Olen pessyt 90 asteessa vaatteita joiden pesuohje on 40 c
Mitään ei ole tapahtunut. Pesuohjeet ovat siis huijausta. Toki nämä mitä olen pessyt on ollut valkoista puuvillaa joten mitään syytä 40 c pesuohjeelle ei ole ollut.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen nykyään ihan kaiken 60 asteessa. Ei mikään ole mennyt miksikään. Ei ole myöskään erikseen mitään värien mukaan koneellisia. Kaikki vaan sekaisin. En muuten saisi koskaan täyttä koneellista.
Uskomatonta, jos tuossa olen onnistunut. Minä olen kyllä pari kertaa onnistunut pinkittämään valkeat vaatteeni. En tosin onneksi enää vähään aikaan.
No minulla on aika aneemisen värinen vaatevalikoima, aika tummia ja maanläheisiä värejä, ei mitään ihan vaaleaa, tai räikeää.😅 Materiaalit myös sellaisia että kestävät tuon 60 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen nykyään ihan kaiken 60 asteessa. Ei mikään ole mennyt miksikään. Ei ole myöskään erikseen mitään värien mukaan koneellisia. Kaikki vaan sekaisin. En muuten saisi koskaan täyttä koneellista.
Uskomatonta, jos tuossa olen onnistunut. Minä olen kyllä pari kertaa onnistunut pinkittämään valkeat vaatteeni. En tosin onneksi enää vähään aikaan.
No minulla on aika aneemisen värinen vaatevalikoima, aika tummia ja maanläheisiä värejä, ei mitään ihan vaaleaa, tai räikeää.😅 Materiaalit myös sellaisia että kestävät tuon 60 astetta.
Nykyään pesuissa irtoava väri ei tartu toista kertaa, vaan voi tosiaan pestä huolettomammin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kaikissa vaatteissa olla liian alhaiset lämpötilat, onko se joku ekojuttu että pestäisiin mahdollisimman kylmällä luonnonsuojelun takia.
Ihan perus puuvilla paidat ja farkut voi hyvin pestä kuumemmassa, mutta kaikissa on tuo 40 merkintä.
Riippuu onko farkuissa elastaania
En jaksa uskoa, että elastaani oikeasti pienestä hätkähtää. Valtavasti on alusvaatteita, joissa on elastaania ja hyvinpä menee 60 asteessa pesut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuun vaikuttaa materiaali sekä värit ja koristelut.
Moniin vaatteisiin laitetaan nykyään max 30, sillä kangasta ei säästösyistä kutisteta ennen ompelua.
Monen vaatteen voikin oikeasti pestä ainakin toisinaan myös 60 asteessa. Se on lämpötila, joka tappaa kaikki bakteerit. 90 astetta on liioittelua.
Uusimmissa koneissa näkyy 60 astetta, mutta käyttöohjeissa lukee, että 60 astetta on todellisuudessa 55 astetta.
Missä noin? Sitä suurempi harmi, että ei voi valita muita lämpöjä kuten 70 astetta.
Mulla oli mielen koneessa 70 asteen ohjelma. Minne lie kadonnut näin fiksu ominaisuus nykyisistä
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen aina vähintään 130 asteessa!! Lälläslää!!
Painekattilassako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kaikissa vaatteissa olla liian alhaiset lämpötilat, onko se joku ekojuttu että pestäisiin mahdollisimman kylmällä luonnonsuojelun takia.
Ihan perus puuvilla paidat ja farkut voi hyvin pestä kuumemmassa, mutta kaikissa on tuo 40 merkintä.
No minkä takia niitä.pitäisi tai kannattaisi pestä kuumemmassa? Paskotko vaatteisiisi?
Sitäkin
Mitään ei tartte pestä 90 asteessa, ellei sitten ole vastustuskyky mennyt ja kaikki pitää olla steriiliä.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tartte pestä 90 asteessa, ellei sitten ole vastustuskyky mennyt ja kaikki pitää olla steriiliä.
Miksi sitten kone pitäisi pestä TYHJÄNÄ 90 asteessa? En ole pessyt tyhjänä koskaan muuten kuin ehkä todella likaisten työvaatteitten pesun jälkeen, ja silloinkin mahdollisimman lyhyen pesun.
Huomasin juuri puuvilla/hamppu-paidassa pesuohjeen: hellävarainen 30 astetta. Ruotsalainen merkki, valmistettu Vietnamissa. Oikeasti hamppu kestää hyvinkin kuumaa lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kone pitäisi pestä TYHJÄNÄ 90 asteessa? En ole pessyt tyhjänä koskaan muuten kuin ehkä todella likaisten työvaatteitten pesun jälkeen, ja silloinkin mahdollisimman lyhyen pesun.
Huomasin juuri puuvilla/hamppu-paidassa pesuohjeen: hellävarainen 30 astetta. Ruotsalainen merkki, valmistettu Vietnamissa. Oikeasti hamppu kestää hyvinkin kuumaa lämpötilaa.
Tyhjänä siksi, että voi käyttää sitruunahappoa. Happoa siksi, että pesuainejämät ovat emäksisiä, jollon vastakohta räjäyttää liat koneesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkeen pitää änkeä tämä steriiliys, bakteerit ja virukset jne. Eikö syyksi ihan riitä vaikka poikkeuksellinen rasvainen iho, haiseva hiki tai vaikka ihosairauden takia käytettävät voiteet, jonka takia pyyhkeet tai lakanat ovat poikkeuksellisen likaisia ja se LIKA ei lähde kevyin menetelmin. Asialla ei ole mitään tekemistä steriiliyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pesu lapussa monessa nykyään 30, kutistuvat 40 pesussa, ei hyvä
Kaikissa temusta ostetusissa vaatteissa taitaa olla 30. Ne kyllä kestävät 40 astetta ihan hyvin. Eivät kutistu, eivätkä veny muodottomiksi. Olen jotain pessyt 60 asteessakin, eikä silloinkaan mennyt miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesu lapussa monessa nykyään 30, kutistuvat 40 pesussa, ei hyvä
Kaikissa temusta ostetusissa vaatteissa taitaa olla 30. Ne kyllä kestävät 40 astetta ihan hyvin. Eivät kutistu, eivätkä veny muodottomiksi. Olen jotain pessyt 60 asteessakin, eikä silloinkaan mennyt miksikään.
Tämän pätee ihan laajalti, siis perus puuvillaiset ja polyesterit kestää kyllä ohjetta lämpimämmän pesu, oli temu tai joku muu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. No kokeile seuraavaksi kashmiria tai silkkiä 90 c pesuun 😌
Kyse olikin siitä, että usein vaatteissa on pesuohjeita jotka eivät vastaa sitä miten vaatteen voi tai kannattaa pestä. Villaa eikä silkkiä ei tietenkään pestä 90 c
Ostin taannoin kotimaisen pellavalakanasetin. Silmät meinasi tippua päästä, kun näin että sen pesulämpötilaksi oli laitettu 40 astetta. Pellavalle, joka tunnetusti kestää keittämisen padassa! Kirjoitin ihmettelevän kirjeen valmistajalle, josta tuli diibadaabaa siitä, kuinka pellava on antibakteerista ja ihan hyvin voi pestä 40 asteessa. Täyttä vastuun välttelemistä, kun pellavaa ei todellakaan kannata pestä alle 60 asteessa. Typerää.
Ja jos on rasvoittuva iho, niin eipä tule etenkään tyynyliinoista puhdasta alle kuuden kympin. Sitähän ei tietenkään ymmättä ihminen, jonka iho ei juurikaan rasvoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko farkuissa elastaania
En jaksa uskoa, että elastaani oikeasti pienestä hätkähtää. Valtavasti on alusvaatteita, joissa on elastaania ja hyvinpä menee 60 asteessa pesut
Pesen kaikki urheiluvaatteet alusvaatteita myöten 60 asteessa ja ainoa asia mikä kärsii, on painatukset. Muuten kestää hyvin.
Villaiset on sitten erikseen, mutta kaikki puuvilla/bambu/erilaiset muovit on tähän asti kestäneet säännöllisen 60c pesun mainiosti
Tää on hauska ketju. Pesulämpötilat on aihe, mistä on varmuudella perheenäidit ja muut aktiiviset pyykkärit pöhisseet vuosikymmeniä. Tuskin olen ollut edes kouluikäinen, kun muistan naapuruston äitien mölisseen siitä, että lasten uusia painatusvaatteita ei saakaan pestä kuumassa. Tästä on aikaa varmuudella yli 30 vuotta.
Värit pysyy paremmin kiinni, koska nykyään ei käytetä niin vahvoja myrkkyjä.
Puuvilla ja pellava kestää materiaalina korkeita pesu lämpötiloja, mutta tuotteessa olevat kuminauhat, ompelulanka, muu kuitu, jota saa käyttää n. 5% niin kuumuus heikentää materiaalia. Eli sen jälkeen vaatetta ei saa hyvään kuosiin, jos esim. ompelulanka tai kuminauha venähtänyt ja käyttöikä lyhenee.