Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KaksPlus: Orpon hallituksen leikkaukset sysäsivät 27 000 lapsiperhettä köyhyyteen, ei ole varaa ruokaan ja koulukuviin

Vierailija
09.09.2025 |

KaksPlus on tehnyt tutkivaa journalismia kasvaneesta lapsiperheiden köyhyydestä. Kuluva syksy on monissa lapsiperheissä ja avustusjärjestöissä vaikea. 

Samalla ollaan saatu lukea ministerien ja kansanedustajien palkkioiden korotuksista ja tuhansien eurojen veronkevennyksistä varakkaille.

"Menossa ennenkuulumaton syksy

THL:n tuoreen laskelman mukaan Petteri Orpon (kok.) hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan sysäävät 27 000 lapsiperhettä köyhyyteen. Luku on kaksi kertaa suurempi, kun aiemmin on arvioitu.

Unicefin mukaan tämän vuoden tammikuussa noin 123 000 suomalaislasta eli jo pienituloisissa perheissä.

Hope ry:n Eveliina Hostilan mukaan menossa on syksy, jollaista järjestön yli 15 vuotisessa historiassa ei muisteta aiemmin olleen.

Järjestön elokuun alussa avaama perinteinen avunpyyntölomake ehti olla Helsingissä ja Tampereella auki vain muutaman päivän ennen kuin se oli tilapäisesti suljettava ruuhkautumisen vuoksi.

Hallituksen tekemät leikkaukset sosiaaliturvaan ja työttömyyden kasvu näkyvät meillä asiakasmäärissä. Jos järjestökenttään on tulossa leikkauksia, en tiedä kuka lapsista sitten huolehtii, sillä me olemme usein niitä viimeisiä auttajia sosiaaliturvan lisäksi, Hostila painottaa."

Yhä useampi perhe joutuu valitsemaan ruoan ja koulukuvien välillä Harmittaa, ettei voi edes kummeille antaa muistoja

https://kaksplus.fi/perhe-elama/tyo-ja-raha/yha-useampi-perhe-joutuu-va…

Kommentit (348)

Vierailija
241/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei voi kirjoittaa tännekään, jos EU äänestää läpi ton viestien tallennus jutun. Luen sitten kirjaston kirjoja ja maalaan tauluja. 

Siivoan asuntoa ja katson telkkaria ja nukun. 

Vierailija
242/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi, että viestit tallentuu EU:n tietokantaan on käsittelyssä tällä hetkellä ja jos se menee läpi niin viestit tallentuu sinne parin päivän päästä. Myös ne viestit, kun arvostelet jotain WhatsAppissa. 

Ihan sama. Ainakin itse seison kaiken kirjoittamani takana 100%, voisin huutaa vaikka megafoniin kadulla seuraavan:

Todella ihmettelen, miten Petteri Orpo, Riikka Purra, Arto Satonen ja EK:n Häkäpönttö nukkuu yönsä. Pöhöttyneistä naamoista ja silmäpusseista päätellen ei kovin hyvin.

Siis tonni lisää kuussa veronmaksajien pussista ihmisille, joilla ei ole taloudellisesti mitään hätää. Samalla 27 000 lapsiperhettä joutuu funtsimaan, mistä ruokaa pöytään. Työttömyys on EU:n toiseksi korkein. God help those who help themselves and forget about everyone else.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asumistuesta poistui 300 euron ansiotulovähennys. 

Eli jotta saa asumistukea pitää tienata 300 vähemmän kuin ennen.

Ja kansanedustajat saivat 500€ korotuksen kuukausipalkkioonsa. Orpo ja ministerit peräti 1000€ kuukaudessa lisää.

Vierailija
244/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ei enää kirjoiteta tänne. Mutta käydään lukemassa ja nauramassa, että voi ei toi ei varmaan tiedä, että sen teksit menee EU tietokantaan ja tieto sen nimestä, kenen kirjoitus. 

Vierailija
245/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei enää kirjoiteta tänne. Mutta käydään lukemassa ja nauramassa, että voi ei toi ei varmaan tiedä, että sen teksit menee EU tietokantaan ja tieto sen nimestä, kenen kirjoitus. 

Ne menee ylilaudaltakin sinne ja Facebookista. 

Vierailija
246/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Okei, eli koulukuvat otetaan itse, sämpylät leivotaan itse, hiukset leikataan itse, vanhukset hoidetaan itse, päivystykset saksitaan, lääkäriin ei pääse jne

Niin mistä maksetaan veroja? 2000e kuussa tienaavan verotus kiristyy plus alveja korotettiin.

Vierailija
247/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa, kun kirjoitat Facebookkiin niin se tallentuu EU:n tietokantaan. 

Vierailija
248/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa, kun kirjoitat Facebookkiin niin se tallentuu EU:n tietokantaan. 

AHA

Vierailija
249/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtien kommenttipalstat menee myös EUn tiedostoon.

Vierailija
250/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

Okei, eli koulukuvat otetaan itse, sämpylät leivotaan itse, hiukset leikataan itse, vanhukset hoidetaan itse, päivystykset saksitaan, lääkäriin ei pääse jne

Niin mistä maksetaan veroja? 2000e kuussa tienaavan verotus kiristyy plus alveja korotettiin.

Että ministeri Rantanen saa asfaltit mökkitielleen, ja persujen Jenna satojatuhansia ampumaradalleen, jotta voi ampua karhunpentuja somekuviin luonnossa. 

Vierailija
251/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esim palolaitos, poliisi, uimahallit, sivistyskeskus, väylävirastot, museot, kansalaisopistot, taidemuseot, väylävirastot, valtori, verohallinto, kirjastot, taidemuseot, sosiaalitoimistot, kyberturvallisuuskeskus, kela, koulut, päiväkodit, sairaalat, jne. 

Vierailija
252/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja WhatsApp, ihan kaikki. Ei tarvitse edes lähettää viestiä, vain kirjoittaa koneella ja puhelimella. Myös kuvat ja linkit tallentuu sinne. 

Vierailija
253/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esim palolaitos, poliisi, uimahallit, sivistyskeskus, väylävirastot, museot, kansalaisopistot, taidem

Niiltäkin on leikattu!

Vierailija
254/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esim palolaitos, poliisi, uimahallit, sivistyskeskus, väylävirastot, museot, kansalaisopistot, taidemuseot, 

Oikeustalot

Vierailija
255/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esim palolaitos, poliisi, uimahallit, sivistyskeskus, väylävirastot, museot, kansalaisopistot, taidem

Noi kaikkihan on persuille menoeriä ja myrkkyä. Paitsi poliisi, kun työllistävät niitä itse viikoittain. 

Vierailija
256/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun otat kuvia ja ne on sulla koneella tai puhelimessa niin ne menee EU:n Tietokantaan, sun bikinikuva. 

Vierailija
257/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli ja on edelleen kokkareiden tarkoituskin.

Miten kukaan voi olla niin paha kuin ne?

Vierailija
258/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun otat kuvia ja ne on sulla koneella tai puhelimessa niin ne menee EU:n Tietokantaan, sun bikinikuva. 

aha

Vierailija
259/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuva sun römpsästä. 

Vierailija
260/348 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin EU:lle selviää sitten, mitä Suomessa oikeasti tapahtuu. Ehkä sen jälkeen ei enää olla maailman onnellisin maa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän