Hallitus on tehnyt opiskelusta hankalaa.
Hallitus on tehnyt opiskelusta hankalaa.
Miten hallituksen mielestä opiskelijat pystyy yhdistämään opiskelun ja työn, jos opintoja on päivällä.
Pitäisi ehtiä kirjoittaa esseitä ja tehdä muita opintotehtäviä (esseitä), näitä ei tehdä luentojen aikana sekä pitäisi nukkuakin ja palautua opiskeluista ja työstä.
Miten nämä palkkaansa korottavat hallituksen jäsenet luulevat opiskelijoiden maksavan kaikki elämisen kulut ja ehtivän tehdä opinnot, työt ja pitää hyvinvointia yllä ihmiselle välttämättömillä perustoiminnoilla mm. Uni?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei ole ikinä ollut niin helppoa, kuin tänä päivänä.
Joku 10-15 vuotta sitten ainakin oli paljon helpompaa.
Muistaakseni 2003 aloittaessani, pystyi opintotuella + asumislisällä elämään. Otin itse lainaa vasta ensimmäisiin työvälineisiin vuonna 2008. Tämä on aika hämmentävää. Nykyään ei taida onnistua.
Minun lapsenikin pystyy. Asuu solussa eikä kuluta turhia. Hesassa opiskelee. Mutta en tässä nyt väitä, että opiskelijoiden elämä olisi helppoa. Heillä vaan vaatimukset elämän laadulle on suurempia kuin 20-30 v eikä näin ollen tuet riitä yksiöihin, ruokaan ja opiskelijaelämään. Lisäksi elämäminen on muutenkin kallistunut enemmän kuin tuet.
No niin, tämä on hyvä kuulla. Itsekin asuin solussa pääajan opinnoista, mutta sellaisen romantisointi on helvetin tyhmää.
Paljon parempi olisi suorastaan paapoa opiskelijoita mutta samalla edellyttää heiltä korkeampaa suoritustasoa. Antaa keskittyä vain ja ainoastaan opiskeluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin yliopistossa vuosina 2017 - 2022 ja tein siinä sivussa töitä kuten kaikki lähimmät opiskelukaverit. Jo Sanna Marinin hallituksen aikana opiskelijat kävivät töissä, joten mitä tämä hallitus on tehnyt, jotta moinen ei enää onnistu?
Tutkintoja on erilaisia. AMK-puolella tuo voi onnistua, tai sitten mikäli tähtää lähinnä läpipääsyyn.
Tuttu suoritti AMK-opinnot omassa yrityksessään, kävi kolme kertaa 4 vuoden aikana oppilaitosrakennuksessa.
Kautta aikojen opiskelijat on tehneet töitä opintojen ohessa, aika harva tutkinto on sellainen, että pakollinen läsnäolo 8-16 on tarpeen (sairaanhoitajaopinnot lienee tästä poikkeus), joten mitä siis tämä hallitus on tehnyt sellaista, että 4 vuoden opintojen aikana työssäkäynti on mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei ole ikinä ollut niin helppoa, kuin tänä päivänä.
Joku 10-15 vuotta sitten ainakin oli paljon helpompaa.
Muistaakseni 2003 aloittaessani, pystyi opintotuella + asumislisällä elämään. Otin itse lainaa vasta ensimmäisiin työvälineisiin vuonna 2008. Tämä on aika hämmentävää. Nykyään ei taida onnistua.
Minun lapsenikin pystyy. Asuu solussa eikä kuluta turhia. Hesassa opiskelee. Mutta en tässä nyt väitä, että opiskelijoiden elämä olisi helppoa. Heillä vaan vaatimukset elämän laadulle on suurempia kuin 20-30 v eikä näin ollen tuet riitä yksiöihin, ruokaan ja opiskelijaelämään. Lisäksi elämäminen on muutenkin kallistunut enemmän kuin tuet.
Bingo. Tuet eivät riittäisi sellaiseen elintasoon kuin pari vuosikymmentä sitten riittivät. Kuinka plajon muuten tuet lastasi taloudellisesti, käykö hän töissä vai eikö hän vaan syö, pukeudu tai tarvitse mitään?
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyinen hallitus tehnyt vielä yhtään hyvää päätöstä?
Erittäin hyvä kysymys. Ja onko hallituksen politiikka tehnyt suomalaisten elämän yhtään paremmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin yliopistossa vuosina 2017 - 2022 ja tein siinä sivussa töitä kuten kaikki lähimmät opiskelukaverit. Jo Sanna Marinin hallituksen aikana opiskelijat kävivät töissä, joten mitä tämä hallitus on tehnyt, jotta moinen ei enää onnistu?
Tutkintoja on erilaisia. AMK-puolella tuo voi onnistua, tai sitten mikäli tähtää lähinnä läpipääsyyn.
Tuttu suoritti AMK-opinnot omassa yrityksessään, kävi kolme kertaa 4 vuoden aikana oppilaitosrakennuksessa.
Kautta aikojen opiskelijat on tehneet töitä opintojen ohessa, aika harva tutkinto on sellainen, että pakollinen läsnäolo 8-16 on tarpeen (sairaanhoitajaopinnot lienee tästä poikkeus), joten mitä siis tämä hallitus on tehnyt sellaista, että 4 vuoden opintojen aikana työssäkäynti on mahdotonta?
Kuten sanoin, tutkintoja ja toimialoja on erilaisia. Lääkärille ja fyysikolle tuollainen malli on lähes mahdoton. Paljon muitakin samanlaisia aloja löytyy.
Lisäksi, se varsinainen työ tehdään työpöydän ääressä, ei luennoilla. Taisin itse käydä kymmenisen kertaa kampuksella. Mutta töitä tuli tehtyä. Niitä opiskelutöitä.
"Ensinnäkin sinä valehtelet ja toiseksi tarpeita on erilaisia.
Yliopistolta et saa omaksesi muuta kuin tietoa. Ja hyvä niin."
Mun lapsonen sai läppärin. Ei se toki oma ole, mutta lainassa koko opiskeluajan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsonen sai läppärin. Ei se toki oma ole, mutta lainassa koko opiskeluajan. -eri
Hän sai läppärin lainaan. Tässä puhuttiin työvälineiden ostamisesta opintolainalla. Kun sitä ei elämiseen tarvinnut väkipakolla käyttää.
Toivottavasti huomaat eron.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija voi ottaa opintolainaa jos ei muuten pärjää.
Miksi näihin kaikkiin kommentteihin ei voi laittaa ylä- tai alapeukkua? Yhteiskunnanko pitäisi maksaa jotain opiskelun ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Aika pieniä oli opiskelijoiden avustukset silloin kun tämä nyt veroja maksava kansanluokka opiskeli. Meni vähän överiksi se, että voi maleksia koulussa tai yliopistossa 10 vuotta valtion rahoilla. Kuitenkin meillä kaikki opisekelu on halpaa verrattuna maihin, joissa oikeasti pitää maksaa aika isoja rahoja opetuksestakin.
Ja sitten pässit vielä nostivat " ilmaista" opintolainaa, kun eivät osanneet lukea tai arvata että laina pitää maksaa takaisin. Helpotuksiahan siinä saivat, mutta ei sentään seinästä heitellä kymppitonneja opiskelijoille. Monet käytti ne opintrahansa hummailuun ja matkoihin, ja kauhea parku , kun velka ptiääkin maksaa.
Koskaan ei ole voinut maleksia kymmentä vuotta valtion rahoilla opiskelemassa.
Opintolainaa ei ole koskaan saanut kymppitonneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näihin kaikkiin kommentteihin ei voi laittaa ylä- tai alapeukkua? Yhteiskunnanko pitäisi maksaa jotain opiskelun ajalta?
Opintojen tukeminen on todella hyvä sijoitus kansantalouteen. Mitään ei tietenkään tarvitse tehdä, paitsi päättää päivänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:"Ensinnäkin sinä valehtelet ja toiseksi tarpeita on erilaisia.
Hän sai läppärin lainaan. Tässä puhuttiin työvälineiden ostamisesta opintolainalla. Kun sitä ei elämiseen tarvinnut väkipakolla käyttää.
Kaiken opinnoissa tarvittavan saa yliopistolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken opinnoissa tarvittavan saa yliopistolta.
Omia työvälineitä et kuitenkaan saa. Mutta saat nyt vääntää itseksesi, kun luetun ymmärtäminen on selvästi liian paha rasti. Syystsempposet.
Oikeus opiskeluun pitäisi olla myös heillä, joilla ei sitä työpaikkaa ole. Se kun ei tyhjästä tupsahda se työpaikkakaan, ja työttömiä on tällä hetkellä aika paljon.
Parempi kuitenkin niin yksilön kuin yhteiskunnankin kannalta opiskella kuin olla työttömänä kotona. Ollut kyllä aina vähän mielenkiintoista se, että työtön saa enemmän tukia kuin opiskelija. Ei kaikilla työttömilläkään ole varaa lähteä opiskelemaan jotta saisi sen paremman mahdollisuuden työllistyä. Ja se on väärin.
Olen itse yliopistolla töissä, en opettajana mutta monia opettajiakin harmittaa miten paljon aikaa opiskelijoilla menee työssäkäyntiin. Se on suoraan opiskelusta pois ja hidastaa valmistumista. Opiskelun pitäisi olla opiskelijan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihtoon sitä ei saa. Mielestäni olisi tärkeää mahdollistaa tällainen, vaikka sitten jollakin pisteytyssysteemillä (akateeminen menestys, tutkinto).
Mutta nämä ovat arvovalintoja. Työllistäähän se tunnin junakin, mutta vain hetkellisesti.
Alaa voi vaihtaa omalla rahallakin. Näin minäkin tein. En ollut oikeutettu aikuiskoulutusrahaan, koska minulla ei ollut riittävästi työvuosia alla. Niinpä tein alanvaihtoon johtavat täydennysopinnot päätoimisen työn ohessa. Täydet oli päivät, viikot, kuukaudet, vuodet. Mutta sain opinnot valmiiksi.
Ensinnäkin sinä valehtelet ja toiseksi tarpeita on erilaisia.
Yliopistolta et saa omaksesi muuta kuin tietoa. Ja hyvä niin.