Mitä askareita 5-vuotiaalle kuuluu mielestänne?
Ajattelin laittaa esikoiselle, 5-vuotiaalle pojalle joitankin säännöllisesti tehtäviä askareita tehtäväksi. Mitkä olisivat mielestänne sopivia? Siis sellaisia, jotka pitää tehdä aina vaikka ei " huvittaisikaan" .
Tähän asti on illalla siivonnut lelut huoneestaan yhdessä minun tai isänsä kanssa, mitään muuta pakollista ei ole hänelle kuulunut (ei kanna astioitaan pöydästä, ei ripusta vaatteitaan naulaan yms...).
Kommentit (15)
Meillä huoneen siistiminen leluista on itsestään selvää, samoin vaatteiden laittaminen naulakkoon, yms. Ja kun pyydän jotakin tekemään niin tehdään myös. Astianpesukoneen tyhjennyksessä avustaminen, perunoiden pesu, puhtaiden vaatteiden vieminen kaappiin kun annan ne narulta, pöydän kattaminen, aamupalatarpeiden kaivaminen jääkaapista, jne. Ja kaikki tämä on hänestä kivaa. Tuntee itsensä tärkeäksi.
joka huolehtii päivittäin oman petinsä petauksen, roskapussin viennin, omat astiat tietysti ja lelut paikoilleen, mutta myös osaa imuroida ja laittaa pyykkejä telineeseen. Mielestäni kotityöt kuuluvat kaiken ikäisille. Meillä on jo 2 vuotiaallakin omat pikku tehtävänsä.
esim. omien astioiden kantaminen pöydästä on mielestäni ihan sopiva askare, jos jotain haluat opettaa!
ripustaa vaatteitaan auttavasti, petaa sängyn (muhkuraiseksi), pukeutuu, tyhjentää aterinkorin tiskikoneesta laatikkoon, auttaa pöydän kattamisessa. Esikoinen 6v ja pikkuveikka 1v.
Ripustaa ja pukeutuu päivittäin, noita muita pyynnöstä. Meillä lista jääkaapin ovessa, johon saa itse laittaa rastin.
laittaa mielellään leluja takaisin laatikkoon, on ylpeä kun osaa ripustaa haalarin paikalleen, saa laitettua ruokailuvälineensä koneeseen..
Viisivuotiaalle voi mielestäni antaa hänen itsensä tekemisiin liittyviä tehtäviä, kuten juuri ulkovaatteiden paikalleen huolehtimista, siisteydestä huolehtimista.
Itse olen myös sitä mieltä että täytyy osallistua kotitöihin, tosin toki yritän tehdä asioista hauskoja ja palkitsevia. Mutta esim. astiansa voisi kantaa tiskipöydälle ja vaatteensa laittaa naulakkoon joka kerta mielestäni.
Hän kyllä oma-aloitteisesti haluaa välillä imuroida, pyyhkiä pölyjä yms., että varmaan olisi ihan sopiva ikä vähän lisätä kotitöitä. Pieniä, mutta jotain tärkeitä juttuja.
Lelujen kerääminen, omat astiat tiskikoneeseen, omien vaatteiden viikkaus päivän päätteeksi tuolille, pölyjen pyyhkiminen (ei tietenkään koko huushollista). Näitä tekee meillä 5v.
T: päikyn täti
naulakkoon ei ole " askare" vaan kuuluu hyviin perustapoihin jotka tuon ikäinen jo ymmärtää ja pitäisi osata. Varsinaisia " askareita" en ehkä tuonikäiselle keksisi, leikki riittää, mutta hyviä tapoja pitää opetella.
-Astiat koneeseen
-Roskat roskiin
-Vaatteet naulaan, kengät riviin
-Omassa huoneessa kerätään lelut
-valmiiksi viikatut+pestyt vaatteet kaappiin
-Postin haku joskus
-Joskus koiran pissatus pihaan
-Pikkusiskon kanssa leikkiminen
-Joskus myös kerää siskonsa leluja jos pyydän
-Laittaa ruokansa lautaselle ja monesti ottaa itse ilta+aamupalat jääkaapista (jugurttia, muroja, riisipiirakkaa, voileipää tms.)
askareisiin kuuluu ainakin nuo samat Kuin Ameliinin lapsella poislukien tietty postin haun, koiran kusetuksen ja ruuan laitot lautaselle.
Meillä kolme alle kolmen ja puolen ikäistä lasta talossa, joten oma-aloitteisuuteen on kannustettu. Mielellänsä tekee ja osallistuu.
yhdessä myös haetaan pyykkejä, polttopuita ja tehdään vaikka mitä.
Aina ei tietty huvita ja silloin en tietenkään vielä noin pientä " pakota" tekemään. Leikin varjolla siis.
Kyllä meillä puolitoistavuotiaskin jo näihin samoihin hommiin osallistuu taitojensa mukaan. Minustakin tuollaiset normaalit lautasten viennit ynnä muu kuuluu hyviin tapoihin jotka pitää ilman muuta hallita.
Tietty omat lelut pitää siivota ja askareissa saa auttaa MUTTA lapsen ei ole pakko. Olen itse neljä henkisen sisarusparven vanhin ja tehnyt kotiaskareita koko ikäni ja voin sanoa, että kun muutin kotoa pois ni en ekaan vuoteen siivonnut jälkiäni kunnolla.
Mielestäni lapsen pitää myös tässä suhteessa nähdä se että vastuu on äidillä ja isällä. Ja että mikään pakko ei ole. Ihan erijuttu on sitten ku alkaa koulu ja muut. Mutta mielestäni silloinkin lapsen tärkeimmät askareet ovat nukkua hyvin, tehdä läksyt sekä siivota omat jäljet. Ja lisäksi jotain muuta pientä kun tarvitaan.
Koti ei ole yritys enkä halua lapseni luulevan niin. Kotona se tekee ketä kerkeää eikä " työvuorolistoja" tarvita. Mun mielestä tämä opettaa enemmän omatoimisuutta kuin se että olis aina jotkut vakkari hommat. Lapsi oppii ehkä myöhemmin hoitamaan osuutensa kotitöistä mutta silloin ne tulevat lapsen omasta aloitteesta.
Siivoaa omat sotkunsa, vie roskat roskikseen, likaiset astiat koneeseen. Auttelee pyykkien ripustamisessa ja vie omat vaatteet kaappiinsa.
Hassulta kuulostaa, että vasta kouluiästä pitäisi alkaa tekemään jotain. Nämä on kuitenkin juttuja, jotka kannattaa ja on helppo istuttaa lapseen jo varhain ihan vaikka leikin ja kivan tekemisen varjolla.
*astianpesukoneen tyhjennys yhdessä isompien sisarusien kanssa
*omat vaatteet naulakkoon/kaappiin
*lelujen siivous leikkien jälkeen
*likavaatteet likapyykki koriin
Meillä haluaa myös välillä imuroida,ripustaa pyykkejä narulle,viedä roskiksen,pestä oman huoneen lattian(nämä tulee siis tytön omasta tahdosta,ei määrättynä)....
10.v laittaa puhtaat vaatteensa kaappiin(joskus kyllä kestää:O)....),vie roskia,imuroi huoneensa kerran vkossa....jne
Minkä ikäiselle kotiaskareet mielestäsi kuuluvat?