Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pienen lapsen ottaisit yöhoitoon?

Vierailija
09.04.2007 |

Meille tarjottiin 9kk vanhaa yökylään, mutta en halunnut ottaa. Meillä itsellä 3v ja 6kk ikäiset lapset ja 6kk vanha nukkuu yöt todella huonosti ja en enää tähän sotkuun halua yhtään lisää vauvoja, en edes yhdeksi yöksi. Lapsen vanhemmat ovat jo sopineet laivareissun itselleen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää katsoisin kaikenikäsiä lapsia. Omat lapset 1- ja 2- vuotiaat ja kyllä menis vauva joukossa! Olis menny tossa ohella lasteni ollessa pienempiä.

Musta taas vanhempien keskeiset ajat on niin arvokkaita että ei haittaa vaikka menisivät juhliin kaksin vauva-ajalla. Itselleni on ollu tärkeää mennä mieheni kanssa välillä elokuviin ja syömään tai juomaan pari liikaa. Jos olis ollu paha koliikki jollain lapsella niin arvokkainta kaikesta olisi jos joku pitäisi lasta joskus niin että saa kokonaisen yön täyttä unta!!

Mua jäi 24 mietityttään MITEN siskosi meni juhliin lapsensa syntymää.. Tuskin kuitenkaan lauantaina ryyppään jos torstaina synnytti. Aika kova muija sillon meinaan! :D

Vierailija
2/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jatkanut tuota samaa linjaa tuosta neljännen lapsen syntymästä asti. Myöhemmin sai vielä yhden lapsen, mutta se ei tahtia hidastanut. Lapset ovat joka viikonloppu mummolassa, serkuilla, naapurissa, melkein missä vaan hoidossa, että vanhemmat pääsevät baariin. Onpa pari kertaa käynyt niinkin että lapset ovat olleet keskenään kotona illan ja yön. Onneksi sentään sisko tajuaa jättää isoimmalle edes kännykän että hän voi soittaa mummon apuun jos ei yksin pienempien kanssa pärjää. Vanhin on nyt 12-vuotias.

Lastensuojeluilmoituksia on tehty useita eri tahojen toimesta, mutta muuta " hyötyä" siitä ei ole ollut kuin että vanhimmat lapset sai sosiaalihuollon maksamat harrastukset.

Pelottaa vaan lasten puolesta. Kotiolot ei vaikuta kovin hyviltä ja jos heidät huostaanotetaan, he eivät luultavasti pääse samaan perheeseen kun heitä on niin monta.

24, jonka sisko ei ota kuuleviin korviinsa, vaikka hänelle on monesti sanottu että jos sama meno jatkuu, hän voi menettää lapsensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se ihan omin jaloin käveli autoon ja sillä sitten johonkin baariin. Sanoi minulle että tuntuu niin kuin ei ois koskaan synnyttäny. Ja eihän siellä baarissa tarvii ku istua.

Eikös synnytykset yleensä helpotu sitä mukaa kun niitä tulee lisää? Minulla on yksi lapsi ja synnytyksen jälkeen oli paikat vähän turvoksissa eikä esim. yhtää tikkiä tarvittu. Parin päivän päästä synnytyksestä oli muistona enää jälkivuoto ja vauva. Jos siskollani on mennyt yhtä helposti ja siitä kerta kerralta helpottonut, voin kuvitella että neljäs synnytys on tosi helppo.

-24

Vierailija
4/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan " muuten vaan" , en ottaisi omaani nuorempaa (3,5v) ellei olisi itsenäinen ja tosi tuttu meille ja oman lapseni kaveri.

Jos taas olisi joku järkevä syy niin voisin ottaa vaikka kuinka pienen tarpeen vaatiessa. Siis jos vaikka äiti joutuisi sairaalaan tai jotain. Ei minkään esim. ryyppäämisen takia pientä lasta.

Juuri olimme varalla kaverin lapselle, jos äidillä ja isällä tulee lähtö synnärille pahaan aikaan ja esikoiselle pitää saada nopeasti hoitaja. Ei tarvittu sit kuitenkaan.

Vierailija
5/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meinasin vaan että ajattelin josko siskosi olisi lähtenyt juhlistaan syntymää elokuviin.. Mutta musta on kyllä outoa jos lapseen ei tutustu parian päivää kauempaa ennenkö lähtee baariin. Se kertoo jo ongelmista. Siis nimeomaan tunnepuolella, ei kropassa. Kyllä normaali nainen haluaa sitoutua edes muutaman viikon synnytyksestä vauvaansa ennenkö menee baariin. Olisiko takana vaikka mustasukkasuutta miehen menoihin ja seuraa miestään?

Oletko ollut siskosi neuvolaan yhteydessä? Minusta sinun kannattaa soittaa sinne ja jutella terkan kanssa.

Lapset ei saa missään nimessä olla lapsina kotona kun vanhemmat ryyppää. Yhtä paha on jättää lapset keskenään. Mielestäni sinun velvollisuus on auttaa tilannetta, mitä jos lapsista joku saa kuumeen yöllä ja saa kuumekouristeluja ja vanhemmat sammuneena tai pois kotoa? Tai jos joku vika laitteessa ja syttyy tulipalo? Vanhemmista jos toinen tai molemmat polttaa ja kännissä menee röökin kanssa sänkyyn niin sinne palaa: ja lapset siinä sivussa.

Tilanne on vakava. Huolestunut soitto neuvolaan on paikallaan. Onhan takana jo lasten heitteillejättö.

Kannattaa olla siihen vanhimpaan lapseen yhteydessä ja pyytää häntä ilmoittamaan aina kun sielä juodaan tai kun vanhemmat lähtee.

Itse olen eroperheestä. Viinaa juotiin meillä reippaasti ja se oli kamalaa alle 10- vuotiaasta lapsesta. Älä jää odottelemaan tilanteen paranevan. Alkoholisti tarttee apua, aika harva pääsee viinasta ilman kunnon herätystä.

Me siivottiin pikkuveljeni kanssa isän sotkuja kunnes yläasteella sanoin isälle ettei se saa jättää meitä kahden minua ja pikkuveljeä enää ja se hajotti KAIKKI astiat. Veli halusi 10- vuotiaana siivota sotkut mutta minä kielsin. Aamulla isä ei voinut uskoa että se hajotti astiat. Kerrottiin että ollaan siivottu jo kauan sen sotkuja.

Vierailija
6/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun meillä oma pikkuinen 11kk en ota. Mutta siis jos tätä pientä ei olisi voisin ottaa

Vierailija
7/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. paha koliikki tms. että vanhempien olisi hyvä saada nukuttua univelkoja pois. Kolmen vauvan kokemuksella jo uskaltaisinkin. Edellytys tietysti, että vanhemmat uskaltaisivat vauvansa mulle jättää ja että vauva osaisi syödä hyvin pullosta.

Vierailija
8/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin ottaa parikuisena, muutoin voisin ottaa sellaisen 3-vuotiaan

Vierailija
9/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaat ei vielä meidän tuttavapiirissä nuku yhtään kylässä, kun eivät ole tottuneet olemaan koskaan pois kotoa, enkä jaksa minäkään koko yötä valvoa.

Vierailija
10/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 10kk yökyyöpeli, 4v sekä 6v. Lupauduin ottamaan vauvan hoitoon jos univelka alkaa olemaan sietämätöntä. Itsellä esikoisen koliikki muistissa, eikä silloin kenestäkään ollut apua. Oli aika lohduton olo. Jos vanhemmat haluaa viihteelle eikä nukkua, niin sit varmaan joku 2 - 3v tenava.

Vierailija
11/23 |
09.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta riippuu tilanteesta. Jos vauva olisi tuttu ja esim. sisaruksen lapsi, ja vanhemmat olisivat jostain syystä kipeästi loman tarpeessa, voisin tehdä poikkeuksen sääntööni. Olettaen, että vauvaa ei enää imetettäisi.

