Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhat lastensuojeluilmoitukset!

Vierailija
05.09.2025 |

Miten voitaisi muuttaa lainsäädäntöä, että turhat lasuilmoitukset saataisi loppumaan (tai tarkemman syynin alle)?

Varsinkin pienissä kunnissa kuten isoissa kaupungeissa viranomaiset hukkuvat turhiin ilmoituksiin. Ne kun on aina tutkittava/selvitettävä.

On pois niistä oikeasti apua tarvitsevilta lapsilta/perheiltä!

Mitä mieltä olette?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienistä kunnista varsinkin isot kaupungit ovat ongelmallisimpia?

Vierailija
2/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne ilmoitukset tehdään omalla nimellä,joten tuskin kukaan enää kiusaamis mielessä tekee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukakin voi tietää, että lastensuojeluilmoitus on turha? Itse teen ilmoituksen aina, kun näen siihen aihetta, mutta minun tehtävä ei ole silti selvittää sitä, onko ilmoitukseni aiheellinen vai aiheeton,  vaan lastensuojelun tulee se selvittää, onko kotiolot ok. Esimerkiksi minun mielestäni 8-vuotiaan paikka ei ole perjantain ja lauantain välisenä yönä olla hengailemassa keskustassa teini-ikäisen sisaruksensa kanssa. Tai 4- ja 6-vuotiaiden olla kotona kaksistaan koko päivä. Ja 12-vuotiaan tulee käydä koulussa, eikä vetää päiväkännejä. Jos naapurissa asuva vanhempi  huutaa lapsilleen täyttä kurkkua päivät pitkät eikä muuta äänensävyä löydy, mielestäni kotiolot on hyvä tarkistaa ja teen ilmoituksen.

Vierailija
4/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LASUJA tehdään paljon kostotarkoituksessa, kostetaan ex kumppanille (miehet kostavat eniten), kostetaan naapurille, kostetaan töissä, mikä tahansa kostomotiivi on pohjana monelle LASU:lle

Vierailija
5/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin terveyteen liittyvää apua lapselleni. Apua ei saanut, mutta viranomainen teki lasun. Lasusta työntekijä soitti samantien, ei tarvetta jatkoille lasun kanssa. Mulle jäi tästä lastensuojeluilmosta vähän huono maku kun varsinainen apukin jäi saamatta. 

Vierailija
6/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin terveyteen liittyvää apua lapselleni. Apua ei saanut, mutta viranomainen teki lasun. Lasusta työntekijä soitti samantien, ei tarvetta jatkoille lasun kanssa. Mulle jäi tästä lastensuojeluilmosta vähän huono maku kun varsinainen apukin jäi saamatta. 

Tai siis jouduin lähtemään lähtöpisteestä, jouduin etsimään apua muualta, sieltä sainkin kunnollista apua ilman mitään lasutuksia. 

Vierailija
7/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukakin voi tietää, että lastensuojeluilmoitus on turha? Itse teen ilmoituksen aina, kun näen siihen aihetta, mutta minun tehtävä ei ole silti selvittää sitä, onko ilmoitukseni aiheellinen vai aiheeton,  vaan lastensuojelun tulee se selvittää, onko kotiolot ok. Esimerkiksi minun mielestäni 8-vuotiaan paikka ei ole perjantain ja lauantain välisenä yönä olla hengailemassa keskustassa teini-ikäisen sisaruksensa kanssa. Tai 4- ja 6-vuotiaiden olla kotona kaksistaan koko päivä. Ja 12-vuotiaan tulee käydä koulussa, eikä vetää päiväkännejä. Jos naapurissa asuva vanhempi  huutaa lapsilleen täyttä kurkkua päivät pitkät eikä muuta äänensävyä löydy, mielestäni kotiolot on hyvä tarkistaa ja teen ilmoituksen.

Missä asut?  Ainakin siellä sattuu ja tapahtuu.

Vierailija
8/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä uskalsit pyytää apua, hyvä. Kuitenkin jos tällaista tapahtuu, voi se joihinkin ihmisiin vaikuttaa niin ettei apua uskallakaan pyytää. Ilmapiiri ei saisi mennä sellaiseen suuntaan.

Vierailija
9/9 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hankala, koska sitä ei voi ilmoittaja aina tietää onko ilmoitus turha. Tietenkin lasuja tehdään myös kiusaamismielessä, mutta eiköhän useimmiten ilmoitusten taustalla ole ihan oikea huoli. Se on lastensuojelun tehtävä tarkistaa asia. Kynnystä ei myöskään voi nostaa liian korkeaksi tai ajatella että "turhasta" ilmoituksesta pitäisi seurata joku sanktio, koska silloin niitä ilmoituksia ei uskalleta tehdä niissäkään tilanteissa joissa on oikeasti aihetta.