Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JUURI NYT: Tere Sammallahti Iltalehdessä: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Vierailija
09.09.2025 |

Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok) vaatii kansalaisuusperusteista sosiaaliturvaa Suomeen eli sosiaaliturvan rajaamista koskemaan vain Suomen kansalaisia.

Sammallahti sanoo tiedotteessaan olevansa erittäin huolestunut vieraskielisten yliedustuksesta toimeentulotuen saajista.

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muodostavat jo 29,5 prosenttia toimeentulotuen saajista, 25,7 prosenttia työmarkkinatuen saajista ja 20,3 prosenttia peruspäivärahan saajista ja että työmarkkinatuessa Espoossa ja Vantaalla osuus ylitti viime vuonna jo 50 prosenttia.

Kun vieraskielisten osuus koko väestöstä on noin 11 prosenttia, voidaan tilanne todeta täysin kestämättömäksi. Rajusti velkaantuvalla Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa eikä velvollisuutta maksaa ulkomaiden kansalaisille sosiaaliturvaa. Suomen on siirryttävä pikaisesti kansalaisuusperusteiseen sosiaaliturvaan EU-sopimusten sallimissa puitteissa, Sammallahti linjaa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3079f853-3ab2-4c03-a448-791e5906b…

Kommentit (403)

Vierailija
181/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, mutta ongelma tässä on, että silloin myös hyviltä maahammuuttajilta lähtee sosiaalituki pois, esimerkiksi ukrainalaisilta. Joidenkin mukaan siksi olisi parempi jos sosiaaliturva otettaisiin pois pelkästään tummaihoisilta. 

Vierailija
182/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sosiaaliturva otetaan pois, seuraa uusia ongelmia, ehkä pahempia. Siksi tuollaiset kevytmieliset heitot sosiaaliturvan poistosta joltain ryhmältä, ilman minköäänlaista pohdintaa ovat täysin vastuuttomia. "

No ei ihmetytä että kokoomuslainen leikkaa mielummin sosiaaliturvaa kun luo aktiivisesti ihmisille työpaikkoja. Se kun on niin paljon helpompaa vaikka puolue väittää olevansa "talousosaajapuolue".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgiassa poistetaan vuoden alusta työttömyyskorvaus kokonaan, koska järjestelmän väärinkäyttäjiä liikaa. Eipä paljoa Yle uutisoi tai Hesari. Että mitä tapahtuu, kun järjestelmä tuhotaan loppuun. 

Vierailija
184/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tulijoita ei ole montaa erilaista. Niitä on tasan nämä: Opiskelijat, työperäiset, perhe- ja avioliittoperäiset, sekä humanitääriset."

No tuossa oli jo kolme enemmän kun normaalissa keskustelussa noteerataan.

"Humanitääriset jaetaan paikanhakijoihin ja YK-p a k o l a i s i i n. Vihervasemmisto vihaa YK- p a k o l a i s i a, koska se on ihminen joka kokee vainoa kotimaassaan ja ovat yleensä kaikkein hädänalaisimpia ja haavoittuvaisimpia naisia ja lapsia. "

Hassu juttu kun kuitenkin tämä vihervasemmisto haluaa ylläpitää isoa kiintiötä näille mutta persut ovat koko ajan pienentämässä tätä kiintiötä tai jopa poistamassa sen kokonaan.

"Vihervasemmisto pyrkii kaikin keinoin sotkemaan nämä kaikki keskenään, ja väitetään että tulijoita on mukamas montaa erilaista."

Mitähän nyt selität? Tässäkin keskustelussa puhutaan melkein pelkästään turvaa hakeneista eikä vai

Itse sanoit että niitä on montaa erilaista, ja nyt sanot ettet noteeraa kuin kaksi erilaista? Eli siis tunnustat että sinä et noteeraa kuin kaksi erilaista, mutta että puhut silti monista erilaisista, eli siis tarkoituksenmukaisesti vältät puhumasta asiasta rehellisesti. Kiitos kun tunnustat olevasi tarkoituksenmukainen valehtelija.

Ehkä kiintiömenettely on sinusta hassua, minusta ei. Kymmeniä miljoonia naisia ja lapsia viruu leireillä kurjissa oloissa odottamassa mahdollisuutta elämään turvassa, mutta hassu juttu kun vihervasemmiston mielestä meidän pitää nyt tuhlata resursseja "oikeasti vanhemman näköisiin 17-vuotiaisiin" ja aikaa ja vaivaa pitää käyttää karkotuslwntojen ja -päätösten häirintään. Mietin vain sanoisitko YK-leirillä viruvalle naiselle päin naamaa että hänen pitää nyt olla siellä koska sinä käytät aikaasi mielummin tähän karkotuspäätöksen saaneen islamistin hyysäämiseen, joka on todennäköisesti vieläpä itse se syy miksi naista vainotaan kotimaassaan. Hassu juttu.

Itsehän sinä aloit keskustelemaan tässä siitä että tulijoita on monenlaisia, ja sen jälkeen peruutit väitteesi ja sanoit että sinulle niitä on oikeasti vain kahdenlaisia mutta puhut tarkoituksella monenlaisista.

Vierailija
185/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei tarvita porukkaa, meillä on omastatakaa nuoria, joita voidaan kouluttaa hoitajiksi, siivoojiksi ym jos vain halutaan. Nyt jostain takapajulasta tulee porukkaa ja perustaa kuppilan, jossa myydään elintarvikkeita, jotka eivät läpäise tarkastuksia ja hygieniapassit ovat väärennettyjä sekäajokorttiakaan eivät kestä päivänvaloa, tätäkö halutaan. Tulkkia tarvitaan hamaan hautaan saakka, mutta sossuporukka vain hyysää tätä p sakkia  ja kanta suomalainen maksaa iloiten tämä vasureiden lemmikit. Kiva, että kokoomuksessakin joku herää!

nuoret haluavat influenssereiksi ottamaan selfieitä tai sitten ahdistuvat kotona ja nostavat tukia. Jokunen ahkera joo löytyy joukosta, mutta aika yleisesti hyväksyttyä on etsiä itseään kotona tukien varassa, paljon hyväksyttävämpää kuin esim. 10v sitten.

Onkohan sinulla kuitenkin mittasuhteet hieman pielessä. Tunnen kymmeniä ahkeria ja töihin haluavia nuoria yhtä kotona laiskottelevaa kohden.

Vierailija
186/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskaltaa puuttua kotimaisiin monen sukupolven toimeentulotuen vakioasiakkaisiin, jotka eivät ole päiväkään työtä tehneet eivätkä aiokaan. Enkä puhu nyt esim. työkyvyttömistä tai vammaisista, se on eri asia.

Vierailija
187/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei halua tehdä töitä, miten sitten suu pannaan.Minun kaltasiani hulluja ei enää ole,jotka tekevät kahta työtä 15 vuotta yhtä mittaa. Koska se oli ainoa tapa, miten sai rahat riittämään. Koska ei ollut koulutusta, Äidillä ei ollut varaa, kouluttaa meitä 3 lasta, isä oli kuollut. Kukaan ei auttanut. Joten tämä tuntuu uskomattomalta, että rahaa saa loisimalla.

Kommentisi ei ole uskottava. Olen pian kaksikymppinen, jo minun opiskiskeluaikana 50-60-luvulla ei ollut koulussa lukukausimaksuja ja valtio tuki vähävaraisia. Suomessa kansakoulu oli maksuton jo 1800-luvulla. Ja kyllä nykyäänkin tehdään useampaa työtä.

Ja miten suomalaisten kävisi ulkomailla, jos kohdemaassa lopetettaisiin sos. turvan maksaminen ja siirrettäisiin Suomen maksatukseen esim. Ruotsiin on muuttanut jopa miljoonaa suomalaista ja usein naiset oli kotiäitejä. 

Olet pian kaksikymppinen ja opiskelit 50-60 luvulla?

Vierailija
188/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse sanoit että niitä on montaa erilaista, ja nyt sanot ettet noteeraa kuin kaksi erilaista?"

No enhän sano. Opettele lukemaan. Vaan sanoin että niitä on ne neljä erilaista jotka itsekin aikaisemmin mainitsit. Neljä on jo monta erilaista.

"Ehkä kiintiömenettely on sinusta hassua"

Luetkohan ollenkaan mitä kirjoitan? En ole kertaakaan sanonut kiintiömenettelyn olevan hassu.

"Mietin vain sanoisitko YK-leirillä viruvalle naiselle päin naamaa että hänen pitää nyt olla siellä koska sinä käytät aikaasi mielummin tähän karkotuspäätöksen saaneen islamistin hyysäämiseen, joka on todennäköisesti vieläpä itse se syy miksi naista vainotaan kotimaassaan. Hassu juttu."

Edelleen, persut on ainoa taho joka haluaa vähentää kiintiöissä tulevien määrää tai jopa lopettaa ne kiintiöt kokonaan.

"Itsehän sinä aloit keskustelemaan tässä siitä että tulijoita on monenlaisia, ja sen jälkeen peruutit väitteesi ja sanoit että sinulle niitä on oikeasti vain kahdenlaisia mutta puhut tarkoituksella monenlaisista."

Edelleen, lue mitä minä kirjoitan. En ole missään puhunut kahdesta.

Vierailija
189/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaki kyllä koskee nimenomaan Suomen kansalaisten oikeuksia. En osaa sanoa, mitä nämä kyseiset henkilöt sitten ovat, joille ei ptiäisi maksaa tukia. Ovatko käymässä kylässä, vai mitä?

Kylässähän ne. Tosin sen kyläreissun pituutta ei kukaan osaa sanoa.

Vierailija
190/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Belgiassa poistetaan vuoden alusta työttömyyskorvaus kokonaan, koska järjestelmän väärinkäyttäjiä liikaa. Eipä paljoa Yle uutisoi tai Hesari. Että mitä tapahtuu, kun järjestelmä tuhotaan loppuun. 

.Älä valehtele. Belgiassa ei olla poistamassa työttömyyskorvausta, vaan sen verotus kiristyy jonkin verran ensi vuonna.

Vierailija
191/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sosiaaliturva vain kansalaisille on kyllä lopulta ainoa järkevä tapa.

Mulla on sukulaisia, jotka muuttajia. Naimalla tulleet sukuun. Hekin aika nopeasti kun saavat selville tukisysteemin ja oikeutensa, niin työhanskat putoaa justiinsa, kun mahdollista.

Eli hyödyn työnantaja saa nöyrästä tekijästä vain muutaman kuukauden tai vuoden ajan. Sen jälkeen ovat samanlaisia "hankalia tyyppejä", kuin muutkin. Mutta sitten taas opportunismia on paljon enemmän, kuin kantaväestössä. Ei hyvä välttämättä sekään.

Vierailija
192/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei halua tehdä töitä, miten sitten suu pannaan.Minun kaltasiani hulluja ei enää ole,jotka tekevät kahta työtä 15 vuotta yhtä mittaa. Koska se oli ainoa tapa, miten sai rahat riittämään. Koska ei ollut koulutusta, Äidillä ei ollut varaa, kouluttaa meitä 3 lasta, isä oli kuollut. Kukaan ei auttanut. Joten tämä tuntuu uskomattomalta, että rahaa saa loisimalla.

Kommentisi ei ole uskottava. Olen pian kaksikymppinen, jo minun opiskiskeluaikana 50-60-luvulla ei ollut koulussa lukukausimaksuja ja valtio tuki vähävaraisia. Suomessa kansakoulu oli maksuton jo 1800-luvulla. Ja kyllä nykyäänkin tehdään useampaa työtä.

Ja miten suomalaisten kävisi ulkomailla, jos kohdemaassa lopetettaisiin sos. turvan maksaminen ja siirrettäisiin Suomen maksatukseen esim. Ruotsiin on muuttanut jopa miljoonaa suomalaista ja usein naiset oli kotiäitejä. 

Kyllähän 50-60-luvulla koulu oli jo keskikoulusta lähtien maksullinen. Silloin pääsi opiskelemaan vain rikkaitten lapset. Jotkut köyhät on varmaan saaneet jotain vapaapaikkoja, mutta yleisesti vain rikkaampien ihmisen lapset pääsi oikeasti opiskelemaan.

Mutta 70-luvulla, kun peruskoulu tuli kaikki muuttui. 

Itse olin viimeinen ikäluokka (Keski-Suomessa, peruskouluhan alkoi eripuolilla Suomea vähän eri aikaan) joka kävi vielä vanhanmallin mukaan, eli keskikouluun olisi pitänyt pyrkiä, mutta meillä oli 11 lasta ja itse olin se kymmenes, niin ei mitään mahdollisuuksia, että olisi maksulliseen kouluun päässyt. Olisi pitänyt maksaa matkat koulun ja kirjat ja varmaan ne lukukausimaksutkin, mutta jo pelkät matkat olisi olleet liikaa)

Olen siltikin pystynyt opiskelemaan itselleni useammankin ammatin. Ei tullut mieleenkään, että en olisi opiskellut, se ei ollut vaihtoehto ollenkaan. Totta kai piti ammatti hankkia ja varmuuden vuoksi vaikka useampikin.  Lapsia ei olisi alkanut tekemään ennen kuin on koulut käytynä ja ammatti hankittuna.  Siinä on ollut hyvää aikaa hankkia/opiskela ammatti, kun pakolliset koulut on pättyneet, kun on oltu 16v ja lapsia ei vielä siinä iässä kannata alkaa tekemään. On kyllä hyvin ehtinyt ensin opiskelemaan ammatin. 

Suomessa ei kyllä aikapäiviin ole opiskelu ollut vanhempien varoista kiinni. 

Vierailija
193/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla on sukulaisia, jotka muuttajia. Naimalla tulleet sukuun. Hekin aika nopeasti kun saavat selville tukisysteemin ja oikeutensa, niin työhanskat putoaa justiinsa, kun mahdollista."

Jos nuo suomalaiset sukulaisesi eivät ole myös työttömiä laiskottelijoita niin aika pieniä tukia heidän puolisonsa saavat kun se puoliso kuitenkin ansaitsee.

Vierailija
194/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka uskaltaa puuttua kotimaisiin monen sukupolven toimeentulotuen vakioasiakkaisiin, jotka eivät ole päiväkään työtä tehneet eivätkä aiokaan. Enkä puhu nyt esim. työkyvyttömistä tai vammaisista, se on eri asia.

Vihervasrmmistolaisiahan koitetaan koko ajan patistaa töihin.

Vierailija
195/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujankkaajakin on herännyt huumehoureistaan. 

Vierailija
196/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten suomalaisten kävisi ulkomailla, jos kohdemaassa lopetettaisiin sos. turvan maksaminen ja siirrettäisiin Suomen maksatukseen esim. Ruotsiin on muuttanut jopa miljoonaa suomalaista

"Olet pian  kasikymppinen ja opiskellut 50-60-luvulla?"

No eikö se mene ihan oikein? Jos olet syntynyt vaikka 1946, niin täytät ensivuonna 80v ja olet ollut vuonna 1956 kymmen vanha ja koululainen. Vuonna1966 olet ollut parikymppinen ja opiskelija. 

Vierailija
197/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse sanoit että niitä on montaa erilaista, ja nyt sanot ettet noteeraa kuin kaksi erilaista?"

No enhän sano. Opettele lukemaan. Vaan sanoin että niitä on ne neljä erilaista jotka itsekin aikaisemmin mainitsit. Neljä on jo monta erilaista.

"Ehkä kiintiömenettely on sinusta hassua"

Luetkohan ollenkaan mitä kirjoitan? En ole kertaakaan sanonut kiintiömenettelyn olevan hassu.

"Mietin vain sanoisitko YK-leirillä viruvalle naiselle päin naamaa että hänen pitää nyt olla siellä koska sinä käytät aikaasi mielummin tähän karkotuspäätöksen saaneen islamistin hyysäämiseen, joka on todennäköisesti vieläpä itse se syy miksi naista vainotaan kotimaassaan. Hassu juttu."

Edelleen, persut on ainoa taho joka haluaa vähentää kiintiöissä tulevien määrää tai jopa lopettaa ne kiintiöt kokonaan.

"Itsehän sinä aloit keskustelemaan tässä siitä että t

Luin kommenttisi.

Jos haluat peruuttaa puheesi, voit alkaa tekemään niin ihan koska vaan. 

Vierailija
198/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulla on sukulaisia, jotka muuttajia. Naimalla tulleet sukuun. Hekin aika nopeasti kun saavat selville tukisysteemin ja oikeutensa, niin työhanskat putoaa justiinsa, kun mahdollista."

Jos nuo suomalaiset sukulaisesi eivät ole myös työttömiä laiskottelijoita niin aika pieniä tukia heidän puolisonsa saavat kun se puoliso kuitenkin ansaitsee.

No eipä nuo sukulaisetkaan mitään erityisahkeria ole. Tavallisia duunareita, joilla välillä on töitä ja välillä ei. Tarvitseeko edes mainita, että erokin jo tuli. 

Vierailija
199/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten on onnistunut noin omasta mielestä? Onko montakin uutta työpaikkaa syntynyt patistelemalla työttömiä töihin?

Vierailija
200/403 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Na ainakin vihreät on korkeimmin koulutettu puolue ja  sen kannattaja myös ja työssäkäynti prosenttikin oli korkein ja tietenkin hyvissä hommissa, koska koulutusta on. 

Persuissa taas on eniten täysin kouluttamattomia(pakollisetkin osittain käymättä) ja ilman ammattia sekä työttömiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan