Miksi geriatriset raskaudet ovat Suomessa niin suuri tabu?
Nuo ovat niin ongelmallisia yhteiskunnan ja ihan jo mahdollisesti syntyvän lapsenkin kannalta, että aiheesta olisi korkein aika ryhtyä puhumaan avoimesti. Kerrankin kun Kelalta tulee edes jotain järkevää pohdintaa siitä pitäisikö tukia kohdentaa alle 30vuotiaiden synnyttämisiin, niin hirveä ulina Sofia Virralta miten nyt on niin taas väärin ja nönnönnöö. Leikitäänkö tässä oikeasti, ettei biologia ja luonnon lait vaikuta mitenkään mihinkää, ettei kenellekään tulisi paha mieli?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geriatrinen. :D Mitä ihmettä. Taitaa he olla suht nuoria vielä. Riippuu tuloluokasta.
"Geriatrinen raskaus tarkoittaa raskautta iäkkäämmällä naisella, yleensä yli 35-vuotiaana, jolloin naisen hedelmällisyys on jo laskenut merkittävästi. Raskaaksi tuleminen voi kestää kauemmin ja siihen liittyy suurempia riskejä."
Puhdasta biologiaa mihin ei liity tuloluokat tms. mitenkään. Nainen on hedelmällisimmillään 17 vuotiaana.
Höpönhöpön. Itseäsi lainaat 😅 Tuollaista termiä ei ole.
Ei se mikään tabu ole. Ja AP nyt haluaa vain ilkeillä.
Ensisynnyttäjien ikä on noussut. Moni taitaa olla yli 30-vuotias.
Hyvin harva 40 vuotias tai vanhempi nainen haluaa enää lapsia. Ja niistä, jotka haluavat, eivät kaikki enää tule raskaaksi.
Minä sain lapseni nuorena, olin esikoisen syntyessä 21-vuotias. Hänelle tuli pari sisarustakin, nopeaan tahtiin. Nyt, 43-vuotiaana, halusin vielä yhden lapsen. Tulin onnekseni raskaaksi aika pian ja helposti, ja raskausaika meni hyvin. Kukaan ei pitänyt minua vanhana, ja itseasiassa synnärillä huonekaverini oli minua vuoden vanhempi, usean lapsen äiti hänkin.
Nyt syntynyt vauva on täysin terve. Kyllä ne pahimmat poikkeamat menevät kesken ihan itsekseen.
Tässä maassa, jossa syntyvyys laskee kokoajan, pitäisi olla onnellinen kaikista lapsista, jotka syntyvät. Ne, jotka eivät lapsia halua, ei niiden niitä tarvitse tehdä.
Minä olen kuitenkin käynyt töissä ja maksanut veroja, kasvattanut 3 lasta, jotka ovat töissä tai opiskelemassa ja nyt on tämä nuorin vielä.
AP nyt vauhkoaa geriatrisista raiskauksista, mutta tiedätkö, asia ei kuulu sinulle. Niitä ei lopulta ole kuitenkaan niin paljoa. Moni muukin asia aiheuttaa raskauteen lisäkuluja, kuten nuorten äitien vammaiset sikiöt, perussairaudet äideillä, ylipaino, tai vaikkapa maahan.muuttajien tulkit. suurimpana, aitona ongelmana pidän odottavien äitien päihdeongelmia.
Eniten olen pahoillani niiden puolesta, jotka lasta toivovat, mutta raskaus ei ala. Joudutaan käymään läpi rankkojakin hoitoja, ja ehkä sitä lasta ei saa koskaan.
Se on surullista, ja myös yleistyvää, miesten spermanlaadun heiketessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geriatrinen. :D Mitä ihmettä. Taitaa he olla suht nuoria vielä. Riippuu tuloluokasta.
Nainen on hedelmällisimmillään 17 vuotiaana.
Tämä on vale. Noin nuorilla rasvaprosentti on tyypillisesti matala, monilla alhainen hemoglobiini ja kuukautiskierto on vielä epäsäännöllinen.
Geriatrinen viittaa vanhuksiin, hölmö ap.
Suomessa olisi tällä hetkellä syytä olla iloinen jokaisesta raskaudesta. Moni tahtoisi lapset nuorena, mutta isäksi haluavan miehen löytämisessä kestää, joten syy ei ole välttämättä mikään ikuinen biletys tai tinderöinti.
Minäkin paheksun yli 75-vuotiaiden raskauksia, mutta pidän kuitenkin ongelmaa aika marginaalisena.
Minä sain lapseni normaalina synnyttäjänä 34-, 36- ja 41-vuotiaana. Olin muuten perusterve, mutta viimeisessä raskaudessa sain ylimääräisiä ultria oman ikäni ja istukan virtauksien vuoksi. Vauvat olivat kaikki terveitä.
Geriatrisista synnyttäjistä en tiedä mitään. Geriatrian kohteena ovat yli 75-vuotiaat potilaat. Siinä vaiheessa kun itse olen geriatrian kohteena, kuopuksenikin on päälle kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä täällä enää on luonnollista. Sukupuolen voi itse päättää, miehet voi synnyttää, hedelmällisimmässä iässä synnyttäneitä taivastellaan liian nuorina synnyttäjinä ja vastaavasti keski-ikäisten synnyttämistä koitetaan avittaa kaiken maailman poppakonsteilla.
Juuri toisessa keskustelussa kun sanoin että nelikymppinen voi hyvin olla mummo ilman että on mitään teiniraskauksia edes ollut niin kauhea alapeukutus, Ilmeisesti on parempi olla ensisynnyttäjä nelikymppisenä kuin jo mummo. Nyt kauhistellaan jos joku 20-vuotias lapsi tekee lapsen ja sitä ei saisi kauhistella, että mummoikäiset lisääntyy.
Ei kyllä tässä maassa kannattaisi nyrpistellä yhtään millekään synnyttäjille, ettei vielä lisää vähene syntyvyys!
Vierailija kirjoitti:
Mies on hedelmällisimmillään vasta noin 50-vuotiaana
Älä naurata 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Geriatrinen raskaus tarkoittaa raskautta iäkkäämmällä naisella, yleensä yli 35-vuotiaana, jolloin naisen hedelmällisyys on jo laskenut merkittävästi. Raskaaksi tuleminen voi kestää kauemmin ja siihen liittyy suurempia riskejä."
Puhdasta biologiaa mihin ei liity tuloluokat tms. mitenkään. Nainen on hedelmällisimmillään 17 vuotiaana.
Se 17-vuotiaan raskaus sitten varmaan on pediatrinen raskaus.
Tai sitten voidaan sopia, että molemmat ovat fyysisesti lisääntymisikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttääkö ne sitten keinutuolin tai rollaattorin?
Rollaattori olis kyllä ollut hyvä. Mä synnytin pari nuorempaa lastani päälle kolmevitosena seisaallaan seinään nojaten, kun ei ollut näitä geriatrisia apuvälineitä. Nuorempana synnytin sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapseni normaalina synnyttäjänä 34-, 36- ja 41-vuotiaana. Olin muuten perusterve, mutta viimeisessä raskaudessa sain ylimääräisiä ultria oman ikäni ja istukan virtauksien vuoksi. Vauvat olivat kaikki terveitä.
Geriatrisista synnyttäjistä en tiedä mitään. Geriatrian kohteena ovat yli 75-vuotiaat potilaat. Siinä vaiheessa kun itse olen geriatrian kohteena, kuopuksenikin on päälle kolmekymppinen.
Aika vanhana olet sinäkin aloittanut. Minä sain ensimmäisen 20 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä täällä enää on luonnollista. Sukupuolen voi itse päättää, miehet voi synnyttää, hedelmällisimmässä iässä synnyttäneitä taivastellaan liian nuorina synnyttäjinä ja vastaavasti keski-ikäisten synnyttämistä koitetaan avittaa kaiken maailman poppakonsteilla.
Juuri toisessa keskustelussa kun sanoin että nelikymppinen voi hyvin olla mummo ilman että on mitään teiniraskauksia edes ollut niin kauhea alapeukutus, Ilmeisesti on parempi olla ensisynnyttäjä nelikymppisenä kuin jo mummo. Nyt kauhistellaan jos joku 20-vuotias lapsi tekee lapsen ja sitä ei saisi kauhistella, että mummoikäiset lisääntyy.
No totta kai on nelikymppisenä parempi olla ensisynnyttäjä kuin mummo.
Eihän se mikään tabu ole. Mutta kun näissä keskusteluissa aina unohtuu, että vanhemmuudessa ei voi tuijottaa pelkkää ikää ja biologiaa. Monilla on paremmat edellytykset vanhemmuuteen ja tasapainoisen elämän tarjoamiseen myöhemmällä iällä ja tämä on se asia mikä oikeasti merkitsee. Lisäksi se jos lapsentekoikä nousee ei ole vain naisten vastuulla. Nykyään on ihan normi, että neljääkymppiä lähestyvä mies edelleen miettii haluaako lapsia ehkä joskus tulevaisuudessa. Kolmanneksi, syy lapsettomuudelle on prosentuaalisesti yhtä usein miehessä kuin naisissa. Eli jos pariskunta yrittää lasta ja sitä ei kuulu, niin todellakaan syy ei ole aina naisessa.
Eikä missään nimessä pidä lapsilisien määrään vaikuttaa sen minkä ikäinen vanhempi on. Ei läheskään aina voi itse päättää sitä milloin vanhemmaksi tulee. On väärin syyllistää ja rankaista siitä ettei elämä aina vaan mene tietyn aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen ei ole mikään mummoikäinen muualla kuin valk.oroskapiireissä. Mummoikäinen on 70+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on hedelmällisimmillään vasta noin 50-vuotiaana
Ei ole, vaan alle 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vanhana olet sinäkin aloittanut. Minä sain ensimmäisen 20 vuotiaana
Hyh hyh
Jep. Tämäkin kannattaa muistaa, iäkkäiden lapset pärjäävät elämässä parhaiten. Hyvin nuorten lapset taas jäävät useammin vaille koulutusta ja työelämän ulkopuolelle.
Mutta sen oikaisen että kaikkein nuorimmilla eli teini-ikäisillä on kylläkin keskimäärin enemmän komplikaatioita raskaudessa.