Millainen henkilö asuu ennemmin kerrostalossa kuin omakotitalossa?
Eräs tamperelainen tuttu aikoo jatkaa asumista kaupungissa kerrostalossa, vaikka juuri sai perinnöksi valtavan talon Pohjanmaalta. Hullu??
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansasta lähes puolet, luulisin, asuu yhden hengen taloudessa. Mielestäni omakotitalot ovat useimmiten liian väljiä ja työläitä heille?
Eikä tilannetta helpota se, että siitä ok-talosta ei pääse eroon, mikäli tulee isompi muutos elämään. Muuttuu massiivisesti, turhaksi kulueräksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansasta lähes puolet, luulisin, asuu yhden hengen taloudessa. Mielestäni omakotitalot ovat useimmiten liian väljiä ja työläitä heille?
Eikä tilannetta helpota se, että siitä ok-talosta ei pääse eroon, mikäli tulee isompi muutos elämään. Muuttuu massiiviseksi, turhaksi kulueräksi.
Vtun autocorrect
Ikä siinä mallissa etten jaksa ok taloa hoitaa. Täällä pääsen helpolla ei ainasta puiden ja vesien rahtaamista ym. Nytkin olen sohvanmutkassa pehmosessa villpeitissa napostellen suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia kokemusasiantuntijoita tässä ketjussa puolin ja toisin. Joku joskus kaverilta kuullut omakotitalon töistä ja toinen olettaa että kerrostaloasunto on aina joku pikkuinen luukku.
Älä tule pilaamaan hyvää vääntöä faktoilla :I
Tai yhden sekopollan kilahtelua...
Haluan olla kaupungin vilskeessä ja palveluiden keskellä. Omakotitaloasuminen ei todellakaan ole minulle. Lumen kolaaminen ei kiinnosta, vaikka kasvien hoito mukavaa onkin. Sitä varten minulla on suuri terassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia kokemusasiantuntijoita tässä ketjussa puolin ja toisin. Joku joskus kaverilta kuullut omakotitalon töistä ja toinen olettaa että kerrostaloasunto on aina joku pikkuinen luukku.
Älä tule pilaamaan hyvää vääntöä faktoilla :I
faktaa on se että kerrostalossa ei asuta kun pakon edessä kun kela loisilla ei muuta mahdollisuutta.
Vakiduunissa. Iso kerrostaloasunto. Rahaa jää joka kuu melkein tonni säästöön. Nice!
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei tarvi itse hoitaa mitään mutta rauhaa ei oo ollenkaa, OKtalossa tarvii itse hoitaa kaikki mutta saa myös hengittää vapaasti, makukysymys ja varmaan raha sellainen myös, mutta ei OKtalon pitäminen mitään helppoa ole, siellä on paljon töitä ja lämmitykset ja kaikki pitää hoitaa, toki oma piha on aina oma piha
Täällä mun kotona on kyllä todella rauhallista. Kun muutin omakotitalosta keskustaan, yllätyin hiljaisuudesta. Ei ole koiria haukkumassa, ylempiin kerroksiin ei kuulu naapurien autot, tai trampoliinit, naapurin grillailut...
Täällä on todella hiljaista verrattuna omakotitaloalueeseen. Sielläkin oli puolensa, mutta en enää muuttaisi takaisin, ja tilaakaan en enää samalla tavalla tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin olosuhteiden pakosta asumaan lyhyen aikaa kerrostalossa Helsingissä. Ihmettelin suuresti kun kukaan ei näyttänyt koskaan menevän töihin.
Olen tehnyt saman havainnon meidän kerrostalosta. Millä ne elää?
Etätöillä....
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka ei halua haaskata aikaansa pihatöihin ja remontteihin.
Et siis koskaan remontoi tai päivitä asuntoasi? Miltähän vuodelta mahtaa sitten asuntosi tapetit sun muut sisäosat sitten olla? Kyllä mä ainakin remppasin oman kämpän kun tässä oli jo 20 vuotta asunut. Pinnat oli kuluneet ja kyllähän niihin kyllästyykin. Tuskin sitä omakotitaloakaan tuon usemammin rempataan. Ja joo, putkiremppakin oli, tietty taloyhtiön puolesta mutta kyllä se mullekin hommaa tuotti.
Vierailija kirjoitti:
TYÖTÖN maahanmuuttaja tai narkki suomalainen.
Useimmat korkeasti koulutetut asuvat kerrostaloissa...
Asuisin mieluummin missä tahansa muualla paitsi Pohjanmaalla. Mieluiten omakotitalossa, mutta jos vaihtoehtona on Pohjanmaa, niin ei kiitos. Tamperelainen kerrostalo olisi vallan mainio siihen verrattuna.
Minulla on sekä okt, että kerrostaloasunto. Molemmissa on puolensa. Jos pitäisi jommasta kummasta luopua niin kerrostaloon jäisin asumaan mieluummin, palveluiden keskelle. Kesäisin se oma piha olisi ihan kiva, mutta mökiltäkin pihaa löytyy.
Joillakin on ihmeellinen ajattelutapa, että omakotitalot ovat aina hyväkuntoisia ja kivoja, ja vastaavasti kerrostalot pieniä koppeja ja slummia. Mitään välimuotoa ei ole.
Suomessa on valtava määrä kumpiakin asuntotyyppejä, jotka ovat käyttöikänsä päässä ja ovat vain rasite omistajalle. Kaveri joutui juuri myymään talon lähes tontin hinnalla, kun ei "tarvinnut" koskaan remontoida mitään. Siltä se näyttikin. Samoin on niitä kt-asuntoja, joita ei oteta edes ilmaiseksi vastaan.
"Jaa, mitähän työtä mahtaa tuollaisella äo:lla ja kirjoitustaidolla varustettu henkilö tehdä. Ei mitään vastuullisuutta tai harkintakykyä vaativaa. Joku apumies sukulaisen raksalla? Jätteiden lajittelija kierrätyskeskuksessa?"
Omien puheidensa perusteella tuo neropatti on ammatiltaan jäteastia...
En edes tiennyt, että sellainen ammatti on olemassa...
Millainen henkilö tekee näitä paska-aloituksia? Pikkasen yksinkertainen ja joutilas, jolla ei ole omaa elämää ollenkaan. Mikä ongelma se aloittajalle on, miten muut haluavat asua ja elää? Mene ja vttu osta se tuttavasti valtava talo Pohjanmaalta. Kyllä sä yhden talven jälkeen jo tajuat, miksei tuttava siinä asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymisti kerrostalossa missä kymmeniä naapureitä seinän takana eikä edes hajut leviä kerrostalo läävässä.jopa oli paska sepostus taas.
En missään tapauksessa muuttaisi kerrostaloon. Juopot, narkkarit, häiriköt, kriminaalit, riidanhaastajat, kerrostalokyttääjät, ilkivallantekijät, taloyhtiön pikkuhidlerit yms kaikki ovat naapureitasi nyt tai jossain vaiheessa. Etkä mitään voi.
Ja sitten nämä temuttajat, koiraihmiset, reissaajat, sotkussa elävät epäsosiaaliset yms. levittävät tuholaisia. Torakoita, luteita, sokeritoukat, turkiskuoriaiset jne. kaikki ovat pian kimpussasi. Etkä mitään voi . Aina ja iankaikkisesti.
Onpa hyvä, ettemme ole naapureita.
Mutta asunkin kerrostalossa, joten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torakat ja luteet alkaa olla jokaisen kerrostalon ongelmia.
Tarkoitatko sitä porukkaa mikä siellä asuu vai noita eläimiä???
Oletko varma, ettei puhunut sinusta?
Esimerkiksi minä. Nainen, 50v, työelämässä, vuorotyö, parisuhteessa, yksi kotoa muuttanut tytär. Olen aiemmin omistanut omakotitalon, muutin siitä kerrostaloon myytyäni sen 2015. Haluan asua keskustassa, vaikka minulla on auto, en sitä käytä kovinkaan paljoa, liikun julkisilla, polkupyörällä tai kävellen. myös työmatkat taittuvat näin. Asun mukavassa isossa kaksiossa puolisoni kanssa, 1910 rakennetussa kaupunkitalossa. Tarpeeksi mökkeilyä saan suvun mökillä vieraillessa muutaman kerran kesässä. Tykkään vapaa-ajallani tehdä reissuja eri kaupunkeihin, ulkomaille, käyn keikoilla, konserteissa, ravintoloissa, teatterissa. Tykkään, että kaikki on vaivattoman matkan päässä ja lähellä.
Olen kokenut liikkuvaisena ihmisenä kaikki nuo asumismuodot. Rivitalosta en pitänyt - aamulla piti töihin mennessä useinkin kivuta puolitoistametrisen lumikasan yli - tie just aurattu. Omakotitalo on hyvä asumismuoto, mutta yksinäisen vanhenevan ihmisen ei ole siellä turvallista asua - eli se kuuluisa Pohjanmaan talo on myyty, onnex. Asun kerrostalossa luonnonläheisellä paikalla, tunnen oloni turvalliseksi, tosin putkiremontin jälkeiset nousevat asumiskustannukset ilmeisesti ahdistavat talon asukkaita, koska tänne on ilmestynyt pyykkitupakyyla - olin käyttänyt pyykinkuivaushuonetta tunnin liikaa, pahalta tuntuu tuollainen; sähköä kuluu, sähköä kuluu..
Mulla on muutakin tekemistä kuin palvoa kotia toisena päivätyönään.