Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu kun välttelevää alkaa itse vältellä takaisin?

Vierailija
06.09.2025 |

Seurustelen ihmisen kanssa jolla on selkeästi välttelevä kiintymysmalli, on myös emotionaalisesti etäinen. Ahdistuu yhdessä olosta ja vetäytyy. Ilmaise tunteitaan niukasti.

Itse olen taas päinvastainen, kaipaan kunnon tunneyhteyttä ja tiivistä yhdessäoloa.  Tästähän syntyy kierre jossa minä "jahtaan" ja toinen vetäytyy, ja minä ahdistun. Keskustelu ei auta kun toiselle tunteista puhuminen on niin vaikeaa. 

Tilanne on turhauttava, ja ajattelin nyt itsekin alkaa välttelemään takaisin ja ottaa häneen tietoisesti selvää etäisyyttä. 

Onko kokemuksia miten välttelevä tämmöiseen suhtautuu? Onko sitten oma-aloitteisempi kun toinen ei olekaan saatuvilla? Vai kuoleeko koko suhde hiljalleen pois etäisyyden takia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rakentaa "seurustelusta" tai "ystävyydestä" peli? Jos toinen osapuoli alkaa vedättää -> se oli siinä, heti sopivassa saumassa. Kauas, kovaa ja korkeelle. Paskan saa pyytämättäkin, ei näitä tarvitse ymmärtää eikä jaksaa.

Vierailija
22/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies häviää vaan, ei ota yhteyttä, kun tunnepuolen kiintymystä ei ole toiseen. Ikävä fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä trauman takia seurustelet tuollaisen ihmisen kanssa?

Tämä välttelevä käyttäytymismallihan on suomalaisissa tutkitusti todella yleinen. Todennäköisimmin mies on juuri tällainen.  Se ei kuitenkaan ole pahuutta vaan kasvatuksessa/lapsuudessa omaksuttu toimintamalli

Vierailija
24/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen välttelevä, ja seurustelin välttelevän kanssa melkein 10v.

Meni ihan hyvin, kun molemmat tälläisiä.

Vakka kantensa valitsee.

Mitä kukaan saa tuollaisesta suhteesta, pelkkää seksiäkö ja sitäkin harvoin? Ettei vaan pääse ahdistumaan läheisyydestä.  Aivan hullua. Kumpikin välttelee toisiaan minkä ehtii, ei se ole mikään parisuhde.

Välttelevät: hoitakaa päänne kuntoon, tai unohtakaa parisuhteet

Vierailija
25/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä se kuulostaa, jos suhde ahdistaa kumpaakin? Haluaako siihen takaisin?

Mutta mies sanoo kuitenkin rakastavansa eikä halua erota 🤔 

Vierailija
26/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistunut on ihan yhtä pöpi päästään, eri ongelma vaan.

Vierailija
27/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olla suhteessa jossa molemmat osapuolet ahdistuu??

Vierailija
28/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on se, että ennen täysin, siis aivan totaalisesti sulkeutuva kumppani alkoi tulla pienin askelin vastaan, mutta sitten se kehitys pysähtyi siihen. Saan hänestä irti maksimissaa viideksi minuutiksi sisältöä, ja sitten hän sulkeutuu taas.

Minä masennuin, enkä jaksa välittää enää edes omista tunnetiloistani. Kyllästyin siihen jatkuvaan vuorovaikutuksen opettamiseen, ja vetäydyin lopulta itsekin.

Vierailija
29/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä se kuulostaa, jos suhde ahdistaa kumpaakin? Haluaako siihen takaisin?

Mutta mies sanoo kuitenkin rakastavansa eikä halua erota 🤔

Hänellä on omanlaisensa käsitys rakkaudesta. Riittääkö se sulle? Kuulostaa siltä, että ei.

Vierailija
30/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteenne kuolee luonnollisen kuoleman. Tämä on erittäin hyvä. Ette sovi yhteen.

Vierailija
31/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen välttelevä, ja seurustelin välttelevän kanssa melkein 10v.

Meni ihan hyvin, kun molemmat tälläisiä.

Vakka kantensa valitsee.

Mitä kukaan saa tuollaisesta suhteesta, pelkkää seksiäkö ja sitäkin harvoin? Ettei vaan pääse ahdistumaan läheisyydestä.  Aivan hullua. Kumpikin välttelee toisiaan minkä ehtii, ei se ole mikään parisuhde.

Välttelevät: hoitakaa päänne kuntoon, tai unohtakaa parisuhteet

Miksi heidän pitäisi unohtaa parisuhteet, jos ovat itse tyytyväisiä keskenään? Ei kuulu sulle tai muillekaan ulkopuolisille, mitä toisiltaan saavat.

Vierailija
32/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuka mies?

Vierailija
33/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat alkaa jahdata joksikin aikaa. Tai sitten katoavat kuin tuhka tuuleen, kunnes ilmoittavat olemassaolostaan kuukausia tai jopa vuosia myöhemmin. Mutta en ole vielä tavannut yhtäkään välttelijää, joka olisi muuttunut muuksi kuin välttelijäksi 

Vierailija
34/34 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa valittaa ja ihmetellä, miksi et enää välitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä