Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Adhd lääkitys huostassa olevalle lapselle jolla ei adhd:ta ole

Vierailija
04.09.2025 |

Lapselleni aiotaan aloittaa adhd lääkitys koska oirekuva vastaa ko. häiriötä. Lapsi asui kanssani 9v ja minusta hän on ihan normaali lapsi, hieman vilkas kuten lasten nyt kuuluukin olla, unohteli jonkin verran tavaroitaan, eikä aina jaksanut keskittyä tehtäviin ja sai myös ihan normaaleja tunteenpurkauksia, aivan kuten normaalitkin lapset. Nyt hän on huostaanotettuna ja lääkäri määrää hälle medikinet nimistä lääkettä pelkästään muutaman oirekuvailun takia. Nämä oirelomakkeet (Adhd-rs oirekysely) on täytetty sijaisäidin ja opettajan osalta.

Kotona asuessaan koulusta ei tullut palautetta ylivilkkaudesta, ainoastaan joskus tuli sanomista että lapsi ääntelee kummallisesti jota myös hänen kaverinsa tekivät kaikki yhdessä. Tämä adhd pelleily on mennyt ihan liian pitkälle ja koska lapsi on huostaanotettu, lääkityksestä päättää

Käytännössä lapsen sosiaalityöntekijä yhdessä lääkärin kanssa. Kysyin että mitä jos lääke ei toimi, niin vaihtavat toiseen. Olen aivan neuvoton. Onko muilla tällaisia kokemuksia? 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettei AP suostunut sitoutumaan lapsen hoitoihin ja siksi lapsi on otettu huostaan, koska laimilyö lapsen hyvinvointia ja kehittymistä.

Suomessa ei ihan oikeasti helpolla oteta huostaan lapsia.

Vierailija
42/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvailema "normaali" on sattumoisin adhd:n oireet. Adhd on periytyvä, joten ap voi hyvin olla diagnosoimaton adhd-tapaus, jolloin oireet tuntuvat normaaleilta, koska itselläkin on. Lisäksi adhd kasvattaa mahdollisuutta pariutua toisen adhd:n kanssa, jolloin lapsi saa adhd:ta aiheuttavat geenit molemmilta vanhemmilta, jotka kokevat oireiden olevan normaaleita. 

Minulla ei ole adhd:ta. Ja minut on diagnosoitu. Ap

Onko syy puuttuvaan diagnoosiin sattumoisin se, ettet pystynyt antamaan negatiivisia huumeseuloja? Aikuisilta vaaditaan nykyään ne, mutta lapsilta ei.

Käytännössä lapsilta vaaditaan rangaistuksen uhalla, mutta aikuisilta ei..

Mitä sekoilet? Ei lapsilta mitään huumeseuloja oteta ADHD-tutkimuksissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi on huostaan otettu?

Koska huoltajalla on adhd, joka periytyy.

Ap kuvaili lapsen tyypilliset adhd-oireet, muttei taida tajuta omaa tilaansa. 

Minulla ei ole adhd diagnoosia ja minut on tutkittu psykologin toimesta. Lastani on tutkittu vain oirelomakkeella jonka ovat täyttäneet sijaisäiti ja opettaja. Ap

Noin se adhd todetaan, koska ei ole olemassa verikoetta tai vastaavaa luonnontieteisiin perustuvaa tapaa todeta sitä. 

Noin se todetaan lapsilla. Itse aikuisiällä istuin psykologin penkillä n. 2h kerrallaan, neljällä käynnillä eikä adhd:ta mulla ole. Minusta näiden tutkimusten pitäisi olla hieman tarkempia. Tosin aika näyttää vaikuttaako lääke mutta pelkona on että vaihtavat lääkkeen vain toiseen jos se ei toimikaan. Pitää vain rukoilla että lapsi saa oikeaa apua ongelmiin, joista minulle ei ole juurikaan kerrottu edes. Ap

Vierailija
44/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos adhd-lääkkeitä annetaan ihmiselle, jolla ei ole adhd:ta niin ne piristävät vahvasti ja käytös muuttuu entistä levottomammaksi. 

Mulla on ADHD diagnoosi ja kyllä se ADHD lääke piristää myös minua. Tosin mulla ja normaalilla ihmisellä varmaan se ero, että oon jatkuvasti väsynyt, joten se piristys saa aikaan, että muutun täysin väsyneestä normaaliksi

Tyttärelläni on ADD ja saman olen huomannut, että hän väsyy nopeasti kuormituksesta ja tarvitsee paljon unta. Lääkkeen kanssa jaksaa keskittyä pidempään.

Vierailija
45/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole adhd diagnoosia ja minut on tutkittu psykologin toimesta. Lastani on tutkittu vain oirelomakkeella jonka ovat täyttäneet sijaisäiti ja opettaja. Ap

Noin se adhd todetaan, koska ei ole olemassa verikoetta tai vastaavaa luonnontieteisiin perustuvaa tapaa todeta sitä. 

Noin se todetaan lapsilla. Itse aikuisiällä istuin psykologin penkillä n. 2h kerrallaan, neljällä käynnillä eikä adhd:ta mulla ole. Minusta näiden tutkimusten pitäisi ol

Lapsella ei riitä itsereflektiokyky siihen, että selittää elämästään kaksi tuntia psykologille toistuvasti. 

Vierailija
46/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tapauksesta sen tarkemmin, niin en ota siihen kantaa, mutta tällainen käytös on lastensuojelun asiakasvanhemmilla hyvin tyypillistä. Kotona ei nähdä olevan mitään ongelmaa eikä vanhemmuudessa, koulu, sijaisperhe ja sote-alan ammattilaiset yhdessä liittoutuvat vanhempia ja lasta vastaan keksien uusia diagnooseja ja ongelmia, tarkoituksena hajottaa vanhempien ja lapsen välinen kiintymyssuhde ja tienata rahaa. Ja tukea ei ole kuulemma annettu, vaikka sitä ei oikeasti ole otettu vastaan. Jos joku keksii selityksen sille, miksi tällainen narratiivi toistuu kerta toisensa jälkeen, niin kuulisin mielelläni. Ihan oikeasti haluan ymmärtää

Vierailija
47/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kuulostaa siltä, ettei AP suostunut sitoutumaan lapsen hoitoihin ja siksi lapsi on otettu huostaan, koska laimilyö lapsen hyvinvointia ja kehittymistä. Suomessa ei ihan oikeasti helpolla oteta huostaan lapsia.

Lapsi ei ole saanut kotona ollessaan mitään hoitoa, puheterapeutilla on käynyt puheentuottamisen vaikeuksien takia. Toisella kielellä tällaista ongelmaa ei ollut. Koulun antaman lausunnon mukaan lapsi puhui toisella kielellä vain tuttuja fraaseja mutta puolen vuoden päästä kun siirtyi toiseen kouluun niin laitettiin 2S ryhmään eli äidinkieli olikin se toinen kieli. Ja edelleenkään tämä kieliongelma EI OLLUT SYYNÄ HUOSTAANOTTOON. Ap

Vierailija
48/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kuulostaa siltä, ettei AP suostunut sitoutumaan lapsen hoitoihin ja siksi lapsi on otettu huostaan, koska laimilyö lapsen hyvinvointia ja kehittymistä. Suomessa ei ihan oikeasti helpolla oteta huostaan lapsia.

Lapsi ei ole saanut kotona ollessaan mitään hoitoa, puheterapeutilla on käynyt puheentuottamisen vaikeuksien takia. Toisella kielellä tällaista ongelmaa ei ollut. Koulun antaman lausunnon mukaan lapsi puhui toisella kielellä vain tuttuja fraaseja mutta puolen vuoden päästä kun siirtyi toiseen kouluun niin laitettiin 2S ryhmään eli äidinkieli olikin se toinen kieli. Ja edelleenkään tämä kieliongelma EI OLLUT SYYNÄ HUOSTAANOTTOON. Ap

Mikä se syy sitten on?

