Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (743)

Vierailija
681/743 |
05.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vaimo oli osastohoidossa kun ei vielĂ€ tiedetty hĂ€nen sairautensa oli OCD. HĂ€n taisi olla kaksi yötĂ€, mutta sen jĂ€lkeen hĂ€n sai tulla kotiin aina yöksi. Aamulla meni takaisin osastolle. Huone kaverilla oli vaikea masennus. YhteisissĂ€ kokoontumisissa yhtĂ€ ihmistĂ€ oli kiusattu muiden potilaiden taholta. Ihmettelin kun kuulin. Vaimo koki saaneensa hyvÀÀ hoitoa, mutta hoitaja oli sanonut haastattelussa kun vaimo oli kertonut millaisia ajatuksia hĂ€nellĂ€ on, "tuollaisiako sinĂ€ pĂ€ivĂ€t pitkĂ€t mietit? Nyt on kuitenkin kaikki toisin. 

Vierailija
682/743 |
08.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei kannata joutua psykoosiin esimerkiksi ÀÀrimmÀisen stressin ja valvomisen vuoksi. Sinusta tehdÀÀn kuin vÀkivaltainen mur haaja ja rikollinen jota saa kohdella kakkosluokan kansalaisena.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/743 |
13.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
684/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihmeellinen moralistinen kĂ€sitys hyvinvoinnista, pahoinvoinnin syistĂ€ ja ihmisyydestĂ€ yleensĂ€. Avohoitoon "pÀÀstyĂ€si" joudut sitten larppaamaan tĂ€tĂ€ "hyvinvointia". 

Vierailija
685/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko nykyÀÀn erillisiÀ psykiatrisia sairaaloita?

Vierailija
686/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni oli, ettÀ oli melko tylsÀÀ. Kuten joku sanoi, niin syömiset rytmittivÀt pÀivÀÀ. Muut potilaat olivat rauhallisia eikÀ mitÀÀn hÀiriöitÀ ollut. Joskus tein palapelejÀ jonkun toisen potilaan kanssa tai pelasin KimbleÀ. Osa pÀÀsi ulkoilemaan vain sairaalan sisÀpihalle, minulla oli lupa kÀvellÀ vÀhÀn pidempiÀ lenkkejÀ sairaalan piha-alueella. PÀÀsin myös kÀymÀÀn kotona, aluksi puoli pÀivÀÀ ja sitten yön yli. Olin osastolla pari viikkoa.

Se riippuu ihan siitĂ€ miksi siellĂ€ ollaan. Itsekin olin vain pari pĂ€ivÀÀ ja sain lĂ€hteĂ€ vaikka kauppaan. En ollut psyykosi potilas vaan ollut liian pitkÀÀn liian tiukalla paastolla josta sitten pÀÀdyin tiputukseen sairaalaan kun oli mennyt veressĂ€ suolat liian alas. SiitĂ€pĂ€ ei sitten pÀÀssytkÀÀn suoraan kotiin tiputuksen jĂ€lkeen vaan sinne johonkin arviointi osastolle, joka ei ole vielĂ€ se varsinainen suljettu josta mulla ei kokemusta ole. SiellĂ€ hoitajat vahti, ettĂ€ alan syödĂ€ normaalisti ja piti joka pĂ€ivĂ€ ottaa lÀÀkkeitĂ€ ettĂ€ ne veren suolat saatiin ylös takaisin. Mun kohdalla oli kyse henkeni pelastamisesta, Ă€itini taisi soittaa sairaalaan, ettĂ€ tyttĂ€reni on tullut hulluksi kun en ollut hĂ€nelle tunnustanut, ettĂ€ olen ollut paastossa ja syömĂ€ttĂ€ 3 viikkoa kun halusin laihduttaa ja heittĂ€ydyin puhumattomaksi Ă€idille ja kotona kun olin aloin noiden suolojen puutteessa kouristella, joten tottakai nĂ€ytin "hullulta". Olkaa varovaisia kun haukutte ihmisten ulkonĂ€köÀ ja ihmisiĂ€ lihaviksi, se voi maksaa jonkun hengen kun yrittÀÀ laihduttaa vĂ€hĂ€n liian kovin keinoin. En ollut tuolloin edes kovin lihava, mutta kun olin saanut ulkonÀöstĂ€ niin ilkeitĂ€ kommentteja ettĂ€ ne vaikutti mieleen. Olette siten vastuussa sanoistanne jos joku kuolee. No minĂ€ pÀÀsin sairaalasta pois parin pĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen, mutta siellĂ€ oli sellaisia potilaita jotka oli jatkamassa sinne suljettuun paikkaan pitkĂ€ksi aikaa, jopa puoleksi vuodeksi. SinĂ€nsĂ€ epĂ€oikeudenmukaista ettĂ€ siellĂ€ on kiusattuja potilaana eikĂ€ kiusaaja joudu vastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. SiksipĂ€ en itse luota enÀÀ yhtÀÀn suomalaisiin. Kaikki on nurinpĂ€in, ihmiset voi tehdĂ€ ja sanoa ihan mitĂ€ tahansa jollekkin ilman mitÀÀn seurauksia ja sitten taas joitakin toisia kohtaan ollaan tiukempia ja heti tulisi isot seuraukset. 

Vierailija
687/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen ollut kolmessa sairaalassa. (Anoreksia nervosa) EnsimmĂ€isessĂ€ oli vain sellaista odottelua, mutta sieltĂ€ löytyi juttuseuraa muista potilaista. Hoitaja istui aina vieressĂ€ vahtimassa syömistĂ€. 

Toisessa sairaalassa olin n. viikon. SiellÀkin oli jotenkin tosi hyvÀ yhteishenki potilaiden kesken ja siellÀ oli jokaiselle arkipÀivÀlle jotain ohjattua toimintaa. Ruuanlaittoa, kuntosalia, keskusteluja tms. Potilaat viettivÀt aikaa yhteisissÀ tiloissa. Pelattiin lautapelejÀ ja katseltiin telkkaria.

Kolmas sairaala oli kamala kokemus. SiellÀ ei ollut sellaisia mukavia yhteisiÀ tiloja vaan pelkkÀÀ kÀytÀvÀÀ koko osasto. Ei siellÀ kukaan jutellut mitÀÀn. Jotkut huutelivat kÀytÀvillÀ.

Antoivat mulle sellaista lÀÀkettÀ, etten meinannut pÀÀstÀ ylös sÀngystÀ. Hoitajat pÀÀstivÀt ulos tupakalle ja luontoa ei ollut lÀhellÀkÀÀn vaan pelkkÀÀ betonia joka puolella.

Onneksi on vointi sellainen nykyisin, etten voisi kuvitella astuvani jalallakaan mihinkÀÀn psykiatriseen sairaalaan potilaan roolissa.

Vierailija
688/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolmessa sairaalassa. (Anoreksia nervosa) EnsimmĂ€isessĂ€ oli vain sellaista odottelua, mutta sieltĂ€ löytyi juttuseuraa muista potilaista. Hoitaja istui aina vieressĂ€ vahtimassa syömistĂ€. 

Toisessa sairaalassa olin n. viikon. SiellÀkin oli jotenkin tosi hyvÀ yhteishenki potilaiden kesken ja siellÀ oli jokaiselle arkipÀivÀlle jotain ohjattua toimintaa. Ruuanlaittoa, kuntosalia, keskusteluja tms. Potilaat viettivÀt aikaa yhteisissÀ tiloissa. Pelattiin lautapelejÀ ja katseltiin telkkaria.

Kolmas sairaala oli kamala kokemus. SiellÀ ei ollut sellaisia mukavia yhteisiÀ tiloja vaan pelkkÀÀ kÀytÀvÀÀ koko osasto. Ei siellÀ kukaan jutellut mitÀÀn. Jotkut huutelivat kÀytÀvillÀ.

Antoivat mulle sellaista lÀÀkettÀ, etten meinannut pÀÀstÀ ylös sÀngystÀ. Hoitajat pÀÀstivÀt ulos tupakalle ja luontoa ei ollut lÀhellÀkÀÀn vaan pelkkÀÀ betonia joka puolella.

Onneksi on vointi sellainen nykyisin, etten voisi kuvitella astuvani jalallakaan mihinkÀÀn psykiatriseen sairaalaan potilaan roolissa.

MitÀ lautapelejÀ?

Vierailija
689/743 |
28.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kysy Hennalta ja Huorikselta.

