Onko täällä kokemusta hajuharhoista?
Oon kärsinyt vuosia ja nyt sain selvyyden. Luulen että kärsin niistä. Haistan ympärilläni joskus pahan hajun jota muut ei haista. Tää vaikuttaa mun sosiaalisiin suhteisiin paljon. Oon ujo tän asian takia ja vetäytyvä. Oon luullut pitkään että haju on lähtöisin musta mutta huolehdin hygieniasta hyvin. Mä en tiedä saako tähän apua
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Ei ole vaarallista mutta kiusallista kun ei tiedä onko aistihavainto oikea vai ei.
Menetin koronan myötä hajuaistini lähes kokonaan vuonna 2021, ja jäljelle jäi (usein) epämiellyttäviä harha-aistimuksia. Tuntuu että haisen hielle, vaikka olen puhdas.
Aikani tilannetta tarkkailtuani totesin, että jahans, tämä ei ole todellista, joten jatkoin elämääni normaaliin tapaan. Tai niin normaaliin tapaan kuin nyt voi jatkaa, kun ruoat maistuvat kaikki melkein samalle. Mutta siis sosiaalisesti normaaliin tapaan.
Töissä kokoushuoneet haisevat pierulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Ei ole vaarallista mutta kiusallista kun ei tiedä onko aistihavainto oikea vai ei.
Miten selviydyt tilanteista? Eristääkö se sua muista? Ootko saanut mitään apua aiheeseen?
En ole edellinen, mutta menetin lähes koko hajuaistini koronaan 2021.
Miten selviydyin? Eihän siinä ollut mitään selviytymistä. Tajusin hyvin pian, että hajuaistimukseni ovat puuta heinää, joten jatkoin elämääni. Joitakin muutoksia toki tuli, kuten että pesupäivät katsotaan kalenterista sen sijaan että nuuhkisin omia kainaloitani. Olen myös ystävilleni kertonut tilanteestani ja pyytänyt, että jos haisen niin sanovat. Puolisoni osaa myös toimia hajuvahtina. Mutta tosiasiahan on se, että jos nyt muistaa käydä edes joka toinen päivä saunassa, eipä siinä ehdi kauheasti löyhkätä, eli ei ole pahemmin kitinöitä tullut. Ei, vaikka oma nenä sanoo joskus jotain ihan väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selviydyt tilanteista? Eristääkö se sua muista? Ootko saanut mitään apua aiheeseen?
En ole edellinen, mutta menetin lähes koko hajuaistini koronaan 2021.
Miten selviydyin? Eihän siinä ollut mitään selviytymistä. Tajusin hyvin pian, että hajuaistimukseni ovat puuta heinää, joten jatkoin elämääni. Joitakin muutoksia toki tuli, kuten että pesupäivät katsotaan kalenterista sen sijaan että nuuhkisin omia kainaloitani. Olen myös ystävilleni kertonut tilanteestani ja pyytänyt, että jos haisen niin sanovat. Puolisoni osaa myös toimia hajuvahtina. Mutta tosiasiahan on se, että jos nyt muistaa käydä edes joka toinen päivä saunassa, eipä siinä ehdi kauheasti löyhkätä, eli ei ole pahe
Mulla tää on pääasiassa uusien ihmisten seurassa kun jännitän. Ei voi oikein heiltä kysyä haisenko. Joka päivä käyn suihkussa ja pesen hampaat ja hammasvälit. Vaatteita pesen ja vaihdan. Varasin nyt vielä lääkäriajan. Tää vaiva hävettää mua. Vaikea puhua siitä
Ap
"Mulla tää on pääasiassa uusien ihmisten seurassa kun jännitän. Ei voi oikein heiltä kysyä haisenko. Joka päivä käyn suihkussa ja pesen hampaat ja hammasvälit. Vaatteita pesen ja vaihdan. Varasin nyt vielä lääkäriajan. Tää vaiva hävettää mua. Vaikea puhua siitä"
Tiedät jo, että vaiva on vain päässäsi ja/tai nenässäsi. Nyt alat vain toimia sen mukaan. Mitä lääkäri sille voisi tehdä? Ei mitään. Itsestäsi tuo muutos lähtee, ei lääkepurkista eikä kirurgin veisestä.
- Edelllinen (lainaukset eivät toimineet, joten kopioin tekstisi)
Eli tiedät, ettei mitään todellista ongelmaa ole. Toimi sen mukaan.