Onko luottokorttien käyttö miinus, kun hakee asuntolainaa?
Näkivät positiivisesta luottorekisteristä, että on kaksi luottokorttia, joissa molempia oli käytetty noin 150 euron edestä. Sanoin, että olen käyttänyt, mutta annan maksun mennä sitten yhdessä erässä eli maksan 100 prosenttia heti ensimmäisenä maksupäivänä.
Pitäisiköhän alkaa maksaa suoraan pankkitililtä käyttämättä Visaa? Voisin kyllä niinkin tehdä. Luottokortin käyttö on nyt vaan ollut sellainen tapa.
Sitten lainaneuvottelun alussa tarjosivat nykyistä pankkikorttia parempaa versiota, jossa olisi VISAn lisäksi myös Mastercard, paremmat turvat ja vakuutukset, joten luottokortin käyttö on kai sittenkin OK. :-)
Tällaisia minä vaan pohdin.
Kommentit (7)
Ei mulla ainakaan ollut ongelmaa että oli molemmat Master ja Visa ja luottoraja kummassakin 2500;- eli yht. 5000;- jota ei kyllä sillä hetkellä ollut yhtään käytetty. Mutta on mullakin luottokortti usein käytössä, kaikissa nettiostoksissa, matkoissa, lennoissa, Foodorassa ym mutta maksan käyttämäni summan yleensä jo samana päivänä tai parin päivän sisään takaisin.
Minulla useita luottokortteja, lähes satatonnia luottorajat yhteensä. Muttei tietenkään yhtään maksamatta. Ei lainahakemukseen mitenkään vaikuttanut.
Tavallisille pulliaisille pankki laskee maksimimäärän velkaa, joka voi olla. Jos sulla on luottokortteja, autolainaa, kulutusluottoja tai muuta, niin ne vähentää esim. asuntolainan maksimimäärää. Luottokortit lasketaan yleensä, vaikka niitä ei käyttäisi. Pankit myös mielellään vaihtaa oman pankin kortteihin. Luottokortit on niille hyvä business.
Kyllähän se vähän kertoo siitä että rahankäyttö ei ole ihan täysin hallinnassa kun luotolla höylätään menemään vaikka ne pystyisikin sitten palkkapäivänä maksamaan..
Asuntolaina on kuitenkin pitkäaikainen uusi kulu niin helposti siinä käy sitten niin ettei rahat enää riitäkään maksamaan lainaa sekä kortteja. Itse en kyllä käyttäisi luottoa mihinkään ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen jos meinaa isompaa lainaa hakea ja tilille on syytä olla kertynyt reippaasti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisille pulliaisille pankki laskee maksimimäärän velkaa, joka voi olla. Jos sulla on luottokortteja, autolainaa, kulutusluottoja tai muuta, niin ne vähentää esim. asuntolainan maksimimäärää. Luottokortit lasketaan yleensä, vaikka niitä ei käyttäisi. Pankit myös mielellään vaihtaa oman pankin kortteihin. Luottokortit on niille hyvä business.
Tuo ei ollut tullut mieleen, että ne luottokortit voisi vaikuttaa asuntolainan (luoton) maksimimäärään. Sitten pankki kuitenkin tarjoaa luottorajan nostoa... En ole sellaiseen tarttunut, kun vähempikin riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän kertoo siitä että rahankäyttö ei ole ihan täysin hallinnassa kun luotolla höylätään menemään vaikka ne pystyisikin sitten palkkapäivänä maksamaan..
Asuntolaina on kuitenkin pitkäaikainen uusi kulu niin helposti siinä käy sitten niin ettei rahat enää riitäkään maksamaan lainaa sekä kortteja. Itse en kyllä käyttäisi luottoa mihinkään ainakaan viimeiseen puoleen vuoteen jos meinaa isompaa lainaa hakea ja tilille on syytä olla kertynyt reippaasti rahaa.
Miten väärässä oletkaan. Nettiostoksissa, lennoissa, marjoissa aina luottokortti ensisijainen maksuväline!
Ei ole.
Hoidat velkasi.