Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on kyllä työnantajan pelisilmässä vikaa! Kehitysvammainen, joka saa 12 euroa päivässä, joutuu maksaan työpaikkalounaasta 7 euroa!

Vierailija
06.09.2025 |

Siis v.... rupesi kiukuttamaan. Eikö työnantaja oikeasti tajua, että ei näin.... Siis saavat ilmaisen työntekijän, niin kyllä vähintä olisi se, että työnantaja tarjoaisi edes lounaan!

"Lapio saa työosuusrahaa 12 euroa päivässä. Hän syö yleensä lounaan työpaikalla, ja siihen menee seitsemän euroa. Yhden päivän työstä käteen voi siis jäädä vain viisi euroa."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011467683.html

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan törkeää hyväksikäyttöä kyllä

Ha, tätä orjatyötähän Suomessa riittää. Kun otetaan mukaan "työkokeilussa" olevat niin ilmaistyötä tekevien määrä on jo todella suuri.

Ja vielä ei ole puhuttu kaiken maailman "kurssilaisista". Ei oteta työntekijää, kun valtio takaa mahdollisuuden puljata kurssilaisilla.

Vierailija
82/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole työnantajan päätettävissä oleva asia, vaan verottajan. Jos ateria olisi ilmainen, se laskettaisiin henkilölle tuloksi, joka taas iskisi tukiin. 

No mitäpä jos sovittaisiin, että lounaan hinta hänelle on 10 senttiä? Kaikki tyytyväisiä? Ei tarvitse sotkea verottajaa, koska maksaa lounaastaan.

Siihen on minimisumma mitä se hinta saa olla että niin voi tehdä. Ettei vaan olisi juuri sen 7€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärilamassa olin työllistettynä sairaalassa huoltomiehenä, täyttä päivää muiden mukana viisi päivää viikossa. Suuressa sairaalassa oli oma loumasravintola, jossa henkilökunta söi. En saanut lounaslippua, omat eväät piti yksin aina järsiä. Yhdeksään euroa ei tuolloin vielä oltu keksitty. En ole kehitysvammainen. 

Vierailija
84/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja tarjoaa ilmaisen lounaan, niin kyseessä on verotettava etu. Voisi mennä yli 10 000 euron, jolloin pitäisi maksaa veroja.

Vierailija
85/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa tekee työtön..muistan niin kun olin 20 vuotta eräässä kahvilassa te-toimiston käskystä.

Kahvilan omista luuli saavansa ammattitaitoisen kokin ja leipurin...toinen työtön siellä kahvilassa taisi olla kokki joka teki kaikki lounaat ja leipoi ....omistaja oli niin kiukkunen nainen että soitteli jopa kotiin aina illalla että muistanko tulla klo 8 töihin..ja kun menin niin alkoi valitus kun sä et tajua mitään etkä osaa ..

Olisi saanut lounaan ilmaiseksi mutta kerran söin niin oli todella pahaa ......asiakkaat oli raksamiehiä.

ei siellä juuri ketään muita käynyt ..sain viikossa tarpeeksi melkoista pelleilyä.

Mä olin kans lukion jälkeen kaupassa töissä jossain TE-toimiston harkassa eli kaupalle ilmainen työntekijä. No, menin yhtenä päivänä vahingossa aamuvuoroon kun olisi pitänyt mennä iltavuoroon. Lähettivät mut samantien takaisin ja sanoiv

Ei ollut kursseja ahneen sukupolven nuoruudessa. Ahne sukupolvi kehitte sen meille meidän iloksi.

Vierailija
86/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole työnantajan päätettävissä oleva asia, vaan verottajan. Jos ateria olisi ilmainen, se laskettaisiin henkilölle tuloksi, joka taas iskisi tukiin. 

No mitäpä jos sovittaisiin, että lounaan hinta hänelle on 10 senttiä? Kaikki tyytyväisiä? Ei tarvitse sotkea verottajaa, koska maksaa lounaastaan.

Siihen on minimisumma mitä se hinta saa olla että niin voi tehdä. Ettei vaan olisi juuri sen 7€.

Keittolounaalle 6,50 € ja tavalliselle lounaalle 8,60 €. Nämä siis maksimihinnat verottajan mukaan. 

Vierailija
87/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärilamassa olin työllistettynä sairaalassa huoltomiehenä, täyttä päivää muiden mukana viisi päivää viikossa. Suuressa sairaalassa oli oma loumasravintola, jossa henkilökunta söi. En saanut lounaslippua, omat eväät piti yksin aina järsiä. Yhdeksään euroa ei tuolloin vielä oltu keksitty. En ole kehitysvammainen. 

Ahne sukupolvi kehitti tällaisen maan. Kiitos heille.

Vierailija
88/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kanssa olin kolmisenkymmentä vuotta sitten jollakin kurssilla pari kuukautta työharjoittelussa ilmaisena työvoimana. Kahvi oli ilmaista yhdeksän ja kahden tauoilla.

Vierailija
89/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei ne siellä ilmaiseksi syönneet.. lounareista maksetaan ja työnantaja osan. 

Vierailija
90/90 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että k-kauppias voi vaihtaa ässämersun uuteen kahden vuoden välein jos on höveli raha-asioissa?  Parempi, että kehitysvammaisen rahat meni maittavaan ateriaan k-kauppiaan lounasravintolassa eikö karkkiin 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme