Kuinka paljon ennen määräaikaisen työsopimuksen loppumista voi aloittaa uuden työn hakemisen?
Työsuhdetta on vielä puoli vuotta jäljellä eikä jatkosta ole puhuttu mitään. Voinko tässä vaiheessa laittaa LinkedInissä tilaksi vihreän rinkulan eli open to work?
Työnantaja ei välttämättä tykkää jos jatkoa olisikin, mutta työmarkkinoilla vaikuttaa olevan edelleen aika huono tilanne, joten uutta työtä ei välttämättä löydä kuukaudessa tai kahdessa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti haet töitä kaikin keinoin. Koska sinun sopimuksesi päättyy ja olet pian työtön. Tyhmää se vasta siinä vaiheessa on alkaa etsimään töitä.
Totta. Jättää hakematta töitä ennen päättymistä ja on sitten työtön. Eikö juuri työssä oleva saa helpommin töitä kuin työtön?
Työsuhdetta on vielä puoli vuotta jäljellä, joten mietin vain onko tämä hyvä hetki laittaa oma työnhaku julkiseksi? Yleensä olen alkanut tehdä siitä näkyvää pari kuukautta ennen työsuhteen päättymistä, mutta ajat ovat nyt kovat.
Nyt on tosiaan kovat ajat, kannattaa aloittaa ajoissa. Jos saat toisen duunin, saat varmasti neuvoteltua sen aloituksen niin että työ alkaa kun edellinen määräaikaisuus päättyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan KANNATTAA hakea.
Pari kertaa kun olet poissa töistä työhaastattelun vuoksi niin nykyinen työnantaja herää tarjoamaan sinulle hyvän sopimuksen jatkosta. Jos olet hyvä työntekijä niin ei semmoisia karkuun kannata päästää.
Olen julkisella puolella töissä. Pomo on saattanut soitella perään työsuhteen päätyttyä, että tulisitko takaisin. En tullut, kun olin työttömyysjakson jälkeen päässyt töihin muualle.
Tässä pomo on rikkonut lakia sillä julkiselle puolelle ei saa palkata ketään ilman julkista hakua. Poikkeuksena tästä ovat erittäin lyhytaikaiset sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti haet töitä kaikin keinoin. Koska sinun sopimuksesi päättyy ja olet pian työtön. Tyhmää se vasta siinä vaiheessa on alkaa etsimään töitä.
Totta. Jättää hakematta töitä ennen päättymistä ja on sitten työtön. Eikö juuri työssä oleva saa helpommin töitä kuin työtön?
Työsuhdetta on vielä puoli vuotta jäljellä, joten mietin vain onko tämä hyvä hetki laittaa oma työnhaku julkiseksi? Yleensä olen alkanut tehdä siitä näkyvää pari kuukautta ennen työsuhteen päättymistä, mutta ajat ovat nyt kovat.
Nyt on tosiaan kovat ajat, kannattaa aloittaa ajoissa. Jos saat toisen duunin, saat varmasti neuvoteltua sen aloituksen niin että työ alkaa kun edellinen määräaikaisuus päättyy
Kiitos, taidan kunnolla nyt aktivoitua etten jää tyhjän päälle.
Sitä paitsi jos olet hyvä työntekijä ja nyk. työntajana saa vihiä että haet uutta työtä, he eivät ainakaan ota sinua itsestään selvyytenä. Parannat siis omaa kilpailuasetelmaasi, koska jos sinulla tarjotaan toiselta työnantajalta työtä, mutta nykyinen työnantaja haluaa sinun myös jatkavan, pääset neuvotteluasemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Nyt lopetat tuollaiset puheet kokonaan.
Reippaasti vaan töitä hakemaan ja parhaassa tapauksessan sinulla on nimet alla uudessa työsopimuksessa hyvissä ajoin ennen nykyisen päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Työnantaja ei tykkää*. Ei tarvitse tykätä koska kyseessä sinun työura. Et varmasti itsekään tykkää kaikesta mitä työnantaja tekee?
Lähinnä mietin että varmistaako tällä ettei jatkoa ainakaan tule?
Päin vastoin. Hyvät työntekijät on haluttuja. Yleensä paras työntekijä on sellainen josta työnantajat joutuu kilpailemaan. Työntekijän kannalta surkein tilanne jos joutuu tekemään työsopimuksen kun mitään vaihtoehtoja ei ole edes tarjolla. Silloin joutuu tyytymään siihen mitä sattuu saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa kun olet poissa töistä työhaastattelun vuoksi niin nykyinen työnantaja herää tarjoamaan sinulle hyvän sopimuksen jatkosta. Jos olet hyvä työntekijä niin ei semmoisia karkuun kannata päästää.
Olen julkisella puolella töissä. Pomo on saattanut soitella perään työsuhteen päätyttyä, että tulisitko takaisin. En tullut, kun olin työttömyysjakson jälkeen päässyt töihin muualle.
Tässä pomo on rikkonut lakia sillä julkiselle puolelle ei saa palkata ketään ilman julkista hakua. Poikkeuksena tästä ovat erittäin lyhytaikaiset sijaiset.
Ei se ihan näin mene. Vaikka ihan oikea ajatus sinulla on taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Työnantaja ei tykkää*. Ei tarvitse tykätä koska kyseessä sinun työura. Et varmasti itsekään tykkää kaikesta mitä työnantaja tekee?
Päin vastoin. Hyvät työntekijät on haluttuja. Yleensä paras työntekijä on sellainen josta työnantajat joutuu kilpailemaan. Työntekijän kannalta surkein tilanne jos joutuu tekemään työsopimuksen kun mitään vaihtoehtoja ei ole edes tarjolla. Silloin joutuu tyytymään siihen mitä sattuu saamaan.
No nuorempana olisin todella halunnut vakkarityön läheltä ja siksi jäin odottamaan kun jatkoa lupailtiin. Enää en tällaiseen sorru, koska eivät työnantajat arvosta ahkeruutta tai sitoutumista.
Lyhyemmissä olen hakenut seuraavaa työtä jo ennen työn alkamista. Pidemmissä riippuu monesta asiasta, mutta yleensä olen aloittanut viimeistään puolivälin tienoilla. Työnantajat eivät tykkää, mutta minäkään en tykkää siitä, että jatkoa venytetään viimeiselle viikolle tai jopa viimeiseen päivään. Olen kuunnellut useammat raivarit siitä, kun olen hommannut seuraavan työpaikan kaikessa hiljaisuudessa enkä ole käytettävissä sopimuksen päättymisen jälkeiselle ajalle, mutta peli on sama molemmille osapuolille. Jos minut haluaa töihin, työnantaja tekee jatkosopparin hyvissä ajoin tai tekee toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Jos ei siihen kykene, ei voi mitään.
Vaikka ennen kuin määriksen sopimukset on edes allekirjoitettu. Jos olet korkean tason tietotyöläinen niin rekryt saattaa kestää monta kuukautta, eli kannattaa aloittaa paikkojen silmäileminen ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikka hakuun ja laitetaan kriteerit niin tiukasti henkilöön sopivaksi että on "paras" siihen hommaan. Noin on tehty iät ajat.
Puoli vuotta voi tuntua nykyisestä työnantajasta pitkältä ajalta ja siksi jatkosta ei ilmeisesti ole vielä keskusteltu. Et ole tässä kertonut syytä määräaikaisuudelle tai sitä, onko tuo työ sellainen, että jatko edes olisi mahdollinen tai jopa todennäköinen. Minä keskustelisin jatkosta tässä vaiheessa nykyisen työpaikan pomon kanssa ja sen perusteella lähtisin miettimään omaa jatkoa. Mikäänhän ei estä katselemasta uusia työpaikkoja, jos jotain sopivaa tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta voi tuntua nykyisestä työnantajasta pitkältä ajalta ja siksi jatkosta ei ilmeisesti ole vielä keskusteltu. Et ole tässä kertonut syytä määräaikaisuudelle tai sitä, onko tuo työ sellainen, että jatko edes olisi mahdollinen tai jopa todennäköinen. Minä keskustelisin jatkosta tässä vaiheessa nykyisen työpaikan pomon kanssa ja sen perusteella lähtisin miettimään omaa jatkoa. Mikäänhän ei estä katselemasta uusia työpaikkoja, jos jotain sopivaa tulee vastaan.
Työntekijä haluaa luonnollisesti tietää työpaikasta hyvissä ajoin, työnantajalle tarve työvoimasta selviää vasta juuri ennen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sellainen kokeilu, joka todennäköisesti ei tule jatkumaan ainakaan tällaisenaan.
En halua olla työtön, mutta tämä työ on yhtä tervanjuontia. Joten jos jatkoa tulisi, ottaisin sen sillä ajatuksella että haen kaiken aikaa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sellainen kokeilu, joka todennäköisesti ei tule jatkumaan ainakaan tällaisenaan.
En halua olla työtön, mutta tämä työ on yhtä tervanjuontia. Joten jos jatkoa tulisi, ottaisin sen sillä ajatuksella että haen kaiken aikaa jotain muuta.
Joten en tiedä haittaako lopulta jos työnantaja vihdoin käsittää etten ole tyytyväinen työsuhteeseen.
Jos löytäisit uuden työn nopeasti niin tuskin se uusi työnantaja on valmis odottamaan puolta vuotta, että aloitat. Mutta viimeistään 3 kk ennen määräaikaisen loppumista on pitää aloittaa uuden työn etsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos löytäisit uuden työn nopeasti niin tuskin se uusi työnantaja on valmis odottamaan puolta vuotta, että aloitat. Mutta viimeistään 3 kk ennen määräaikaisen loppumista on pitää aloittaa uuden työn etsiminen.
Hakuprosessit tuskin ovat niin nopeita, että kukaan ihan heti tarjoaa mitään. Aikaa työtarjoukseen samaiseen menisi varmaan nopeimmillaan ainakin kuukaudesta kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuat kai, että riippuu ihan firmasta. Sinun työnantaja kuulostaa aika idiootilta, jos käy tutkailemassa vihreitä rinkuloitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuat kai, että riippuu ihan firmasta. Sinun työnantaja kuulostaa aika idiootilta, jos käy tutkailemassa vihreitä rinkuloitasi.
Eikö nyt ylipäätään ole vähän outoa että pomo käy kyttäämässä mitä alainen LinkedIniin kirjoittaa?