkin, ettei linssileikkaus mene niinkuin on suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla -8 ja -7 silmät palautuivat aika pian tasoon -2,5. Eli laseja oli pakko käyttää kalliista laserleikkauksesta (prk) huolimatta. Eikä piilareita voinut enää käyttää. 🤷🏼
Mulla sama. Näkö meni noin -3, ennen leikkausta arvot jotain - 4,5 luokkaa. Eli ei sekään silmäleikkaus kovin hyvin onnistunut. Käytin kyllä piilareita, vaikka vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että randomisti. Mutta minulla olisi ollut tarkat paperit prk-leikkauksesta kotona. Niitä ei tarvittu.
Kai tähän jokin syy on, miksen nyt näe hyvin kauas. Lähinäön heikkenemisen tiesin.
Onkohan tämä yleistäkin, ettei linssileikkaus mene niinkuin on suunniteltu.
Mikä näöntarkkuus nyt on silmissä? Onko sama molemmissa, vai toinen huonompi?
Uskon, että nämä aiemmat sarveiskalvoleikkaukset hankaloittavat sopivan keinömykiön valintaa.
Monella sarveiskalvo jää epätasaiseksi tai muodostuu arpikudosta. Toki tällöin näöntarkkus on puutteellinen muutenkin, eikä kaihileikkaus sitä paranna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä yleistäkin, ettei linssileikkaus mene niinkuin on suunniteltu.Mikä näöntarkkuus nyt on silmissä? Onko sama molemmissa, vai toinen huonompi?
Uskon, että nämä aiemmat sarveiskalvoleikkaukset
En ole käynyt vielä silmälääkärin tarkastuksessa. Vasemman silmän pinnalla on epätasaisuutta. Mutta näen silti linssileikkauksen jälkeen vanhoilla silmälaseilla paljon tarkemmin kuin ilman laseja. Eli tuskin siitä on kyse. Ehkä mittaukset eivät olleet tarpeeksi tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Näkö meni noin -3, ennen leikkausta arvot jotain - 4,5 luokkaa. Eli ei sekään silmäleikkaus kovin hyvin onnistunut. Käytin kyllä piilareita, vaikka vaikeaa.
No sulla ei tosiaan kannattanut. Valititko asiasta? Mulla laseroitiin toinen silmä uudelleen, mutta näön parantuminen jäi lyhytaikaiseksi. Sen sijaan sarveiskalvoon kehittyi arpikudosta, jota "hoidettiin" vuosia kortisonitipoilla.