Vierailija
12/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten oli tuttavan lapset yökylässä. 5v oli vanhempi ja 6 kk nuorempi. Ihan kivasti meni muuten, paitsi se 5v oli ärsyttävä ja koko ajan kommentoimassa miten vauvaa olisi hänen mukaansa pitänyt hoitaa =) Omat lapset oli 5 ja 3½ tuolloin.

Vierailija
13/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin 9kk yöhoitoon kun olin 19v, lapseton ja juuri poikaystävän kanssa yhteen muuttanut. Tämän lapsen äiti on oman äitini tuttu/vanha ystävä. Ei edes soittanut missään vaiheessa miten menee, oli poissa melkein vuorokauden!

Vierailija
14/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin jonka olen ottanut on 1vko ikäisen (äiti joutui äkillisesti sairaalaan toisen lapsen kanssa ja isä oli työmatkoilla). Eipä sillä iällä niinkään ole väliä, koska pien laps saa meiltä kaikkea hyvää (rakkautta, lämpöä, turvaa, ruokaa) ja paljon olenkin pieniä vauvoja ottanut yöhoitoon (niin sukulaiset, ystävät kuin tuntemattomienkin lapsia) koska minusta on hienoa, että vanhemmilla on myös omakin elämä eikä elämä ole 20v 24/7 pelkkää lasta ja lapsiperheen arkea.

Vierailija
15/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Jos nyt vauva/lapsi heräilee monta kertaa yössä, miettisin tarkemmin, koska itselläkin on vielä alle 1 v. joka saattaa herätä kerran yössä. Ja isomman kanssa riippuu siitä miten kovasti ikävöisi kotiin ja kuinka tottunut on olemana yökylässä. Omat vanhemmatkaan lapset ( 5 ja 6 v) eivät suostu olemaan yötä pois kotoa.

Vierailija
16/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin aivan pienenkin jos olisi sellainen tilanne lapsen kotona (koliikki tms). Juhlinnan takia en ottaisi pientä.

Vierailija
17/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin sen hoitoon tulevan vauvan ikää on tärkeämpi sen oman nuorimmaisen ikä. Kahta vauvaa en halua samaan aikaan yöllä hoitaa, päivällä sekin onnistuu. Nyt kun oma vauvani on 6kk niin en ottaisi kenenkään alle vuoden ikäistä hoitoon. Mutta tosiaan vuosi sitten (kun esikoinen oli 2,5v. ja oma vauva oli mahassa) otin mielelläni siskon vauvan yöksi. Ja nyt tän vauvan kanssa voisin yön hoitaa taaperoa/leikki-ikäistä helposti, siis jos tämä nukkuisin yönsä suht koht hyvin.

Vierailija
18/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukavaa saada auttaa muita.

Vierailija
19/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä on ollut siskon vauva yöhoidossa ekan kerran viikon vanhana, äitinsä oli sektiohaavan kanssa vaikeuksissa ja isänsä joutui työreissulle joten tottakai otettiin vauva hoitoon. Ja siitä lähtien hän on ollutkin aina silloin tällöin, nyt jo isompi lapsi. Ja hyvin viihtyy serkkujensa kanssa.

Samoin ystävien lapsia on ollut yökylässä alle vuodenkin ikäisinä, toki nykyisin yökyläily on enemmän (jo isompien) lasten halusta, mutta aiemmin se oli vanhemmille mahdollisuus nukkua rauhassa. Ja kun tätä on toteutettu ystäväperheiden kanssa vastavuoroisesti, niin kaikki voittavat :)

Vierailija
20/23 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hyvin voisin ottaa pienenkin vauvan. Kun mulla ei ollut vielä lapsia, kummityttö oli 5 kk vanhana mulla yöhoidossa. Mutta jos mulla olis itsellä alle vuoden vanha niin en kyllä taitaisi ottaa yöhoitoon isoakaan lasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän