Miten ihmeessä te sinkku työttömät pärjäätte 595 eurolla kuukaudessa?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enimmät varmaan saa myös asumistukea.
Kyllä saan mutta käteen jää n. 600e kun maksan vuokran. Tuosta 600e maksan sähkönsiirron laskun, sähkölaskun ja kaikki muut menot.
Mää saan sen 595 ja siitä maksan kaiken. En pärjää, ihme että olen hengissä. Ja voin sanoa että kaiken varastan mitä ei ole pultattu kiinni.
Maksatko siitä 595 summasta vuokran?
Kun on pakko. Eikä siitä jää edes koko summa, koska osa menee asumiseen. Saan asumistukea ja toimeentulotukea, mutta koska vuokra yli Kelan normien, joudun itse maksamaan 175e. Helsingissä vuokrat korkeat, vaikka asunkin ihan tavallisessa hyvin pienessä asunnossa. Ruokaan ja laskuihin jää hyvin vähän.
Pakko pärjätä. Melkeinpä näkee nälkää. Kaikki, ihan kaikki ylimääräinen jää pois.
Hyvin hyvin tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on pakko. Makaronia ja neljän seinän tuijotusta. Halvin kaikesta. Eikä jää edes tuo käteen. Siitä menee 190e vuokraan. Ei naurata ei.
Onpa sulla halpa vuokra, missä asut?
Taitaa olla se osa vuokrasta mitä kela ei maksa. Pitää maksaa tuosta 600 eurosta.
Eihän silloin voi sanoa pärjäävänsä 595 eurolla jos kerran saa enemmän rahaa esim. asumistuen muodossa.
Voi hyvä sylvi. Et taida tietää näistä asioista.
En onneksi tiedäkään, en ole koskaan nostanut muita tukia kuin opintotukea. Olen kyllä sitä mieltä, että liian pienellä rahalla joutuvat monet työttömät tulemaan toimeen. Se mitä kommentoin, on ettei tuloja voi laskea valikoivasti. Tulot on tuloja ja menot menoja. Ei niin, että tulot on se summa mitä jää käytettäväksi kun jotain menoja (esim. vuokra) on jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on pakko. Makaronia ja neljän seinän tuijotusta. Halvin kaikesta. Eikä jää edes tuo käteen. Siitä menee 190e vuokraan. Ei naurata ei.
Taitaa olla se osa vuokrasta mitä kela ei maksa. Pitää maksaa tuosta 600 eurosta.
Eihän silloin voi sanoa pärjäävänsä 595 eurolla jos kerran saa enemmän rahaa esim. asumistuen muodossa.
Maksimi asumistuki pk seudulla on joku 380 euroa. Eli saat käteen n. tonnin. Se ei ole huikea summa pk seudulla asumiseen. Tt tukea saavat vaan varattomat.
Kyllä tuolla pärjää jos asuu vuokralla. Jos jääkaappi tms. hajoaa niin saa uuden tilalle. Jos talossa on maksuton pesutupa niin ei haittaa vaikka pesukone hajoaa/ei ole pesukonetta. Vaatteet, ruoka yms. tarjouksia hyödyntäen.
En mitenkään nyt esim toinen silmistä vuotaa poskelle ja limainen.tk hon en päässyt,ei kuulemma akuuttiasia. Silmälääkäriin ei tuo raha riitä olisi siitä melkein puolet.
Nyt vaan istun kotona,töihin en voi hakea.mitäön en voi tehdä.ihmiset luulee että itken kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saan mutta käteen jää n. 600e kun maksan vuokran. Tuosta 600e maksan sähkönsiirron laskun, sähkölaskun ja kaikki muut menot.
Mää saan sen 595 ja siitä maksan kaiken. En pärjää, ihme että olen hengissä. Ja voin sanoa että kaiken varastan mitä ei ole pultattu kiinni.
Maksatko siitä 595 summasta vuokran?
Ehkä hän asuu omistusasunnossa. Siinä tapauksessa ei saa muuta kuin työmarkkinatuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeillä töillä, säästöillä ja puolison rahoilla.
Kysyin sinkuilta, jotka asuvat yksin.
Aivan kuin halvat ruokaneuvot,nopeasti suositellaan sisäfilettä ja kaviaaria.
Ei pärjää . Velkaa on monella. Saisi lisää rahaa torimyynnillä kuten monet saa myymällä käsitöitä osa myy varastettua. Jotkut myy itse ommeltua vaatetta ja tarviiko niitä Intiasta asti tonne tuoda kun voi itse ommella. Jotkut myy kahvia ja pullaa toiset paistettua kanaa mausteilla omilla myyntipöydillä. Joskus hurauttaa Henkka Maukka kaupassa Aasian sukkiin euron pari ale myynnissä. Tai ale t paita. Mutta niin pieniä kokoja Aasiassa. Että L on kuin S. Aasian vaatteissa voi ostaa suoraan 50 kokoja. Ne on niin lyhyitä ihmisiä. Lapsille ne käy. Aikuisille ei. Mekkoja ja shortseja on 3-8€ kappale. Nytkin ale. H ja M kauppa on aasialaista. Kun ei käy ulkona syömässä vaan tekee itse ja ostaa kaupasta säästää mutta se juuri ei ole ostovoimaa. Samoin eläkeläiset ei osta mitään kun pelkää seuraavaa hammaslääkäri laskua. Ostovoiman heikennys aiheuttaa vaikutusta noin myös kauppoihin ja yrittäjiin. Eihän joku 900€ kuussa ole sen parempi kun vuokrat omavastuuta ja sähkö vesi terveys ja liikkuminen. Ei ole ostovoimaa yhtään asumiskulujen jälkeen. Suomen ilmastossa on oltava suuremmat kk tulot koska ilmasto vaatii TALVIVAATTEITA ja kenkiä. Eläkeläiset ei pysty ostamaan kaupasta 100-200€ talvitakkeja! Comprendo. Eikä 60-70€ toppakenkiä. Nuoret pystyy.
Älkääkä syyllistäkö millään oluella ihmisiä. Alepan olut tölkki maksaa euron 1€. 10 tölkkiä maksaa 10€ . Kuin vertaa mehupurkki 1€ . Suomessa on puolet kalliimpi tupakka kuin Ruotsissa . Ihmiset kuolee silti vaikka eivät polta. Te syyllistätte ja sillä kiristätte kuin uskonnoissa on tapana.
Mun netto on alle 1500/kk ( työkyvyttömyyseläke+ asumistuki) ja vuokra vesineen 850/kk. Jäävällä reilulla 600 eurolla olen yli vuoden elättänyt kahta aikuista ja se on onnistunut joten kuten niin, että saamme ruokaa, hygieniatuotteet ja joskus satunnaisesti vaatteen. Nyt kun talouden toinen aikuinen ( lapseni) saa toimeentulotukea muutaman satasen kuussa niin helpotti ;) aloitimme molemmat harrastuksen.
Olen harjaantunut rahan käyttäjä, enkä lipsu kaupassa niin selvisimme.
Kukaan ei syö lisääntymis rakkuloita mätiä. Mutta nälkäänsä voi ostaa tonnikalaa joka on tonnikalan sukulajiketta . Ei aitoa. Ja keittää spagettia kuin tehdä hyvän kastikkeen tonnikalan sukukalasta siinä purkissa on jo öljy valmiina. Loraus kermaa siihen. Kuumennus. Hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lasku nyt noin voi mennä. Vastaavasti voisin sanoa, että mulla on palkka 5000 euroa, mutta kun maksan asunto- ja autolainan mulle jää käteen vain 2500 euroa. Kyllä tulot ovat silti 5000 euroa, ei 2500.
Työtön saa 595 piste. Joku työtön voi saada jotain muita tukia, mutta työttömyystuki on sen 595e/kk, itse esim pari vuotta sitten sain tilille vain tuon 595 koska en ollut oikeutettu mihinkään muuhun tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on ongelmallinen, koska sitä voi saada maksimissaan 70 % vuokrasta, ja siinä on rajoituksia, esim. yhtiövastikkeeseen sitä ei saa, eikä oman asunnon sähkölaskuun. Tämän vuoksi olen nyt joutunut tekemään niin, että lähdin Suomesta elokuussa ja oleskelen nyt tilapäisesti ulkomailla maassa, missä on hyvin edulliset elinkustannukset ja vuokraan Suomessa olevaa asuntoani. Yhdessä työmarkkinatuki ja vuokratulo riittävät asumiseen täällä missä nyt olen. Mutta on selvä, että ei näin voi jatkaa loputtomiin. Vuokratulosta menee tosiaan vähennyksinä vastike ja kovat verot. Ei siitä monta kymppiä jää voittoa, jos joku kateuksissaan sitä ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä sylvi. Et taida tietää näistä asioista.
En onneksi tiedäkään, en ole koskaan nostanut muita tukia kuin opintotukea. Olen kyllä sitä mieltä, että liian pienellä rahalla joutuvat monet työttömät tul
Minä maksan itse vuokran. Ei sitä kukaan muu maksa. Saan ansionsidonnaista ja asumistuen. On yhteensä 1300e kuukaudessa.
Toimeentulotuki. Sieltä riittää koko maailmalle, kuten olet ehkä huomannut.
Pärjäisin hyvin 995 kuussa, mihin saa tuhlattua niin paljon edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimi asumistuki pk seudulla on joku 380 euroa. Eli saat käteen n. tonnin. Se ei ole huikea summa pk seudulla asumiseen. Tt tukea saavat vaan varattomat.
Jep, eikä kaikki työttömät saa asumistukeakaan. Jos on töissä ollessaan ehtinyt ostaa oman asunnon. Eikä sitä noin vain saa nyt myytyä, ainakaan niin, että siitä saisis omiaan pois. Esimerkiksi minulle tulee vain työmarkkinatuki.
Tuleehan tuohon asumistuki tosiaan päälle. Käyttörahaa on siis vuokran jälkeen muutama sata euroa
Opiskelijana tottui tulemaan toimeen vähemmälläkin. Oon erakkoluonne enkä tykkää käydä missään tapahtumissa tai sellaisissa niin mihinpä sitä rahaa kuluis
Tuttu kertoi että noin 400 jää. Saa toimeentulotukea. Hakee ruokakassia ja kalusteet ikivanhoja. Vaatteet kirpparilta. Tosin niitäkään ei ole varaa hankkia. Puhelin maksoi 100 euroa.