Valmistumme ammattikoulusta ja korkeakoulusta työttömäksi hirveällä opintolainavelalla, laina menee ulosottoon ja korko kasvaa
Niin suureksi ettei sitä saa mitenkään maksettua. Mitä jos vain jätän sen maksamatta kun eivät halua palkata minua töihin.
Kommentit (61)
Sitten se menee kelalle, voithan tehdä heidän kanssaan maksusopimuksen.
Älä anna mennä ulosottoon, siksi valtion takaus. Hoida se kelan perittäväksi.
Olisi kiva tietää tuoreimmat tiedot siitä, mikä osuus vastavalmistuneista pääsee töihin ja mikä osuus menee kortistoon. Palstalla korostetaan jatkuvasti kortistoa.
Olisikohan tuota kannattanut miettiä siinä vaiheessa, kun otti velkaa ja eleli kuin Kroisos huimilla opintolainoilla. Pohdinpahan vain ääneen.. tuliko yllätyksenä, että velka pitää maksaa takaisin, vaikka siitä on saanut jo ties mitä hyvityksiä ja alennuksia, kun on valmistunut määräajassa?
Jaa jaa. Kaada itsellesi vain.
Jos opinnot suorittaa tavoiteajassa saa 2500 e ylimenevältä osuudelta 40 % anteeksi
Mitä tämä tarkoittaa?
Opintolainalla on negatiivinen korko!
Mitä enemmän lainaa ottaa, korko lähenee arvoa
-40 %
Miinus 40 % 🤗
Tuon takia en ole ottanut opintolainaa. Olen asunut siis solussa, käynyt samaan aikaan tmissä ja nostanut asunislisän n. 240e ja opintorahan vähän yli 200e.
Vierailija kirjoitti:
Jos opinnot suorittaa tavoiteajassa saa 2500 e ylimenevältä osuudelta 40 % anteeksi
Mitä tämä tarkoittaa?
-40 %
Miinus 40 % 🤗
Paviaanit ei ymmärrä
-Sama, DI 😎
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuota kannattanut miettiä siinä vaiheessa, kun otti velkaa ja eleli kuin Kroisos huimilla opintolainoilla. Pohdinpahan vain ääneen.. tuliko yllätyksenä, että velka pitää maksaa takaisin, vaikka siitä on saanut jo ties mitä hyvityksiä ja alennuksia, kun on valmistunut määräajassa?
Missä ajassa elät? Jollakin se opiskelijankin on tultava toimeen, jos ei elättäjää ole ja töitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa opiskelijoista joutuu sillä lainalla elämään. Ennen myös korkeakoulusta valmistuminen takasi lähes varman työn. Nykyään ei näin enää ole
Sulla on jumalauta 30 vuotta aikaa maksaa.
Jos töitä ei löydy jonkun ajan kuluttua, niin yrittämään sitten.
Suomi tarvitsee lisää yrityksiä. Meillä on liian vähän yrityksiä, yritteliäisyyttä ja ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en ole ottanut opintolainaa. Olen asunut siis solussa, käynyt samaan aikaan tmissä ja nostanut asunislisän n. 240e ja opintorahan vähän yli 200e.
Paskanmarjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ajassa elät? Jollakin se opiskelijankin on tultava toimeen, jos ei elättäjää ole ja töitä ei saa.
Se on joku sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä tarkoittaa?
-40 %
Miinus 40 % 🤗
Kaikki lainakannattaa ottaa vaikka ei tarvitse. Sillä tienaa tuhansia euroja ilmaiseksi tilille, kun korko on negatiivinen
T:DI.
(Ei tätä heikkoa ainesta edes kannata yrittää auttaa)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jumalauta 30 vuotta aikaa maksaa.
Ei ole vaan 12.
Vierailija kirjoitti:
Suomi tarvitsee lisää yrityksiä. Meillä on liian vähän yrityksiä, yritteliäisyyttä ja ideoita.
Ei täällä pysty enää tavallinen rahvas ruveta yrittäjäksi niin että sillä tekisi voittoa sen verran että riittäisi lainojen takaisinmaksuun ja elämiseen.
Mä valmistuin 5 vuotta sitten, lainaa oli 20 000 euroa, oon työtön enkä ole päässyt yhteenkään koulutusta vastaavaan työtehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisyydessä. Itse olen tällä hetkellä opiskelija, ja käyn töissä. Aikaisemmin kun ei ollut töitä, asuin solussa. Ei kaikki halua elää velaksi ja odota muiden elättävän. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa maksaa yhä kasvava m. muutto veroissa? Valtiovaltakin jatkaa vaan velanottoaan jotta m. muutto jatkuu.
Tuo on itsellä iso pelko. Ikävä että sinun tilanteessa käynyt toteen. Oletko hakenut kelalta korkoavustusta?