Lasten uimataito heikkenee - tässä syy oman teinini kohdalla miksi ei osallistunut koulun uimatunneille
Eli lasten ja nuorten uimataito heikkenee. Omani kyllä osaa uida, joten ei varsinaisesti koske meidän perhettä. Tyttäreni ei ole kuitenkaan koko yläkoulun aikana osallistunut uimaopetukseen ja syy on se, että siellä on myös luoka pojat yhtä aikaa. Teini-ikäiselle on tuntunut täysin ylivoimaiselta näyttäytyä uimapuvussa luokan pojille, joten en ole pakottanut. Lukiossa saa valita sekaryhmän tai tyttöjen ryhmän, hän on valinnut tyttöjen ryhmän ja ui mielellään.
Sinänsä ymmärrän ajatuksen tässä taustalla, että näin ei tarvitsisi niiden sukupuolten väliin jäävien kokea vaikeaksi liikuntatunteja, mutta käytännössä tästä seuraa se, että on vain entistä enemmän nuoria, jotka ei tunne oloaan hyväksi liikuntatunnilla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/805ca95e-12f6-403e-b9e6-246a93d596c4
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nykynuoret ja lapset tekevät vapaa-ajallaan, jos koulussa pitää uimataito opettaa?
Kun minä olin lapsi, kesäpäivät vietettiin ties missä pulikoiden, ala-asteikäisenä oli ihan normi settiä uida vaikkapa lähimpään saareen, yli 500m suuntaansa.
M42
Tulee poliisit jos alakouluikäinen on nykyään uimassa ilman valvontaa. Sulla ei vissiin ole lapsia?
Mun 14v lapsi ei osaa kunnolla uida, mutta en katso että syy olisi minun. Häntä on viety uimahalliin pienestä pitäen, rannoilla on käyty. Vesi ei vaan kiinnostanut häntä edes pienenä. Uimakoulun on käynyt monta kertaa ja osallistunut aina koulussa uimaopetukseen. Ei vaan opi. Muuten ihan normaali lapsi, ei ole ollut oppimisvaikeuksia tms. Uinti ei vaan kiinnosta.
Ei sitä uimista opita teoriassa oppimalla, vaan ihan itse uimalla.
Siksi en ymmärrä miksi jotkut vinkuu uimataidon (uimamaisterin todistuksen) olevan vain rikkaiden saatavissa.
Oppiminen ei maksa mitään jos sen tekee itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta vähänkin ahdistaa niin se on heti "ylivoimaista". Tätä on nykyajan kasvatus.
Vielä 90-luvulla tuollaista ei kuunneltu vaan silloin joko mentiin kouluun tai saatiin remmiä ja mentiin. Vanhemmat ja opettaja olivat samalla puolella eikä vanhempien tehtävä ollut puolustaa lasta opettajan määräyksiä vastaan.
Tyttäreni perusteli tämän sillä, ettei liikuntatunnin numero vaikuta keskiarvoon lukioon hakiessa. Perustelu oli mielestäni ihan järkevä. Yritin toki monta kertaa kannustaa ja myös jotain keppiä porkkanaa tyyliä, mutten voi kuitenkaan aikuisen kokoista ihmistä väkisin viedä uimaan kun hän oli näin päättänyt. Hänen omaa tahtoaan en ole missään vaiheessa pyrkinyt kasvatuksessa nujertamaan, koska nujerretut ihmiset nyt ei elämässä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä nykynuoret ja lapset tekevät vapaa-ajallaan, jos koulussa pitää uimataito opettaa?
Kun minä olin lapsi, kesäpäivät vietettiin ties missä pulikoiden, ala-asteikäisenä oli ihan normi settiä uida vaikkapa lähimpään saareen, yli 500m suuntaansa.
M42
Tulee poliisit jos alakouluikäinen on nykyään uimassa ilman valvontaa. Sulla ei vissiin ole lapsia?
Ai poliisit sieppaa kakaroita uimarannoilta vai?
Ehkä siellä Hesan uimarannalla mutta muuten koko planeetta on vapaasti uitavissa ilman kyttien kyttäämistä.
Uimaan opitaan ala-asteella tai aiemmin, ei missään yläasteen uimatunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei yläasteikäiset pojat vielä tyttöjen kroppia arvostele. Ne on sen verran vielä aika lapsia Kyllä ne kommentoijat on siellä ylilaudalla aikuisia miehiä inceleitä
No höpö höpö. Missään ei ole ollut niin paljon kourimista ja nimittelyä ja arvostelua, kuin aikanaan yläasteella. Mutta joo, alalla olevat sanovat, että kehohäpeä alkaa nostamaan päätään viidennellä luokalla, viimeistään kuudennella. Uimaopetus olisi hyvä aloittaa päiväkodissa, siitä eskariin ja alakoulun ensimmäisille luokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M42
Ai poliisit sieppaa kakaroita uimarannoilta vai?
Ehkä siellä Hesan uimarannalla mutta muuten koko planeetta on vapaasti uitavissa ilman kyttien kyttäämistä.
Niin no siinä on pieni vinkki, että poliisi näitä joissain paikoin valvoo. Kun tarkoitus olisi että tenavat pysyisi hengissä. Kun sinä olit lapsi, lapsia hukkui moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta vähänkin ahdistaa niin se on heti "ylivoimaista". Tätä on nykyajan kasvatus.
Vielä 90-luvulla tuollaista ei kuunneltu vaan silloin joko mentiin kouluun tai saatiin remmiä ja mentiin. Vanhemmat ja opettaja olivat samalla puolella eikä vanhempien tehtävä ollut puolustaa lasta opettajan määräyksiä vastaan.
Tämä. Epäuskoisena luen näitä raportteja nykypäivästä.
Olisi hyvä jos uintia olisi vaikka koko ala-asteen ajan. Ei enää yläasteella. Nuoret ovat herkässä iässä kehojen muuttuessa eri aikaan. Muistan, että jotkut luokan tytöt olivat aikaisessa vaiheessa muidokkaita. Tätä pojat kommentoivat. Omani eivöt suostuneet yläasteella uintiin ja en pakottanut. Mulla on koulukiusaamis taustaa joten herkällä korvalla kuuntelin nuoria. Osaavat molemmat uida hyvin. Käytiin niin paljon rannoilla ja maauimaloissa. Heti taaperona uimakoulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luen epäuskoisena aikuisten juttuja liikuntatunneista, joista ovat itse traumatisoituneet niin, että eivät vielä aikuisenakaan halua harrastaa liikuntaa ja sitten samat ihmiset haluaa, että liikuntatunnit edelleen olisivat tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Koulu-uinnit pitäisi olla 1-2 luokilla ja silloin opettaa se uimataito. Silloin lapset lähtee uimaan innoissaan.
Kyllä meillä oli, 80-luvun puolessavälissä. Itse osasin tosin uida jo ennen sitä. Yläasteella niillä uimatunneilla ei tehnyt mitään kun ei niihin kukaan osallistunut ja kaikki osasivat jo uida.
Se on kyllä jännä ilmiö, että jos ketä tahansa aikuista haastattelee kouluajoista niin esiin nousee asioita, jotka ovat kokeneet vahingolliseksi itsetunnolleen, mutta sitten kun puhutaan lapsista niin mikään koulussa ei saisi muuttua ja remmiäkin pitäisi antaa. Ne samat traumat pitäisi aiheuttaa seuraavalle sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luen epäuskoisena aikuisten juttuja liikuntatunneista, joista ovat itse traumatisoituneet niin, että eivät vielä aikuisenakaan halua harrastaa liikuntaa ja sitten samat ihmiset haluaa, että liikuntatunnit edelleen olisivat tällaisia.
Vihasin koulun liikuntaa. Harrastin silti vapaa-ajalla aina jotain liikuntaa. Harrastin pallopelejä, tanssia, jumppaa, ratsastusta ja lenkkeilyä. Lapsena hiihdettiin, luisteltiin ja käytiin uimassa. Koululiikunta oli lähes aina kamalaa negatiivista suorittamista.
Ei kai kukaan opi koulun muutamalla tunnilla uimaan. Viekää ne lapsenne oikeaan uimakouluun, halpa henkivakuutus.
Itse en pitänyt uimatunneista tai liikuntatunneista, sillä minulla on iso penis ja luokan pojat kiusasivat siitä aina liikuntatunneilla. Ei ollut hauskaa enkä ottanut huumorilla. Sai minut vuosikausiksi epävarmaksi kehostani.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä ilmiö, että jos ketä tahansa aikuista haastattelee kouluajoista niin esiin nousee asioita, jotka ovat kokeneet vahingolliseksi itsetunnolleen, mutta sitten kun puhutaan lapsista niin mikään koulussa ei saisi muuttua ja remmiäkin pitäisi antaa. Ne samat traumat pitäisi aiheuttaa seuraavalle sukupolvelle.
No jep, kauhulla muistelen sitä, kun luokan edessä piti laulaa yksin. Laulukoe! Onneksi näin ei enää ole. Muistan ala-asteen uintiopetuksesta myös sen, kun uimaope huusi ja sen hemmetin kepin kanssa piti päätä ylhäällä vedessä. Hyvä, että jotkut asiat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Remmin saantiko sinusta teki noin kylmän ja kovan. Varmaan se hakkaaminen tekee julmaksi, kun joutuu kestämään pahoinpitelyä ja alistamista. Noihin tunteisiin ja vaurioihin voi hakea apua. Jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Ei yläasteikäiset pojat vielä tyttöjen kroppia arvostele. Ne on sen verran vielä aika lapsia Kyllä ne kommentoijat on siellä ylilaudalla aikuisia miehiä inceleitä
🤣🤣🤣
Eipä... Olet ollut kotikoulussa ilmeisesti tai sitten olet kuurosokea, koska missään, niin missään, ei tule niin paljon kommenttia ulkonäöstä kuin yläasteella ja nimenomaan pojilta ja suoraan päin naamaa. Alkaa jo ala-asteen viimeisillä luokilla, itseasiassa.
Nykyisin on myös muunsukupuolisia lapsia joten se ei enää onnistu, että jumpparyhmät jaetaan tyttöihin ja poikiin.