Työhön perehdytys - miten paljon sitä annetaan?
Olen vaihtanut alaa, työskentelin aiemmin varhaiskasvatuksessa, jossa perehdytys oli hyvin vähäistä uusille työntekijöille.
Mutta miten tarkasti muissa töissä neuvotaan aluksi työtehtävät? Mulla meni työharjoittelussakin noin kuukausi, että pystyin toimimaan ilman ohjaajan jatkuvaa neuvomista (kirjanpito), mutta koko harjoittelujakso 5kk käytännössä oli niin, että tarvitsin paljon ohjausta erilaisten asioiden tekemiseen, kun aina tuli uusia tilanteita eteen.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Oon itse opettaja ja perehdytys on yleensä ollut 1-2 pvä. Toki aina voi matkan varrella kysyä kollegoilta apua.
Sama kokemus perehdytyksestä tältä vuodelta.
1-2 päivää, koska kenelläkään ei ole aikaa istua uuden työntekijän vieressä koko päivää. Näytetään perusteet ja sitten ihminen lähtee tekemään. Tuon jälkeen voidaan katsoa jokin uusi juttu yhdessä, mutta oletus on, että toinen alkaa suoriutumaan asioista varsin lyhyellä opastuksella.
Riippuu jossain määrin yrityksestä, mutta yleisesti ottaen perehdytykseen panostetaan nykyisin todella voimakkaasti.
Meillä yrityksen laatujärjestelmään on kirjattu perehdytyksen action pointit. Jokaiselle tehdään tuon pohjan mukainen perehdytyssuunnitelma, jossa on viitisenkymmentä tehtävää, jotka jakaantuvat usealle viikolle. Jokaiselle tehtävälle nimetään vastuuhenkilö, jonka on kuitattava intraan tehtävä suoritetuksi.
Näitä tehtäviä on esimerkiksi hr kertoo kaikki työsuhde-, palkkaus- etu- ja muut työpaikan politiikkaan liiittyvät asiat. Jokaisen yksikön vetäjä järjestää tapaamisen jossa hän kertoo oman yksikkönsä toiminnasta, oman tiimin toiminnasta on tietysti tarkempi esitys, tai yleensä useampiakin. IT-yksikkö kertoo tietojärjestelmän ja intran arkkitehtuurista, käytössä olevista ohjelmistoista sekä tietoturvasta ja ottaa tulijan kanssa hänen henkilökohtaisen läppärinsä käyttöön.
Lisäksi jokaiselle tulijalle nimetään mentor, joka on useita viikkoja aina tulijan käytettävissä, neuvoo ja opastaa käytännön työtehtävät, yleensä vierihoitona, kertoo lounaspaikat ja ottaa tulijan mukaan vähintäänkin ensimmäisen päivän lounalle, jos yksikön vetäjä ei sitä tee.
Toki koko tiimi on tulijan tukena ja vastaa aina mielellään, mutta mentor on luottohenkilö joka on aina saatavilla.
Yksinkertaistettuna. Valitsit vika alan.
Mun nykyisessä työssä taisin saada perehdytystä pari päivää ja sen jälkeen pitikin sitten opetella käytännössä kaikki itse. Ei tuo kaksi päivää olisi oikeasti riittänyt alkuunkaan, mutta eipä ollut ketään, joka olisi tehtävään perhedyttänyt sen paremmin, sillä minulla ei ole kollegoita. Edellinen työntekijä armollisesti suostui tulemaan päiväksi perehdyttämään ja toinen päivä meni sitten eri ihmisen kanssa firman muihin asioihin tutustuessa.
Nyt kun työuraa on tässä firmassa takana 8 vuotta voi jo sanoa tietävänsäkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu jossain määrin yrityksestä, mutta yleisesti ottaen perehdytykseen panostetaan nykyisin todella voimakkaasti.
Meillä yrityksen laatujärjestelmään on kirjattu perehdytyksen action pointit. Jokaiselle tehdään tuon pohjan mukainen perehdytyssuunnitelma, jossa on viitisenkymmentä tehtävää, jotka jakaantuvat usealle viikolle. Jokaiselle tehtävälle nimetään vastuuhenkilö, jonka on kuitattava intraan tehtävä suoritetuksi.
Näitä tehtäviä on esimerkiksi hr kertoo kaikki työsuhde-, palkkaus- etu- ja muut työpaikan politiikkaan liiittyvät asiat. Jokaisen yksikön vetäjä järjestää tapaamisen jossa hän kertoo oman yksikkönsä toiminnasta, oman tiimin toiminnasta on tietysti tarkempi esitys, tai yleensä useampiakin. IT-yksikkö kertoo tietojärjestelmän ja intran arkkitehtuurista, käytössä olevista ohjelmistoista sekä tietoturvasta ja ottaa tulijan kanssa hänen henkilökohtaisen läppärinsä käyttöön.
Lisäksi jokai
Näin meilläkin, mutta kun kukaan ei osaa mitään, niin lopputulos on usein varsin heikko :)
Siivoojana sain yleensä kohteista riippuen perehdytystä 2 pv - viikon. Jos on yksi kerrostalo vaikka, siihen yleensä riittää päivä, mutta jos joudut siivoamaan itsenäisesti vaikka suurta korkeakoulua tai tehdasta, usein se on se viikko minkä se itsenäinen ote vaatii. Sama oli lehdenjakajana, koska yleensä jakoalue on suuri.
Tehdastöissä 2010-luvun alussa perehdytystä taisi olla viikko, minkä jälkeen työpiste linjastolla piti ottaa itsenäisesti haltuun.
Jos on isossa kaupassa töissä, yleensä kaikilla muilla on niin kiire, ettet voi kovin pitkään roikkua kenenkään työkaverin helmassa, vaan joudut monet asiat opettelemaan sitä mukaa kun ne eteen tulevat nykimällä milloin ketäkin hihasta.
Puhelinmyyjänä perehdytystä on paikasta riippuen ollut parista päivästä viikkoon, minkä jälkeen piti alkaa itsenäisesti soittelemaan.
Kaikki sihteeri/assarityyliset hommat ovat olleet sellaisia, että firma/organisaatio on aina munannut perehdytyksen uusille työntekijöille. Koskaan ne läppärit ja muut ei ole kunnossa, ja sen ihmisen työtaakkaa joka joutuu perusteisiin perehdyttämään ei ole mitenkään kevennetty, ja perehdytystä tarjotaan korkeintaan pariksi päiväksi ja sitten heitetään heti syvään päätyyn.
Perehdytys on ehdottomasti ollut parhainta yleensä siivoustöissä, ja surkeinta isoissa organisaatioissa. Se ehkä hieman valottaakin sitä puolta, että siivous on loogista työtä joka etenee jatkuvasti A:sta B:hen ja työnjälki on kaikkien nähtävillä, ja siivoojien on oltava sitä ihmistyyppiä, joka saa ripeästi tulosta aikaan, omaa työtä on osattava ohjata järkevästi. Siinä missä organisaatiot ovat yleensä täynnä mitä lie maistereita (yhtään väheksymättä yliopiston käyneitä) jotka tottuivat jo korkeakoulussa siihen, että kyllä ne hikipingot tekevät heidänkin työnsä ja itse voi villasukissa tepsutella hakemaan tässä suojatyöpaikassa lisää kahvia, ja seuraavassa kokouksessa sitten myhäillään että puoli vuotta seisonut työproggis on kyllä "valmistumassa mutta kun on tätä hallinnollista työtä diipadaapa" ym. Semmoinen katkera kärjistys.
Luojan kiitos nain rikkaan miehen eikä tarvitse 9 - 5 hommia enää miettiä, varsinkaan niitä ihmisiä siellä työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jokai
Kyllä kuulostaa vaikealta. Eikö vain voisi ottaa jakoavaimet käteensä ja alkaa säätämään? Näin itse olen aina joutunut tekemään. Ei ole kukaan tullut neuvomaan. Netistä saa nykyään vielä avunkin mitä ennen ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaistettuna. Valitsit vika alan.
Mitä oikein tarkoitat?
-ap
Meillä tuohon menee ehkä puoli päivää. Näytetään tilat, hälytykset, parkkipaikat, ihmiset, tietokone järjestelmineen... pienet tilat ja matala organisaatio. Loput oppii kun tekee työtä ja kollegat neuvovat ja yhdessä pohditaan juuri siihen projektiin sopivia ratkaisuja. Toki näihin hommiin tulee koulutettua, itsenäisesti ajattelemaan kykenevää väkeä. Näin tuotekehitystiimissä
Minimaalista. Omalla alalla odotetaan aloitekykyä ja itsenäisyyttä.
Kun olin Postilla töissä, niin 5 päivää oli uusi työntekijä mukanani kierrosta opettelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minimaalista. Omalla alalla odotetaan aloitekykyä ja itsenäisyyttä.
Perehdytys on lakisääteistä.
Kuulostaa siltä, että työllistyminen tulee olemaan mulla hyvin vaikeaa, koska en koe osaavani juuri mitään, ja jos perehdytys on usein noin vähäistä. Toki muutama poikkeus näytti olevan, ilmeisesti asiantuntijatyöhön perehdytetään paremmin?
Tradenomiopinnot on surkeista surkein koulutus, siellä ei opeteta oikeasti tekemään asioita, vaan luetaan vaan teoriaa, minkä unohtaa heti, kun teoriaa ei viedä riittävästi käytäntöön.
-ap
Oon itse opettaja ja perehdytys on yleensä ollut 1-2 pvä. Toki aina voi matkan varrella kysyä kollegoilta apua.