Voiko/kannattaako 1kk ennen matkaa
Tehdä vielä mitään matkajärjestelyjä?
Olisi parin viikon tropiikin matka tulossa ja olen töistä vapaalla nyt pari päivää, oliskohan tässä mitään mitä voisi jo tehdä "etukäteisvalmiiksi"...
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsiä kaapista vanhimmat ja kuluneimmat vaatteet mukaan että ne voi sitten matkalla heittää roskiin sitä myöten kun ostaa uusia.
Itse lähden aina reissuun eri vaatteilla kuin palaan, harvemmin on ainoakaan lähtiessä mukana ollut vaate: housut, kengät, takki etc palannut enää Suomeen.
Joskus ostan uusia vaatteita ihan vaan lomaa varten. Lomakohteessa en hukkaa aikaa vaateostoksiin.
No tuossahan nyt ei ole mitään järkeä. Tietenkin reissussa tulee ostettua vaatteita aina kun näkee jotain mielenkiintoista. Parhaita vaatteita ei kannata ottaa mukaan kun ne joutuisi tuomaan takaisin palatessa.
Jos et afrikkaan mene ei malarialaakitysta kannata ottaa!!! Se on keholle kova myrkky.
Gin-Tonicceja juot. 2 aamulla 1 lounaalla ja 2 illalla. Hikoilet hapanta hikea, se pitaa hyttyset loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsiä kaapista vanhimmat ja kuluneimmat vaatteet mukaan että ne voi sitten matkalla heittää roskiin sitä myöten kun ostaa uusia.
Itse lähden aina reissuun eri vaatteilla kuin palaan, harvemmin on ainoakaan lähtiessä mukana ollut vaate: housut, kengät, takki etc palannut enää Suomeen.
Joskus ostan uusia vaatteita ihan vaan lomaa varten. Lomakohteessa en hukkaa aikaa vaateostoksiin.
Mitäs siellä sitten tekee?
No ihan kaikkea muuta paitsi shoppailua. En todellakaan kuluta aikaani lomalla kaupoissa kiertelemällä ja ostamassa jotain uusia vaatteita. Niitä saa tilattua netistä tai ostettua ihan lähikaupoista kotoa. Ihan hullu ajatuskin, että lähtisin jossain vanhoissa ryysyissä reissuun ja sitten käyttäisin aikaani uusien vaatetiden ostamiseen, kun ollaan lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Auto seisontaan.
Liikennekäytöstä poistoa varmaan tarkoitat? Sitä ei voi ajastaa etukäteen.
Mennään nyt oletuksella että sinulla olisi auto, joka olisi jokseenkin päivittäisessä käytössä.
Jos esim. 15.9. tarvitset vielä ajaa, mutta 16.9. auto jäisi niille sijoilleen reissusi ajaksi, niin tee liikennekäytöstä poisto 15.9. Silloin saat ajaa kyseisen päivän loppuun eli vuorokauden vaihtumiseen saakka klo 23.59 asti. Mutta kun vuorokausi vaihtuu 16.9. puolelle, ei autolla saa enää ajaa.
Sitten kun palaat reissusta niin vaikkapa matkalaukkua odotellessa teet liikennekäyttöön oton. Sen jälkeen autolla saa alkaa ajaa välittömästi, eli ei tarvitse odotella vuorokauden vaihtumista.
Saako muuten thermacellin "kaasuampullin" viedä koneessa? Tuli mieleen noista hyttysistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet matkan varannut, eikö sun pitäis itse tietää? Uusavuttomuutta.
Sun mielestä uusavuton ei saa pyytää neuvoa? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs siellä sitten tekee?
No ihan kaikkea muuta paitsi shoppailua. En todellakaan kuluta aikaani lomalla kaupoissa kiertelemällä ja ostamassa jotain uusia vaatteita. Niitä saa tilattua netistä tai ostettua ihan lähikaupoista kotoa. Ihan hullu ajatuskin, että lähtisin jossain vanhoissa ryysyissä reissuun ja sitten käyttäisin aikaani uusien
Ei siihen tarvitse tuhlata aikaa se tapahtuu samalla kun katsoo nähtävyyksiä. Renttuja myydään joka paikassa.
Muista sulkea kaikkien koneiden vesisulut ennen lähtöä tai sulje koko päävesihana.
Mulla on aina mukana sellaset froteiset (joku pahvipohja) kertakäyttö sisäaamutossut, mitkä voi vaan lykätä jalkaan. Hotellihuoneistossa on ikävä kulkea paljain jaloin ja ulkokengillä ei viitsi. Tosin kertakäyttöiset on kestäneet useammankin reissun eikä paina mitään.
Tuollaisessa hotellissa ne on kyllä varmaan tarjolla kun Suomessakin monissa on. Ja kylpytakit.
Viime reissulta ostin itselleni paketin sukkia ja lapselle uudet uikkarit. Siinä oli vaateostokset. Vaatekaupoissa kiertely, katselu ja sovittelu on kyllä niin vihoviimeistä hommaa, että siihen en lomaani tuhlaa. Joa on pakko ostaa jotain niin käyn mahdollisimman nopeasti etsimässä ja ostamassa, mutta että matkalaukullisen verran ostelisin reissussa, ei hemmetti ei missään nimessä.
Lataa muutama hyvä kirja mukaan luettavaksi. Ennen matkaa kannattaa lukea jonkin kohdemaahan sijoittuva tai siitä kertova kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossahan nyt ei ole mitään järkeä. Tietenkin reissussa tulee ostettua vaatteita aina kun näkee jotain mielenkiintoista. Parhaita vaatteita ei kannata ottaa mukaan kun ne joutuisi tuomaan takaisin palatessa.
En ala käyttämään aikaa ja vaivaa reissussa vaateostoksiin. Otan kotoa parhaiten reissuun sopivat vaatteet ja niillä vietetään reissu. Ja sitten tullaan kotiin.
Opettele muutama itsepuolustusliike ja puhejudoa.
Tässä tehnyt nyt listaa mitä tuumannut ottaa mukaani, siis vaatepuolta ja nyt kiinnostelisi tietää mitä ja minkä verran ottaisit itse mukaasi reilun 2vkon matkalle +30 asteeseen? Että onkohan listani aivan liioiteltu..kokouikkarin lisäksi olen hankkinut 2-osaisen, mutta saako niitä sitten olla koko ajan pesemässä, jos "vain" 1 uikkari+1 bikiniversio. Jollain Thaimaan matkalla iski hwlvetin kivulias vtt, varmaan se tuli altaasta (tuskin merestä) mutta mietin myös voisko sitä ehkäistä useamman uimavaatteen hankinnalla, pesisi suurinpiirtein aina käytön jälkeen eikä "vain" huuhtelisi.
Malarialääkitystä ei oteta, koska ei olla mantereella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan haluaisi lomailla jossain vanhoissa nuhjuisissa vaatteissa, jotka heitän sitten pois.
Eihän niissä lomailla, ne heitetään pois ja ostetaan periltä uusia.
Miksi ne raahataan sinne ulkomaille heitettäväksi pois? Lähtee vaan tyhjällä laukulla reissuun, jos uusia vaatteita on ostamassa.
No siksi sitä pärjääkin aina lähtiessä pelkillä käsimatkatavaroilla kun ei raahaa turhaa tavaraa mukanaan.
Tiedän kokemuksesta kun yli 100 ulkomaanmatkaa takana ja tli 50 maassa käynyt.
Ulkomaille ei pidä ikinä ottaa mukaan mitään hyviä vaatteita joihin on joku tunneside. Kaikki mukaan otettava pitää olla sellaista minkä malttaa surutta heittää roskiin.
Miksei muka vois pakata jo nyt? Tuskin niitä hellevaatteita täällä enää tarvitset. Joutavat hyvin matkalaukkuun mennä. Itsekin olen pakkaillut laukkuun sellaisia, joita en enää tarvitse.
"Ulkomaille ei pidä ikinä ottaa mukaan mitään hyviä vaatteita joihin on joku tunneside. Kaikki mukaan otettava pitää olla sellaista minkä malttaa surutta heittää roskiin."
Ja minkä ihmeen takia? Mulla on aina omat hyvä vaatteet reissussa enkä todellakaan lähde reissuun vaatteissa, jotka olen heittämässä roskikseen.
Kun on noin lyhyt matka niin siitä ei varmaan halua hukata yhtään aikaerosta johtuvaan väsymykseen. Valmistautumattona menee helposti pari päivää sumussa väsyneenä. Vielä kk etukäteen ei tarvitse aloittaa, mutta nyt voi jo tehdä suunnitelman.
Jos matkustat itään, ala heräämään aamuisin 0,5 - 1 tuntia aikaisemmin, niin että lähtöaamuna heräät noin klo 4 aamulla. Silloin olet illalla väsynyt, ja väsyneenä lentokoneessakin nukkuu yleensä hyvin. Ehdit nukkua kunnon yöunet ja heräät perillä virkeänä.
Ei maksa mitään, mutta parantaa loman laatua, etenkin parina ensimmäisenä päivänä.
Vaatteiden ja muiden tavaroiden roskiin heittäminen lomakohteessa kuormittaa ympäristöä, monissa paikoissa ei ole toimivaa jätehuoltoa.
3 iltajalkineet???