Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehollisuudesta puhuvat vaikuttavat lapsellisilta

Vierailija
05.09.2025 |

Olen tässä miettinyt nykyaikaamme. Suurin osa mediassa ja somessa leijuvasta puheesta liittyy kehollisuuteen: ylipaino, kehopositiivisuus, erityisherkkyys, päihteet, liikkuminen ja urheilu, seksi.

Jotkut jauhaa aivan tolkuttoman paljon omaan kroppaan liittyvistä asioista, oli se sitten aineenvaihdunta, hemoglobiini, voimaharjoittelu, parasympaattisen hermoston rauhoittaminen jne. 

Minusta tämä jatkuva kehopuhe on kuin lapsia kuuntelisi. Totta kai kivuton elämä ja nautinto kuuluvat ihmiselämään mitä suurimmassa määrin, mutta eivätkö ihmiset ymmärrä miten minäkeskeiseltä ja - anteeksi nyt vain - vajaalta kuulostaa kun puhe ja somepostaukset keskittyvät siihen, miltä kehossa tuntuu? Mikseivät henkiset tai vaikka hengellisetkin asiat herätä samanlaista innostusta?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio. Taitaa monella mennä elämä älypuhelimella skrollatessa kun työ on imenyt voimat. Ei siinä jaksa mitään Wittgensteiniä enää lukea.

Vierailija
2/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän myös kiusallisena kun naisporukassa puhe kiertää eri krempoissa ja joogavinkeissä. Voisi joskus puhua vaikka politiikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain sitä samaa lässytysilmiötä kuin sanoittamisesta jauhaminen. Sanoitit tämän niin ihanasti, en olisi itse osannut sanoittaa tuota paremmin, sanoita sitä sanoita tätä.

Vierailija
4/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengellisistä asioista ei nykyään ole sovelias puhua julkisesti. Eihän edes poliitikot tahdo kertoa uskonnollista suuntaumustaan.

Vierailija
5/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän myös kiusallisena kun naisporukassa puhe kiertää eri krempoissa ja joogavinkeissä. Voisi joskus puhua vaikka politiikkaa.

Politiikka on vähän arka aihe nykyään kun kahtiajako on niin voimakasta.

Vierailija
6/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain sitä samaa lässytysilmiötä kuin sanoittamisesta jauhaminen. Sanoitit tämän niin ihanasti, en olisi itse osannut sanoittaa tuota paremmin, sanoita sitä sanoita tätä.

Tapasin kerran töiden kautta kouluttajan, joka käytti fraasia sanoittaa ääneen. Oli pakko kommentoida että sitä tupataan kyllä kutsua puhumiseksi.

Vierailija
7/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta haluaisin kyllä tietää jos joku kaverinani pitämäni olisikin salaa nzi.

Vierailija
8/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseinholla tehdään triljoonia. 

Vierailija
9/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki aivot. Nolo aloitus, olet kateellinen.

Vierailija
10/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun avaaminen oli kuin olisin kotiini tullut - kiitos aloittajalle! Että korpeaa tämä loputon tunnesössötys ja omassa itsessä vellominen...

Vierailija
11/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suurin osa ihmisistä on pinnallisia. Jos ei puhuta kropasta puhutaan jostain telkkariohjelmasta tai juoruillaan. Näin sekä miehet että naiset. Kannattaa etsiä omaan elämään fiksua seuraa niin voi puhua vaikka filosofiasta ja sietää sitten paremmin kehopuhetta muilta.

Vierailija
12/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääriä mielipiteitä pitää pidätellä hysteerisemmin kuin pieruja. 

Vierailija
13/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitiikka ei oikein sovi kevyeen jutusteluun. 

Vierailija
14/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole mitään henkisyyttä, ei tarkoitusta, merkitystä elämällä. Olet vain biologinen kone jonka tehtävä on mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti tuijottaa ruutua ja reagoida ruudun puskemiin ärsykkeisiin siinä hetkessä.

Vierailija
15/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapasin kerran töiden kautta kouluttajan, joka käytti fraasia sanoittaa ääneen. Oli pakko kommentoida että sitä tupataan kyllä kutsua puhumiseksi.

Viestintätoimistoissa opetetaan nykyään parempaa näyttelemistä kuin Teatterikorkeakoulussa. 

Vierailija
16/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitiikka ei oikein sovi kevyeen jutusteluun. 

Onhan se nyt naurettavaa että uutisia hallitsee sota ja poliitikot riitelee harva se ilta telkkarissa mutta näistä ei sais puhua muualla kuin Facessa. Päin vastoin olisi parempi että ihmiset puhuisi politiikkaa kasvotusten!!

Vierailija
17/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengellisistä asioista ei nykyään ole sovelias puhua julkisesti. Eihän edes poliitikot tahdo kertoa uskonnollista suuntaumustaan.

Miksi pitäisi, se on henkilökohtainen asia.

Vierailija
18/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole mitään henkisyyttä, ei tarkoitusta, merkitystä elämällä. Olet vain biologinen kone jonka tehtävä on mahdollisimman tehokkaasti ja tuottavasti tuijottaa ruutua ja reagoida ruudun puskemiin ärsykkeisiin siinä hetkessä.

Meillä on ainakin kaksi sukupolvea näitä ruutu käteen taaperoita. 

Vierailija
19/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääriä mielipiteitä pitää pidätellä hysteerisemmin kuin pieruja. 

Ei ole vääriä mielipiteitä, jokaisella saa olla oma mielipide asioista.

Vierailija
20/36 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980- ja 1990-luku pilasivat suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Ei pidä! Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan