Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (743)

Vierailija
701/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Psykiatrian ihmisille on aina pidettĂ€vĂ€ kulissipintaa yllĂ€ sen jĂ€lkeen kun sinut on leimattu. LĂ€hipiirissĂ€ paljon avuntarvetta mutta pakko pitÀÀ huolta ensin itsestĂ€. SillĂ€ toisin kuin kaikkien muiden ongelmat, SINUN ongelmasi johtuvatkin heidĂ€n pÀÀtelmissÀÀn kaikki mielisairaudesta.  Apua ei saa, avun varjolla yhĂ€ alaspĂ€in vetĂ€mistĂ€ ja vĂ€kivaltaa, olethan vain ja ainoastaan, ja ensinnĂ€ heille mt-ongelmainen.

Vierailija
702/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pohjalla oleva ihminen vedetÀÀn yhĂ€ syvemmĂ€lle pohjalle. Oikeaa apua ei saa koska kaikki laitetaan sinun syyksesi ja "mt-ongelman" syyksi.  Tuen sijasta kontrollia.  Ei kuulla, ei uskota.  TiedetÀÀn paremmin. JĂ€tetÀÀn yksin vaille oikeaa tukea. Ainoa tapa yrittÀÀ omassa mielessĂ€si selvittÀÀ ongelmia, se pyritÀÀn viemÀÀn sinulta myös, lobotoimalla lÀÀkkeillĂ€. Hukutetaan tĂ€ysin pimeyteen ja kĂ€sketÀÀn olemaan hiljaa. TĂ€tĂ€ kutsutaan "avuksi". 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuin ihmiskauppaa. VÀkivalloin uhattiin ottaa verikokeita jos en suostunut ja toiselle potilaalle oli sanottu ettÀ hÀneen voidaan vÀkivalloin myös laittaa katetri jos ei suostu ilmeisesti pÀihdetestiin

Vierailija
704/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pilkattiin etten ole saavuttanut ikÀÀni nÀhden mitÀÀn elÀmÀssÀ

Vierailija
705/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaan miksi traumatisoituneita ihmisiĂ€ pahoinpidellÀÀn.  Yhteen potilaaseen tutustuin, hĂ€n oli sanonut jotenkin ettei "jaksa tĂ€tĂ€" siis sitĂ€ kohtelua traumatisoituneena vielĂ€. Ja tĂ€mĂ€ oli tulkittu "itsetuhoisuutena" ja hĂ€net oli laitettu lepositeisiin. Yksi mies ei ollut halunnut ettĂ€ hĂ€ntĂ€ piikitetÀÀn antipsykooteilla, monta vartijaa oli vĂ€kivalloin laitettu kys. henkilöÀ pitelemÀÀn. Kuulin tĂ€stĂ€ toiselta potilaalta, joka itki asian vuoksi. 

Vierailija
706/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusatut  joutuu sinne eivĂ€t niinkÀÀn kiusaajat. Kiusaajista tulee suomessa mm. presidenttejĂ€ ja muita poliitikkoja. SiinĂ€ nĂ€ette suomalaisen arvomaailman. Kiusatut junaillaan oirehtiessaan hullujenhuoneelle, jotta kiusaajia ei tarvitse laittaa ruotuun. Kiusatut yleensĂ€ kuitenkin helpompia ihmisiĂ€. Samaa kastia siis ovat keskenenÀÀn ja luoneet kiusaajat itselleen edullisen systeemiin itseÀÀn palvelevan kiusatut jÀÀ ulkopuolelle ns. mt potilaina leima otsassaan. Vaikka ihan terve todellisuudessa aluperin olit. Kun lopulta alat jotenki reagoida kiusaamiseen henkisesti oletkin yhtĂ€kkiĂ€ se "hullu". NĂ€in se homma usein menee. Samoin kĂ€vi pojalleni jota alettiin jo ihan pienenĂ€ kiusata kun kylĂ€n kiusaaja paskakasat hyppi hĂ€nen pÀÀllÀÀn leikkipuistossa ja hĂ€n lopulta joutui osastohoitoon. EntĂ€ kiusaajat, ei mitÀÀn heille tietenkÀÀn. Hoitaja kuvaili kiusattua poikaani omahyvĂ€iseksi vaikka totuus oli, ettĂ€ hĂ€n oli aina kiusaavia kavereitaan kohtaan antelias ja mm. pyysi ettĂ€ ostan heillekin limpparit kuumana kesĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€. Kiusaavat paskat olivat sitten kaadelleet hĂ€nen ostamat limpparit maahan ja menivĂ€t kerran kotioven taakse kuvaamaan hĂ€ntĂ€ kun hĂ€n oli yksin, jonne naapuri onneksi ehti soittaa poliisit hĂ€tiin. Vahingot meidĂ€n perheelle suuret. 

MinÀ voin kertoa sulle kÀÀnteistarinan.

Olen tuo kiusattu. Se jota niin oppilaat, opettajat kuin rehtorikin kivitti aina koulussa. (niin ei se ole ne oppilaat pelkÀstÀÀn, se on koko yhteisö sielÀ mukana touhussa).

Tietysti sairastuin aikojen kuluessa vaikeaan masennukseen ja jouduin kymmenen vuoden osasto/hoito rumbaan. Hoito oli hyvin teatterimaista - vÀhÀn kuin olisi ollut sielÀ "koulussa". Ei nyt suoraan kivitetty, mutta ylenkatsottiin, lytÀttiin yms. LÀÀkÀrit oli parempia ihmisiÀ, hoitajat toisiksi, sosiaalitÀdit jutteli kaikkien muiden kanssa paitsi potilaan. Oli tÀrkeÀ kertoa virkkausvinkkejÀ, mutta ei kysyÀ potilaalta "miten sÀ voit?".

Kuitenkin, ketjun pÀÀssÀ odotti työkyvyttömyyselÀke. En tiedÀ mitÀ siinÀ tapahtui, elÀkelaitos vain soitti minulle ja kysyi, ettÀ he on tullut sielÀ sellaiseen johtopÀÀtökseen jossain helsingin konttorissaan, ettÀ tk-elÀke olisi paras ratkaisu, ettÀ jos seuraavan kuntoutustuen jatkokauden katkeamisen kohdalla lÀhetetÀÀn elÀkekortti postissa. Itse asiassa psykiatrikin hÀmmÀstyi tuosta? Kaikki ne hÀmmÀstyi. Minulla oli kuitenkin "kiusattua" työuraa takanapÀin, joten sain itse asiassa suht nuorella iÀllÀ aika korkean työkyvyttömyyselÀkkeen (siihenhÀn on laskettu se loppuelÀmÀn palkan saamattomuuden ajan vahinko).

Kesti viisi vuotta ymmÀrtÀÀ, ettÀ minun ei enÀÀ oikeasti tarvitse olla kiusattuna yhtÀÀn missÀÀn. Tietysti poli dumppasi minut pihalle sillÀ hetkellÀ kun tk-elÀke oli myönnetty. LÀÀkkeitÀ kirjoittivat, en hakenut. SosiaalitÀti yritti soitella "auttaakseen", sanoin ettÀ en huoli teijÀn (maksullisia) humputuksia. EttÀ tÀllÀ kertaa "katson lahjahevosen suuhun". Mutta mikÀ tÀmÀ ympÀristö on nyt? Yksi kÀrki-kiusaajista kuoli juuri syöpÀÀn, koska heidÀn kiusaajiensa itsensÀ perustamat hyvinvointialueet ei löytÀnyt asiaa ajoissa. Niin sehÀn on euroopassa verrattain huonoa tÀmÀ hoito, kun kaikki on sÀÀstetty, ylimonimutkaista - no sellaista mitÀ kiusaajat voivat luoda. Iso osa kiusaajista on taloudellisissa vaikeuksissa koska heidÀn itsensÀ firmat ei toimi. Isot firmat pitÀÀ ikuista yt-rulettiaan pÀÀllÀ ja se kiva iso omakotitalo on aikamoinen pallo jalassa siinÀ vaiheessa puolen miljoonan lainoineen ja yhtÀ suurine korkoineen. Osa on tehnyt ihan suoran "oman kÀden kautta poistumisen". YhdellÀkÀÀn nÀistÀ kiusaajista ei mene mitenkÀÀn hyvin. He on itse oman luomansa kaaoksen keskellÀ. Minulla on laskut maksettu eikÀ yt:istÀ tietoakaan. Ei elÀmÀ edelleen sairauden varjossa mitÀÀn leppoisaa ole. Mutta ei ole niillÀ kiusaajillakaan!

Vierailija
707/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan miksi traumatisoituneita ihmisiĂ€ pahoinpidellÀÀn.  Yhteen potilaaseen tutustuin, hĂ€n oli sanonut jotenkin ettei "jaksa tĂ€tĂ€" siis sitĂ€ kohtelua traumatisoituneena vielĂ€. Ja tĂ€mĂ€ oli tulkittu "itsetuhoisuutena" ja hĂ€net oli laitettu lepositeisiin. Yksi mies ei ollut halunnut ettĂ€ hĂ€ntĂ€ piikitetÀÀn antipsykooteilla, monta vartijaa oli vĂ€kivalloin laitettu kys. henkilöÀ pitelemÀÀn. Kuulin tĂ€stĂ€ toiselta potilaalta, joka itki asian vuoksi. 

Tai ehkÀpÀ psykiatria ei niin paljoa ole muuttunut luonteeltaan siitÀ mitÀ sen historia on. Koetaan ettÀ vÀkivalta karkottaa ihmisestÀ hulluuden?

Vierailija
708/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusatut  joutuu sinne eivĂ€t niinkÀÀn kiusaajat. Kiusaajista tulee suomessa mm. presidenttejĂ€ ja muita poliitikkoja. SiinĂ€ nĂ€ette suomalaisen arvomaailman. Kiusatut junaillaan oirehtiessaan hullujenhuoneelle, jotta kiusaajia ei tarvitse laittaa ruotuun. Kiusatut yleensĂ€ kuitenkin helpompia ihmisiĂ€. Samaa kastia siis ovat keskenenÀÀn ja luoneet kiusaajat itselleen edullisen systeemiin itseÀÀn palvelevan kiusatut jÀÀ ulkopuolelle ns. mt potilaina leima otsassaan. Vaikka ihan terve todellisuudessa aluperin olit. Kun lopulta alat jotenki reagoida kiusaamiseen henkisesti oletkin yhtĂ€kkiĂ€ se "hullu". NĂ€in se homma usein menee. Samoin kĂ€vi pojalleni jota alettiin jo ihan pienenĂ€ kiusata kun kylĂ€n kiusaaja paskakasat hyppi hĂ€nen pÀÀllÀÀn leikkipuistossa ja hĂ€n lopulta joutui osastohoitoon. EntĂ€ kiusaajat, ei mitÀÀn heille tietenkÀÀn. Hoitaja kuvaili kiusattua poikaani omahyvĂ€iseksi vaikka totuus oli, ettĂ€ hĂ€n oli aina kiusaavia kavereitaan kohtaan antelias ja mm. pyysi ettĂ€ ostan heillekin limpparit kuumana kesĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€. Kiusaavat paskat olivat sitten kaadelleet hĂ€nen ostamat limpparit maahan ja menivĂ€t kerran kotioven taakse kuvaamaan hĂ€ntĂ€ kun hĂ€n oli yksin, jonne naapuri onneksi ehti soittaa poliisit hĂ€tiin. Vahingot meidĂ€n perheelle suuret. 

Olen tuo kiusattu. Se jota niin oppilaat, opettajat kuin rehtorikin kivitti aina koulussa. (niin ei se ole ne oppilaat pelkÀstÀÀn, se on koko yhteisö sielÀ mukana touhussa).

Tietysti sairastuin aikojen kuluessa vaikeaan masennukseen ja jouduin kymmenen vuoden osasto/hoito rumbaan. Hoito oli hyvin teatterimaista - vÀhÀn kuin olisi ollut sielÀ "koulussa". Ei nyt suoraan kivitetty, mutta ylenkatsottiin, lytÀttiin yms. LÀÀkÀrit oli parempia ihmisiÀ, hoitajat toisiksi, sosiaalitÀdit jutteli kaikkien muiden kanssa paitsi potilaan. Oli tÀrkeÀ kertoa virkkausvinkkejÀ, mutta ei kysyÀ potilaalta "miten sÀ voit?".

Kuitenkin, ketjun pÀÀssÀ odotti työkyvyttömyyselÀke. En tiedÀ mitÀ siinÀ tapahtui, elÀkelaitos vain soitti minulle ja kysyi, ettÀ he on tullut sielÀ sellaiseen johtopÀÀtökseen jossain helsingin konttorissaan, ettÀ tk-elÀke olisi paras ratkaisu, ettÀ jos seuraavan kuntoutustuen jatkokauden katkeamisen kohdalla lÀhetetÀÀn elÀkekortti postissa. Itse asiassa psykiatrikin hÀmmÀstyi tuosta? Kaikki ne hÀmmÀstyi. Minulla oli kuitenkin "kiusattua" työuraa takanapÀin, joten sain itse asiassa suht nuorella iÀllÀ aika korkean työkyvyttömyyselÀkkeen (siihenhÀn on laskettu se loppuelÀmÀn palkan saamattomuuden ajan vahinko).

Kesti viisi vuotta ymmÀrtÀÀ, ettÀ minun ei enÀÀ oikeasti tarvitse olla kiusattuna yhtÀÀn missÀÀn. Tietysti poli dumppasi minut pihalle sillÀ hetkellÀ kun tk-elÀke oli myönnetty. LÀÀkkeitÀ kirjoittivat, en hakenut. SosiaalitÀti yritti soitella "auttaakseen", sanoin ettÀ en huoli teijÀn (maksullisia) humputuksia. EttÀ tÀllÀ kertaa "katson lahjahevosen suuhun". Mutta mikÀ tÀmÀ ympÀristö on nyt? Yksi kÀrki-kiusaajista kuoli juuri syöpÀÀn, koska heidÀn kiusaajiensa itsensÀ perustamat hyvinvointialueet ei löytÀnyt asiaa ajoissa. Niin sehÀn on euroopassa verrattain huonoa tÀmÀ hoito, kun kaikki on sÀÀstetty, ylimonimutkaista - no sellaista mitÀ kiusaajat voivat luoda. Iso osa kiusaajista on taloudellisissa vaikeuksissa koska heidÀn itsensÀ firmat ei toimi. Isot firmat pitÀÀ ikuista yt-rulettiaan pÀÀllÀ ja se kiva iso omakotitalo on aikamoinen pallo jalassa siinÀ vaiheessa puolen miljoonan lainoineen ja yhtÀ suurine korkoineen. Osa on tehnyt ihan suoran "oman kÀden kautta poistumisen". YhdellÀkÀÀn nÀistÀ kiusaajista ei mene mitenkÀÀn hyvin. He on itse oman luomansa kaaoksen keskellÀ. Minulla on laskut maksettu eikÀ yt:istÀ tietoakaan. Ei elÀmÀ edelleen sairauden varjossa mitÀÀn leppoisaa ole. Mutta ei ole niillÀ kiusaajillakaan!

Itse uskovaisena uskon myös karmaan/Jumalaan. Jumala on heikkojen auttaja. Psykiatrian kiusaajia ja valehtelijoita vastaan rukoilen edelleen. 

Vierailija
709/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskovaisena uskon myös karmaan/Jumalaan. Jumala on heikkojen auttaja. Psykiatrian kiusaajia ja valehtelijoita vastaan rukoilen edelleen. 

Kaikkein tÀrkein asia on ymmÀrtÀÀ, ettÀ ei mene mukaan siihen touhuun. Se voi vaikuttaa ratkaisulta, mutta totuus on se, ettÀ niihin "piireihin" ei oikeasti koskaan pÀÀse. EsimerkkinÀ vaikkapa koulukiusaamis-kuvioissa, jos lÀhdet "kiusaajien kelkkaan", pitÀÀ ymmÀrtÀÀ ettÀ et silti ole osa sitÀ "yhteisöÀ". Se rehtori ja opettajat ei ole "sinun mukana" asiassa silti. Ne on sen kylÀn rikkaimman pojan puolella kyllÀ. Eli siis itse asiassa teet vain hallaa itsellesi lÀhtemÀllÀ mukaan asiaan, joka ei voi toimia.

PitÀÀ ymmÀrtÀÀ, ettÀ koston tie on suurin virhe mitÀ tehdÀ voi. SekÀ ... ei tarvitse tehdÀ. He tekee sen kaiken tÀysin itse itselleen. SitÀ ei pienenÀ voi ymmÀrtÀÀ mutta kun sen isona oivaltaa, ettÀ kaikki mitÀ Suomessa pahaa tÀllÀ hetkellÀ tapahtuu johtuu juuri siitÀ, kun tÀmÀ on tÀllaisten "kiusaajien pyörittÀmÀ" maa kaikessa ja kauttaaltaan - mutta se isoin osa asiassa on se, ettÀ ne kiusaajat tietÀmÀttÀÀn itse tulevat hukkumaan siihen itse keittÀmÀÀn liemeensÀ.

Tuo pÀÀ-kiusaaja, josta kerroin juuri, oli itse asiassa sellainen "parempi ihminen". HÀnellÀ oli valtava viisinumeroinen palkka kuukaudessa, hienot talot, autot ja mökit - aina oli (ilkikurinen)hymy naamalla - helppo elÀmÀ. Tietysti verovaroista koska suurin osa nÀistÀ on asiat niin muljailtu (sekin loppuu pian!). Mutta silti heidÀn itsensÀ luoma "hyvinvointisysteemi" ei pystynyt hÀntÀ pelastamaan? Siihen se sitten loppui. Hukkui omaan viritelmÀÀnsÀ.

Psykiatrian potilaan asema on siitÀ erikoinen, kuten tÀÀllÀ on moneen kertaan jo kirjoitettu. Osastolla ei paljoa tekemistÀ ole, mutta silloin on todella paljon aikaa tehdÀ yhtÀ asiaa: TARKKAILLA. Tutkia sitÀ mikÀ se ympÀristö oikeasti on, miten se toimii ja siitÀ alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan mikÀ koko maa loppujen lopuksi on. MitÀ oikeasti on itselle tapahtunut, sekÀ vielÀ hurjempi asia - mitÀ tulee tapahtumaan ihan kaikille lÀhitulevaisuudessa.

TÀmÀ kuvio vain ei voi toimia! Kaikki hukkuu siihen - minÀkin loppujen lopuksi - mutta ainakin minÀ tiedÀn mistÀ oikeasti on kyse. Otan sen vastaan mikÀ minulle kuuluu. Ainakaan en lÀhtenyt koston tai ahneuden tielle.