Vierailija
49/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi tekee kaikenlaisia testejä, ei siellä juurikaan keskustella. Vähän kuin neuvolassa lapsille tehdään lene testejä niin ne on samankaltaisia. Ap

Vierailija
50/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että lapsella on myös toinen vanhempi, jolta on voinut periä taudin?

Vierailija
51/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain otsikon, mutta jos joku tietää että jonkun kohdalla on toimittu väärin ja jopa rikollisesti terveydenhuollossa ja naureskele vain, että siinäpähän selvittelee niitä itse, niin toivottavssti tsjuaa että tuo on vakavien rikosten salaamista.

Nyt puhun henkilöidtä, jolla olis varmaa  tietoa asiasta ja ehkä nähnyt jopa jotain  papereita niihin liittyen. En pelkästään sitä, että  olisi huhuja tai aavistuksia jostain. Niistäkin tietenkin voi vihjaista sellaiselle taholle. joka oikeasti voi tutkia miten asiat on. 

Vierailija
52/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse joku piripää, joka ei halua omalle lapselleen amfetamiinia lääkkeeksi. 

Vierailija
53/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tapauksesta sen tarkemmin, niin en ota siihen kantaa, mutta tällainen käytös on lastensuojelun asiakasvanhemmilla hyvin tyypillistä. Kotona ei nähdä olevan mitään ongelmaa eikä vanhemmuudessa, koulu, sijaisperhe ja sote-alan ammattilaiset yhdessä liittoutuvat vanhempia ja lasta vastaan keksien uusia diagnooseja ja ongelmia, tarkoituksena hajottaa vanhempien ja lapsen välinen kiintymyssuhde ja tienata rahaa. Ja tukea ei ole kuulemma annettu, vaikka sitä ei oikeasti ole otettu vastaan. Jos joku keksii selityksen sille, miksi tällainen narratiivi toistuu kerta toisensa jälkeen, niin kuulisin mielelläni. Ihan oikeasti haluan ymmärtää

Pyysin apua kyllä mutta heillä ei ollut tarjota mitään, kuin näköjään vasta huostaanoton jälkeen lukuunottamatta tätä diagnoosia jonka paikkaansa pitävyyttä epäilen. Aika näyttää mutta toivon tosiaan että jos lääke ei toimi niin sitä ei lähdetä loputtomasti vaihtamaan tai jopa ruveta syöttämään neuroleptejä joita ensin kaavailivat. Itsellä ihan aito huoli lapsesta vaikka nythän kaiken pitäisi olla hyvin. Ap

Vierailija
54/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että lapsella on myös toinen vanhempi, jolta on voinut periä taudin?

Se ei ole tauti, eikä hällä ole sellaisia oireita. Ap

Vierailija
55/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD voi perityä myös isältä. Se ettei hänellä ole silmiinpistäviä oireita, ei tarkoita etteikö hällä sitä kuitenkin olisi. Monilla aikuisilla ADHD oireet eivät välttämättä ole niin ilmiselviä ja silmiinpistäviä kun lapsilla. Ja kaikki eivät välttämättä oireile samalla tavalla, vaan eroja on yksilöllisestikin.

ADHD kartoitetaan nimenomaan noilla kartoituslapuilla, ja yleensä useamman ihmisen toimesta, jotta voidaan vertailla yhteneväisyyksiä tai eroja. 

Lapsen kuvailu kotioloissa viittaa vahvasti ADHD lapseen. 

Vierailija
56/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nhkyaika on sellaista medikalisaatioita, että lääkettä vaan huiviin että muuttuu "normaaliksi".

Diagnoosin nyt saa kuka haluaa ja joissakin tapauksissa sitä tyrkytetään vaikka väkisin...

Tällainen tunne tuli ja jos googlaat tuon testin jolla diagnoosi annetaan niin ymmärrät miksi olen huolissani onko daignoosi millään lailla oikea. Ap

En ota mitenkään muuten kantaa, mutta kerron vain, että oma lapseni sai ADHD-diagnoosin opettajan ja vanhempien täyttämän rasti ruutuun -lomakkeen avulla. Täyttämiseen meni pari minuuttia. Tässä on palstaa lukeneena eroja eri paikkakuntien ja maakuntien välillä. Toisin paikoin diagnoosit ovat kiven alla ja tehdään ihan oikeat tutkimukset.

Myöhemmin toinen lääkäri, psykiatri, kumosi diagnoosin oma-aloitteisesti. Sanoi, ettei ole kyseessä ADHD. 

Paljon tsemppiä tilanteeseen!

Vierailija
57/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni myös puheterapeutti ja päiväkodin täti yrittivät väittää, että lapsella on ADHD. Kaikki helvetin tutkimukset käytiin läpi vaan eipä pojalla mitään ADHD:tä ollut. Silloinen ylilääkäri kun nauroi, että tällä pojalla ei mitään ADHD ole. Eipä tullut lääkitystä, mutta päiväkoti ja puheterapeutti kuitenkin muistuttivat asiasta koko ajan.  Nyt poika on jo kohta 19 v opiskelee tietotekniikka ja on aktiivinen urheilija. Vaikka puhe ja jotkut asiat olivat aikoinaan myöhässä tuli hänestä täysin normaali nuori mies. Nykyään taitaa olla muotia antaa ADHD diagnoosi kaikille vähän vilkkaille lapsille, jotta voidaan lääkkeet antaa ja kaikki pääsee taas helpommalla.

Vierailija
58/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd on voimakkaasti periytyvä ominaisuus. Jos vanhemmalla itsellään on, diagnosoimaton tai diaknosoitu, adhd niin sitä voi vanhemman olla vaikea tunnistaa. Kotona vapaassa ympäristössä ominaisuudet eivät tuota haasteita kuten esim koulussa, jossa täytyy keskittyä ehkä tylsiinkin juttuihin ja täytyy kyetä istumaan paikallaan.

Meillä nuorella on adhd ja siihen lääkitys koulupäiville. Hän oli jokin aika sitten sitä mieltä, ettei havaitse lääkkeestä mitään etua. Syö lääkettä siis vain koulupäivinä. 

Vajaa viikko siinä mentiin kun hän itse tunnisti, että paikallaan pysyminen ja keskittyminen koulutehtäviin on todella vaikeaa. Hyvä, että hän itse tajusi tämän. Jos ajatellaan, että ihmisellä on päässä yhtäaikaa 10 radiokanavaa auki niin lääke auttaa sulkemaan ne 9. 

Tietyissä oloissa adhd ihmisen ominaisuudet ovat lahja. Lapseni on tosi energinen, luova ja älykäs. Meillä ajatellaan, että lääke auttaa häntä koulussa keskittymään olennaiseen, samoin kuin minulla on silmälasit, jotka auttaa näkemään. 

Tällainenkin puoli tässä asiassa on.

Vierailija
59/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy huostaanotolle oli että avohuollon tukitoimet eivät riittäneet. Lapsella oli ja on vieläkin puheentuottamisen vaikeuksia omalla äidinkielellään ja kirjoittaminen sekä lukeminen oli hankalaa. Toisella kielellä näitä ongelmia ei ollut ja tähänkin pyysin pitkään apua, tukea ja neuvoja mutta tähänkään päivään mennessä kukaan ei osaa sanoa miksi näin. Lapsi aloitti uudessa koulussa S2 ryhmässä, eli äidinkielenä oli muu kuin suomenkieli. Tämä oli yksi iso ongelma aikoinaan. Uudessa koulussa sai kaksi samanlaista kirjaa luettavakseen, toinen omalla kielellä ja toinen vieraalla ja tämä auttoi lasta paljon oppimisessa. Ap

No eihän nyt tuollaisen takia ketään huostaanoteta.

Vierailija
60/67 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääkkeitä ei aloiteta ilman diagnoosia. Diagnoosin kanssakin vain silloin, kun lääkkettömät keinot eivät auta. Olet ymmärtänyt jotain väärin tai sitten olet pihalla lapsesi asioista.

Ei saisi aloittaa, joillakin paikkakunnilla silti aloitetaan.