Kansanedustajien palkkiot nousevat!
Kansanedustajien palkkiot nousevat, kertoo Eduskunta tiedotteessaan. Asiasta päätti eduskunnan palkkiotoimikunta 1. syyskuuta pitämässään kokouksessa.
Korotukset tehdään 1. lokakuuta 2025 seuraavasti: ensimmäisen kauden kansanedustajan palkka nousee nykyisestä 7137 eurosta 7637 euroon. Vähintään neljä, mutta alle 12 vuotta kansanedustajana toimineen palkka nousee 7494 eurosta 79944 euroon. Kansanedustajan, joka on toiminut edustajana vähintään 12 vuotta, palkka nousee 7993 eurosta 8398 euroon.
Eduskunnan puhemiehen palkka sen sijaan nousee 14 448 eurosta 15 315 euroon ja varapuhemiehillä 11 266 eurosta 11 942 euroon.
Kommentit (38)
Jaaha, rahat ei olekaan ihan lopussa💩💩💩💩💩💩💩💩💩
Nouseehan minunkin eläkkeeni noin 20 eurolla kuukaudessa! Kyllä kannattaa lisätä kulutusta ja äänestää persuja!
Jos mä teen mokia töissä, mä saan potkut. Nämä saa roimat korotukset. En saatana ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
eli ei kannata olla yli 12 vuotta edustajana kun palkka tippuu yli 70 000 eurolla kuukaudessa.
Kiinnitin huomiota samaan kirjoitusvirheeseen. 🤣
Ei voi olla totta. Eikö rahojen pitänyt olla loppu?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä teen mokia töissä, mä saan potkut. Nämä saa roimat korotukset. En saatana ymmärrä.
Jallitushallitushan tämä on ollut alusta asti.
Eräs talousasiantuntija nauroi, että lisäävät eräitä kuluja, ja laittavat siirtymäaikoja, että eivät näy tuloksessa sinä aikana kun he ovat hallituksessa.
Se on helppoa kun itse voivat määrätä palkkansa eikä kellään ole minkäänlaista valtaa sitä vastaan.
nämä tappelevat klownit ei oo mitään palkankorotuksia ansainneet, mutta rahaa on ni pitäähän sitä itelle vähän laittaa
En siis käräytäkään yhtään työtöntä lisäansioista. Ihan sama.
Näyttäisivät nyt esimerkkiä kansalaisille päättämällä luopua palkankorotuksista.
Kansanedustajat päättävät itse palkkioistaan. Missä muualla työntekijä voi omalla päätöksellään saada palkankorotuksen?
Menee kyllä lopullisesti usko oikeudenmukaisuuteen! Eivätkö he tajua, että joukkoja johdetaan edestä ja omalla esimerkillä. Vaan pakkohan se on ottaa itselleen lisää, kun joku "palkkiotoimikunta" tyrkyttää. Miten kehtaavat ja kyllähän ne kehtaa.
Orpolle yli 1000€ lisää kuussa, Purralle 900€.
Millä ansioilla?!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2e02749c-53ad-475d-92a3-f1d494847…
Ovat tunarit tuhonneet koko Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat päättävät itse palkkioistaan. Missä muualla työntekijä voi omalla päätöksellään saada palkankorotuksen?
Ei se ihan noinkaan ole. www.parliament.fi
Toki kaikenlaista "lobbaustahan" tuossakin sitten harjoitetaan.
"Palkkiotoimikunta vahvistaa edustajanpalkkioiden määrät
Palkkiotoimikunnan puheenjohtajan ja kaksi muuta jäsentä, joista kukaan ei voi olla kansanedustaja tai eduskunnan virkamies, valitsee eduskunnan puhemiehistö neljäksi vuodeksi."
Ja 27 000 lasta lisää tiputetaan köyhyyteen. Oksennan.
Aika maltilliset korotukset, reilusti alle 10%. Melkein sama kuin mitä me tessiläisetkin saatiin?
Varsinkin kun katsoo kuinka hienosti asiat rullaa kohti aina vaan parempaa hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Palestiinan lapsien ei sentään tarvitse kärsiä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
On tämä sietämätöntä. Nopealla ja varovaisella laskulla tähän löytyi ykskaks miljoona.
200 x 500 x 12 = 1 200 000 €
eli ei kannata olla yli 12 vuotta edustajana kun palkka tippuu yli 70 000 eurolla kuukaudessa.