Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän lasten lahjonta, miten toimitaan uusperheen tapauksessa?

Vierailija
05.09.2025 |

Ystävälläni on kaksi lasta, syntyneet samassa kuussa. Olen toisen lapsen kummi. Tähän mennessä olen vienyt molemmille lahjan yhteissynttäreille.

Nyt kuvioihin on tullut kolmas lapsi uuden kumppanin myötä. Pariskunta muutti hiljattain saman katon alle, koko perhe. Tällä lapsella synttärit on kuukauden säteellä ystäväni lasten synttäreistä, joten pitävät seuraavaksi kolmen lapsen yhteissynttärit. Tätä kumppanin lasta en ole tavannut kertaakaan.

Viime kussa selvisi että pariskunta odottaa lasta, ja tällä tulevalla neljännellä lapsella on, yllätys yllätys, synttärit samassa kuussa kuin kahdella ensimmäisellä. Eli jatkossa tulen osallistumaan neljän lapsen yhteissynttäreille, joista yksi on kummilapseni.

Annanko lahjat kaikille, myös ystäväni kumppanin lapselle? Ei tekisi mieli käyttää tolkuttomasti rahaa muiden ihmisten lasten lahjomiseen, mutta en kai voi olla viemättä lahjaa yhdelle päivänsankareista.

Oi sitä aikaa kun lapsia oli vain yksi, kummilapseni. :D

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kummilapselle tai muille joku pieni 3 euron lahja.

Vierailija
2/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoisen kummi on tuonut vuosia lahjan kummilapselleen ja jotain pienempää pienemmälle sisaruksille. Vaikka olen vuosia sanonut, ettei tarvitse. On kiinnostunut molempien lasteni elämästä ja kasvusta. Pienemmän kummi ei muista lasta lahjoin, muistaa sanoa, että on hänen kummi. Mutta eipä kummin tehtävä ole tuoda lahjoja. Rukous lapsen puolesta on riittävä lahja. Näin olen oppinut ja lapsilleni opettanut. Aika yhdessä on tavaraa arvokkaampaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.

Ap

Vierailija
4/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on oikein hyvä idea, että jatkaa kahden suhteen samaan malliin, ja vie muille samalla jotain pientä. 

Vierailija
5/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.

Ap

Olet ap aikuinen, joten mitä jos tekisit kuten itsestäsi hyvältä tuntuu? 

Sinulla on suhde kummilapseesi ja tämän sisareen, ei siihen uuteen vieraaseen lapseen. Ja kaikkein tuorein tulokas ei ymmärrä lahjoista vielä yhtään mitään pariin vuoteen. 

Itse en ainakaan veisi mitään jollekin kaverin nyksän lapselle, ventovieras ihminenhän se minulle on. 

Vanhempien asia näissä sekavissa kuvioissa on sitten selitellä asiat lapsilleen niin, etteivät raukat liikaa hämmenny. Sinä et ole vastuussa muiden ihmisten huonojen elämänvalintojen vaikutuksesta heidän lastensa olotiloihin, esim. johonkin satunnaiseen pettymykseen jos ihan kaikki ventovieraat ei tuokaan lahjoja. 

Vierailija
6/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko antaa lahjakortin, jolla voisitte tehdä jotain yhdessä? Esim pienemmät viedä puistoon? Jos asutte lähellä, isompien kanssa voisi vaikka leipoa. Mennä uimaan? Kirjastoon? 

Heille jäisi muistikuva yhdessä vietetystä ajasta. Lapseni muistelevat, kun kummin luona kummi piti kutitussairaalaa ja tykkäsivät siitä ja kun kummi veti talvella pulkassa. Ei sen tarvitse lapselle olla sen kummempaa, kun jää turvallinen, rakastettu ja tärkeä olo. 

Mietihhän vielä sitä ostamista!

T. Nro2 uudelleen

Vierailija
7/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun esikoisen kummi on tuonut vuosia lahjan kummilapselleen ja jotain pienempää pienemmälle sisaruksille. Vaikka olen vuosia sanonut, ettei tarvitse. On kiinnostunut molempien lasteni elämästä ja kasvusta. Pienemmän kummi ei muista lasta lahjoin, muistaa sanoa, että on hänen kummi. Mutta eipä kummin tehtävä ole tuoda lahjoja. Rukous lapsen puolesta on riittävä lahja. Näin olen oppinut ja lapsilleni opettanut. Aika yhdessä on tavaraa arvokkaampaa. 

Hyvä pointti. Minä tosin en rukoile kun olen ateisti. Siitä olen samaa mieltä että aika on lahjoja tärkeämpää, mutta en silti mene kutsuttuna synttärikekkereihin viemättä lahjaa.

Ap

Vierailija
8/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla kummi, jos olet ateisti? 

Vierailija
9/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet ap aikuinen, joten mitä jos tekisit kuten itsestäsi hyvältä tuntuu? 

Sinulla on suhde kummilapseesi ja tämän sisareen, ei siihen uuteen vieraaseen lapseen. Ja kaikkein tuorein tulokas ei ymmärrä lahjoista vielä yhtään mitään pariin vuoteen. 

Itse en ainakaan veisi mitään jollekin

En tiedä miltä itsestäni tuntuu, siksi kyselen kokemuksia ja ajatuksia täällä. Uusperhekuviot ovat itselleni olleet tähän asti aivan vieraita.

Ja juuri tuota mietin että tuntuu vähän hassulta lahjoa ystävän kumppanin itselleni ventovierasta lasta, mutta jos menen kutsuille joissa myös hän on päivänsankari, koen olevani vähän törppö jos en vie mitään lahjaa. Onko pelkoni turhaa? Ja kun myöhemmin kuitenkin vien kaikille ystäväni lapsille jotain, olisi mielestäni vielä törpömpää olla viemättä yhdelle päivänsankareista mitään.

Ap

Vierailija
10/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko antaa lahjakortin, jolla voisitte tehdä jotain yhdessä? Esim pienemmät viedä puistoon? Jos asutte lähellä, isompien kanssa voisi vaikka leipoa. Mennä uimaan? Kirjastoon? 

Heille jäisi muistikuva yhdessä vietetystä ajasta. Lapseni muistelevat, kun kummin luona kummi piti kutitussairaalaa ja tykkäsivät siitä ja kun kummi veti talvella pulkassa. Ei sen tarvitse lapselle olla sen kummempaa, kun jää turvallinen, rakastettu ja tärkeä olo. 

T. Nro2 uudelleen

Ei tuo elämyslahjakortti-idea poista ongelman juurta. Annanko sen vain ystäväni lapsille, vain kahelle nuorimmalle vai jokaiselle synttärisankarille? Sama kai se onko kyse fyysisestä lahjasta vai lahjakortista.

Ap

Vierailija
11/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ns. haltijakummi.

Ap

Vierailija
12/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta voit ottaa tapaamiseen, joko kummilapsen yksin, hän pitää sinua kuitenkin itselleen erityisenä aikuisena, jos te olette tarpeeksi  läheisiä ja hän on tarpeeksi iso pärjäämään ilman omia aikuisia tai sitten keksitte porukalla tekemistä, jossa läheinen aikuinen voi olla mukana. Siitä se yhteys kasvaa! 

mieti mitä itse muistat omista kummeistasi? Oliko sinulla? Minulle tärkeää oli läsnäolo, en enää aikuisena muista värityskirjoja tai nukkeja mitä sain vaan sen, että minä olin kummilleni tärkeä ja erityinen. 

t.2

Vierailija
13/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen aikuinen ja kaikki lapset siis.

t. 2

Vierailija
14/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minusta voit ottaa tapaamiseen, joko kummilapsen yksin, hän pitää sinua kuitenkin itselleen erityisenä aikuisena, jos te olette tarpeeksi  läheisiä ja hän on tarpeeksi iso pärjäämään ilman omia aikuisia tai sitten keksitte porukalla tekemistä, jossa läheinen aikuinen voi olla mukana. Siitä se yhteys kasvaa! 

mieti mitä itse muistat omista kummeistasi? Oliko sinulla? Minulle tärkeää oli läsnäolo, en enää aikuisena muista värityskirjoja tai nukkeja mitä sain vaan sen, että minä olin kummilleni tärkeä ja erityinen. 

t.2

Vietetään kyllä yhteistä aikaa muuten vain, ei siihen tarvita mitään synttärilahja-ideaa taakse. Omista kummeistani muistan sekä yhteisen ajan että sen, että toiselta kummiltani sain aina tylsiä vaatelahjoja ja toiselta kivoja leluja.

Ap

Vierailija
15/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta myös ateisti sekä kummi. Kasvoin kristityssä perheessä, mutta ateisti olen ollut siitä lähtien kun teininä aloin ajatella asioita omilla aivoillani. Kävin rippikoulun normaalisti ja kirkosta erosin muutettuani omaan kotiin täysi-ikäisenä. Liityin kuitenkin takaisin kun minua pyydettiin kummiksi. Kykenen kuulumaan kirkkoon vaikken uskokkaan sen opetuksiin. Varmasti kaikki suomalaisessa kulttuurissa kasvaneet ovat omista uskomuksistaan huolimatta käyneet kristillisissä kastejuhlissa, häissä sekä hautajaisissa. En varmasti ole läheskään ainoa maallistunut seurakunnan jäsen.

Kaikki neljä kummilastani kuuluvat kirkkoon. Omat lapseni eivät kuulu. On heillä silti "kummit". Ei siihen kirkon leimaa tarvita, että on läheinen ystävän tai sukulaisen lapselle. Varsinkin lapselle jonka kummiksi on suostunut. 

Vierailija
16/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos lapsi kerran on värityskirjaiässä, hän ei tajua lahjan rahallista arvoa, vaan hänelle se arvo tulee siitä, että värityskirjan teema on Muumi, Frozen, Cars tai mitkä nyt tällä hetkellä ovatkaan lasten suosiossa. Selvitä kyseisen lapsen suosikki ja osta sen mukaan.

Vierailija
17/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkossa tulet osallistumaan neljän lapsen yhteissynttäreille, joille viet lahjan. 

Vierailija
18/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisen kummin ei tarvitse olla uskossa, riittää, että on kuulunut kirkkoon sillä hetkellä, kun hänet on otettu kummiksi. Kaikki kirkkoon kuuluvat eivät usko kirkon oppien mukaan-

Vierailija
19/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos lapsi kerran on värityskirjaiässä, hän ei tajua lahjan rahallista arvoa, vaan hänelle se arvo tulee siitä, että värityskirjan teema on Muumi, Frozen, Cars tai mitkä nyt tällä hetkellä ovatkaan lasten suosiossa. Selvitä kyseisen lapsen suosikki ja osta sen mukaan.

Lähinnä nyt tarkoitin värityskirjalla rahallisesti hyvin vähäarvoista lahjaa. Voi se olla joku muukin. 

Onko siis ok ostaa läheisimmille, tai vaikka vain kummilapselle lahja isommalla rahalla, ja muille jotain pienempiarvoista? Tai kolmelle ystävän lapselle kalliimpaa ja ystävän kumppanin lapselle halvempaa? Vai olisinko parasta ostaa kaikille samalla rahalla, jolloin toki kukaan ei saa mitään kovin paljon askartelu-tarrapakkausta kummempaa?

Ap

Vierailija
20/54 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nro2 uudelleen

Ei tuo elämyslahjakortti-idea poista ongelman juurta. Annanko sen vain ystäväni lapsille, vain kahelle nuorimmalle vai jokaiselle synttärisankarille? Sama kai se onko kyse fyysisestä lahjasta vai lahjakortista.

Ap

Jokaiselle synttärisankarille. Ne kaikki on jumalauta lapsia, jotka eivät ole valinnut perhettään. Ei kai kukaan aikuinen ole niin julma kun tätä tulee ovelle vastaan neljä lasta hän ohittaa niistä osan. En nyt tuonut sulle mitään, koska . . . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi