Miksi yhteiskunta haluaa pienen lapsen huoltajat töihin?
Mitä hyvää se tekee pienelle lapselle olla muiden kuin omien vanhempien huollettavana viisi päivää viikosta ja sitten illalla näitä vanhempia näkee kun he ovat pahimmillaan rättiväsyneitä?
Miksi pienten lasten äidit ja isit pitää saada raatamaan ja lapset päiväkotiin?
Kommentit (83)
Oon vapaaehtoisesti lapseton, mutta onhan tää jännä systeemi, että 1-vuotiaan taaperon äiti menee toimistoon töihin, samalla kun joku toinen menee taas päiväkotiin töihin. Ja tää pieni 1-vuotias rasittuu siellä päiväkodissa.
Tai sit nää, joissa vanhemmat on lomalla, tai äiti on vauvan kanssa mammalomalla, mutta taapero menee päiväkotiin vieraiden aikuisten hoidettavaksi.
Todella omituisia tilanteita nää molemmat yllämainitut. Mutta Suomessa jos kyseenalaistaa näitä dogmeja, saa paskaa niskaan oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Oon vapaaehtoisesti lapseton, mutta onhan tää jännä systeemi, että 1-vuotiaan taaperon äiti menee toimistoon töihin, samalla kun joku toinen menee taas päiväkotiin töihin. Ja tää pieni 1-vuotias rasittuu siellä päiväkodissa.
Tai sit nää, joissa vanhemmat on lomalla, tai äiti on vauvan kanssa mammalomalla, mutta taapero menee päiväkotiin vieraiden aikuisten hoidettavaksi.
Todella omituisia tilanteita nää molemmat yllämainitut. Mutta Suomessa jos kyseenalaistaa näitä dogmeja, saa paskaa niskaan oikein urakalla.
Jos katsot eläintaloutta niin ymmärrät mistä on kyse. Siellä lehmät r aiskataan ja heiltä videään poikaset, jotta saadaan maito m i e s v a u v o i l l e . Poikaset suljetaan pikku häkkiin sellaisen lehmän kanssa, jolta on jalat poikki ja eivät kykene enää esim. laiduntamaan, eli käytännössä jonkun vanhan tai vammaisen ä m m ä n .
Onhan se aikamoista ihmisrääkkäystä sekä lapsille että niille äideille.
Vierailija kirjoitti:
Monia voisi kyllä motivoida lasten teko, jos saisi olla poissa töistä pidempäänkin ja tietäisi, että pääsee kunnolla kasvattamaan ja viettämään niiden kanssa aikaa.
Tässä pitäisi vain olla sellainen rajanveto, että korvaus tuosta pitäisi olla hyvin minimaalinen, joku mikä katsottaisi riittäväksi, mutta ei mikään tällainen palkkaan sidottu, siihen ei ole varaa, rahasumma tulisi siis olla sellainen, että sitä omaa vastuuta siihen lapsen hankintaan olisi mukana, ettei kaikkea laiteta tuosta vain veronmaksajien maksettavaksi.
Eli vain tietyn tulotason ihmiset saisivat tai taloudellisesti voisivat saada lapsia? Tulee sitten aika kalliiksi yhteiskunnalle köyhien huostaanotetut lapset, ellet sitten pakkosterilaatiota ehdota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöille oman äidin kotiäitiys kovin pitkään on huono roolimalli. Tunnen monia, jotka sanoivat hävenneensä kotiäitinä olevaa äitiään. Oli hienompaa olla työssäkäyvän äidin tytär. Pojat ovat tissiposkia. Heitä ei ehkä haittaa, paitsi rahapula.
Perheessä kasvaa erilaisia persoonia. Ei voi sanoa, että jos äiti on kotiäiti, lapsesta tulee kotiäiti. Lapsi voi ajatella asioista ihan eri tavalla. Ja kotiäitiys on jonkun valinta, Joku muu valinta on jonkun toisen.
Vanempien malli kyllä vaikuttaa..Tosin voi toimia myös negaation kautta: tyttö, jonka äiti oli kotiäiti , ei ehkä missään nimessä halua olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis äidit? Ei lapsella mitään luontaista isänkaipuuta ole. Emoa se etsii ja kaipaa. Itkee, äitiä ikävä.
Mikäs muukaan kuin misogynia.
Onko se naisvihaa kun muut vaativat naista elättämän itse itsensä ja lapsensa??? Miksi muiden pitäisi elättää äiti ja tämän lapsi kun muut ei hyödy millään tavalla sen äidin ja lapsen elättämisestä?
Se lapsi saattaa olla sinun persaustasi pesemässä siinä vaiheessa kun olet vanha ja lapsi on aikuinen. Että kyllä hyödyt.
Toi on puhdasta paskapuhetta. Eihän nykyajankaan lapset ja nuoret halua tehdä raskasta työtä kun haluaa päästä mahdollisimman helpolla joka asiasta. Niin älä puhu paskaa ja sitä paitsi toivon että että kuolen ennen kun joudun sinne kun se on jo nyt todella ala arvoista nykyaikanakin. Ja toisekseen pystytkö 100% varmuudella sanomaan tai pajotatko lapsen vanhushuoltoon töihin? Naiset vetoaa aina tuohon samaan kliseeseen vaikka tietää itsekin sen olevan vain valhetta ja paska puhetta. Kuinka monta omista lapsista hoitaa vanhuksia työkseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis äidit? Ei lapsella mitään luontaista isänkaipuuta ole. Emoa se etsii ja kaipaa. Itkee, äitiä ikävä.
Onko se naisvihaa kun muut vaativat naista elättämän itse itsensä ja lapsensa??? Miksi muiden pitäisi elättää äiti ja tämän lapsi kun muut ei hyödy millään tavalla sen äidin ja lapsen elättämisestä?
Se lapsi saattaa olla sinun persaustasi pesemässä siinä vaiheessa kun olet vanha ja lapsi on aikuinen. Että kyllä hyödyt.
Ihan yhtälailla se lapsi saattaa päätyä sossupummiksi niin kuin äitikin on ja se itse asiassa on todennäköisempi vaihtoehto kun lapsi kasvaa äidin esimerkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on puhdasta paskapuhetta. Eihän nykyajankaan lapset ja nuoret halua tehdä raskasta työtä kun haluaa päästä mahdollisimman helpolla joka asiasta. Niin älä puhu paskaa ja sitä paitsi toivon että että kuolen ennen kun joudun sinne
Tämä! Maahanmuuttajat on todennäköisimpiä hoitajia esim.minulle..Kantasuomalaisten kertmaperseiden kohdalla mulla on vain ( veron)maksajan rooli, mitenkään hei eivät tule musta tulevaisuudessa huolehtimaan.
Lapsi kaipaa kavereita, rutiineja ja tekemistä. Äitien kanssa kasvaa hiljaisia ujostelijoita ja tv:n tuijottajia. Lisäksi tuo on erittäin haitallista naisten urakehitykselle, johon tulee vuosien taukoja, palkkakehitys jää jälkeen eikä kerry eläkettä. Miehet porskuttavat taloudellisesti ja kun kuitenkin puolet eroaa, niin naiset on siinä vaiheessa sitten heikoilla.
Päivähoidon tasosta voi ja pitää keskustella ja sitä täytyy vaatia, mutta turha kuvitella että lasten eristäminen ikätovereistaan on mikään ratkaisu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsen työllistyminen vaikuta mitenkään siihen että äidinkin pitää työllistyä ja kantaa kortensa kekoon. Kukaan ei ole vapaa matkustaja tässä todella kalliissa yhteiskunnassa, ei edes äidit vaikka äidit niin haluaisi. Ja sitä paitsi jos lapsi on tyttö ja lapsi päätyy äidiksi niin mikä estää sitä lasta ajattelemasta samalla tavalla että minun lapset sitten siinä tulee sille sinun lapsen lapselle jo kolmen sukupolven velvollisuudet hoidettavaksi sitäkö haluat? Ja kuinka monta sukupolvea saa käyttää tuon saman tekosyyn ennen kun sinäkin alat vaatimaan edes jokunen siittä suvusta työllistymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalistit tykkää kun talous kasvaa. Ei ne välitä ihmisistä, ne välittää vain rahasta.
Nämä äiditkö sitten väliittää muista kuin itsestään ja lapsestaan vaatimalla muilta elättämistä ja näiden laskujen maksamista?
Minusta lapselle on paras paikka olla kotona ensimmäisinä ikävuosinaan. Siksi ihan hyvillä mielin maksan veroja, että meillä on kotihoidontuki, jota voin itsekin tarvittaessa käyttää.
Minustakin olisi parasta että sinä maksat minun laskut ja maksut ettei minun tarvi töitä tehdä. Voinko siis siirtää laskuni ja maksuni sinun maksettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsen työllistyminen vaikuta mitenkään siihen että äidinkin pitää työllistyä ja kantaa kortensa kekoon. Kukaan ei ole vapaa matkustaja tässä todella kalliissa yhteiskunnassa, ei edes äidit vaikka äidit niin haluaisi. Ja sit
Tämäpä juuri.. Työn tekemisen malli siirtyy vanhemmalta lapselle.
Huomaan tämän ihan omassa kaveripiirissä. Me joiden äidit oli työelämässä, ollaan siellä myös.Lapsen kanssa pitkään kotona olleet yrittää nyt lastensa kasvettua päästä työelämään kuntouttavan työtoiminnan, työkokeilun, palkkatukutyön ym.järjestelyjen avulla.
Ja näissä on niitä, joissa epätasa-arvoisen parisuhteen malli myös siirtyy...mies omistaa ja naisella on pelkkä meren huuhtelema p e r s e.
On kyllä vitsi taas pitkälti tämäkin keskustelu. Itse yritän sovittaa yhteen osa-aikatyötä ja kotiäitiyttä lapsen ekat vuodet, mutta en pärjää taloudellisesti ilman soviteltua ansiosidonnaista. Se taas on yhteiskunnan näkökulmasta "väärin". Pitäisi tulla toimeen osa-aikatyön palkalla ja joustavalla hoitorahalla. Joopajoo. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla se lapsi saattaa päätyä sossupummiksi niin kuin äitikin on ja se itse asiassa on todennäköisempi vaihtoehto kun lapsi kasvaa äidin esimerkin mukaan.
Taattua av-kärjistystä: lapsen pitäminen kotona ekat elinvuodet muuttuu täydeksi sossupummeiluksi. Kyllä mua ainakin sieppaa kun olen pienestä lapsesta muutaman tunnin erossa ja se menee siitä ihan sekaisin ja itkee perääni. Kiva tehdä se joka arkipäivä ja jättää lapsi tarhaan ties millaisten olosuhteiden armoille. Ei helv... ap
Vanhemman on kuitattava yhteiskunnalle lapsistaan koituvia kuluja ja näytettävä heille esimerkkiä että hyvä elämä ansaitaan työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi rauhoittuu nopeasti sen jälkeen, kun vanhempi on lähtenyt..Usein vanhempi omalla toiminnallaan pahentaa tilannetta..Fiksuimmat vanhemmat sanovat selkeästi " hei hei, äiti/ isä tulee sitten töiden jälkeen hakemaan' ja lähtee nopeasti pois..Ne jotka haluaa tehdä sen lapselleen valkeaksi, hyvästelee pitkään. -hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla se lapsi saattaa päätyä sossupummiksi niin kuin äitikin on ja se itse asiassa on todennäköisempi vaihtoehto kun laps
Niinhän sä selität jotta saisit pitää työpaikkas. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasit hyvin kyllä äärimmäistä misogyniaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman on kuitattava yhteiskunnalle lapsistaan koituvia kuluja ja näytettävä heille esimerkkiä että hyvä elämä ansaitaan työllä.
Se lapsi varmaan arvostaa hirveästi yhteiskuntaa joka vieroittaa hänet isistä ja äidistä yksivuotiaana ja tekee hänestäkin stressaantuneen orjan. Mikä hyvä elämä tässä ketään enää odottaa kun eläke tullaan kaikilta alle nelikymppisiltä varmasti leikkaamaan? Hah.
Kyllä kannattaa miettiä omaa hyötyä ensin. Kansaneduatajatkin nostavat palkkioitaan ja ennen kuin he leikkaavat eduistaan en minäkään tee mitään vapaaehtoisesti YHTEISKUNNAN eteen. ap
Lisään: mieti nyt: rauhakseen kasvamista ja kehittymistä kodin kiireettömässä ympäristössä vs meluinen tarha, jossa vieraat hoitajat eivät välttämättä kerkeä hoitamaan sinun Pirkko-Petteriä ja joku lapsi kerkeää lyömään tai puremaan, myös taudit tarttuvat tiuhaan