Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi geriatriset raskaudet ovat Suomessa niin suuri tabu?

Vierailija
11.09.2025 |

Nuo ovat niin ongelmallisia yhteiskunnan ja ihan jo mahdollisesti syntyvän lapsenkin kannalta, että aiheesta olisi korkein aika ryhtyä puhumaan avoimesti. Kerrankin kun Kelalta tulee edes jotain järkevää pohdintaa siitä pitäisikö tukia kohdentaa alle 30vuotiaiden synnyttämisiin, niin hirveä ulina Sofia Virralta miten nyt on niin taas väärin ja nönnönnöö. Leikitäänkö tässä oikeasti, ettei biologia ja luonnon lait vaikuta mitenkään mihinkää, ettei kenellekään tulisi paha mieli?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapseni normaalina synnyttäjänä 34-, 36- ja 41-vuotiaana. Olin muuten perusterve, mutta viimeisessä raskaudessa sain ylimääräisiä ultria oman ikäni ja istukan virtauksien vuoksi. Vauvat olivat kaikki terveitä.

Geriatrisista synnyttäjistä en tiedä mitään. Geriatrian kohteena ovat yli 75-vuotiaat potilaat. Siinä vaiheessa kun itse olen geriatrian kohteena, kuopuksenikin on päälle kolmekymppinen.

Aika vanhana  olet sinäkin aloittanut.  Minä sain ensimmäisen  20 vuotiaana

Onko tämä sinusta joku kilpailu ja luulet eläneesi elämää enemmän oikein kuin tuo joka sai lapsensa vanhempana?

Vierailija
42/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on hedelmällisimmillään vasta noin 50-vuotiaana 

Varmaan sulla voi siinä kohtaa olla se yksi  kaksihäntäinen ja ympyrää uiva siittiö, kun nyt ei ole yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä täällä enää on luonnollista. Sukupuolen voi itse päättää, miehet voi synnyttää, hedelmällisimmässä iässä synnyttäneitä taivastellaan liian nuorina synnyttäjinä ja vastaavasti keski-ikäisten synnyttämistä koitetaan avittaa kaiken maailman poppakonsteilla.

Juuri toisessa keskustelussa kun sanoin että nelikymppinen voi hyvin olla mummo ilman että on mitään teiniraskauksia edes ollut niin kauhea alapeukutus, Ilmeisesti on parempi olla ensisynnyttäjä nelikymppisenä kuin jo mummo. Nyt kauhistellaan jos joku 20-vuotias lapsi tekee lapsen ja sitä ei saisi kauhistella, että mummoikäiset lisääntyy.

No totta kai on nelikymppisenä parempi olla ensisynnyttäjä kuin mummo.

No äitini oli 44 vuotias kun sain esikoiseni. Itse olen saanut nuorimmaiseni 40- vuotiaana, eli kyllä se siinä mielessä on hurjaa ajatella.

Vierailija
44/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tääkin mahtaa taas olla, poju lukenut naistenlehtiä ja opetellut uuden sanan?

Ap on esimerkki siitä, mitä tapahtuu jos ei tehdä ajoissa aborttia. Alkaa incel-länkytys, joka ei lopu ennenkuin sillä on 2 metriä multaa naamalla.

Vierailija
45/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnyttääkö ne sitten keinutuolin tai rollaattorin?

Rollaattori olis kyllä ollut hyvä. Mä synnytin pari nuorempaa lastani päälle kolmevitosena seisaallaan seinään nojaten, kun ei ollut näitä geriatrisia apuvälineitä. Nuorempana synnytin sängyssä. 

Yleensä geriatrisilta osastoilta löytyy pönttö- ja suihkutuoleja, semmonen voisi olla hyvä synnytykseen. Ihan oikeasti, aikoinaan kun naiset synnyttivät keskenään ja miehet heitettiin pihalle synnytystuolit olivat suosiossa, sitten mieslääkärit totesivat että kyllä selällään maaten on paras synnyttää, kyllähän nyt mieslääkäri paremmin kuin joku vanha eukko tietää miten niitä lapsia tulee synnyttää. Vähän ohi aiheen, mutta geriatriselta puolelta voisi kyllä hakea synnytykseen apuvälineitä.

Vierailija
46/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaus etenee normaalisti, ei siinä sen kummempia riskejä ole. Mutta ap:n elämässä on paljon riskejä, jotka liittyy siihen miten vittumainen hän on ihmisenä ja miten heikko ja vastenmielinen miehenä. En usko että sen äitikään siitä kovasti tykkää, haluaisi päästä eroon muttei osaa sanoa 22-vuotiaalle incelille, että avaimet tänne ja painu helvettiin siitä vänisemästä.

Vierailija
47/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni geriatriseksi raskaudeksi voi kutsua vain sellaista raskautta missä yli 50 v nainen hankkiutuu lahjasolujen avulla raskaaksi. 

Kyse ei olekaan mielipiteestäsi vaan lääketieteellisestä faktasta. Raja menee 35 vuodessa.

Lääketieteellisten faktojen rajoja siirrellään suuntaan jos toiseenkin aina yhteiskunnan tarpeitten mukaan. Nyt tarvitaan nuorempia synnyttäjiä. Miten on selitettävissä se, että nuoretkin tarvitsevat sektioita enemmän kuin vanhat?

Eli esitetään kysymys näin päin:

Minkä ikäisille tehdään eniten/ vähiten sektioita?

Minkä ikäisten äitien lapsia otetaan eniten/vähiten huostaan?

Jatketaan sitten keskustelua aiheesta.

Vierailija
48/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni geriatriseksi raskaudeksi voi kutsua vain sellaista raskautta missä yli 50 v nainen hankkiutuu lahjasolujen avulla raskaaksi. 

Ei 50-vuotias ole vanhus. Jotkut tulevat siinä iässä raskaaksi ihan luonnollisesti. Se ei ollut edes harvinaista silloin kun e-pillereitä ei vielä ollut.

70-vuotiaat ovat vanhuksia. Heitä hoidetaan geriatrisella osastolla. Siinä iässä ei enää saada lapsia millään soluilla.

Vierailija
49/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei olekaan mielipiteestäsi vaan lääketieteellisestä faktasta. Raja menee 35 vuodessa.

Hah, lääketieteellinen fakta ja totuus voivat olla kaksi eri asiaa. Itsellä harva kierto eli 3-4 munasolua vuodessa. Raskaaksituloon tarvittaisiin lisästimulanttia. Luomuna kerrasta (kävi vahinko :)) 35-vuotiaana. Toista tehtiin puoli vuotta, kun olin 39. Helpot raskaudet ja terveet älykkäät lapset.

Vierailija
50/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tabu? Itse voin ihan mielelläni olla vaikka geriatrinen synnyttäjä, ei se muuta mihinkään sitä että mulle kaikkein paras ikä tulla äidiksi oli yli 35vuotiaana, kaikki on mennyt enemmän kuin hyvin enkä todellakaan halunnut tai ollut valmis vanhemmuuteen joskus kaksivitosena. Mikä tässä on ongelma? Jokainen elää omannäköistään elämää.

Vierailija
51/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halventava nimitys.

Vierailija
52/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne geriatriset siittäjät? Milloin niistä aletaan puhua?

Vierailija
53/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halventava nimitys.

Millä lailla ja mitä termiä ehdotat tilalle?

Vierailija
54/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapseni normaalina synnyttäjänä 34-, 36- ja 41-vuotiaana. Olin muuten perusterve, mutta viimeisessä raskaudessa sain ylimääräisiä ultria oman ikäni ja istukan virtauksien vuoksi. Vauvat olivat kaikki terveitä.

Geriatrisista synnyttäjistä en tiedä mitään. Geriatrian kohteena ovat yli 75-vuotiaat potilaat. Siinä vaiheessa kun itse olen geriatrian kohteena, kuopuksenikin on päälle kolmekymppinen.

Aika vanhana  olet sinäkin aloittanut.  Minä sain ensimmäisen  20 vuotiaana

Joko odotat innolla sitä päivä kun lapset lentää pesästä ja pääset viimein elämään omaa elämääsi? Nuorilla äideillä tuntuu olevan tämä tavoite. Vanhemmat äidit ei taas haluaisi millään päästää lapsiaan muuttamaan pois.

Vierailija
55/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teiniäitejä harmittaa, kun jotkut toiset hankkivat lapsia vasta kolmekymppisenä?

Vierailija
56/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geriatrinen. :D Mitä ihmettä. Taitaa he olla suht nuoria vielä. Riippuu tuloluokasta.

"Geriatrinen raskaus tarkoittaa raskautta iäkkäämmällä naisella, yleensä yli 35-vuotiaana, jolloin naisen hedelmällisyys on jo laskenut merkittävästi. Raskaaksi tuleminen voi kestää kauemmin ja siihen liittyy suurempia riskejä."

Puhdasta biologiaa mihin ei liity tuloluokat tms. mitenkään. Nainen on hedelmällisimmillään 17 vuotiaana.

Se 17-vuotiaan raskaus sitten varmaan on pediatrinen raskaus.

Tai sitten voidaan sopia, että molemmat ovat fyysisesti lisääntymisikäisiä.

17 vuotias on huomattavasti hedelmällisempi kuin 35 vuotias lapsen terveysriskien todennäköisyyksustä nyt puhumattakaan.

Vierailija
57/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihan kamala sana. Geriatria tuo mieleen +85 v oikeasti vanhat ihmiset, vanhukset elämän loppuvaiheissa. 35-vuotias on vielä nuori nainen ja loistavassa synnytysiässä.

No tämä. Eikö tosiaan mitään muuta sanaa ole tuohon voinut keksiä. Geriatria tarkoittaa ikääntyneitä ja 35v ei ole sellainen. 

Paljon selkeämpää olisi puhua ihan vain vanhoista odottajista. Tuo geriatrinen tuo mieleen tosiaan 85-vuotiaan hauraan kepin kanssa köpöttelevän muistisairaan.

Vierailija
58/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saatiin lapsia parikymppisestä sinne 40 + ihan luonnollisesti. Isomummoni taisi olla 45 kun sai nuorimmaisensa eli 13. lapsensa.  Tästä voisi päätellä että vaikka riskit kasvavat, niin biologisesti moni nainen voi silti saada terveitä lapsia yli nelikymppisenä. 

Vierailija
59/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne geriatriset siittäjät? Milloin niistä aletaan puhua?

+35 v miehillä nalli palaa ja ruuti on kuivaa. Pystyy vaivattomasti siittäämään naaraita vielä vuosikymmeniä. Keski-ikäisten tanttojen mahoutuminen sen sijaan ihan biologinen fakta. Huvittaa kun akat kuvittelee luonnon ja biologian taipuvan kiukuttelujen alla kun vähän jalalla lattiaa polkee. Ei auta kitinät ei.

Vierailija
60/71 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummolla oli 7 lasta. Heistä 3 hän sai ennen 35v ikää ja loput ennen kuin täytti 44 v. Geriatriset raskaudet on ollee maan tapa jo yli 100 vuotta.