Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Kiusaaminen ja huonot kotiolot
04.09.2025 |
On täysin tuhonneet mun itsetunnon. Olen aina ollut masentunut. Ei ole sosiaalisia taitoja ja olen arka. Miten voisin pärjätä, vai pitäisikö luovuttaa...?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Terapia? Oot ihan yhtä hyvä kuin muutkin. Sinun täytyy vaan oppia näkemään itsesi niin. Voit rakentaa itsellesi juuri sellaisen tulevaisuuden kuin haluat. Mennyttä et voi muuttaa, mutta tulevaisuutesi päätösvalta on sinulla itselläsi, ja ainoa mikä on hyvän tulevaisuuden esteenä, on omien korviesi välissä.
Muut ihmiset kokevat sinut neutraalisti, kuten sinäkin heidät, kunnes oppivat sinut tuntemaan. Se minkälaisena sinut opitaan tuntemaan, on se mitä itsestäsi ulospäin näytät. Tuntemattomilla ei ole sinusta minkäänlaista ennakkokäsitystä, joten rohkeasti vaan eri tilanteisiin. Ajattele niin, että jos harjoitteluvaiheessa menee metsään, niin mitä väliä, kun vastapuoli on vieras ihminen, eikä sinun tarvitse koskaan enää olla tekemisissä, jos et halua.
Harjoittele rohkeutta ihan perus arjen kohtaamisissa. Kuvittele vaikka että olet näyttelijä, ja ota rohkean ja itsevarman ihmisen rooli. Kun huomaat että se menee täydestä, saat siitä potkua tehdä saman uudestaan toisessa tilanteessa. Ilmoittaudu vaikka jollekin kiinnostavalle kurssille tai harrastukseen, ja ota sielläkin alusta asti mukana oleva rooli äläkä vetäydy syrjään. Ei tarvitse, eikä kannata olla korostetun päällekäyvä, pieni tunnusteleva jutustelu on alussa sopivaa. Samat ihmiset todennäköisesti käyvät jatkossakin siellä kurssilla/ harrastuksessa, joten vähitellen sitten tutustut heihin enemmän, ja jännitys katoaa kun huomaat ettei siinä mitään kummallista olekaan. Ennen kuin huomaatkaan, on itsetuntosi kohonnut, etkä enää ajattele erikseen miten menisit eri tilanteisiin. Alat ymmärtää, että kaikki me ollaan vaan ihan tavallisia tallajia, kuka minkäkinlaisine ominaispiirteineen. Jokaisella on heikkoutensa, ja jokaisella vahvuutensa. Kukaan ei ole toista parempi, eikä huonompi. Erilaisia vaan, jokainen omalla tavallaan.
Tiedän ja ymmärrän, että tämä on paperilla helppoa, mutta vaikeaa oikeassa elämässä. Siksi terapia. Mikään ei kuitenkaan estä harjoittelemasta ihan itse itsensä hyväksymistä ja itsestään pitämistä.