Pirkkalan koulukokeilu 1975
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/salainen-koulukokeilu-pirkkalassa-19…
Laittaa miettimään, että paljonko tänä päivänä on kouluissa vielä opettajia, jotka katsovat tarpeelliseksi ohjata lasten poliittisia mielipiteitä.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Etenkin köyhemmillä alueilla opettaja pääsee kyllä helpommalla oppilaiden suosioon, kun kertoo lasten olevan köyhiä porvareiden vuoksi.
Selvästi tällainen ajattelu on lisääntynyt lasten keskuudessa. Tuskin he ovat itse tätä ajatusta keksineet.
Taitaa olla enemmänkin niin, että some on saanut nuoret aivopestyä "influenssereiden" mainostamisen myötä puhtaasti aivottomiksi kuluttajiksi, jotka arvottavat itsensä päällä olevien vaatteiden merkin mukaan.
Taitaa kyllä olla ihan köyhien persujen lapset, jotka tuolla kaduilla riehuu.
Kyllä Suomi oli 1970-luvulla taistolaisten taskussa.
Tampereen punainen yliopisto oli mukana tässä Pirkkalan kokeilussa. Minulla oli keskustaoikeistolaiset vanhemmat ja he lähes kielsivät hakemasta Tampereen yliopistoon opiskelemaan 80-luvulla.
Opettaja ei saisi puhua omaa poliittista agendaansa, mutta tiedän monia opettaja, jotka jakavat omaa agendaansa ainoana oikeana totuutena. Esim. yksi vihreä vegaani ajoi koulussa kyllä hyvin avoimesti omaa agendaansa, missä peloteltiin ilmastonmuutoksella kasvavia nuoria. Samoin vasemmistolaisissa opettajissa esiintyy hyvätuloisten vihaa.
Opettajankoulutuksessa pitäisi vahvemmin tuoda esiin se, että opettaja ei saa ajaa omia poliittisia intressejään. Samoin rehtorien pitäisi puuttua siihen vahvemmin, mutta eihän moni uskalla, koska siitä saa valtavan viharyöpyn päälleen. Siksi koulu opettaa, että sukupuolia on lukematon määrä ja therianit hyppivät luokissa.
Meidän koulun perusope pullauttelee mielipiteitä opeyhteisössä aika avoimesti.oppilaiden edessä hän on näennäisen neutraali, mutta toki toisintaa vanhanajan maalaisyhteisön sukupuolisenteita, pääkaupunkiseudulla. Persuja ei opettajina ole paljon, sillä akateeminen koulutus suojaa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen punainen yliopisto oli mukana tässä Pirkkalan kokeilussa. Minulla oli keskustaoikeistolaiset vanhemmat ja he lähes kielsivät hakemasta Tampereen yliopistoon opiskelemaan 80-luvulla.
On sinulla ongelmat!
Lukiossa 80-luvulla piti kirjoittaa tietokirjasta referaatti ja siinä piti olla oma analyysi - osuus.
Olin ollut sairaana ja minulle jäi terrorismia käsittelevä kirja.
Kirjoitin analyysissä siitä terrorismin vaikutuksista ja syistä mahdollisimman monelta kantilta.
Opettaja sanoi että L:n arvoinen työ mutta saan vain C koska tuen terrorismia. Minun mielestä törkeää!
Meni kyllä kunnioitus opettajaa kohtaan.
70-luvun opettajat olivat aika neutraaleja, neutraaleja kommunisteja ja neutraaleja porvareita, mutta opetussuunnitelmissa näkyi tietysti ajan henki.
"Nyt lauletaan yhdessä tämä Suuri ja mahtava". Oli laulukirjan ensimmmäinen laulu, hieno melodia.
Mitä tuumisi media nykyään, jos ala-asteella laulettaisiin Venäjän kansallislaulua? :)
Silloin se oli ihan neutraali asia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki yliopistot on vihervasemmistolaisia.
Pirkkalan moniste oli aivan kuriositeetti verrattuna joukko-oppiin. Kun matematiikka oli liian porvallinen ideologia.
Saatiin matematiikan kirjoja jotka olivat täynnä eläinten kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Pirkkalan moniste oli aivan kuriositeetti verrattuna joukko-oppiin. Kun matematiikka oli liian porvallinen ideologia.
Saatiin matematiikan kirjoja jotka olivat täynnä eläinten kuvia.
Joukko-opin piti nostaa suomalaisten matematiikan taidot itänaapurin tasolle. Jostain syystä joukko-oppi poistui valikoimasta.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun opettajat olivat aika neutraaleja, neutraaleja kommunisteja ja neutraaleja porvareita, mutta opetussuunnitelmissa näkyi tietysti ajan henki.
"Nyt lauletaan yhdessä tämä Suuri ja mahtava". Oli laulukirjan ensimmmäinen laulu, hieno melodia.
Mitä tuumisi media nykyään, jos ala-asteella laulettaisiin Venäjän kansallislaulua? :)
No ei meillä kyllä laulettu! Opettaja ei olisi ikipäivänä siihen suostunut.
Teillä oli ilmeisesti "hiukan" vasemmalle kallistunut ope?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei meillä kyllä laulettu! Opettaja ei olisi ikipäivänä siihen suostunut.
Teillä oli ilmeisesti "hiukan" vasemmalle kallistunut ope?
Ei se ole opettajasta kiinni, jos kyseinen laulu on peruskoulun laulukirjan ensimmäinen laulu, Se lauletaan silloin, kuuluu suunnitelmaan.
No 70-luvun lopun Itä-Helsinki nyt oli vähän tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin köyhemmillä alueilla opettaja pääsee kyllä helpommalla oppilaiden suosioon, kun kertoo lasten olevan köyhiä porvareiden vuoksi.
Selvästi tällainen ajattelu on lisääntynyt lasten keskuudessa. Tuskin he ovat itse tätä ajatusta keksineet.
No johan oli aivopieru. Tuollainen ajattelu tulee suoraan 'muricasta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kyllä olla ihan köyhien persujen lapset, jotka tuolla kaduilla riehuu.
Voisitko lopettaa lapsien ahdistelun?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei saisi puhua omaa poliittista agendaansa, mutta tiedän monia opettaja, jotka jakavat omaa agendaansa ainoana oikeana totuutena. Esim. yksi vihreä vegaani ajoi koulussa kyllä hyvin avoimesti omaa agendaansa, missä peloteltiin ilmastonmuutoksella kasvavia nuoria. Samoin vasemmistolaisissa opettajissa esiintyy hyvätuloisten vihaa.
Opettajankoulutuksessa pitäisi vahvemmin tuoda esiin se, että opettaja ei saa ajaa omia poliittisia intressejään. Samoin rehtorien pitäisi puuttua siihen vahvemmin, mutta eihän moni uskalla, koska siitä saa valtavan viharyöpyn päälleen. Siksi koulu opettaa, että sukupuolia on lukematon määrä ja therianit hyppivät luokissa.
Taas näitä "minä tiedän/tunnen monta sellaista ja sellaista ihmistä".
Koulujen opettajien keskuudessa oli ennen muinoin enemmän sääntö kuin poikkeus, että he ovat koti, uskonto, isänmaa -henkisiä oikeiston kannattajia. Lapset opetetaan kuriin ja Herran nuhteeseen. Pirkkalakaan ei ollut Tampereen yliopistossa silloin vallinneen hengen jatke, vaan kokeilun alusta.
Kokoomus ei valitettavasti ole enää nykyään koulutuksen ja sivistyksen asialla, pelkkä raha merkitsee.