Pitkä lento Kiinaan raskaana
Hei,
Onko kellään kokemusta pitkästä lennosta rv 21-22? Olen lähdössä noilla viikoilla Kiinaan ja olisinkin kysynyt kokemuksianne. Jos jollakin kokemusta ylipäätään matkasta Kiinaan raskaana, niin lukisin mielelläni.
Mammana
Kommentit (8)
Pähkin juuri samaa asiaa, mulla kun on Atlantin yli lento viikolla 30 ja 31. Muuten on lyhyempiä Euroopan lentoja koko ajan. Niissä ei ongelmaa. Mutta tuo viimeisen kymmenen viikon ajan 10 h lento vähän hirvittää, lähinnä ennenaikaisuuden vuoksi. Mutta eiköhän siitä ole hyvissä ajoin sitten tietoa, jos sellainen riski tulossa.
Tukisukat, nestettä ja jumppaa siis.
-Tanja
En osaa suoraan vastata kysymykseesi, mutta kun itsekkin lennän pitkän matkan viikolla 23-24 yhdysvaltoihin, niin painiskelen samanlaisen asian kanssa. Itse olen ajatellut selviäväni lennosta tukisukkien ja pienten jumppatuokioiden avulla. Tärkeintähän lennon aikana on juuri tuo liikkuminen ja jalkojen liikuttelu ettei veritulppaa pääse syntymään.
Jännittyneenä lentomatkasta
Lensin esikoista odottaessani Malesiaan raskauden puolivälin jälkeen. Tukisukat ja kiristämättömät vaatteet päällä lento sujui todella mukavasti. Join lennolla runsaasti vettä, jaloittelin aina kun siltä tuntui. Kosteuttavaa nenäsumutetta kannattaa myös varata mukaan siltä varalta että koneen ilmastointi alkaa kuivattaa nenän limakalvoja.
Tukisukilla, juomalla ja jaloittelulla minäkin aattelin selvitä. Toi nenäsumute saattaa olla kans hyvä, joten laitan senkin listalle.
Kiitos kommenteista, laittakaa lisää jos jollain on!
Mammana
M@mmana - mä asun Pekingissä ja olen viikolla 9 raskaana. Itse en ole lentänyt raskaana ollessani pitkiä lentoja, mutta nyt tämän kolmannen kanssa se tulee koetuksi moneen kertaan. Itse olisin myös ehdottanut juomaa, jumppaa ja tukisukkia, niin kuin moni muukin.
Kiina ei ole mikään puhtain maa todellakaan, eli kannattaa olla tarkkana hygienian kanssa. Osta matkalle mukaan käsihuuhdetta ja kosteuspyyhkeitä, niin voit pestä käsiäsi, erityisesti ennen ruokailua. Pidä huolta, että on koko ajan juomapullo mukana. Pekingistä ainakin saa turvallisesti ostettua kaupoista ja kioskeista vesipulloja. Kraanavettähän ei saa juoda. En oikein tiedä mitä kertoilisin, mutta kysele jos tulee jotain mieleen.
Itse en ole raskauksien aikana lentänyt, mutta muuten kyllä lennän työkseni ja olen huomannut, että useimmilla matka menee yhtä mukavasti kuin muillakin. Eihän itse lentäminen ole muuten raskaudelle vaarallista, jos sitä tapahtuu silloin tällöin (ei siis jatkuvasti altistuta sikiötä kosmiselle säteilylle) ja tietysti painekatokin voi teoriassa hankaloittaa tilannetta, mutta tätä tapahtuu harvoin ja onhan siellä happimaskit:)
Juo vettä paljon, syö pieniä kevyitä aterioita tasaisesti ja nuku hyvin ennen lentoa. Mahdollisuuksien mukaan liiku koneessa ja jumppaa jalkoja ja käsiä paikallaan istuessa. Mukavaa Kiinan matkaa!
Ollaan menossa Pekingiin, meillä on myös reillut 2,5 vuotias poika mukana. Osaatko kertoa jotain kivoja paikkoja jossa pojan kanssa kannattaisi käydä? Mites tuo syöminen pojan osalta, löydetäänkö myös hänelle sopivia ruokapaikkoja? Ollaan onneksi miehen siskon luona, joten voidaan laittaa myös itse ruokaa. Sieltä saa vissiin ostettu lähes mitä vaan, ettei tarvitse ruveta täältä kantamaan ruokia pojalle.
Kiitos jo etukäteen,
Mammana