HS: Kokeneet mekaanikot kertovat, mitkä automerkit ovat roskaa. (Nissan Qashqai, Fiat, Renault, Peugeot, Citroën. Ford, Chevrolet)
Hyvät:
Jos haluaa käydä korjaamolla mahdollisimman harvoin, on japanilainen Toyota hyvä valinta. Sekä Emanuelsson että Kettunen kertovat, että Toyotaa näkee korjaamolla harvoin, ja silloinkin yleensä vain huollettavana.
Kettunen antaa äänen myös saksalaiselle Volkswagen-konsernille. Itse hän ajaa BMW:tä.
Myös Emanuelsson pitää saksalaisesta Volkswagenista sekä tšekkiläisestä Škodasta. Kehuja saavat myös saksalaiset premium-merkit BMW ja Mercedes-Benz. Eikä korealaisissa ja kiinalaisissakaan ole paljoa vikoja.
Kommentit (96)
Parhaat autot ollu Mazda 626 ja Mitsun Lancer. Toyotaa en ole koskaan omistanut, mutta moni kehuu niitäkin. Tällä hetkellä Opel Corsa, koska ei tarvetta isommalle. Ihan kohtalainen tämäkin, mutta ehkä vielä kokeilen sen Toyota Yariksen ja se on sitten viimeinen autoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se mekaanikko muka tietää mikä on hyvä auto. Eihän sillä ole varaa hyvään autoon.
Se että joku auto vaatii vähän huoltoa tai on helppo ja halpa huoltaa ei tee autosta hyvää. Lada on helppo ja halpa huoltaa mutta sellasta en itelle ottais.
Mistä tiedät mihin jollakin mekaanikolla on varaa? Et taida olla se penaalin terävin kynä.
Enpä ole kuullut että ajelisivat noilla kalleimmilla autoilla. Vai onkos sulla montaki mekaanikko tuttua joka ajaa Rolls-Roycella, Bentleyllä, Ferrarilla, Lambolla, McLarenilla, ...
Eipä niillä taida ajaa moni suomalainenkaan🤦🤦
Hitsi vie olin ajatellut Suomessa kasattua Mersun A-sarjalaista perheen kakkosautoksi. Mutta en tiennyt että toi 1.3 onkin puoliksi Rellun kone. Ei sellaista uskallla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Huonoinkin uusi auto on nyt parempi kuin mitä oli parhaimmat uudet autot 30 vuotta sitten.
Riippuu mitä tarkoittaa paremmuudella. Jos pitkäikäisyyttä niin ehdottomasti ei. Varmaan kestävimmät tehtiin juuri 90-luvulla kun valmistusmenetelmät olivat jo kohtuu moderneja, mutta elektroniikan määrä melko vähäinen eikä ekologisuuden nimissä ollut vielä liikaa monimutkaistettu autoja - tästä kun osa on vielä pelkkää viherpesua ilman juuri mitään vaikutusta kulutukseen (mm. start-stop ja sen kehittyneempi versio kevythybridi).
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noihin vaikuttaa myös se, että minkä merkkisiä osia autoon vaihdetaan. Kestävyys on eri esimerkiksi laadukkaissa jarrun osissa verrattuna halpisversioihin. Halvempaa joutuu vaihtamaan selvästi useammin ja siihen ei auton merkki välttämättä vaikuta.
Yksi syy Toyotan laatuun on se, että kaikissa malleissa käytetään mahdollisuuksien mukaan samoja osia. Kaikki on siis valmistettu kalleimman Lexuksen vaatimuksilla. Suuret tuotantomäärät ja valmistuksen yhdenmukaisuus tekevät tuosta kannattavaa. Minulla on 20 vuotta vanha Corolla jossa ei ole koskaan vikoja. Se on Lexus ilman krumeluureja.
Kavereilla on saksalaisia premiumeja jotka seisovat vähän väliä "pajalla". Kalliita keikkoja. Tunnen käsitteen mutta minulla ei ole siitä omakohtaista kokemusta koska ajan Toyotalla.
Mulla oli aikoinaan BMW 318i. Siinä oli juttuja, jotka hyvin kuvaa BMW:n suunnittelun filosofiaa. Siis auto oli kyllä hieno ajaa, ja konepellin alla järjestys oli hieno.
Mutta siinä oli tällainen huollon tarpeen ilmaisin mittaritaulussa. Viisi vihreää lediä, jotka sammui yksitellen, ja lopuksi syttyi keltainen sen merkiksi että tilaa huolto. Tämä ledivaloilmaisin sai virtaa omasta PARISTOSTAAN? Ja sitten se paristo piti vaihtaa. Koko kojelauta piti purkaa jotta siihen paristoon pääsi käsiksi. Arvatkaa mitä se homma tuli maksamaan, verrattuna pelkän nappipariston hintaan? Paljon.
BMW on auto, joka on rakennettu käyttäen ratkaisuja, joissa tehdas säästää vitosen, ja asiakas maksaa vitosen säästöstä kaksi tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se mekaanikko muka tietää mikä on hyvä auto. Eihän sillä ole varaa hyvään autoon.
Se että joku auto vaatii vähän huoltoa tai on helppo ja halpa huoltaa ei tee autosta hyvää. Lada on helppo ja halpa huoltaa mutta sellasta en itelle ottais.
Mistä tiedät mihin jollakin mekaanikolla on varaa? Et taida olla se penaalin terävin kynä.
Enpä ole kuullut että ajelisivat noilla kalleimmilla autoilla. Vai onkos sulla montaki mekaanikko tuttua joka ajaa Rolls-Roycella, Bentleyllä, Ferrarilla, Lambolla, McLarenilla, ...
Eipä niillä taida ajaa moni suomalainenkaan🤦🤦
Mitä väliä ajaako autolla 1 vai miljardi kuskia?
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Vai VAG ja BMW. Huhhuh. Juttuhan on täyttä roskaa paitsi Toyotan osalta.
Jap. Kun luin et BMW luotettava niin lopetin lukemisen. Usein BMW korjauksen hinnalla ostaa jo Toyotan -)))! Onko ketju myyjän aloittama?
Oman autohistorian kestävimmät autot on olleet mersuja. Bemarit on hyviä ajaa mutta enemmän pajalla kuin käytössä ja viat on kalliita. Seat, Toyota (2kpl), Ford, Peugeot, Citroen(3kpl) näiden lisäksi ollut. Toyotissa oli toki viat halvemmasta päästä ja ihan kelpo pelejä.
Nyt on menossa toka vuosi Kialla ja vaikuttaa lupaavalta- toki edellinen kokemus oli Bemari joten siihen verraten mikä tahansa auto on ehjä :D
Korjaajat voi tosiaan arvostella autoa sen perusteella, että jokin remontti on hankalaa tehdä heidän kannalta.
Mulla vaihdettiin jakoketju, ja mekaanikko manasi auton, kun oli kuulemma niin hankalaa. Ei kuulemma ostaisi tuota autoa juurikin tuon homman hankaluuden vuoksi, Kuitenkin homma maksoi 700 euroa, joten aika sama minulle. Merkkiliikkeessä olisi maksanut 2000. Olin tyytyväinen.
Ei ole auton omistajalle väliä sen homman hankaluus, jos kuitenkin hinta on kohtuullinen ja ei itse suorita työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ite mekaanikkona ajelen pari milliä maksavalla autolla. Tosin en istu ratin takana vaan takapenkillä. Ja kyydissä on muutama kymmenen muutaki matkustajaa.
Jep, kuljen bussilla.
Kyl mahtaa olla komee linja-auto, jos ovh on 2 000 000 euroa. En oo itse ollut kuin puolen millin bussin kyydissä.
"The average price of a 40-foot hybrid bus typically ranges from $450,000
Suomessa hinnat on tietty erilaiset kuin esim. amerikassa. Ei kait tää ketään enää yllätä?
Vierailija kirjoitti:
en luottaisi ns automekaanikkojen sanoihin...siinä porukassa on monen tason tunaria...amis pohjalla kun mennään niin ei voi kovin paljoa vaatia..
sano nyt vielä, että kun mun tuttava, joka ei ole käynyt edes sitä amista, vaan hui kauhistus, pyöri isänsä jaloissa ja oppi siitä, niin tältä ei voi vaatia edes yhtään mitään?
Keskivertokansalaisella on kokemusta niistä omista autoistaan ja ehkä kuultuja tarinoita kavereilta. Eli on sattumasta kiinni onko joku merkki tai malli hyvä vai huono jos on sattunut poikkeusyksilö just tälle henkilölle käyttöön.
Korjaaja näkee paljon laajemmin mitä autoja nosturilla on isommissa remonteissa ja mitä vaan huolloissa mutta muuten ei näy koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noihin vaikuttaa myös se, että minkä merkkisiä osia autoon vaihdetaan. Kestävyys on eri esimerkiksi laadukkaissa jarrun osissa verrattuna halpisversioihin. Halvempaa joutuu vaihtamaan selvästi useammin ja siihen ei auton merkki välttämättä vaikuta.
Yksi syy Toyotan laatuun on se, että kaikissa malleissa käytetään mahdollisuuksien mukaan samoja osia. Kaikki on siis valmistettu kalleimman Lexuksen vaatimuksilla. Suuret tuotantomäärät ja valmistuksen yhdenmukaisuus tekevät tuosta kannattavaa. Minulla on 20 vuotta vanha Corolla jossa ei ole koskaan vikoja. Se on Lexus ilman krumeluureja.
Kavereilla on saksalaisia premiumeja jotka seisovat vähän väliä "pajalla". Kalliita keikkoja. Tunnen käsitteen mutta minulla ei ole siitä omakohtaista kokemusta koska ajan Toyotalla.
Tämä. Toyota on Lexus, mutta niinkuin asentaja artikkelissa sanoi, niin VW on hyvä.
Tämä johtuu siitä että kaikki VW:n osat on valmistettu kalleimman Bentleyn vaatimuksilla. Minulla on 20 vuotta vanha Polo 1.0 jossa ei ole koskaan vikoja. Se on Bentley ilman krumeluureja.
Hybridi-Volvoa ei kukaan maininnut, vaikka niitä niin parjataan, hyvässä tai pahassa
Fordit listalla vain niiden mallien osalta joissa on Citroenin moottori eli paskaa konepellin alla.
Vierailija kirjoitti:
Fordit listalla vain niiden mallien osalta joissa on Citroenin moottori eli paskaa konepellin alla.
Mulla oli taas Citroen jumper jossa Fordin moottori. Muuten hemmetin hyvä auto, mutta moottori täys paska.
Itellä oli 80-luvulla Fiat 127 johon sai joka toinen päivä kaataa kanisterista öljyä. Aina kun ajeli niin välillä pöllähti paksu sininen savupilvi pakoputkesta.