Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät! Masentaako/väsyttääkö?

Vierailija
04.09.2025 |

Jos olet työtön siksi että et vaan saa töitä. Sinulla olisi työkykyä/kiinnostusta mutta et saa töitä. Alatko väsymään kotona oloon?

Itse olen puolivuotta ollut jo kotona. Ensimmäiset kuukaudet oli kivaa, jaksoi tehdä kaikkea ja suunnitella ja virtaa riitti. Pikkuhiljaa jossain vaiheessa vauhti alkoi hiipumaan ja nyt olen tilanteessa että en jaksa tehdä mitään muuta kuin makoilla päivästä toiseen. No koira on pakko lenkittää mutta muuten vaan makaan sohvalla. Lenkitys tuntuu vastenmieliseltä, ei kiinnosta. Ei jaksa edes tvtä avata välillä. Makaan vaan hiljaa. Elämänilo hiipunut ja masentuneet ajatukset yrittää hiipiä päähän. Töissä ollessa vaikka väsytti usein niin jaksoin huolehtia kodista, oli aina siistiä ja sisustelin, hoidin kukkia. Nyt kukat on kuolleet ja pölyä nurkat täynnä kun en jaksa imuroida kuin suurinpiirtein koiran karvat. 

Huolestuttaa miten syvälle tässä joutuu. Tarvitsen töitä. Mutta minnekkään en kelpaa, kukaan ei edes ilmoita mitään. Alkuun laitoin hakemuksia 4 kertaa viikossa jopa paikkoihin joihin en olisi halunnut mutta olisin voinut kokeilla. Nykyään laitan vain pakolliset mitä työkkäri käskee, tiedän ettei kukaan vastaa niin ei jaksa enää lähetellä määräänsä enempää.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tässä juuri odotan työkkäristä soittoa 10:30, jolloin "päivitetään" taas kerran tilanteeni. Tämä on näytelmä, joka on käytävä byrokratia takia läpi. Olen 63-vuotias, ja en saa töitä ikäni ja sen takia, ettei paikkakunnalla työtä ole.

Irtisanotaan koko ajan työssäkävijöitä vaan lisää. Eläkeikä on minun kohdalle 65 vuotta, joten tässä sitä kärvistellään ja haetaan velvollisuudesta ja pienestä rahasta (595) töitä.

Vierailija
2/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Hönö Keijo. Pilasit teidän porukan maineen palstalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo lopettanut aidon työnhaun. Laitan sen pakollisen 4 hakemusta per kk, enkä jaksa tippaakaan panostaa enää hakemuksiin. Kaikki kirjoitan pienellä alkukirjaimella, en tarkista kirjoitusvirheitä, enkä edes lue työpaikkahakemuksia läpi vaan laitan hakemuksen pelkän ammattinimikkeen perusteella, vaatimuksista välittämättä.

M54, viimeiset 4,5 vuotta työttömänä, lukuunottamatta 1 vuoden palkkatukijaksoa Kontissa.

Vierailija
4/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan väsytä, ihanaa kun saa joka aamu nukkua pitkään, on joka päivä sellainen virkeä ja terve olo.

Vierailija
5/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua enimmäkseen ahdistaa. Liian vanha (54) töihin ja liian nuori eläkkeelle. 

Vierailija
6/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan väsytä, ihanaa kun saa joka aamu nukkua pitkään, on joka päivä sellainen virkeä ja terve olo.

Mua väsyttää, kun en saa edes nukkua. Naapurin lapsiperhe aloittaa ulinan ja hulinan joka aamu klo 7.

Vierailija
7/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 v ja työt loppui kun firmalta loppui tilaukset. Joulukuussa tulee täyteen kaksi vuotta työttömänä, Pakolliset työhakemukset ja kymmeniä niiden lisäksi. On haettu HR-asiantuntijasta tiskariin, ei tärppää. Samat fiilikset kuin aloittajalla, tehot oli päällä ensimmäiset 6 kuukautta, nyt käytännössä herään ja menen taas nukkumaan. Välissä tapahtuneesta ei välttämättä ole edes muistikuvaa. Jos nyt tulisi työhaastattelu, jäätyisin varmaan täysin.

Vierailija
8/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika tavallinen ja käsittääkseni ihan aivokemiaperäinen juttu. En muista enää sitä tarkkaa selitystä, mutta kysyin tästä joskus tekoälyltä, ja se selitti sen, miten kun aivot ovat aikansa tilassa jossa ei juuri erity ponnisteluun ja toisaalta palkkioon onnistuneesta suorituksesta liittyviä aivokemikaaaleja, niin koko systeemi menee sellaiseksi, että haluaa vaan levätä, säästää voimia. Ja jos tähän antautuu, kierre pahenee ja tulee entistä vaikeammasi saada aikaiseksi tehtyä mitään. Tekoäly ehdotti, että vaikka vähän keinotekoisesti asettaa itselleen pieniä tavoitteita, ja palkitsee itseään niistä, niin aivoissa pysyy motivaatioon ja palkkioon liittyvät järjestelmät terässä.

Mulla se auttoi, otin sellaisen itsehoitosovelluksen kuin Finch puhelimeen, ja laitoin sinne pieniä tehtäviä itselleni joka päivä. Ihan tyyliin pyykit, 40 min kävelylenkki, tee marjapiirakka, leivo sämpylöitä. Sovellus palkitsee aina kun saa tehtyä itselleen määriteltyjä tehtäviä, mikä tuntuu mukavalta. Tuo on periaatteessa ADHD- ja autistilapsille tarkoitettu sovellus, mutta minusta se on juuri aivan ihana siksi, se on niin myönteinen ja positiivinen eikä mikään ankara tuottavuus-appsi. 

Vierailija
9/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vasta 27 vuotias joten töitä olisi vähän pakkokin tehdä vielä. Mutta minnekkään ei kelpaa. Johtunee siitä että olen nainen ja ammattini miesvaltainen.

Edelliseen työpaikkaan tein kuukauden ilmaista työtä että uskoivat että osaan, sitten sain olla kaksi vuotta mutta irtisanouduin koska kokoajan oli asenne että sinä olet nainen niin sinä siivoat kaikkien muidenkin jäljet, miehet teki työt ja minä siivosin heidän jäljet omien töiden lisäksi. En ollut hakenut siivojan työhön joten hei hei. :D Samaan aikaan minun kanssa tuli mies hakijakin ja se pääsi heti palkoille. "Näkee päällepäin että on osaava jätkä." Tämä osaava jätkä sitten saikutteli joka kuukausi.

Noh enää en lähde ilmaiseen työhön jos ei uskota todistuksilla niin heidän häviö.

AP

Vierailija
10/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, väsyttää todella paljon. T3 arvo ihan alarajalla, samoin muutkin kilpirauhasarvot vidurallaan.

Vierailija
11/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä omasta tahdostani työttömäksi piakkoin. Uuvuin totaalisesti. En vain pysty enää. En ole aiemmin ollut työttömänä, joten pelottaa vaivunko kuvaamasi kaltaiseen tilaan ja valuuko koko elämäni viemäriin avioliittoa, taloa ym. myöten. Haluan kuitenkin uskoa, että kaikki kääntyy lopulta tämän notkahduksen kautta parempaan suuntaan.

Aikomukseni ei ole olla pitkäaikaistyötön, vaan lähden esim. yrittäjäksi, jos en saa uutta työtä (kuten minua on peloteltu). Toisaalta pelottaa ja toisaalta innostaa tuleva. Ideoita ja suunnitelmia on paljon. Nyt ensin kuitenkin lepään vähän, kun on vielä lomatkin pitämättä. Eli älkää pelätkö, en lepäile teidän muiden rahoilla, vaan ihan itse ansaitut lomat pidän pois ja sen jälkeen itse kustantamani karenssi edessä. Yhteensä 2,5 kuukautta maksan omasta pussistani tätä joutenoloa, toivottavasti sen jälkeen alkaa olla jo seuraavat askeleet selvillä. 

Vierailija
12/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe työttömyyttä masentavaksi, enkä usko olevani masentunut, mutta tylsistyttää kyllä. Mahdotonta jaksaa olla optimistinen, että vielä joskus töihin pääsisi.

Toimeentulotuki tuli maanantaina ja työttömyyskorvaus keskiviikkona, ja nyt jo tili lähes tyhjä. Ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin suurin osa meni, eikä taida pärjäämisen suhteen olla mitään ongelmaa, kun on oppinut ostamaan ruokaa varastoon, mutta aika näköalattomaksi se elämän kyllä tekee.

Vierailija
13/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, väsyttää todella paljon. T3 arvo ihan alarajalla, samoin muutkin kilpirauhasarvot vidurallaan.

Mulla myös väsymystä olin töissä tai en. Kuolettavaa väsymystä. Verikokeista ei löytynyt muuta kuin kilpirauhasarvot vähän koholla? alarajan? kumpi se on vajaatoiminnassa. Mutta lääkäri sanoi että niin vähän ettei kannata lääkitystä aloittaa. Kiva olisi löytää väsymykselle syy kun ei jaksa töitä tehdä mutta ei jaksa kotonakaan. Osa-aika työ olisi paras mutta nykyisin osa- aika työstä rangaistaan tuissa eikä silloin jäisi rahaa elämiseen. Töitä tekemällä kuussa jäisi siis vähemmän rahaa ja sitä on pelkillä tuilla eläessä jo niin vähän että ei jokapäivä ruokaa saa.

Vierailija
14/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri asuntoni maksettua ja vastike on 150e ja ansiosidonnainen on melko korkea, joten ajattelin nyt lomailla vuoden ja katsella sitten mahdollista töihin paluuta.

Vierailija
15/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Tässä juuri odotan työkkäristä soittoa 10:30, jolloin "päivitetään" taas kerran tilanteeni. Tämä on näytelmä, joka on käytävä byrokratia takia läpi. Olen 63-vuotias, ja en saa töitä ikäni ja sen takia, ettei paikkakunnalla työtä ole.

Irtisanotaan koko ajan työssäkävijöitä vaan lisää. Eläkeikä on minun kohdalle 65 vuotta, joten tässä sitä kärvistellään ja haetaan velvollisuudesta ja pienestä rahasta (595) töitä.

Muuten sama tilanne mutta saan jonkunlaista ansiosidonnaista. Itsellä on kaikenlaista puuhaa kun vain viitsii touhuta. Perintömökillä on traktori, auto ja hyvä autotalli ja peruna- ja kasvimaat. Auttelen kavereita tarvittaessa. Ei tämä työttömyys ole vielä masentanut, olen tyytyväinen joka päivästä jonka voin olla suht. terveenä. Voisin tehdä ihan mitä vaan pystyisin mutta eihän täällä ole kenellekään mitään. Ja varsinkin nuorten tilanne huolestuttaa.

Vierailija
16/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on näitäkin, joilla on kokemus molemmista asiaintiloista. Työttömyys/toimettomuus on myrkkyä ja hiukankin pitkittyneenä tuhoisaa. Itse menen tuohon tilaan jo kuukauden kesälomalla. 

Vierailija
17/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomuus aiheuttaa työttömänä tätä väsymystä ja masentuneisuutta. Ei ole rahaa terveelliseen ruokaan saatika syödä 5 kertaa päivässä jotain. Ei ole rahaa tehdä mitään tai käydä missään joten olet vain kotona tai käyt kävelyllä. Kaverit käy kaljalla. Itse jään kotiin kun siinä yhdessä kaljassa menisi viikon ruuat. Mietit voiko suihkugellillä pestä vaatteita koska on valittava ruoka tai pesuaine. Tätä listaa voisi jatkaa mutta pointti tuli selväksi. Masentuuhan kuka vaan kun elämä on selviytymistä. Rahalla siis voi ostaa onnea.

Vierailija
18/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro.17 jatkaa ettei tule väärinkäsityksiä. Yritän päästä töihin mutta omalla alalla niitä on todella vähän tarjolla ja jos on niin se on kilpajuoksua parhaiden kesken kuka pääsee. Uuteen ammattiin hankala kouluttautua kun ei ole rahaa käydä koulua.

Vierailija
19/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Hönö Keijo. Pilasit teidän porukan maineen palstalla. 

Teidän porukalla ei ole mitään syytä mennä tallettamaan huumerahaa pankkiin käteisenä. Pikku bisneksiä. 

Vierailija
20/41 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönö Keijon vaimo hakee sossusta permanettirahaa. Siellä ei uskalleta sanoa ei. 

Teidän porukan maine on mennyt. Itsepä tulit hönöilemään palstalle ja pilasit teidän maineen.