Helsinki: kuka väistää Musiikkitalon viereisen baanan suojatiellä: autolija vai pyörällä ajava?
Minä ajan usein Helsingin Musiikkitalon ohi ja tuossa tulee vastaan se pahamainenen baana, jota pyöräilijät paahtavat tuhatta ja sataa. Pysähdyn _aina_ päästämään jalankulkijat yli, mutta en pyörällä ajavia - jos he taluttavat pyöräänsä, pysähdyn heti. Mutta sieltä tulee keskisormea ja huutoa. Minun ymmärrykseni mukaan pyörällä ajavaa ei tarvitse päästää pyörällään etuajo-oikeutettuna tien yli. Miten tämä oikein menee?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Suojatiet ovat paikkoja joita kevyt liikenne käyttää kulkiessaan autotien yli.
Se, että ne olisivat vain kävelijöitä varten kuuluu menneeseen maailmaan. Ehkä joskus 70-luvulla on saattanut olla niin.
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Jokainen ajaa tuossa suoraan. Ja kolmiota, eikä varsinkaan sellaista pyöräilijöistä varoittavaa kolmiota, tuossa ei ole. On vaan se punaiseksi maalattu pyörätieosuus suojatien yli.
Eli pyöräilijät ajavat siihen varomattomasti oman henkensä kaupalla. Silti niitä on pakko väistää kun ei halua aiheuttaa kenellekään vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Suojatiet ovat paikkoja joita kevyt liikenne käyttää kulkiessaan autotien yli.
Se, että ne olisivat vain kävelijöitä varten kuuluu menneeseen maailmaan. Ehkä joskus 70-luvulla on saattanut olla niin.
Autoilijalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatiellä olevalle jalankulkijalle. Ei pyöräilijälle. Toki suojatien kohdalta voi pyörällä ajaa yli, mutta siitä ei nyt ollut kyse. Pyöräilijöistä osa luulee, että autoilijan täytyy antaa myös heille esteetön kulku, ja ovat väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Jokainen ajaa tuossa suoraan. Ja kolmiota, eikä varsinkaan sellaista pyöräilijöistä varoittavaa kolmiota, tuossa ei ole. On vaan se punaiseksi maalattu pyörätieosuus suojatien yli.
Eli pyöräilijät ajavat siihen varomattomasti oman henkensä kaupalla. Silti niitä on pakko väistää kun ei halua aiheuttaa kenellekään vammoja.
Juu, pyöräilyyn ei tarvita ajokorttia, joten tulos on tuo, että ajellaan miten sattuu. Väistäähän noita silti täytyy, kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Suojatiet ovat paikkoja joita kevyt liikenne käyttää kulkiessaan autotien yli.
Se, että ne olisivat vain kävelijöitä varten kuuluu menneeseen maailmaan. Ehkä joskus 70-luvulla on saattanut olla niin.
Autoilijalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatiellä olevalle jalankulkijalle. Ei pyöräilijälle. Toki suojatien kohdalta voi pyörällä ajaa yli, mutta siitä ei nyt ollut kyse. Pyöräilijöistä osa luulee, että autoilijan täytyy antaa myös heille esteetön kulku, ja ovat väärässä.
Se on todella epäloogista, että kevyen liikenteen eri muodoille on eri säännöt. Tuo rinnastuu siihen, että esim. autoteillä ajaessa auton pitäisi väistää risteyksessä oikealta tulevaa traktoria mutta ei sieltä tulevaa moottoripyörää.
Liikennemerkkien mukaan:
Jos autoilijalla on joku näistä liikennemerkeistä ennen baanaa: kärkikolmio, stop-merkki, väistämisvelvollisuus pyöräilijän ylityspaikassa, niin sitten autoilija väistää.
Jos näitä merkkejä ei ole, ja autoilija ajaa suoraan (ei käänny ja kääntyessään aja kyseisen baanan yli), pyöräilijä väistää.
Logiikka on siinä, että ajoneuvoilla on keskenään samat säännöt. Aika selkeää lopulta, jos yhtään miettii.
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on siinä, että ajoneuvoilla on keskenään samat säännöt. Aika selkeää lopulta, jos yhtään miettii.
Niin tosiaan ajoneuvoilla mutta ei kevyellä liikenteellä.
Jos on korotettu suojatie ja liikennemerkki B7 (Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa) niin kuin tuossa muistaakseni nykyään on, niin autoilija väistää pyöräilijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on siinä, että ajoneuvoilla on keskenään samat säännöt. Aika selkeää lopulta, jos yhtään miettii.
Niin tosiaan ajoneuvoilla mutta ei kevyellä liikenteellä.
Polkupyörä on ajoneuvo.
Tosin täysin samat säännöt pätevät vain silloin, kun pyöräilijä ajaa ajoradalla eikä pyörätietä ole. Jos pyörätie tulee mukaan kuvioon, ei enää päde "tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa" -sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on siinä, että ajoneuvoilla on keskenään samat säännöt. Aika selkeää lopulta, jos yhtään miettii.
Niin tosiaan ajoneuvoilla mutta ei kevyellä liikenteellä.
https://traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Polku…örä
Ja tästä huomaamme, että sinulla on tänään tilaisuus oppia uusi asia. Polkupyörä on ajoneuvo. Tästä tuli sulle hyvä päivä!
Autoilija väistää oli tilanne mikä tahansa. Menisivät pois tukkimasta tietä, minun gravelpyöräni ei tuki teitä, saastuta, ja olen jopa nopeampi taajamalla.
Joten väistäkää, muuten saatan vääntää sivupeilinne.
T: Pyöräilijä jolla 340W FTP, eli yli nelinkertainen per painokilo.
Tämä on muuttunut! Nyt tässä risteyksessä väistää autoilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on siinä, että ajoneuvoilla on keskenään samat säännöt. Aika selkeää lopulta, jos yhtään miettii.
Niin tosiaan ajoneuvoilla mutta ei kevyellä liikenteellä.
https://traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Polku…örä
Ja tästä huomaamme, että sinulla on tänään tilaisuus oppia uusi asia. Polkupyörä on ajoneuvo. Tästä tuli sulle hyvä päivä!
Ehkä teoriassa mutta ei käytännössä. Koska olet itse viimeksi nähnyt pyöräilijän joka käyttäytyisi liikenteessä kuin ajoneuvo?
Se baana on täysin tasa-arvoinen tie sun ajoväyläsi kanssa ja väistämisvelvollisuus osoitetaan liikennemerkeillä. Oikealta tulevaa väistetään, ellei ole kärkikolmiota tai stop-merkkiä.
Miten vaikeaa tämä on teille ajokorttiääliöille?
Ja jos on vaikeaa, olisiko tämä nyrkkisääntö helppo muistaa: en aja kenenkään päälle koskaan.
Ja tuolla kukaan EI aja tuhatta ja sataa. Minä ajan päivittäinsähkikselläni 10-15 km/t ja tuskin koskaan tulen ohitetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.
Jokainen ajaa tuossa suoraan. Ja kolmiota, eikä varsinkaan sellaista pyöräilijöistä varoittavaa kolmiota, tuossa ei ole. On vaan se punaiseksi maalattu pyörätieosuus suojatien yli.
Eli pyöräilijät ajavat siihen varomattomasti oman henkensä kaupalla. Silti niitä on pakko väistää kun ei halua aiheuttaa kenellekään vammoja.
Jos kaikki ajavat suoraan, mikä ongelma sulla siis on? Et pysy omalla kaistalla?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkö?
https://www.google.com/maps/@60.174387,24.935615,3a,75y,313.38h,83.74t/…
Tuossa väistetään oikealta tulevaa, eli kuvan oikean laidan auto väistää oikealtaan tulevia pyöräilijöitä, jotka eivät ole suojatiellä vaan pyörätien jatkeella (kts. kuva). Samoin vasemman laidan autoilijan tulee väistää oikealtaan tulevaa pyöräilijää, pyöräilijät väistävät kukin oikealta tulevaa autoa jne. Tuo omituinen liikennemerkki jossa "pyöräilijä väistää" on pelkkä lisäkilpi, jolla ei ole minkäänlaista lainvoimaa. Aivan typerää että se on siihen edes laitettu, siinä pitäisi olla kärkikolmio, jos halutaan että pyöräilijä väistää risteävää liikennettä.
Hyvin huolestuttavaa, jos ajokortin on saanut henkilö, joka ei tunne normaaleja risteyksen väistämissääntöjä. Pyöräilijä ei myöskään aja suojatietä vaan pyörätien jatketta, jossa ei ole seepraviivoitusta. Se on tasa-arvoinen risteys. Tuossa on kolmenkympin nopeusrajoitus, kaahaako ap siihen siis ylinopeutta, jos meinaa törmäillä pyöräilijöiden kanssa?
Unohda se suojatie ja mieti, onko toinen teistä kääntyvä, tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa. Suojatie suojaa vain jalankulkijoita, se ei liity pyörän ja auton kohtaamiseen.
Moni pyöräilijä, tai autoilija, ei tätä tiedä.