Suomi autioituu, talot tyhjenee: "kolmasosassa kunnista väestö vähenee jopa yli 20 prosenttia ensi vuosikymmeneen mennessä" 🏚🏚🏚
Perillisille jää käsiin taloja, joita kukaan ei osta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/04289265-35ce-4f35-bd32-77bde4451558
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on työpaikkojen vähyys ja sen myötä eteentulevat pakkomuutot. Lisäksi moni lähtee opiskelemaan korkeakouluun ja suurin osa näiden alojen työpaikoista sitten keskittyy pk seudulle tai muihin isoihin kaupunkeihin. Itse olen 32v ja haluan asua kotikaupungissani (alle 30t asukasta) ja jouduin valitsemaan kouluttautumiseni sillä perusteella että täällä töitä riittäisi. En sillä mikä minua itseä kiinnostaisi eniten. Mutta harmittaa katsoa tätä alasajoa ja miten oman ikäisiäni täällä on kokoajan vähemmän ja vähemmän sekä ihan kaikki muukin vain vähenee.
Väkisinhän Suomea pääkaupunkiseudutetaan. Miksi esim. UPM:n, Storan ja Metsän pääkonttorit on viety Helsinkiin, jossa ole yhtään tehdasta varmaan 100km säteellä. Muita vastaavan tyylisiä yrityksiä on. Saadaan kuitenkin Helsinkiin työpaikkoja. Pitääkö noiden olla tuolla? No ei. Löytyy niitä lent
Niin, on se kumma juttu kun mikään suuryritys ei perusta pääkonttoreitaan syrjäkylille. Varmaan joku salaliitto tässä taustalla. 😂
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen talo on asumiskelpoinen myös poikkeusoloissa? Moderni kaupunkitalo kaikilla mukavuuksilla vai vaatimattomampi maaseudulla oleva, jossa on myös puulämmitys ja johon kuuluu kaivo, puulämmitteinen sauna ja hyötypuutarha?
Minä kuulun niihin, jotka pelaavat varman päälle. Jos tulee pitkäaikaiset poikkeusolot, kaupungit vajoavat kaaokseen. Muutenkin elämä on maaseudulla turvallisempaa.
Jaa, minä taas kuulun niihin, jotka asuvat sellaisessa paikassa missä on hyväpalkkaista työtä sekä itselleni että puolisolleni, sekä erittäin laajat ja nopeasti saavutettavat palvelut. Mutta saahan sitä tietysti perunakellarissakin värjötellä jotain tulevaa fiktiivistä apokalypseä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen talo on asumiskelpoinen myös poikkeusoloissa? Moderni kaupunkitalo kaikilla mukavuuksilla vai vaatimattomampi maaseudulla oleva, jossa on myös puulämmitys ja johon kuuluu kaivo, puulämmitteinen sauna ja hyötypuutarha?
Minä kuulun niihin, jotka pelaavat varman päälle. Jos tulee pitkäaikaiset poikkeusolot, kaupungit vajoavat kaaokseen. Muutenkin elämä on maaseudulla turvallisempaa.
Jaa, minä taas kuulun niihin, jotka asuvat sellaisessa paikassa missä on hyväpalkkaista työtä sekä itselleni että puolisolleni, sekä erittäin laajat ja nopeasti saavutettavat palvelut. Mutta saahan sitä tietysti perunakellarissakin värjötellä jotain tulevaa fiktiivistä apokalypseä odotellessa.
Jos tulisi pitkäaikaiset poikkeusolot kävisi suomessa kato, niinkuin muissa maissa joissa on joku vakava kriisi. Ei tänne moni jäisi apokalyptia kokemaan. Nykyään on helppoa matkustaa. Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole töitä eikä muuta kuin tuulen huuhtoma perse, silloin ei suomeen jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inha kierre. Koska maaseudulla on myös hyviä puolia. Varsinkin lapsiperheille jos ne on pidetty toiminnassa. Tarkoitan siis päiväkoteja ja kouluja yms. Eli ei ole mitään 30 oppilaan jättiluokkia jossa jokainen häslää omiaan, ja osa ei puhu edes kieltä. No suomenruotsalaisilla alueilla en olisi niin varma. Pitäisi osata finsvenskaa.
Mikä saisi maaseudun takaisin muotiin? Ei ne kaupungin palvelut oo kuin harhaa loppujen lopuksi suurimmalle osalle. Esim jonkun pikkukaupungin terveydenhuoltokin saattaa olla oikeasti toimiva siinä missä helsingin neuvolaan saat takaisinsoittoja sitten joskus yms.
Ja monesta pikkukaupungista on isoon kylään 30min ajomatka kuitenkin. Se on ihan mitätön homma vrs. vaikka siirtymään julkisilla Pasilasta. Jätkäsaareen tms. Ruuhka-aikaan tollaseen ns. kullinluikaukseen palaa aikaa kaupungissa se 30min helposti. Ja se taitetaan hikisissä dösissä/ ratikoita pe
Suomen ongelma on että verovaroin tekohengitetään maaseutua josta löytyy kuvailemasi palvelut harvalukuisille asukkaille. Pitää saada valtion ja kuntien kuluja leikattua. Ei stadin ongelma ole peukkupäät vaan maalaiset jotka äänestää ja hyyysäää kelaturisteja.
Eli ratkaisu on että kenelläkään ei ole palveluita? Ei ne säästöt oikeasti paranna kaupunkien julkisia palveluita. Kelaseteleitä lentelee vaan vähän enemmän yksityisten lääkäriasemien käyttöön. Ihmiset voisi voida hyvin maaseudulla. Jos tänne saisi enemmän sellaisia ihmisiä joilla ikä siihen sopii ja elämäntilanne.
Miettinyt, että eläkepäivinä saisi edullisesti taloja. Ei ole vielä ajankohtaista. Pitäisi vain löytyy sopiva paikkakunta. Pitäisi olla mukavaa porukkaa kunnassa jäljellä. Eli ei ihan kuollut, joku ravintola/baari. Eikä ihan mahdottomat yhteydet päästä vaikka reissuun lähtiessä Helsinkiin. Netin pitäisi toimia hyvin.
🤪