Mitä erikoista teillä on tarjota joulupöydässä? esim joku tietty kala??
Kommentit (41)
Meillä nyyttärijoulu siskollani, minä vien munavoi karjalanpiirakat, viime jouluna en päässyt liukkauden takia kauppaan kun vasta jouluaattona kun poika tuli autolla niin hainkin pari pitsaa ja savukalalohen. Lahjaksi fazerina suklaarasiat kaikille. Aion tehdä saman ensi jouluna.
Alkuruoaksi on lihapasteijoita lihaliemessä. Tätä on jotkut ihmetelleet. Meillä on aina ollut - mulle ei ole joulua ilman pasteijoita liemessä, eikä niitä voi syödä kuin jouluna.
Kuulemma maksalaatikko, joka lapsuudesta asti kuulunut joulupöytään , on vähän outo
Lipeäkalaa pitää olla, muuten joulu ei tunnu joululta.
Vierailija kirjoitti:
Graavilohi, smethana, mäti jne
smethana :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyyttärijoulu siskollani, minä vien munavoi karjalanpiirakat, viime jouluna en päässyt liukkauden takia kauppaan kun vasta jouluaattona kun poika tuli autolla niin hainkin pari pitsaa ja savukalalohen. Lahjaksi fazerina suklaarasiat kaikille. Aion tehdä saman ensi jouluna.
munavoi karjalanpiirakat?
savukalalohi?
:D
Mulle jouluruokien kuuluu olla pääasiassa juuri niitä perinteisiä. Lisäksi on yksi uusi ruoka, jota vaihtelen parin vuoden välein. Lehdet esittelee näitä uusia vaihtoehtoja lähempänä joulua. Bataattilaatikko on tullut jäädäkseen.
Meillä on Ruotsissa asumisen ajoilta jäänyt ruotsalaisten jouluruuat omaan joulupöytään: janssonin kiusaus ja lihapullat. Lisäksi lapsuuden kodin perinteenä on karjalanpiirakat, munavoi ja siihen päälle kinkkua tai graavilohta.
Miksi puhutte joulusta kun ei ole edes joulukuu saati talvi ylipäätään? Välissä on halloween/kekri, jos vaikka se edes saataisiin ensin alta poies.
Meillä on aina uudet astiat ja ruokailuvälineet. Joskus yllätän vieraat ruoalla, joka on jäänyt raa'aksi. Kaikki yllättyvät.
Meillä on joskus ollut joulupöydässä vihreistä pavuista tehtyä laatikkoa / paistosta. Se on perinteinen amerikkalainen lisukeruoka, reseptejä löytää kun googlaa green bean casserole.
Graavilohen, -siian ja sillien lisäksi on yleensä silakkarullia, joka toki on perinteinen, mutta ilmeisesti ei kovin yleinen enää.
Itse tehty maksapatee lienee myös melko harvinaista joulupöydässä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Silliä turkissa on nykyisin aina joulupöydässä ja noussut suureen suosioon meillä. :)
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/43322/SILLI%C3%84%20TURKISSA/
Tätä haluaisin päästä maistamaan.
Silakkarullat voisin napata tämän vuoden joulupöytään. Kiitos kirjoittajalle ideasta.
-ei ap
Meidän perheessä kukaan ei oikein välitä perinteisistä jouluruoista, joten oma perinteemme on kattaa pöytään japanilainen nantaimori-pöytä.
Minä tein viime jouluna tegilalla ja sitruunan mehulla graavattua lohta,ennen tarjoilua päälle raastettua sitruunankuorta ja pilkottua kaprista, voi kuulostaa oudolta mutta hyvin toimii joululimpun kanssa.
Nattoa. Tosin ainut joka sitä syö on minä. Mies ja meidän pieni lapsi on kerran maistaneet, mies melkein oksensi ja lapsi huusi kovaan ääneen "yiiiiii pahhaaaaa" :'D .
Amerikanvuodelta meidän joulupöytään on jäänyt majoneesimunat.
Pienen perheen erikoisuutena "kinkku" on reilun kilon pala possun filettä.
No onhan tässä hiljalleen alettava valmistautua. Olut, varsinkin pohjahiivaolut, on syytä jo panna pian. Sian teurastuskin lähenee ja kinkku on laitettava suolaan. Liköörit maustuvat kuukausia. Raakana syötävä järvikalakin kannattaa pitää pitkään pakkasessa.