Kun lapsi varastaa toiselta
Lapseni kaveri on varastanut oman lapseni pulloilla keräämät säästöt. Ja tietty tuhlannut ne karkkiin yms. Todisteita ei ole kuin 45 euron varkaudesta, mutta kun aiemmin kuvittelin että lapsi hukkaa rahat.
Nyt vinkkejä kehiin, miten laittaa kaveri maksamaan takaisin. Pitäisikö kehitellä jokin maksusuunnitelma, esim. 2 e /vko. Sen verran kaverikin pulloja löytää helposti viikossa.
Kommentit (5)
Vanhemmat suhtautui asiallisesti, mutta eivät ehdottaneet että he maksaisi jotain. Eivät itse asiassa tiedä millaisista summista on edes kyse.
Raha ei tässä ole se tärkein pointti. Voin vaikka antaa itse pojalle nuo rahat jos niitä heti tarvitsisi. Mutta pelkään että vanhemmat ei laitakaan poikaa maksamaan tuota velkaa, jos he maksaa pojan puolesta. Uskoisin että opettavaisempaa olisi tosiaan alkaa tekemään työtä ja käydä kerran viikossa lyhentämässä velkaansa. Jos pieni lapsi varastaa kaveriltaan, niin kohta hän on varkaissa jo kaupassa. Mutta mikä olisi kohtuullinen määrä, koska kaverilla ei ole viikkorahaa. Kerää omatkin rahansa pulloilla.
Tolla tyylillähän kenet vaan voi tuomita varkaaksi.
Ja jos itse olisin pojan vanhempi, niin en minä mitään maksaisi kun ei niitä todisteita varastelusta ole.
Ootko ihan varma että ei ole oma poika rahoja kioskille törsännyt?
Kaverin lasta syytettiin rahan varastamisesta. Lopulta paljastui että ei se ollut rahoja vienyt, vaan lapsen kaverin oli itse rahansa hävittänyt. Törkeetä käytöstä oli myös se että, anteeksi ei koskaan pyydetty turhaa syyttelemistä.
Jäi kiinni rysän päältä, joten ei tosiaan ole epäilystä syyllisyydestä.
Ei ole aiemmin tarvinnut varkauksia selvitellä ja siksi minä kysyin mikä olisi mielestänne se tapa miten tuo korvaus hoidetaan? Onko nöyryyttävää lyhentää kaverille velkaa esim. viikottain.
Jos minun lapseni olisi varastanut toiselta niin maksaisin tietenkin sen mistä on todisteet, mutta myös sen mistä on epäily. Mutta en minä niin vaan lapsen puolesta maksaisi.
Sääli, sillä vanhemmat eivät ole opettaneet lapsilleen mikä on oikein ja väärin. Meillä on pihapiirissä jo täysin paatunut varastelija, ikävä sanoa, mutta mitään hyvää ei ole luvassa, todennäköisesti ajautuu rikolliseksi.
Lapsikin voi olla jo paatunut ja paha, kun kukaan ei ole koskaan laittanut rajoja ja vanhemmat ovat vain hyväksyneet, kun lapsi varastaa toisilta.
Hyvät vanhemmat opettakaa lapsillenne, mikä on oikein ja väärin.
He saavat maksaa lapsellesi heti sen mitä ovat velkaa ja kotonaan saavat sitten sopia miten lapsi maksaa takaisin vanhemmilleen.