Minkä sairauden takia viikko sairauslomaa?
Voimat loppu kertakaikkiseen, ja motivaatio. Viikonloppu ei riitä palautumiseen, vaan nyt jo ahdistaa tulevan viikon kiire ja työt joita pitäisi jaksaa tehdä vielä ylitöinäkin. Ajattelin, että jos viikon saisin nukkua ja palautua, niin jaksaisin taas ainakin jouluun asti. En halua jäädä pois suoranaisen syyn, eli työuupumuksen takia. Aikomuksena on vaihtaa työpaikkaa ensi keväänä, enkä halua mainehaitaksi matkaan mukaan sairauspoissaoloa uupumuksen tai mielenterveysjuttujen tähden. Lähiesihenkilölle on hyvin vaikea olla kertomatta mitään syytä, sanoa vain olevansa sairas, koska hän on ystäväni yksityiselämässäkin. Mikä olisi sellainen vaiva johon voi saada viikon sairauslomaa, ilman että pitää olla kovin näkyvästi sairas? Ja kuitenkin niin vaivainen, ettei tosiaan voi vastailla puheluihin tai sähköposteihin tai osallistua Teams-kokouksiin? Lääkárille voin siis sanoa uupumuksesta, mutta pomolle tarvitsisin muun selityksen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle on ainakin eri leikkausten jälkeen laitettu se pari viikkoa sairauslomaa, mutta toki etätöihin olen palannut todellisuudessa parin päivän jälkeen, kun suihkuunkin on saanut mennä, kun kipuja ei ole ollut. Jos olisin vaikka uimaopettaja, niin tietenkin asia olisi ollut ihan eri..
Minä pitäisin sairauslomat etätöistä huolimatta ja toipuisin ihan rauhassa. Mikä kiire tehdä niitä töitä?
Jotkut ei ole yhtä laiskoja suomeksi sanottuna.
No jos mulla riittäisi virtaa sairauslomalla, niin kohdistaisin sen energian ihan johonkin muuhun kuin työntekoon. Laiskaksi tuskin minua kukaan moittii edes töissä, mutta käyn siellä vain rahoittaakseen muun elämäni.
Sori ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle on ainakin eri leikkausten jälkeen laitettu se pari viikkoa sairauslomaa, mutta toki etätöihin olen palannut todellisuudessa parin päivän jälkeen, kun suihkuunkin on saanut mennä, kun kipuja ei ole ollut. Jos olisin vaikka uimaopettaja, niin tietenkin asia olisi ollut ihan eri..
Minä pitäisin sairauslomat etätöistä huolimatta ja toipuisin ihan rauhassa. Mikä kiire tehdä niitä töitä?
No ei ihme, jos porukat sairastuu burn outiin, jos haukutaan laiskaksi, jos ei tee töitä sairauslomalla. Ehkä parempi olla sairauslomalla se viikko kuin myöhemmin monta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun on pakko olla julkisella sektorilla töissä..
Uupumus. Saat vähintään viikon.
Flunssa. Saat pari kolme päivää aluksi ja lisää jos ei tuo aika riitä
Selkävaivat. Riippuen työstä
Vatsatauti.
Siis eihän se lääkärin kirjoittama sairausloma mikään ylimääräinen loma ole, vaan tietenkin töihin palataan todellisuudessa sen mukaan, kun olo sallii. Kyllä meillä ainakin käytännössä kaikki ovat palanneet töihin leikkausten jälkeen paljon nopeammin kuin siinä saikkulapussa lukee, kun etätöitä pystytään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vatsatauti.
Uupumus (bore out) kirjattiin minulla masennukseksi ja tuli ihan mukavasti enemmän saikkua kuin viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun on pakko olla julkisella sektorilla töissä..
Eri, mutta miten niin? Itse sossuna eli julkisella sektorilla, ja todellakin olisi kiire. Sairaslomien ja lomien aikana ei kukaan niitä mun töitä tee, vaan siellä odottavat ja kasaantuvat, joten omaa hautaansa siinä vaan kaivaa. Mutta ihan periaatteesta, saikku on saikku, ei silloin tarvitse töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsatauti.
Uupumus (bore out) kirjattiin minulla masennukseksi ja tuli ihan mukavasti enemmän saikkua kuin viikko.
Kyllä. Viikko on vähintään. Miksi keksimään muuta syytä? Jos tuntee uupumusta, niin kertoo sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme, jos porukat sairastuu burn outiin, jos haukutaan laiskaksi, jos ei tee töitä sairauslomalla. Ehkä parempi olla sairauslomalla se viikko kuin myöhemmin monta kuukautta.
Miten ihmeessä burn out liittyy siihen, että jonkun leikkauksen jälkeen palataan töihin kunnon mukaan? Sitähän varten juurikin esihenkilö ne sairauslomat hyväksyy, koska ei se lääkäri tiedä kuinka fyysistä työtä missäkin joutuu tekemään. Jos joku konetta näpyttelevä etätyöläinen jäisi kiinni siitä, että vaikka iloisesti leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla shoppailee ympäriinsä täysin kunnossa, niin siitähän saisi vähintään varoituksen.
Sano että sait vihervassareitten yleisimmän taudin, lorvikatarrin.
"Miten ihmeessä burn out liittyy siihen, että jonkun leikkauksen jälkeen palataan töihin kunnon mukaan? Sitähän varten juurikin esihenkilö ne sairauslomat hyväksyy, koska ei se lääkäri tiedä kuinka fyysistä työtä missäkin joutuu tekemään. Jos joku konetta näpyttelevä etätyöläinen jäisi kiinni siitä, että vaikka iloisesti leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla shoppailee ympäriinsä täysin kunnossa, niin siitähän saisi vähintään varoituksen."
No hohhoijaa! Ei todellakaan saisi varoitusta. Miten ihmeessä esimies siitä antaisi varoituksen, kun hän on nimenomaan sen sairausloman hyväksynyt?! Korkeintaan harmittelee, kun työntekijä olisikin jo työkykyinen. Todennäköisesti ei sitäkään.
Jos työntekijä on selkeästi huijannut sairausloman, niin ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, miten sairauslomasi syy selviäisi uudellen työnantajallesi? Varsinkaan pomosi kautta, jos lääkärille voit oikean syyn kertoa.
Meillä lähetään myös saikkutodistus esihenkilön kautta ja siinähän näkyy diagnoosi kuitenkin.
Rehelisyys maan periin :D
Meillä menee todistukset suoraan henkilöstöosastolle eikä esihenkilöt ja pomot näe niitä laisinkaan. Eri
Kyllä se tulee esimiehelle. Muuten hän ei voi hyväksyä poissaoloa.
Se on palkanlaskennan asia hyväksyä saikku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsatauti.
Kyllä. Viikko on vähintään. Miksi keksimään muuta syytä? Jos tuntee uupumusta, niin kertoo sen.
Ei, minä sain aluksi kaksi viikkoa uupumukseen. Kyseessä oli työhön kyllästyminen. Lääkärin mukaan piti kirjata masennus, jotta sai antaa saikkua.
Selkäkipu, mutta se pitää olla uskottavasti näytelty ja kerrottu. Sillä irtoaa viikko.
Vierailija kirjoitti:
"Miten ihmeessä burn out liittyy siihen, että jonkun leikkauksen jälkeen palataan töihin kunnon mukaan? Sitähän varten juurikin esihenkilö ne sairauslomat hyväksyy, koska ei se lääkäri tiedä kuinka fyysistä työtä missäkin joutuu tekemään. Jos joku konetta näpyttelevä etätyöläinen jäisi kiinni siitä, että vaikka iloisesti leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla shoppailee ympäriinsä täysin kunnossa, niin siitähän saisi vähintään varoituksen."
No hohhoijaa! Ei todellakaan saisi varoitusta. Miten ihmeessä esimies siitä antaisi varoituksen, kun hän on nimenomaan sen sairausloman hyväksynyt?! Korkeintaan harmittelee, kun työntekijä olisikin jo työkykyinen. Todennäköisesti ei sitäkään.
Jos työntekijä on selkeästi huijannut sairausloman, niin ihan eri asia.
Julkisella puolella varmaan toimitaan noin, koska mitään vastuuta mistään ei ole ja turhia pikkupomoja pyörii ympäriinsä. Yrityksessä, missä on normaalit bonukset, jokainen palaa sairauslomilta takaisin, kun työkuntoinen on. Ilmeisesti nämä vitsit käyttämättömistä sairauslomapäivistä ihan oikeasti ovat totta, vaikuttaa vähän siltä.
Ylellä oli tänään hyvä juttu näistä mielensäpahoittaja - saikuista. Kun tätäkin ketjua lukee, niin ilmeisesti ilmiö on ihan todellinen. Jokainen arkielämän ahdistus tarkoittaa kahden viikon lomaa, kun mitään ei kestetä.
Sanot suoraan että uupumus. Itse sain ekalla kertaa 7 viikkoa sairaslomaa, nyt jo 6. kuukausi menossa 😔
"Julkisella puolella varmaan toimitaan noin, koska mitään vastuuta mistään ei ole ja turhia pikkupomoja pyörii ympäriinsä. Yrityksessä, missä on normaalit bonukset, jokainen palaa sairauslomilta takaisin, kun työkuntoinen on. Ilmeisesti nämä vitsit käyttämättömistä sairauslomapäivistä ihan oikeasti ovat totta, vaikuttaa vähän siltä. "
Ihan tavallinen duunari oon kuljetusalalla töissä ollut 30 vuotta. Rahti kulkee minun ollessa sairauslomalla tai sitten on kulkematta, ei kiinnosta. Duunareila harvoin on bonusjärjestelmiä. Kiire ei ole töihin vaikka ahkera työläinen olenkin työajan puitteissa.
Selitä asiasi vähän muunnellen esihenkilölle ja pyydä reilusti lomaa huijaamisen sijaan. Paljon pahempi olisi, jos jäisit kiinni keksitystä sairaslomasta.
Ei kai se laiskuutta ole, jos huolehtii terveydestään. No hyvähän se firmalle on, jos porukat tekee töitä jopa puolikuntoisina.