Kokemuksia selektiivisestä mutismista?
Kommentit (9)
Aikuisen vai lapsen?
Lapsella pitää tehdä laaja-alaisesti tutkimuksia syistä. Aikuisella käytös vakiintuneempaa.
Tunsin vuosia sitten tällaisen teini-ikäisen. Ei suostunut puhumaan kellekään muulle kuin äidilleen yhtään mitään, paitsi jos oli ihan pakottava tarve, ja silloinkin kommunikoi hiljaa ja yhdellä sanalla välttämättömimmän, esim. "nälkä" tai "ovi", ja näistä piti sitten yrittää tulkita, että mitä ruokaa, tai haluaako oven auki vai kiinni. Otettiin huostaan kouluvaikeuksien ja muiden ongelmien vuoksi. Huostaanoton aikana yritettiin nuorisopsykiatrialla selvittää yhtä ja toista, mutta itsepintaisesti istui joka tapaamisella 45 minuuttia täysin hiljaa, niin eihän siitä mitään tuloksia syntynyt. Olisi varmasti ollut apu tarpeen jo paljon aikaisemmassa ikävaiheessa. Tuppasi uppoutua tosi paljon ruutujen ääreen, koska niiden kanssa pystyi kommunikoimaan kirjoittamalla tai katsoa videoita, niin ei tarvinut puhua. Sääliksi kävi niin rajattu elämä, koska kyllähän nuorella ihmisellä joskus se on edessä, että äidistä aika jättää. Toivottavasti on siihen mennessä löytänyt jonkun toisenkin ihmisen, kenelle puhua.
Naisilla yleistä. Juttelevat ja kikattavat jännä miehille ja gigoloille mutta kun minä tulen juttusille niin hiljaista tulee..
Asumme ulkomailla, tyttärelläni on. Puhui viimeksi 6-vuotiaana, on pian 12-vuotias. Mistään lääkkeistä, psykiatreista, psykologeista ei ole ollut apua. Tästä on tietoa ja asiantuntemusta enemmän Yhdysvalloissa, täältä emme ole merkittävää apua saaneet
Vaimolla on tätä. Pälättää 24/7 mutta menee ihan mykäksi kun laitan munaa sille suuhun.
Minulla tälläinen valikoivaa mutismia käyttävä 17v. poika, taustalla toki lievä kehitysvamma, joka osittain selittää käytöstä. Kotona kommunikoi hyvin puheella, aihepiirit tosin pysyttelee mielenkiinnon kohteissa ja kysyttäessä saattavat asiat "poikkoilla" aiheesta toiseen ja on innokas kyselemään asioita kyllästymiseen saakka... Koulussa ei puhu mitään, vaikka ympäristö ja ihmiset ovat tuttuja, esim. alakoulussa oli 6 vuotta samassa pienryhmässä, eikä siltikään heidän kanssa puheella kommunikoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla on tätä. Pälättää 24/7 mutta menee ihan mykäksi kun laitan munaa sille suuhun.
Omallani samaa mutta alkaa huutamaan kun vaihdan kakkoseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omallani samaa mutta alkaa huutamaan kun vaihdan kakkoseen.
Omani on hiljaa
Tosin on kylmä
Minulla on ollut tällainen opiskelija ammattikoulussa. Hän puhui muutamille luokkatovereilleen ja minulle, useimmille ei puhunut mitään.