Sisäministeri Rantanen tartuu pahenevaan huumeongelmaan: Lisää poliiseja ja näille valtuuksia!
Hallitus pyrkii lisäämään poliisin toimivaltuuksia ja tiedonvaihtoa huumeongelman kitkemiseksi. Ministerin mielestä kansainväliseen rikollisuuteen pitää päästä entistä tiukemmin kiinni.
Sisäministeri Mari Rantanen (ps) vastasi MTV Uutisten kysymyksiin siitä, millä keinoin hallitus aikoo saada yltyvän Alfa-PVP-epidemian kuriin.
- Olemme ensinnäkin lisäämässä poliisien määrää ja pyrimme lisäämään myös poliisin toimivaltuuksia ja tiedonvaihtoa tällä hallituskaudella, toteaa Rantanen.
- Ja olemme säätämässä myös rikostiedustelulainsäädäntöä ja järjestäytyneen rikollisuuden erityislakia.
Ministeri Rantanen näkee, että käytöstä rankaiseminen ja hoito ovat kaksi eri asiaa.
- Yhteiskunta määrittelee tietyt normit, joiden mukaan toivotaan ihmisten pitää käyttäytyä ja jos he eivät käyttäydy, siitä tulee rangaistus. Sitten oma asiansa on hoitopuoli, joka tähän liittyy.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nailla-keinoin-ministeri-aikoo-tart…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-seuraavaksi-suomeen-vo…
Samaan aikaan hallitus leikkaa sote-järjestöiltä kiihtyvällä tahdilla. Kukaan ei ensi vuonna tarjoa hoitoa.
https://www.soste.fi/hallitus-on-leikannut-eniten-sosiaali-ja-terveyden…
Vahva ja paskat välittävä Suomi.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen täyslaillistus vapauttaisi resursseja välittömästi myös.
Rattijuoppouskin vähenisi tai loppuisi kokonaan kun nostamme promillerajan vaikka kolmeen.
Ei vähenisi vaan lisääntyisi kun kännissä ajelu sallittaisi. Samalla kasvaisivat onnettomuudet.
Onhan se jo korkea aikakin herätä ja "pöyristyä", sekä "järkyttyä".
Huumekauppa on terrorismia, jolla pyritään horjuttamaan valtiota ja sen rakenteita.
Helpointa olisi priorisoida tuo porukka terveydenhuollossa viimeiseksi eikä ensimmäiseksi. Jo sillä säästettäisiin vuodessa kymmeniä miljoonia.
Entinen narkki täällä hei. Käytin huumeita, koska alkkisvanhemmat pieksivät minua kun olin lapsi ja koulussakin kiusattiin. Apua en saanut ja iski masennus ja paniikkihäiriö, joita hoidin huumeilla. Mut joo, vankilaahan minä taustani ansaitsen. Voin kertoa, että narkkipiireissä on paljon mun kaltaisia. Ei meitä mitkään rangaistuksen kiinnostaneet. Ihmekös tuo, että huumeiden käyttö lisääntyy, kun nuorilla ei juuri toivoa ole näköpiirissä, ainakaan jos uskoo uutisia.
Mut vankilaan vaan kaikki.
Eikös kenttäpoliisien määrää ole vain laskettu ja laskettu vuodesta toiseen. Hallintoa lisätty välillä ja johtajien palkkoja. Kenttäpoliiseja lisää ja takaisin pienet paikalliset poliisiasemat! Jos 90-luvun lamassakin oli varaa niin miksei nyt, kun ollaan niin rikas,että rahaa voi syytää minne vaan.
Kannabis ja sienet tulisi erottaa huumeista ja ottaa nämä myyntiin Alkoon. Valtio saisi verotulot ja resursseja voisi kohdentaa oikeaan ongelmaan.
Lain silmissä metrossa peukkupäissään perseily on yhtä paha kuin omalla partsilla sienten syöminen. Missä logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaan seurauksia, ei syitä.
Oikeisto on yrittänyt ratkaista huumeongelmaa vankiloilla ja poliiseilla jo vuosikymmeniä. Ei toimi ei.
Eivätkö he halua oppia ja vastaanottaa uutta tietoa vai ovatko he ideologiansa vankeja?
Onhan taloudellisen eliitin kuitenkin saatava omat huumeensa. Ne vähän turvallisemmat ja paremmat. Vaikka keksittäisiin toimivia keinoja huumeongelmaan, käyttäjät eivät poistu, myyjät eivätkä välittäjät poistu muuten kuin laillistamalla.
2025 poliisin määrärahat laskeneet 370 miljoonaa euroa verrattuna vuoteen 2024. Miten meni hallitus?
Vierailija kirjoitti:
- Yhteiskunta määrittelee tietyt normit, joiden mukaan toivotaan ihmisten pitää käyttäytyä
Milloin Peltokangas sisäistää nämä yhteiskunnan normit?
Sama ammuskelevasta yön timosta joka on ammatiltaan poliisi. Koska hän ymmärtää yhteiskunnan normit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen täyslaillistus vapauttaisi resursseja välittömästi myös.
Rattijuoppouskin vähenisi tai loppuisi kokonaan kun nostamme promillerajan vaikka kolmeen.
Ei vähenisi vaan lisääntyisi kun kännissä ajelu sallittaisi. Samalla kasvaisivat onnettomuudet.
Kuvitteletko että nyt ihmisten ainut syy olla ajamatta kännissä on laittomuus?
Yksinkertainen ihminen tarjoaa yksinkertaisia ratkaisuja (lisää poliiseja). Olisi syytä keskittyä syihin eikä seurauksiin. Tätä on myös niin kenttäpoliisit kuin poliisihallituksen asiantuntijat toivoneet. Mari Rantaselle tämä ei kuitenkaan tunnu menevän jakeluun.
Viinanaamaa-Rantanen voisi karsia omasta puolueestaan rikollisuuden, persuehdokkaat ovat aina täysin yliedustettuina tuomituissa rikollisissa ja keskittyä edustajien selkeästi vakavaan päihdeongelmaan. Tällä viikolla persunaamari tuomittiin kännissä lentokoneessa häiriköinnistä ja Peltokangas menetti jo kolmannen kerran korttinsa - sanoi STT:lle puolustuksekseen, että oli selvinpäin, kun ajoi ylinopeutta, mikä kuvastaa hyvin koko puoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Entinen narkki täällä hei. Käytin huumeita, koska alkkisvanhemmat pieksivät minua kun olin lapsi ja koulussakin kiusattiin. Apua en saanut ja iski masennus ja paniikkihäiriö, joita hoidin huumeilla. Mut joo, vankilaahan minä taustani ansaitsen. Voin kertoa, että narkkipiireissä on paljon mun kaltaisia. Ei meitä mitkään rangaistuksen kiinnostaneet. Ihmekös tuo, että huumeiden käyttö lisääntyy, kun nuorilla ei juuri toivoa ole näköpiirissä, ainakaan jos uskoo uutisia.
No paraniko tilanne jotenkin kun hankit itsellesi vielä huumeriippuvuudenkin? Tää on taas näitä seli-seli-selityksiä, en mää muuten mutta kun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paraniko tilanne jotenkin kun hankit itsellesi vielä huumeriippuvuudenkin? Tää on taas näitä seli-seli-selityksiä, en mää muuten mutta kun.
No mitäpä lottoat? Ne huumeet yleensä aloitetaan teininä kuten itsekin. Ja luuletko, että minä suunnittelin alkavani narkkariksi? Entä jos se ainoa kaveri joka sulla on, tarjoaa sulle pillerin, jolla saat vihdoin viimein pahan olon pois? Mut turha mun on sulle näistä kertoa, koska sä tuskin juuri tunnet empatiaa. Etkä ymmärrä sitä, että monesta narkista olisi tullut ihan kunnollinen veronmaksaja, jos olisivat saanet apua ajoissa.
Ei kannata käyttää huumeita.
Kannattaa juoda ennemmin viinaa.
Persujen ainoa ratkaisu on kuri, roti ja rangaistukset. Se on ideologian ydin.
Halutaan lisää vankiloita, niihin on rahaa aina, vaikka samalla rahalla saisi hoitoakin. Vankiloita lopetetaan kaikki kuntoutus ym. Ainoa himo on kurittaa.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan lisää vankiloita, niihin on rahaa aina, vaikka samalla rahalla saisi hoitoakin. Vankiloita lopetetaan kaikki kuntoutus ym. Ainoa himo on kurittaa.
Etkö nyt älykääpiö tajua ettei se huumeongelma hoidolla poistu. Pitää eliminoida juurisyyt eli huumeiden saatavuus.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien ihannointia. Vaikka varmasti on huomattu, etteivät kovat rangaistukset ja hoitamatta jättäminen toimi sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus hoi, kun piri maksaa vähemmän kun santtuloota, eikä siitä tule pahaa oloa, niin kumpaakohan kannattaa nauttia?
niin santtuloota maksaa joku 25€ ja sillä saat ehkä gramman jotain katupiriä joka koostuu pääasiassa perunajauhoista ja itse vaikuttavaa ainetta ehkä muutama prosentti
niin ei oo ihme ettei tuu oloja, ei hyviä ei pahoja
Missä sandels maksaa alle 30e? Meilläpäin ihan ookoota poretta saa kolmellakympillä.
Kunnat päättävät yhdessä paikallispoliisien kanssa poliisivoimien käytöstä kentällä. Miksi ei näy jalkapartioita kadulla? Kysy kuntapäättäjältäsi.