Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kokemusta hajuharhoista?

Vierailija
03.09.2025 |

Oon kärsinyt vuosia ja nyt sain selvyyden. Luulen että kärsin niistä. Haistan ympärilläni joskus pahan hajun jota muut ei haista. Tää vaikuttaa mun sosiaalisiin suhteisiin paljon. Oon ujo tän asian takia ja vetäytyvä. Oon luullut pitkään että haju on lähtöisin musta mutta huolehdin hygieniasta hyvin. Mä en tiedä saako tähän apua

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen hajuaisti on henkilökohtainen, samoin kuin vaikkapa kuulo, tunto ja näkö.

Karkea esimerkki voisi olla näkö. Joku näkee hyvin lähelle, toinen kauas ja kolmas näkee hyvin lähelle sekä kauas. Kaikki näkevät, mutta näkevät eri tavalla.

Vierailija
2/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen hajuaisti on henkilökohtainen, samoin kuin vaikkapa kuulo, tunto ja näkö.

Karkea esimerkki voisi olla näkö. Joku näkee hyvin lähelle, toinen kauas ja kolmas näkee hyvin lähelle sekä kauas. Kaikki näkevät, mutta näkevät eri tavalla.

NIin, no tää ei auta mua mun tilanteessa

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän kysymys. Jos yksi näkee hyvin, niin näkeekö hän harhoja?

Vierailija
4/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään. Eri asioilla on eri tuoksut. Menet mihin tahansa rakennukseen, kaikkialla on oma tuoksu, samoin uusissa huonekaluissa, tavaroissa, ihmisissä. Ihan kaikkialla. Useimmat eivät vaan käytä nenää muuta kuin tuulen halkomiseen.

Hyvä ja huono tuoksu ovat synnynnäisiä ja opittuja asioita. Niissäkin on vaihtelua.

Vierailija
5/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisään. Eri asioilla on eri tuoksut. Menet mihin tahansa rakennukseen, kaikkialla on oma tuoksu, samoin uusissa huonekaluissa, tavaroissa, ihmisissä. Ihan kaikkialla. Useimmat eivät vaan käytä nenää muuta kuin tuulen halkomiseen.

Hyvä ja huono tuoksu ovat synnynnäisiä ja opittuja asioita. Niissäkin on vaihtelua.

Eli asialle ei voi tehdä mitään? Joudun olemaan eristyksissä kotona?

Ap

Vierailija
6/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jo yhden edesmenneen iäkkään jolla oli harha jatkuvasta savun ja/tai palaneen hajusta, väitti että ihan jatkuva käry tulee mm. naapuriasunnosta vaikka siellä ei ollut ketään edes paikalla. Kukaan muu ei haistanut mitään eikä haju ollut todellinen muille kuin hänelle. Oli muistisairas ja siksi muutenkin jo kovin turvaton ja joutuikin sitten muun sattumuksen kautta osastohoitoon ja jäi sille tielle.

Vierailija
7/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt nenäkurkkulääkärillä? Muistan jonkun mediassakin olleen tapauksen että se pahan hajun haistaminen johtui jostain viasta.

Vierailija
8/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt nenäkurkkulääkärillä? Muistan jonkun mediassakin olleen tapauksen että se pahan hajun haistaminen johtui jostain viasta.

Proppu nielussa tai polyyppeja nenässä?

Vierailija
9/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyypit nenässä voi aiheuttaa tuota tai jotkut lääkkeet. Tosin jos otat lääkkeitä niin luulisi että sivuvaikutukset olisi tiedossa.

Vierailija
10/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taustalla aistiyliherkkyyksiä tai autisminkirjoa? Tuollainen kuvattu oirehdinta voi liittyä voi liittyä noihin. 

Vierailija
11/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lopetat vain haistelupakkomielteen ja alat tehdä asioita haistelematta. 

Vierailija
12/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin esivaihdevuosi-iässä hajuharhoja. Johtuivat estrogeenitasojen laskun vaikutuksista aivoissa. Yleisin harhahaju oli tupakan tuoksu. Meni ohi muutamassa vuodessa, kun aivot tottuivat alempiin estrogeenitasoihin.

Vierailija
13/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taustalla aistiyliherkkyyksiä tai autisminkirjoa? Tuollainen kuvattu oirehdinta voi liittyä voi liittyä noihin. 

Ei ole diagnospitu mulla autismia mutta luulen että olen aistiyliherkkä. Tää haju tulee sosiaalisissa tilanteissa. Kotona en haista. Mä yhdistän tän koulukiusaamiseen. Sen jälkeen alkoi. Kukaa  ei ole huomauttanut mulle että mä haisen pahalta.

Ap

Vierailija
14/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Ei ole vaarallista mutta kiusallista kun ei tiedä onko aistihavainto oikea vai ei. 

Vierailija
15/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Ei ole vaarallista mutta kiusallista kun ei tiedä onko aistihavainto oikea vai ei. 

Miten selviydyt tilanteista? Eristääkö se sua muista? Ootko saanut mitään apua aiheeseen? 

Ap

Vierailija
16/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin ihan jo siksi, että suljetaan pois vakavat asiat. 

Vierailija
17/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lääkäriin ihan jo siksi, että suljetaan pois vakavat asiat. 

Tää ollut jo vuosia mulla, eli tuskin on ainakaan aivokasvain, en oikein kehtaisi mennä lääkäriin. En kehtaa kellekään puhua tästä. Mä häpeän asiaa. Oon aika erakko asian takia. Luulin että mä haisen itse pahalta. Juttelin eilen chat gpt kanssa ja siltä kuulin ekaa kertaa hajuharhoista

Ap

Vierailija
18/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koin esivaihdevuosi-iässä hajuharhoja. Johtuivat estrogeenitasojen laskun vaikutuksista aivoissa. Yleisin harhahaju oli tupakan tuoksu. Meni ohi muutamassa vuodessa, kun aivot tottuivat alempiin estrogeenitasoihin.

Apua, tämä juuri on nyt minulla. Olen nyt pari viikkoa haistanut kotona tupakan hajua useita kertoja päivässä. Ensimmäiset esivaihdevuodeoireet tuli viime keväänä. 

Vierailija
19/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aamuisin herätessäni kuvittelen haistavani kahvin tuoksun, ehkä se on toiveunta.

Vierailija
20/26 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et. Se on oma päätöksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan