Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten uimataito heikkenee - tässä syy oman teinini kohdalla miksi ei osallistunut koulun uimatunneille

Vierailija
07.09.2025 |

Eli lasten ja nuorten uimataito heikkenee. Omani kyllä osaa uida, joten ei varsinaisesti koske meidän perhettä. Tyttäreni ei ole kuitenkaan koko yläkoulun aikana osallistunut uimaopetukseen ja syy on se, että siellä on myös luoka pojat yhtä aikaa. Teini-ikäiselle on tuntunut täysin ylivoimaiselta näyttäytyä uimapuvussa luokan pojille, joten en ole pakottanut. Lukiossa saa valita sekaryhmän tai tyttöjen ryhmän, hän on valinnut tyttöjen ryhmän ja ui mielellään.

Sinänsä ymmärrän ajatuksen tässä taustalla, että näin ei tarvitsisi niiden sukupuolten väliin jäävien kokea vaikeaksi liikuntatunteja, mutta käytännössä tästä seuraa se, että on vain entistä enemmän nuoria, jotka ei tunne oloaan hyväksi liikuntatunnilla. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/805ca95e-12f6-403e-b9e6-246a93d596c4

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta vähänkin ahdistaa niin se on heti "ylivoimaista". Tätä on nykyajan kasvatus.

Vielä 90-luvulla tuollaista ei kuunneltu vaan silloin joko mentiin kouluun tai saatiin remmiä ja mentiin. Vanhemmat ja opettaja olivat samalla puolella eikä vanhempien tehtävä ollut puolustaa lasta opettajan määräyksiä vastaan.

Remmin saantiko sinusta teki noin kylmän ja kovan. Varmaan se hakkaaminen tekee julmaksi, kun joutuu kestämään pahoinpitelyä ja alistamista. Noihin tunteisiin ja vaurioihin voi hakea apua. Jaksamista!

Itse vaadin aina töissä tunneterapiaa jos pomo käskee johonkin ikävään hommaan mistä en tykkää.

Vierailija
42/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma piilee nyt aivan jossain muussa kun noissa uimatunneissa. Sen sijaan, että keskityttäisiin teinin huonon itsetunnon seurauksiin, pitäisi ensisijaisesti tarkastella, mikä on alunperin aiheuttanut tämän huonon itsetunnon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat opettaneet hänet häpeämään kroppansa. 

Ihan luontaista tuo on. Ei teinipojatkaan halua yleensä esiintyä teinityttöjen edessä pelkät uimahousut jalassa.

Vierailija
44/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ihme tekosyitä tai oikeastaan taas vain syytetään miehiä/poikia kaikesta.

Tytöt asettaa itselleen paineita  siitä mitä mieltä pojat ovat,  ja että ei vaan haukuta.  Pitää saada ihailua. Tyhmää.  Huoh.

Vierailija
45/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu-uinnit pitäisi olla 1-2 luokilla ja silloin opettaa se uimataito. Silloin lapset lähtee uimaan innoissaan. 

Ennen osattiin kyllä uida jo kouluun mennessä. 

Vierailija
46/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen koulussa on lumihiutaleita jotka pillastuu kun opettaja käskee tytöt tyttöjen ja pojat poikien pukuhuoneeseen. Kun niitä sukupuolia on miljoona niin sitten mökötetään kentän tai altaan reunalla eikä tehdä mitään.

Vierailija
47/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäisellä pitäisi olla oikeus mennä uimaan vain oman sukupuoliryhmän kanssa.

Yhtä lailla pojille kokemus voi olla hyvinkin kiusallinen tai nöyryyttävä, siinäpähän jonotat vuoroa ponnahduslaudalle seisokin kanssa ja saat oikeen esiintymisvuoron lopulta.

Olen sinut kroppani kanssa, mutta esimerkiksi viimeisellä raskauskolmanneksella en todellakaan halunnut mennä edes oman sukupuolisten kanssa samaan aikaan kylpytiloihin kotioloissa. Eikä kenelläkään muulla ole oikeutta määrätä keiden seurassa minun pitäisi esiintyä vähäpukeisena tai alastomana.

Vierailija
48/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v puhuu koulussa. oliko vklo  loppuna ykköstä vai kakkosta- eli bb rappu ji venytetään noin nuorilla, mites vanhuuskarsee sontaa housyuun, nykyyeinit harrastaa analius ku n se cool,olen ajan harmolla- kohta sulkijalihas heikentyyy, oot sä siitten cool- vsnhemmar  varoittakaaaa  pliis

Vierailija
49/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ettei teini-ikäinen halua mennä alasti muiden kanssa mihinkään, mutta uimataito opitaan paljon ennen sitä. Meillä oli koulussa uimaopetusta kolmannella luokalla ja jokainen osasi uida, pl. muutama jotka olivat erikseen lastenaltaassa pienryhmässä. On yksinkertaisesti vanhempien vastuulla viedä lasta uimakouluun tai opettaa itse mökillä tai vaikka uimahallissa. Uimataito pelastaa henkiä ja on ihan tavallinen taito, siinä missä pyörällä ajaminen, lukeminen, piirtäminen ja muut motoriset taidot. Turha tätäkin asiaa on ulkoistaa yhteiskunnan kontolle.

Vierailija
50/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat ovat tasan yhtä epävarmoja ja montaa poikaa jännittää uimatunnit samasta syystä. Useimmissa kouluissa tyttöjen ja poikien uinnit on eri aikaan, niin sitä ei tarvitse stressata, että uimapuvussa toista sukupuolta edustava luokkakaveri näkisi. Toisaalta kun katsoo tenityttöjen pukeutumista välillä, niin ihmetyttää tuo häveliäisyys...

Muuten sanoisin, että tämä on juuri se ongelma yhteiskunnassa, kun lapselle ei vedetä rajoja. Aletaan ymmärtämään kiukuttelua. Just ja just ymmärrän, jos pojat on samaan aikaan, mutta pääosin se on juuri sitä curlingia. Lähdetään mukaan ymmärtämään sitä, että teinin ei vaan tarvitse kokea ikäviä tunteita jne. Tulee aikuisuuteen heikkoja ihmisiä. Pieni kovettuminen tekee hyvää. 

Tuskin ne paljastavasti pukeutuvat ovat samoja, jotka ujostelevat uimapuvuissa.

Tyttöjäkin kun on erilaisia. Kaikki teinitytöt eivät halua kulkea napa paljaana ja mikrosortseissa kadullakaan. On ne tytöt, jotka tykkäävät näyttää hyvää kroppaansa ja ne, jotka kiusaantuvat huomiosta.

Vierailija
51/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta vähänkin ahdistaa niin se on heti "ylivoimaista". Tätä on nykyajan kasvatus.

Vielä 90-luvulla tuollaista ei kuunneltu vaan silloin joko mentiin kouluun tai saatiin remmiä ja mentiin. Vanhemmat ja opettaja olivat samalla puolella eikä vanhempien tehtävä ollut puolustaa lasta opettajan määräyksiä vastaan.

Remmin saantiko sinusta teki noin kylmän ja kovan. Varmaan se hakkaaminen tekee julmaksi, kun joutuu kestämään pahoinpitelyä ja alistamista. Noihin tunteisiin ja vaurioihin voi hakea apua. Jaksamista!

Itse vaadin aina töissä tunneterapiaa jos pomo käskee johonkin ikävään hommaan mistä en tykkää.

Mutta sitten pomo antaa remmiä?

Vierailija
52/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma piilee nyt aivan jossain muussa kun noissa uimatunneissa. Sen sijaan, että keskityttäisiin teinin huonon itsetunnon seurauksiin, pitäisi ensisijaisesti tarkastella, mikä on alunperin aiheuttanut tämän huonon itsetunnon. 

Ei siihen kummempia syitä tarvita. Teinit voivat arvioida toisiaan aika julmasti. Katsoa, että tuollapa on vatsamakkara tuossa ja onpa tuolla lyhyet sääret yms. 

Vierailija
53/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nykynuoret ja lapset tekevät vapaa-ajallaan, jos koulussa pitää uimataito opettaa?

Kun minä olin lapsi, kesäpäivät vietettiin ties missä pulikoiden, ala-asteikäisenä oli ihan normi settiä uida vaikkapa lähimpään saareen, yli 500m suuntaansa.

M42

Tulee poliisit jos alakouluikäinen on nykyään uimassa ilman valvontaa. Sulla ei vissiin ole lapsia?

On mulla useampikin, pienestä pitäen oppivat polskimaan vaikkapa tuossa terassilla olevassa porealtassa, joka on ympäri vuoden käytössä. M42

Vierailija
54/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa potkut.

Vierailija
55/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yläasteikäiset pojat vielä tyttöjen kroppia arvostele. Ne on sen verran vielä aika lapsia Kyllä ne kommentoijat on siellä ylilaudalla aikuisia miehiä inceleitä 

Höpöhöpö! Mun rintoja kommentoi ja kähmi jo ala-asteella eräs luokkatoveri.

Vierailija
56/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remmi ei ole pahoinpitelyä vaan kasvatusta ja rakkautta

Vierailija
57/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se uimataito tulee oppia ennen teini-ikää. Täällä uivat jo päiväkodissa, eskarissa ja läpi ala-asteen. 

Olen huomannut myös ikävän asian, että vanhemmat eivät enää ui lastensa kanssa. Varmaan sen 10 vuotta kävin kolmen pojan kanssa uimahallissa joka viikko. Väsytti lähteä työpäivän jälkeen, mutta joka kerta hyvillä mielin tultiin takaisin. 

Vierailija
58/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa potkut.

Pitäisikö tottelemattomalle lapselle myös antaa potkut kotoa ja koulusta? Vai olisiko remmi sittenkin parempi vaihtoehto?

Vierailija
59/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa nokkela. Tuosta välittyy iva ja halveksunta itseäsi heikompia ja myös tunneälyltään kehittyneempiä kohtaan. Pidät oikeutenasi kiusata ja halveksia muita, etkä huomaa hiljaista säälintunnetta, joka itseesi käytöksesi johdosta kohdistuu. Lapsuudessa saadut traumat pilaavat monen tulevaisuuden tekemällä heistä jopa omien läheistensä, jopa lastensakin kiusaajia.

Vierailija
60/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Yhteisiä uimavuoroja ei ole tehty sen takia että sukupuolen moninaisuus (joskus) nykyään tunnustetaan koulussakin, vaan sen takia että on aikataulullisesti helpompi viedä koko luokka kerralla. Näitä yhteisuinteija on järjestetty jo kauan ennen kuin transihmisistä on käyty edes julkista keskustelua.

Toiseksi. Miten niin sukupuolten väliin jäävien ei tarvitse kokea vaikeaksi? Minä olen juuri sellainen, enkä osallistunut koulu-uintiin sen jälkeen kun murrosikä alkoi muuttamaan kehoa ja se ahdisti enemmän kuin keskiverto ikätoveria. En olisi saanut mennä poikien pukkariin, enkä olisi halunnutkaan, mutta en myöskään tyttöjen pukkariin. Siihen aikaan uimapuvuksi ei hyväksytty uimashortseja saati jotain kokovartalo tai vähän peittävämpää, enkä rinnallisena olisi voinut valita muuta kuin tyttöjen ihoa myötäilevän uimapuvun. En halunnut että kukaan näkee kehoani, en tyttöjen enkä poikien. Asiaa ei tietysti auttanut se että olin myös koulukiusattu. Joten olin muka aina kipeänä koulu-uinti päivinä.

Uin omalla ajalla luonnon vesissä ja siksi olenkin todella hyvä uimari. En aikuisenakaan käy uimahalleissa, koska en jaksa sitä säätöä että onko siellä yksityisiä pukuhuoneita vai ei, ja tunnelma niissä on muutenkin ahdistava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän