Millaisista syistä olette saaneet lievennystä työnhakuvelvoitteeseen?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en ole varma. Mut laitettiin pari vuotta sitten johonkin työttömän terveystarkastukseen jossa käytiin läpi diagnoosit (tuki- ja liikuntaelin sairauksia) sen jälkeen ilmoitettiin että "työkykyä tulee kartoittaa" ja käskettiin jäädä odottamaan jatkoa. Poistettiin siinä samalla kaikki työnhaku velvotteet ja sen jälkeen asiaan ei ole palattu vaikka olen kysynyt. 🤷 Et kai mä vapauduin terveydentilan takia? Eipä noista papereista kyllä syytä selviä sen tarkemmin, eikä edes kysymällä. 😂
Töitä saa hakea ihan ominpäinkin. Ei siihen mitään te tai sosiaalitanttaa väliin tarvita.
Mitä järkeä on hakea työtä, jota ei terveydentilansa takia pysty tekemään. Ei kukaan halua palkata varmaa saikuttelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1.
En tiedä miksi. Ehkä niin vähän on avoimia työpaikkoja seudulla.
Mullakin on 1. Juuri siksi, kun työpaikkoja on niin vähän. Olen laajentanut hakualueeksi koko maan, koska toivoisin että joskus pääsisin vielä töihinkin. Joinakin kuukausina kun koko maassa ei ole ollut edes yhtäkään oman alan työpaikkaa, mitä olisin voinut hakea, olen tehnyt avoimen hakemuksen vuokravälitysfirmaan. Mutta niihinkin on joihinkin tullut rajoituksia, ettei voi tehdä avoimia hakemuksia.
Esitin haastattelussa keharia. Toimii aina.
Avoimia paikkoja on niin vähän ja rekryprosessit tosi pitkiä, joten mulla on velvoite 2 paikkaa. Jossain kuussa paikkoja voi olla auki enemmänkin, joskus ei juuri mitään ja joskus olen monta viikkoa kiinni prosessissa, jonka aikana on tosi vaikea orientoitua hakemaan jonnekin ihan muualle. Teen joka tapauksessa aktiivisesti työtä työllistymisen eteen (avoimet hakemukset, LinkedIn), mutta ihan kiva, ettei tule tosta pakkohakemisesta turhia paineita, eikä tarvitse väkisin hakea jonnekin, minne tietää jo ettei pääse ja vain kuormittaa rekrytoijia.
Tosi outoa, että vaatimuksia väljennetään sen takia, ettei jollain alalla ole töitä. Sitten kouluttaudutaan uudelle alalle, eikö se nyt ole itsestäänselvyys?
Toinen on se, ettei omalla paikkakunnalla ole töitä. Sitten haetaan vaikka koko Suomesta.
Voiko käytännössä varata vain yhden päivän kuussa hakeakseen niihin neljään työpaikkaan? Kumminkin joutunee yleensä pitkään jonoon. Jos tekee itselleen valmiiksi monta hakemusmallia, jotka soveltuvat eri työpaikkoihin, ja lisää niihin sitten yksityiskohtia itse kuhunkin työpaikkaan liittyen?
ei työttömälle anneta kuin 9€ paja-orjuutta
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, että vaatimuksia väljennetään sen takia, ettei jollain alalla ole töitä. Sitten kouluttaudutaan uudelle alalle, eikö se nyt ole itsestäänselvyys?
Toinen on se, ettei omalla paikkakunnalla ole töitä. Sitten haetaan vaikka koko Suomesta.
Riippuu ehkä pikkasen hakijan iästä, ja monesta muustakin asiasta. Aina huvittaa tämä "muuta työn perässä", ja pidä kahta asuntoa eri puolilla Suomea kun puolisolla on työpaikka nykyisellä asuinpaikkakunnalla? Ja eikös tuosta aikuisopiskelusta ole muutenkin tehty mahdollisimman vaikeaa, "vähän saksittu"?
Vierailija kirjoitti:
Voiko käytännössä varata vain yhden päivän kuussa hakeakseen niihin neljään työpaikkaan? Kumminkin joutunee yleensä pitkään jonoon. Jos tekee itselleen valmiiksi monta hakemusmallia, jotka soveltuvat eri työpaikkoihin, ja lisää niihin sitten yksityiskohtia itse kuhunkin työpaikkaan liittyen?
Tietysti voi, ja voit olla hakematta mitään ja valehdella asiasta.
Mutta kukaan joka oikeasti haluaa töitä ei tee noin.
Lomautettuna ei tarvitse hakea ainakaan kolmeen kuukauteen...
Vierailija kirjoitti:
ei työttömälle anneta kuin 9€ paja-orjuutta
Se on tullut jäädäkseen.
Nivelrikko, joten fyysien rajoite niin työpaikkoja tarjolla vähemmän ja lähentelin eläke ikää , hain 2 paikkaa, sitten puoli vuotta ennen eläkkeelle jäämistä poistettiin työnhaku ja nautin lisäpäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos omaehtoinen opiskelu on mahdollista?
Miten voit saada työkkäristä rahaa jos et ole töihin käytettävissä? Itse muinoin opiskelin ammatin liiton ansiosidonnaisen rahoilla, mutta eikö tuo etuus lopetettu, kaikessa viisaudessaan?
Pöljä. Omaehtoinen opiskelu tarkoittaa sitä että opiskellaan "liiton rahoilla". Tai ansiosidonnaisen loputtua työmarkkinatuella.
Älkää tehkö tuota ilman työvoimaviranomaisen lupaa, muuten voi loppua tuet lyhyeen, koska olet työllistänyt itsesi.
Mitä ihmettä sä sekoilet. Miten omaehtoinen opiskelu liittyy itsensä työllistämiseen? Tietenkin siihen tarvitaan työkkäriltä "lupa". Ei tässä kukaan minusta ollut aloittamassa mitään ilman työkkäri siunausta.
Osa-aikatyössä on ollut vain 1 työpaikan hakuvelvoite 3 kuukauden aikana. Tämä asia epäreilusti poistetaan ensi vuoden alusta alkaen, jonka jälkeen osa-aikatöissä olevat joutuvat samaan ruljanssiin kuin kokonaan työttömät eli hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Osa-aikatyön hakeminen ei siis juuri kannata tänä vuonnakaan enää, koska tätä vuotta ei ole enää kuin muutama kuukausi jäljellä.
Itsekin mietin kuumeisesti, mistä saada vähän parempi työ, jolla pärjäisi ilman etuja, koska 4 työpaikan hakuljanssiin en ala osa-aikatyön ohessa. Uskon, että se tässä uudistuksessa onkin takana, että saadaan ihmiset tippumaan tuilta, lähtivät he sitten työn saamisen takia tuilta tai sen takia, että eivät täytä hakuvelvoitteita. Valtionkirstu kasvaa ihan kummassakin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Täytän ensi kerralla 60, eiköhän se uudenammatinopiskelujuna mennyt jo.
Oon vaan sanonut, että ei kiinnosta tehdä mitään, niin ei ole tarttenut koko aikuisiällä tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaankaan muuta.
Te pidätte vankina muita ihmisiä suostumalla tällaiseen vankina pitoon ja pakotteisiin. Lopettakaa se. Jos haluat työtä, hae sitä ilman listoilla oloa ja kyykkäystä.
Älkää tehkö tuota ilman työvoimaviranomaisen lupaa, muuten voi loppua tuet lyhyeen, koska olet työllistänyt itsesi.