Miten työpaikallasi jaetaan lomat?
Kommentit (41)
Jokainen esittää toiveensa ja kiistatilanteet ratkaistaan Thunderdomessa.
"Two goes in, One comes out"
Senioriteetin mukaan. Olen ollut talossa kohta 14 vuotta. Ensimmäiset 7 vuotta sain aina huonoimman lomajakson touko-kesäkuusta. Sittemmin uusien työntekijöiden ja oman senioriteetin myötä olen nykyisin lomalla parhaaseen ajankohtaan heinä-elokuussa.
Silloin pidetään mitä jää ns. jäljelle.
Mä tykkään lomailla elokuussa ja syyskuun alkupuolella, koska harrastan sienestystä ja marjastusta eikä mulla ole lapsia. Hyvin on onnistunut tämä, koska lapsiperheelliset haluaa sen heinäkuun aina lomaa (harva kesäkuun vaikka lapsien lomat silloinkin on).
Pomo sitten heitti tämän kesän alussa, että hei olisiko sun aika lomailla joskus muullonkin, että ens kesänä sitten lomailisit touko-kesäkuussa. Sanoin, että eikö se heinäkuu olisi mun vuoro lomailla, kun olen sitä lasten kesäloma-aikaa välttänyt monta vuotta. Mutta vissiin se on lapsiperheille ja isovanhemmille vain se heinäkuu on sopivaa loma-aikaa ja lapsettomat saa sitten lomailla joko ihan kesän alussa tai syksyä kohti.
Syksyn lomailen edelleen mieluummin kuin alkukesän, mutta toki joku lapsia omaava saa lomailla puolestani syksyllä, kun koulut on jo alkaneet ja itse sitten lomailen, kun heidän lapset on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Silloin pidetään mitä jää ns. jäljelle.
Siitäkin voi saada moitteita
Projektien mukaan, yleensä kaikki saavat pitää silloin kun haluavat.
Työpaikka on suljettu heinäkuun. Yleensä silloin pidettävä loma.
2 viikkoa pidettävä silloin kun on seisakki ja 2 viikkoa voi ite valita lesälomakauden aikana. Ja lomien siirto lomakauden ulkopuollekin onnistuu yleensä.
Keväällä jaettiin lomia, jotka jatkuu yhä ja jatkuu varmaan vielä vuosia, eläkeikään asti. Varmaan siellä on nytkin taas uudet muutosneuvottelut meneillään. Niin tai näin, ei paljon kiinnosta. Niin kauan olin kiitollinen saamastani työpaikasta, kun sain töitä tehdä.
Mun ainoa lomamatka on kun katson valokuvaa hienhajuisessa pukuhuoneessa jossa on palmuja ja aurinko.
Ennen ihan sopimalla pomon kanssa vaikka edellisenä päivänä, mutta joku valitti AVIin työsuojelupuolelle ja sen jälkeen pomo ihan tylysti ryhtyi laittamaan huhtikuussa lomat listalle kyselemättä, että sopiiko. Totesi vain, että näin se menee lain mukaan ja sitähän häneltä on penätty, joten kannattaa tyytyä tähän.
Edelleen osa käy erikseen sopimassa pomon kanssa, mutta osalle ei joustoja anneta. Eikä muiden kanssa saa vaihtaa.
Suunnittelen menoni ja sen mukaan haluan lomat. Muiden lomat ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Kiertävä lomalista.
Toimiva systeemi
Ensin pomo alkaa hoputtamaan että laittakaa lomatoiveenne. Viimeksi nyt kesällä piti esittää toiveet ensi vuoden huhtikuun loppuun asti. Jokainen laittaa toiveensa ja seuraavaksi pomo alkaa valittaa, että koko lomakausi on käytettävä tasaisesti, että saadaan palkata sijaisia ja että siinä ja siinä kohtaa (heinäkuu, koulujen loma-ajat ja joulu) on liikaa lomatoiveita. Jos kukaan ei vaihda lomansa ajankohtaa vapaaehtoisesti, niin sitten pomo pakottaa jonkun siirtämään lomansa. Vaikka pomo vaati lomatoiveet jopa 9 kk etukäteen niin hän saattaa hyväksyä ne vasta ihan viime tipassa.
Yhteinen lomalista, johon jokainen merkkaa toiveensa. Vähintään 2 pitäis aina olla paikalla, jos se ei toteudu, voidaan olla max 2viikkoa heinäkuussa kiinnikin.
Jos näyttäis, ettei tää onnistu vaan jokainen haluaisi olla koko heinäkuun poissa, varmaan neuvoteltaisiin esihenkilön johdolla. Mutta ei näin ole ikinä käynyt, on senverran iso tiimi, että aina on vähintään joku uusi jolle ei oo kertynyt lomia ja sit niitä, jotka tykkää lomailla muulloin kuin heinäkuussa.
Yksi lapsiperheellinen sanelee, milloin pitää lomansa. Ja muut valitsee siitä, mitä jäljelle jää.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsiperheellinen sanelee, milloin pitää lomansa. Ja muut valitsee siitä, mitä jäljelle jää.
Pomoilla on aina suosikit ja inhokit.
Kuin myös.
Joka vuosi on jäätävä juhannukselta kuudeksi viikoksi lomalle.
Syysloma, joululoma ja talviloma. Jokainen vähintään viikon.
Muuten kiva, mutta hankala järjestää esim. neljän viikon loma Toukokuussa.