Onko reilua, ettei köyhä saa asua siellä missä haluaa?
Paras asumismuoto mulle olisi rivi- tai omakotitalo, mutta joudun asumaan pakotettuna kerrostalossa, koska rivareidenkin vuokrat on reilusti yli sallittujen asumiskulujen ylärajan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
On, epäreilua on se, että jotkut eivät tee töitä elääkseen vaan ovat muiden kukkaroilla.
epäreilua on se, ettei kaikille ole edes töitä
Eihän kukaan määrää missä asut kunhan itse kustannat asumisesi. Köyhä tai ei. Ainoastaan tuen määrä on rajoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, epäreilua on se, että jotkut eivät tee töitä elääkseen vaan ovat muiden kukkaroilla.
Minusta on todella epäreilua, ettei ap ole alkanut itse yrittäjäksi ja palkannut yritykseensä työttömiä.
Tuolla Suomesta saa halpoja taloja,ja elämä työnä voi sanoo.Säästäppä itelles talo jostain maaseudulta 5km jostain taajamassa.Talot pitäs loppuun asuu .Tää teki ton jo 2010 ihana talo metsässä,naapurit 2vaan metsän takana eri suunnis.kivoja ihmisii.En voisi asuu missään kerrostalossa tai rivarissakaan..en viihtyy ainakaan enää
Tätähän mun tuttu jankuttaa. Haluaa sitä ja tätä, omakotitalon ja puutarhan ja tietty apua pihan hoitoon, kun se olisi sitten liikaa hommaa. Töitä? No ei niitäkään jaksa kun se ja tämä ja tuo vaivaa. Ainoa vaan, ettei monen koko elämänsä työelämässä olevan, ilman tukia elävän haaveita myöskään kukaan toteuta, jos ja kun niihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Onkomreilua, että keskituloisena maksan älyttömästi veroja, jolla tämä katettaisiin? Miksi minun pitäisi maksaa siitä, mitä sinä haluat, kun en itsekään voi tehdä kaikkia mitä haluan?
Tarkistin viime vuosien verotuspäätökset ja olen maksanut vuosittain veroja 6000-7000 euroa ja tänäkin vuonna jo 3000 euroa. Paljonko sinä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko reilua? On. Onko reilua olla köyhä ja elää muiden tukemana tällaisessa maassa missä koulutus on kustannettu kaikille tasapuolisesti verorahoilla? Ei ole.
Ei ole reilua, että kaikille ei riitä työpaikkoja koulutuksesta huolimatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuolla Suomesta saa halpoja taloja,ja elämä työnä voi sanoo.Säästäppä itelles talo jostain maaseudulta 5km jostain taajamassa.Talot pitäs loppuun asuu .Tää teki ton jo 2010 ihana talo metsässä,naapurit 2vaan metsän takana eri suunnis.kivoja ihmisii.En voisi asuu missään kerrostalossa tai rivarissakaan..en viihtyy ainakaan enää
Saa heittää lopullisesti hyvästit työllistymiselle, jos muuttaa johonkin metsään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä asut nyt?
Kerrostalossa. Halvin rivitalo on täällä 750 euroa/kk.
Ap
Mielestäni asumistuen ehdoksi voi ihan hyvin asettaa sen, että jonottaa kunnallista vuokra-asuntoa ilman mitään kaupunginosarajauksia. Esim. Helsingissä on mielestäni reilua vaatia että asumistuen saaja ottaa vastaan asunnon miltä tahansa pääkaupunkiseudun alueelta. Helsinkiläinen voi ihan hyvin muuttaa Espoon keskukseen tai Vantaan Korsoon, vaikka työpaikka olisi Helsingissä. Kulkevathan espoolaiset ja vantaalaisetkin sinne töihin.
Se taas kuulostaa kohtuuttomalta, jos pitäisi muuttaa johonkin ihan toiselle alueelle, esim. Helsingistä Mäntsälään.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän mun tuttu jankuttaa. Haluaa sitä ja tätä, omakotitalon ja puutarhan ja tietty apua pihan hoitoon, kun se olisi sitten liikaa hommaa. Töitä? No ei niitäkään jaksa kun se ja tämä ja tuo vaivaa. Ainoa vaan, ettei monen koko elämänsä työelämässä olevan, ilman tukia elävän haaveita myöskään kukaan toteuta, jos ja kun niihin ei ole varaa.
Tämä. Teen kokoaikatöitä, ja silti minun on tyytyminen kaupungin vuokrakämppään. Ei puhettakaan että voisin edes haaveilla omistusasunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Onkomreilua, että keskituloisena maksan älyttömästi veroja, jolla tämä katettaisiin? Miksi minun pitäisi maksaa siitä, mitä sinä haluat, kun en itsekään voi tehdä kaikkia mitä haluan?
Voit olla vuoden päästä työtön. Eikö ole reilua, että jotenkin tuetaan?
Ei ole aina yksi yhteen, että vuokralla kerrostalossa=halpaa, omakotitalo=kallista , vain rikkaille.
Me ostimme 2014 puolison kanssa halvan okt:n. Meillä ei kummallakaan ole koskaan ollut oikeasti rahaa, eikä todellakaan mitään säästöjä. Lainan lyhennys/kk molemmilta yhteensä oli vähemmän kuin vuokra (missä asuimme aiemmin.) Meni 10 vuotta ja nyt talo on meidän. Asuntolaina maksettu pois, eli ei ole asumisen menoja. Tietysti vesi, sähkö, netti kuten kerrostalossakin.
Kalliimmalla asuu vaikka kolme henkilöä vuokralla ja maksaa tyyliin 850€!!
Vierailija kirjoitti:
Saathan sä asua missä haluat. Kunhan teet niin kuin ihmiset tekee ja maksat asumisesi itse.
kun sitä rahaa ei sitten oo. Asuminen on perusoikeus
Voit asua. Maksat siitä rahasta minkä saat!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina yksi yhteen, että vuokralla kerrostalossa=halpaa, omakotitalo=kallista , vain rikkaille.
Me ostimme 2014 puolison kanssa halvan okt:n. Meillä ei kummallakaan ole koskaan ollut oikeasti rahaa, eikä todellakaan mitään säästöjä. Lainan lyhennys/kk molemmilta yhteensä oli vähemmän kuin vuokra (missä asuimme aiemmin.) Meni 10 vuotta ja nyt talo on meidän. Asuntolaina maksettu pois, eli ei ole asumisen menoja. Tietysti vesi, sähkö, netti kuten kerrostalossakin.
Kalliimmalla asuu vaikka kolme henkilöä vuokralla ja maksaa tyyliin 850€!!
Yksinäinen köyhä ei vaan saa minkäänlaista asuntolainaa, joten tuo ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla vuoden päästä työtön. Eikö ole reilua, että jotenkin tuetaan?
Hämmentävän moni kuvittelee, että köyhä työtön ei ole koskaan ollut töissä eikä käynyt mitään kouluja.
Taloudellisella väkivallalla ihmiset pakotetaan pois sieltä missä haluaisivat asua. Hurskastellaan vaan että saa asua missä haluaa, kunhan siihen on varaa, ja rikkaat sitten keinotekoisesti puljaavat asumisen halutuissa paikoissa kestämättömän kalliiksi, on siinä sitten toisella naamalla hyvä hurskastella perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taas työttömän oma vika kun ei ole hankkinut taitoja mistä joku suostuu maksamaan tai ei suostu muuttamaan sinne missä työt on. Kyllä töitä löytyy vaikka niitä virallisissa kanavissa ei esitelläkkään. Kaikki lähtee itsestä. Oitää olla oma aloitteinen ja soitella niihin yrityksiin. Tiedän että tämä on naisille hankala asia kun naiset haluaa että heidä jahdataan mutta ei halua tehdä itse sitä jahtaamista. Naisten pitäisi lopettaa ajattelu että töiden etsiminen on kuin parisuhteen etsimistä missä ainoa mitä naiset tekee on se että asettuu näkyville odottamaan palvelua ja huomioimista
On reilua.