Vierailija
690/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Seksuaalista vÀkivaltaa, vÀkisin lÀÀkkeiden injektointi. Miten voi "sivistys"yhteiskunnassa kohdella ketÀÀn noin. Aina hullut ovat olleet poikkeus, joilla ei ole ihmisoikeuksia. Naiset ovat saaneet oikeutta, lgbtq+ oikeutta mutta yksi ryhmÀ joile ei ihmisarvoa suoda on mt-ongelmaisiksi tulkitut. Huom, tulkitut. MitÀÀn mitÀ sinulle on tapahtunut, traumoistasi jne. ei vÀlitetÀ vaan traumatisoidaan vaan lisÀÀ vÀkivallalla, uhkaillen ja pelolla halliten ja sitÀ kutsutaan hoidoksi. Vailla ihmisyyttÀ.,

Vierailija
691/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

HyvÀ yhden kokeneen kiteytys asiasta: "vulnerability was met with violence".

Vierailija
692/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja olin osastolla samaan aikaan erÀÀn satanistin kanssa.  Se mistĂ€ olimme hĂ€nen kanssaan samaa mieltĂ€, on kehon loukkaamattomuus ja koskemattomuus, jota siellĂ€ rikotaan.  Raamattu sanoo, ettĂ€ ruumis on PyhĂ€n Hengen temppeli, ja "joka tuhoaa Jumalan temppelin, sen on Jumala tuhoava". Harmi, olisimme voineet yhdessĂ€ rukoilla tulta ja tulikiveĂ€ loukkaajien pÀÀlle.  Ă„lyttömille psykiatrian pakanoille ei hengellistĂ€ todellisuutta  ole, vaan se on heille mielisairautta.

Vierailija
693/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin: Taistelua sielusta elÀmÀstÀ ja ihmisyydestÀsi kuin murhaajien kÀsissÀ, saavatko lobotoitua sinut?

Vierailija
694/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EpÀolennaisista asioista tehdÀÀn tÀrkeitÀ ja oikeat asiat pyritÀÀn peittÀmÀÀn valheilla. Voit olla selvinnyt asioista joita yksikÀÀn hoitaja ei ole kokenut, sillÀ ei ole mitÀÀn vÀliÀ. UlkonÀkö on tÀrkeÀÀ. Tukka ei saa olla huonosti.

Vierailija
695/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ollut sairaalassa?? Sama. Varmaan jotain illuusioita sulla. Vankilassakin joka jÀtkÀ raiskataan. Eikö?

Vierailija
696/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalista vÀkivaltaa, vÀkisin lÀÀkkeiden injektointi. Miten voi "sivistys"yhteiskunnassa kohdella ketÀÀn noin. Aina hullut ovat olleet poikkeus, joilla ei ole ihmisoikeuksia. Naiset ovat saaneet oikeutta, lgbtq+ oikeutta mutta yksi ryhmÀ joile ei ihmisarvoa suoda on mt-ongelmaisiksi tulkitut. Huom, tulkitut. MitÀÀn mitÀ sinulle on tapahtunut, traumoistasi jne. ei vÀlitetÀ vaan traumatisoidaan vaan lisÀÀ vÀkivallalla, uhkaillen ja pelolla halliten ja sitÀ kutsutaan hoidoksi. Vailla ihmisyyttÀ.,

Miten niin seksuaalista vĂ€kivaltaa? Kai teit jonkun virallisen valituksen jos totta. 

Vierailija
697/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Opit katu-viisautta koska sinua ei kohdella kuin tÀysin ihmistÀ

Vierailija
698/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata joutua psykoosiin esimerkiksi ÀÀrimmÀisen stressin ja valvomisen vuoksi. Sinusta tehdÀÀn kuin vÀkivaltainen mur haaja ja rikollinen jota saa kohdella kakkosluokan kansalaisena.

No murhasitko ketÀÀn? Jos et ole kriminaali ei sinusta viranomainen voi sellaista ”tehdĂ€â€. 

Vierailija
699/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin seksuaalista vĂ€kivaltaa? Kai teit jonkun virallisen valituksen jos totta. 

Sanoin asiasta tekijĂ€ luimisteli ja jonkinlaisen anteeksipyynnön esitti. Se siitĂ€. Trauma jĂ€i. MitÀÀn virallisia valituksia ei kuulla koskaan, heillĂ€ on oikeus kaikkeen.

Vierailija
700/743 |
31.07.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy Hennalta ja Huorikselta.

....ja Sivosen mt lÀskiltÀ.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi seitsemÀn yhdeksÀn