Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (743)
Ei kannata joutua psykoosiin esimerkiksi ÀÀrimmÀisen stressin ja valvomisen vuoksi. Sinusta tehdÀÀn kuin vÀkivaltainen mur haaja ja rikollinen jota saa kohdella kakkosluokan kansalaisena.
Ihmeellinen moralistinen kÀsitys hyvinvoinnista, pahoinvoinnin syistÀ ja ihmisyydestÀ yleensÀ. Avohoitoon "pÀÀstyÀsi" joudut sitten larppaamaan tÀtÀ "hyvinvointia".
Onko nykyÀÀn erillisiÀ psykiatrisia sairaaloita?
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni oli, ettÀ oli melko tylsÀÀ. Kuten joku sanoi, niin syömiset rytmittivÀt pÀivÀÀ. Muut potilaat olivat rauhallisia eikÀ mitÀÀn hÀiriöitÀ ollut. Joskus tein palapelejÀ jonkun toisen potilaan kanssa tai pelasin KimbleÀ. Osa pÀÀsi ulkoilemaan vain sairaalan sisÀpihalle, minulla oli lupa kÀvellÀ vÀhÀn pidempiÀ lenkkejÀ sairaalan piha-alueella. PÀÀsin myös kÀymÀÀn kotona, aluksi puoli pÀivÀÀ ja sitten yön yli. Olin osastolla pari viikkoa.
Se riippuu ihan siitÀ miksi siellÀ ollaan. Itsekin olin vain pari pÀivÀÀ ja sain lÀhteÀ vaikka kauppaan. En ollut psyykosi potilas vaan ollut liian pitkÀÀn liian tiukalla paastolla josta sitten pÀÀdyin tiputukseen sairaalaan kun oli mennyt veressÀ suolat liian alas. SiitÀpÀ ei sitten pÀÀssytkÀÀn suoraan kotiin tiputuksen jÀlkeen vaan sinne johonkin arviointi osastolle, joka ei ole vielÀ se varsinainen suljettu josta mulla ei kokemusta ole. SiellÀ hoitajat vahti, ettÀ alan syödÀ normaalisti ja piti joka pÀivÀ ottaa lÀÀkkeitÀ ettÀ ne veren suolat saatiin ylös takaisin. Mun kohdalla oli kyse henkeni pelastamisesta, Àitini taisi soittaa sairaalaan, ettÀ tyttÀreni on tullut hulluksi kun en ollut hÀnelle tunnustanut, ettÀ olen ollut paastossa ja syömÀttÀ 3 viikkoa kun halusin laihduttaa ja heittÀydyin puhumattomaksi Àidille ja kotona kun olin aloin noiden suolojen puutteessa kouristella, joten tottakai nÀytin "hullulta". Olkaa varovaisia kun haukutte ihmisten ulkonÀköÀ ja ihmisiÀ lihaviksi, se voi maksaa jonkun hengen kun yrittÀÀ laihduttaa vÀhÀn liian kovin keinoin. En ollut tuolloin edes kovin lihava, mutta kun olin saanut ulkonÀöstÀ niin ilkeitÀ kommentteja ettÀ ne vaikutti mieleen. Olette siten vastuussa sanoistanne jos joku kuolee. No minÀ pÀÀsin sairaalasta pois parin pÀivÀn jÀlkeen, mutta siellÀ oli sellaisia potilaita jotka oli jatkamassa sinne suljettuun paikkaan pitkÀksi aikaa, jopa puoleksi vuodeksi. SinÀnsÀ epÀoikeudenmukaista ettÀ siellÀ on kiusattuja potilaana eikÀ kiusaaja joudu vastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. SiksipÀ en itse luota enÀÀ yhtÀÀn suomalaisiin. Kaikki on nurinpÀin, ihmiset voi tehdÀ ja sanoa ihan mitÀ tahansa jollekkin ilman mitÀÀn seurauksia ja sitten taas joitakin toisia kohtaan ollaan tiukempia ja heti tulisi isot seuraukset.
Olen ollut kolmessa sairaalassa. (Anoreksia nervosa) EnsimmÀisessÀ oli vain sellaista odottelua, mutta sieltÀ löytyi juttuseuraa muista potilaista. Hoitaja istui aina vieressÀ vahtimassa syömistÀ.
Toisessa sairaalassa olin n. viikon. SiellÀkin oli jotenkin tosi hyvÀ yhteishenki potilaiden kesken ja siellÀ oli jokaiselle arkipÀivÀlle jotain ohjattua toimintaa. Ruuanlaittoa, kuntosalia, keskusteluja tms. Potilaat viettivÀt aikaa yhteisissÀ tiloissa. Pelattiin lautapelejÀ ja katseltiin telkkaria.
Kolmas sairaala oli kamala kokemus. SiellÀ ei ollut sellaisia mukavia yhteisiÀ tiloja vaan pelkkÀÀ kÀytÀvÀÀ koko osasto. Ei siellÀ kukaan jutellut mitÀÀn. Jotkut huutelivat kÀytÀvillÀ.
Antoivat mulle sellaista lÀÀkettÀ, etten meinannut pÀÀstÀ ylös sÀngystÀ. Hoitajat pÀÀstivÀt ulos tupakalle ja luontoa ei ollut lÀhellÀkÀÀn vaan pelkkÀÀ betonia joka puolella.
Onneksi on vointi sellainen nykyisin, etten voisi kuvitella astuvani jalallakaan mihinkÀÀn psykiatriseen sairaalaan potilaan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kolmessa sairaalassa. (Anoreksia nervosa) EnsimmÀisessÀ oli vain sellaista odottelua, mutta sieltÀ löytyi juttuseuraa muista potilaista. Hoitaja istui aina vieressÀ vahtimassa syömistÀ.
Toisessa sairaalassa olin n. viikon. SiellÀkin oli jotenkin tosi hyvÀ yhteishenki potilaiden kesken ja siellÀ oli jokaiselle arkipÀivÀlle jotain ohjattua toimintaa. Ruuanlaittoa, kuntosalia, keskusteluja tms. Potilaat viettivÀt aikaa yhteisissÀ tiloissa. Pelattiin lautapelejÀ ja katseltiin telkkaria.
Kolmas sairaala oli kamala kokemus. SiellÀ ei ollut sellaisia mukavia yhteisiÀ tiloja vaan pelkkÀÀ kÀytÀvÀÀ koko osasto. Ei siellÀ kukaan jutellut mitÀÀn. Jotkut huutelivat kÀytÀvillÀ.
Antoivat mulle sellaista lÀÀkettÀ, etten meinannut pÀÀstÀ ylös sÀngystÀ. Hoitajat pÀÀstivÀt ulos tupakalle ja luontoa ei ollut lÀhellÀkÀÀn vaan pelkkÀÀ betonia joka puolella.
Onneksi on vointi sellainen nykyisin, etten voisi kuvitella astuvani jalallakaan mihinkÀÀn psykiatriseen sairaalaan potilaan roolissa.
MitÀ lautapelejÀ?
Seksuaalista vÀkivaltaa, vÀkisin lÀÀkkeiden injektointi. Miten voi "sivistys"yhteiskunnassa kohdella ketÀÀn noin. Aina hullut ovat olleet poikkeus, joilla ei ole ihmisoikeuksia. Naiset ovat saaneet oikeutta, lgbtq+ oikeutta mutta yksi ryhmÀ joile ei ihmisarvoa suoda on mt-ongelmaisiksi tulkitut. Huom, tulkitut. MitÀÀn mitÀ sinulle on tapahtunut, traumoistasi jne. ei vÀlitetÀ vaan traumatisoidaan vaan lisÀÀ vÀkivallalla, uhkaillen ja pelolla halliten ja sitÀ kutsutaan hoidoksi. Vailla ihmisyyttÀ.,
HyvÀ yhden kokeneen kiteytys asiasta: "vulnerability was met with violence".
Olen kristitty ja olin osastolla samaan aikaan erÀÀn satanistin kanssa. Se mistĂ€ olimme hĂ€nen kanssaan samaa mieltĂ€, on kehon loukkaamattomuus ja koskemattomuus, jota siellĂ€ rikotaan. Raamattu sanoo, ettĂ€ ruumis on PyhĂ€n Hengen temppeli, ja "joka tuhoaa Jumalan temppelin, sen on Jumala tuhoava". Harmi, olisimme voineet yhdessĂ€ rukoilla tulta ja tulikiveĂ€ loukkaajien pÀÀlle. Ălyttömille psykiatrian pakanoille ei hengellistĂ€ todellisuutta ole, vaan se on heille mielisairautta.
Tuntuu kuin: Taistelua sielusta elÀmÀstÀ ja ihmisyydestÀsi kuin murhaajien kÀsissÀ, saavatko lobotoitua sinut?
EpÀolennaisista asioista tehdÀÀn tÀrkeitÀ ja oikeat asiat pyritÀÀn peittÀmÀÀn valheilla. Voit olla selvinnyt asioista joita yksikÀÀn hoitaja ei ole kokenut, sillÀ ei ole mitÀÀn vÀliÀ. UlkonÀkö on tÀrkeÀÀ. Tukka ei saa olla huonosti.
Oletko koskaan ollut sairaalassa?? Sama. Varmaan jotain illuusioita sulla. Vankilassakin joka jÀtkÀ raiskataan. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalista vÀkivaltaa, vÀkisin lÀÀkkeiden injektointi. Miten voi "sivistys"yhteiskunnassa kohdella ketÀÀn noin. Aina hullut ovat olleet poikkeus, joilla ei ole ihmisoikeuksia. Naiset ovat saaneet oikeutta, lgbtq+ oikeutta mutta yksi ryhmÀ joile ei ihmisarvoa suoda on mt-ongelmaisiksi tulkitut. Huom, tulkitut. MitÀÀn mitÀ sinulle on tapahtunut, traumoistasi jne. ei vÀlitetÀ vaan traumatisoidaan vaan lisÀÀ vÀkivallalla, uhkaillen ja pelolla halliten ja sitÀ kutsutaan hoidoksi. Vailla ihmisyyttÀ.,
Miten niin seksuaalista vÀkivaltaa? Kai teit jonkun virallisen valituksen jos totta.
Opit katu-viisautta koska sinua ei kohdella kuin tÀysin ihmistÀ
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata joutua psykoosiin esimerkiksi ÀÀrimmÀisen stressin ja valvomisen vuoksi. Sinusta tehdÀÀn kuin vÀkivaltainen mur haaja ja rikollinen jota saa kohdella kakkosluokan kansalaisena.
No murhasitko ketÀÀn? Jos et ole kriminaali ei sinusta viranomainen voi sellaista âtehdĂ€â.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin seksuaalista vÀkivaltaa? Kai teit jonkun virallisen valituksen jos totta.
Sanoin asiasta tekijÀ luimisteli ja jonkinlaisen anteeksipyynnön esitti. Se siitÀ. Trauma jÀi. MitÀÀn virallisia valituksia ei kuulla koskaan, heillÀ on oikeus kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kysy Hennalta ja Huorikselta.
....ja Sivosen mt lÀskiltÀ.
Vaimo oli osastohoidossa kun ei vielÀ tiedetty hÀnen sairautensa oli OCD. HÀn taisi olla kaksi yötÀ, mutta sen jÀlkeen hÀn sai tulla kotiin aina yöksi. Aamulla meni takaisin osastolle. Huone kaverilla oli vaikea masennus. YhteisissÀ kokoontumisissa yhtÀ ihmistÀ oli kiusattu muiden potilaiden taholta. Ihmettelin kun kuulin. Vaimo koki saaneensa hyvÀÀ hoitoa, mutta hoitaja oli sanonut haastattelussa kun vaimo oli kertonut millaisia ajatuksia hÀnellÀ on, "tuollaisiako sinÀ pÀivÀt pitkÀt mietit? Nyt on kuitenkin kaikki toisin.