Vierailija
710/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jumala rankaiskoon toisten alistajia  đŸ™

Vierailija
711/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IhmisyydestĂ€ rangaistaan, tunteista rangaistaan, puolustautumisesta rangaistaan,  siitĂ€ ettĂ€ omaa sielun, rangaistaan.  PitĂ€isi olla sieluton, tyhjĂ€nĂ€ vain katsoa kaikkea vĂ€kivaltaa.  Se kelpaisi heille. Tappaa sielu. Sitten on hyvĂ€.

Vierailija
712/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sama henkinen (ja fyysinen osastolla) vÀkivalta jatkuu kuin minkÀ vuoksi osastolle joutui

Vierailija
713/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihmisyys yritetÀÀn viedĂ€. He mÀÀrÀÀvĂ€t, ettĂ€ tĂ€stedes tehtĂ€vĂ€si on olla sairas. He mÀÀrÀÀvĂ€t muotin johon kuulut ja johot sinut pyritÀÀn alistamaan. Esimerkiksi toisella potilaalla oli paha olo ja pyysi minua hakemaan hĂ€nelle kioskista jotain, jonka ilomielin tein, koska hĂ€ntĂ€ estettiin ja kiellettiin. TĂ€stĂ€ tuli tietysti sanomista niin, ettĂ€ tekoni kÀÀnnettiin ikÀÀnkuin pahaksi. Olen muista vĂ€littĂ€vĂ€ ihminen, se kÀÀnnetÀÀn myös minua vastaan ja pyritÀÀn tulkitsemaan vÀÀrin.  Ai ettĂ€ oikeasti rukoilen kostoa noile  đŸ™

Vierailija
714/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ruoka oli hyvÀÀ. Jotkut ei syöneet, kun ei ollut oman maun mukaista. 

Vierailija
715/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli hyvÀÀ. Jotkut ei syöneet, kun ei ollut oman maun mukaista. 

Laitosruokaa, puuroa puuroa liikaa hiilihydraatteja "sÀÀstösyistÀ" mutta törkeÀ lasku kyllÀ laitetaan perÀÀn

Vierailija
716/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisyys yritetÀÀn viedĂ€. He mÀÀrÀÀvĂ€t, ettĂ€ tĂ€stedes tehtĂ€vĂ€si on olla sairas. He mÀÀrÀÀvĂ€t muotin johon kuulut ja johot sinut pyritÀÀn alistamaan. Esimerkiksi toisella potilaalla oli paha olo ja pyysi minua hakemaan hĂ€nelle kioskista jotain, jonka ilomielin tein, koska hĂ€ntĂ€ estettiin ja kiellettiin. TĂ€stĂ€ tuli tietysti sanomista niin, ettĂ€ tekoni kÀÀnnettiin ikÀÀnkuin pahaksi. Olen muista vĂ€littĂ€vĂ€ ihminen, se kÀÀnnetÀÀn myös minua vastaan ja pyritÀÀn tulkitsemaan vÀÀrin.  Ai ettĂ€ oikeasti rukoilen kostoa noile  đŸ™

Ei oikea uskovainen rukoile kostoa, se kuuluu Jumalalle. Ei tosin yllĂ€tĂ€ miten epĂ€kristillisiĂ€ nk. uskovaiset ovat. Toki jos palvot jotain muuta jumaluutta niin sitten ymmĂ€rrĂ€n. 

Vierailija
717/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tiedÀ, millaista siellÀ on olla. Oma lÀhiomaiseni oli hoidossa. PitkÀaikainen masennus. Kotona ei enÀÀ oikein onnistunut herÀÀmÀÀn ja nousemaan ylös aamuisin: tai pÀivÀllÀ, mutta yöllÀ valvoi ja kuvitteli kaikenlaista. Kaikki halusivat pahaa. Muistan sen kerran kun hÀn sanoi, ettÀ pihalla hÀnet yritettiin hakata tÀnÀÀn ja haukuttiin hÀntÀ. Sellaisessa tilanteessa on melko avuton, kun tietÀÀ, ettei toinen ole kÀynyt pihamaalla ainakaan kuukauteen. Oli pelkoja, oli vihaa ihmisiÀ kohtaan, oli vÀlinpitÀmÀttömyyttÀ itsestÀÀn (esim. syöminen ja peseytyminen, vaatteiden vaihto). Oli myös puhunattomuutta ja sitten kun puhetta alkoi tulla, sitÀ tuli solkenaan: syytöksiÀ, ikivanhojen asioiden kaivelua ja myös kuviteltuja asioita. Onneksi oli lÀhellÀ ihminen, joka sai taivuteltua lÀÀkÀriin. Sen jÀlkeen tulikin osastojakso.

Kun kÀvin vierailulla, yleensÀ oltiin kokoushuoneessa. KÀytiin myös kÀvelyillÀ. YmpÀristö oli rauhallinen, mutta vÀlillÀ kuului, miten joku huutaa tai karjuu. Ei samalta osastolta. Oli hoitajia ja kai ne oli vartijoita, virkapuku pÀÀllÀ, joita nÀin myös. Potilaita oli ulkoilemassa. EivÀt he tervehtineet, osa oli varmaan omissa mietteissÀÀn. Kuitenkin hoito tuntui jollain tavalla tehoavan. Ainakin hÀn alkoi nukkua yöt ja valvoa pÀivÀt ja söi ja kÀvi pesulla. KÀsitöitÀkin oli innostunut tekemÀÀn vuosien tauon jÀlkeen. Sain lahjaksi tyynyliinan, johon hÀn oli suunnitellut ja painanut kuvan ja nimikirjaimet.

Vierailija
718/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SiellĂ€ murretaan ihmisen psyyke. PakkolÀÀkitystĂ€, kunnes myönnĂ€t olevasi sairas. 

Vierailija
719/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut. 
Anoreksia (se kuninkaallinen sairaus) eli liika laihduttaminen minkĂ€ takia olin. ei ollut psykiatrisella osastolla. 

Oli vuosi 1983 ja osasto oli joku  sekaosasto  sekalaisille sairauksille. 
Itse olin  siellĂ€ n. 3 kk ja huonetoverit vaihtui useasti. KĂ€vin aina lĂ€pi  heidĂ€n sairaudet ja lapsethan kertoi. Hyvin erilaisia syitĂ€. 

Oli kyllĂ€ outo  hoito nimittĂ€in tehtiin ohjelma, missĂ€  lueteltiin 200 g tarkkuudella mitĂ€ sain tehdĂ€ ja mitĂ€ ei.

Jos ei paino noussut, piti pysyĂ€  sĂ€ngyssĂ€. 
Juotettiin jotain ravintolitkua. Jos ei juonut sanottiin ettĂ€ laitetaan letkut. Olin 10 v joten  join. SillĂ€ mÀÀrĂ€llĂ€ pysyi paino samassa. En ikinĂ€ suostunut siihen  painoon, mikĂ€ piti olla kotiutus paino. 

Teki mieli mĂ€tkĂ€istĂ€ sitĂ€ lÀÀkĂ€riĂ€ joka sanoi ettĂ€  jos hivutetaan se yli 40 kg. Olin n. 35 kg. 
Nyt voi jo nauraa joillekin, kuten joidenkin vakkarityyppien  kanssa ajeltiin kĂ€ytĂ€villĂ€ pyörĂ€tuolilla sun muuta. 

Vierailija
720/743 |
01.08.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikea uskovainen rukoile kostoa, se kuuluu Jumalalle. Ei tosin yllĂ€tĂ€ miten epĂ€kristillisiĂ€ nk. uskovaiset ovat. Toki jos palvot jotain muuta jumaluutta niin sitten ymmĂ€rrĂ€n. 

Raamattu lupaa "koston olevan Jumalan".  Kun oikeutta ei tule muuten, pitÀÀ kÀÀntyĂ€ Korkeamman voiman puoleen  đŸ™

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi seitsemÀn kuusi