Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko matkustanut Italiassa?

Vierailija
05.09.2025 |

Onko joku suosikkikohde?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma ja Firenze.

Vierailija
42/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napoli  Procida Rimini ja Rooma.Firenze oli pettymys...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reissannut paljon ja asunut Roomassa kaksi vuotta nuorena. 

Lempialueet Toscana kokonaisuudessan, Como-järvi, Rooma, Trieste, Bologna ja Venetsia.  

Vierailija
44/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla olen ajanut Pohjois-Italiassa ja Toscanassa. Ei ole mitään tiettyä suosikkikohdetta 

Vierailija
45/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattoihan se olla toki ravintolan omistajakin. Jotenkin se tilanne vaan oli erikoinen. Se mies ei oikein sopinut siihen miljööseen, kun kyseessä ei ollut mikään fine dining paikka, vaan pikkuinen trattoria sivukujalla Montin alueella.

2008 finanssikriisin jälkeen joku 60% rooman ravintoloista meni konkurssiin. Jäljelle jäivät monikansalliset ja mafian omistamat puljut. Toki mafia lainasi ravintoloitsijoille rahaa, eli käytännössä ottivat ne haltuunsa. Jakoihan mafia työttömille avustuksiakin, kun valtio siihen ei pystynyt/halunnut/kyennyt. Ei sitä mafiaa siellä näe, jos ei tiedä, mitä katsoo.

Vierailija
46/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en välitä Pohjois-Italiasta. Tykkään rosoisemmasta ja rappioromantiikasta. Rooma on minusta kyllä hieno. Enkä kokenut mitään tuputusta missään. Sisilia ja Palermo on todellista rappiota ja Napolista lähtee samaa myös irti urakalla. Eli makuuni on Rooma, Napolin seutu ja Sisilia. 

Vierailija
47/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattoihan se olla toki ravintolan omistajakin. Jotenkin se tilanne vaan oli erikoinen. Se mies ei oikein sopinut siihen miljööseen, kun kyseessä ei ollut mikään fine dining paikka, vaan pikkuinen trattoria sivukujalla Montin alueella.

2008 finanssikriisin jälkeen joku 60% rooman ravintoloista meni konkurssiin. Jäljelle jäivät monikansalliset ja mafian omistamat puljut. Toki mafia lainasi ravintoloitsijoille rahaa, eli käytännössä ottivat ne haltuunsa. Jakoihan mafia työttömille avustuksiakin, kun valtio siihen ei pystynyt/halunnut/kyennyt. Ei sitä mafiaa siellä näe, jos ei tiedä, mitä katsoo.

Vieläkö se toimii niin? Olin 2000-luvun alussa Italiassa ja kokenut kiertomatkaopas kertoi, että mafia tarjoaa paremman sosiaaliturvan kuin valtio omilleen. Kun jossain lopetetaan tehdas, mafia rekrytoi ne tyypit töihin sieltä. Keräämään suojelurahoja jne. Ja jos sattuu vankila pamahtamaan, perhettä avustetaan. Kertoi tuosta tavasta kerätä suojelurahaakin. Ensin tullaan pyytämään provikoita. Summa on yleensä sellainen, ettei firmaa ole tarkoitus tappaa vaan saada vain viipale. Jos et suostu, menee vaikka ikkuna rikki. Sitten tulee uusi käynti ja et suostu. Sitten palaa auto tmv. Ja jos et vieläkään suostu, lähtee hyvässä lykyssä henki. Että maksat tai itket ja maksat. 

Vierailija
48/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venetsia, Garda-järvi, Bergamo, Verona, Firenze, Siena, Pisa, Genova Bologna, CInque Terre, Rooma - ihana Italia!

Likaista ja saastaista. Mafia väärentää Viinejä. Oliiviöljyjä ja Juustoja...Yäk.

Vierailija
49/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisrajalta Rooman korkeudelle + Sisiliassa. 

N30 matkaa tähän mennessä ja 2. kotikin on siellä. 

Ensivuonna tarkoitus reissata etelä-Italiaan.

Maansntaina taas menossa syksyksi

Vierailija
50/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja ja Kreikka ovat paljon parempia paikkoja rantalomiin, vaikka Italiassa on pitkä rantaviiva. Italia sopii sellaiselle, joka viihtyy ruuhkissa ja tykkää tuijotella raunioita ja museoita.

Missään maassa ei kannata sulloutua turistikohteisiin eikä -rannoille.

Ruuhkaa olen nähnyt vain kyläjuhlien ruokajonoissa

Vierailija
51/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisen turistiln voi yllättää äkillinen kuljetusliikenteen lakko! Olin viikon Milanossa ja lähiseuduilla. Ehti olla useampi työnseisaus, joka pysäytti metron, bussit ja junat. 

Vierailija
52/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää. Kävin 80 ja 90 luvuilla. Nyt on sontaista ja mustaa miestä liikaa.

Vierailija
53/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Italiaa ja Toscanaa suosittelen. Etelässä on liian kuumaa ja hetelmiä.

Vierailija
54/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole maininnut värikästä Liguriaa <3

Vierailija
55/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bella Italia on kaunis koko maa. 

T: Antti Laine

Vierailija
56/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milanossa ja Roomassa olen käynyt. Milano oli ok, Rooma sen sijaan ihan kamala: päällekäyviä katukauppiaita täynnä.

No oho, olen viisi kertaa käynyt Roomassa eikä koskaan kukaan ole tullut tyrkyttämään väkisin mitään. Missähän alueilla olet oikein ollut? Rooma on muuten tosi hieno paikka kun uskaltautuu viettämään "dolce vitaa" vailla etukäteen laadittua päiväohjelmaa ja eksyy syrjään niiltä ruuhkaisimmilta turistikaduilta.

Ihan karmee paikka. Liikaa afrikasta tulleita kehitysmaalaisia. 

Vierailija
57/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole maininnut värikästä Liguriaa <3

Ei jaksa luetella kaikkea.

Cinque Terrekin lasketaan Liguriaan ja on mainittu.

Minulle se on osa pohjois-aitaliaa

Vierailija
58/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoisrajalta Rooman korkeudelle + Sisiliassa. 

N30 matkaa tähän mennessä ja 2. kotikin on siellä. 

Ensivuonna tarkoitus reissata etelä-Italiaan.

Maansntaina taas menossa syksyksi

Muutettiin takaisin suomeen koska italia tuhottu maa han muutolla kehitysmaista. 

Vierailija
59/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venetsuassa ja Torinossa olen käynyt. Venetsia nyt oli vähän sellainen turistipaikka. Torinossa oli ihan hauskaa niissä baareissa joen rannalla. Yhden tytön kanssa tuli jopa pientä vipinää.

Vierailija
60/64 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja ja Kreikka ovat paljon parempia paikkoja rantalomiin, vaikka Italiassa on pitkä rantaviiva. Italia sopii sellaiselle, joka viihtyy ruuhkissa ja tykkää tuijotella raunioita ja museoita.

Jos sun mielestä Espanjan ja Kreikan rannat on parempia, niin et sitten ainakaan Sardiniassa ole tainnut käydä?