Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset luulevat, että olen hirveän herttainen ja sinisilmäinen

Vierailija
03.09.2025 |

Olen keski-ikäinen asiantuntijahommissa oleva nainen. Saan usein kuulla kehuja siitä, että olen niin hymyileväinen ja mukava, sosiaalinen, hyvää työilmapiiriä ylläpitävä ja joustava. Ja juu, varmasti olenkin kaikkea tätä. Viihdyn ihmisten parissa ja tykkään työstäni. 

Aina silloin tällöin kuulen kuitenkin ainakin rivien välissä, että jotkut pitävät minua hiukan sinisilmäisenä ja jotenkin... liian mukautuvana. Harvoin jaksan nostaa mitään äläkkää töissä ja kaihdan avoimia konflikteja. En ärsyynny kovin pienistä asioista. 

Se, että olisin jotenkin toisten vietävissä tai sinisilmäinen tai kaiken hyväksyvä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Usein mukavuuteni on laskelmoitua, eräänlainen strategia töissä. Minusta on esimerkiksi ihan arkijärkistä, että oman esihenkilönsä kanssa kannattaa olla suht hyvissä väleissä - hän ei ole erityisen hyvä pomo eikä muutenkaan ihminen jonka seurassa viihtyisin pakollista enempää, mutta minusta ei todellakaan kannata myöskään olla hankala ja haastaa ihmistä, jolla on valtaa tehdä elämästäsi todella hankalaa, jos haluaa. Sama pätee moneen muuhun asiaan ja tilanteeseen työpaikalla. Kohteliaisuus, kivat sanat ja auttaminen ovat mulle strategia toimia työyhteisössä - vaikka en minä näiden ihmisten kanssa esim. vapaalla haluaisi olla tekemisissä.

Työnantajan taholta on tehty viime aikoina heikennyksiä työehtoihin. Asia on herättänyt kiivasta keskustelua. Minä olen kertonut mielipiteeni asiasta, mutta en ole barrikadeilla. Sen sijaan huolehdin siitä, että otan nämä heikennykset ja vääryydet takaisin jossakin vaiheessa. Meillä voi olla muutaman päivän omalla ilmoituksella sairauslomalla - katselin jo kalenterista, että mihin kohtiin vuodesta otan nuo "ylimääräiset vapaat". Samoin ilmoitan tekeväni muutamana päivänä ylitöitä, vaikka tarvetta ei olisikaan - olen etänä, joten tämä on suhteellisen helppoa. Saan ihan hyvän rahallisen korvauksen. Koen itse, että näin me olemme työnantajan kanssa sujut, enkä itse katkeroidu heikennyksistä kuten monet muut.

Sanokaapa nyt, mitä mieltä te olette tästä? Tekeekö tällainen laskelmointi minusta psykopaatin vai onko tämä ihan normaalia ja meitä on muitakin, jotka näin käyttäytyvät? 

En ole oikeasti niin herttainen kuin jotkut töissä tuntuvat ajattelevan.  

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta. 

Vierailija
2/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa älykkään ihmisen toiminnalta. Ja myös aikuiselta - ei oman pomonsa kanssa tosiaan kannata riitaa haastaa. Töissä ollaan töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan samanlainen ja ihmiset pitää mua harmittomana ja jopa vähän yksinkertaisena. Kaikki mun toiminta on kuitenkin tarkkaan harkittua ja tukee mun omia etuja.

Vierailija
4/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. 

Vierailija
5/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalista älykkyyttähän tuo on, että työpaikalla ymmärtää, kenen kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän jaksan töissä mitään draamaa ja karsastan näitä "mä teen niin intohimoisesti tätä" -työntekijöitä, jotka tunteella paahtavat eteenpäin ja yleensä sitten saavat joko burn outin tai riitaantuvat jonkun kanssa dramaattisesti, kun firmassa tehdäänkin päätöksiä, jotka eivät miellytä. 

Tiedän monia, jotka suunnittelevat kalenteriinsa etukäteen ne sairauslomapäivät ja tsekkaavat kuinka paljon niitä voi pitää, että ei herätä huomiota. Kyllä se työnantajapuolikin tajuaa, että jos on tehty heikennyksiä työoloihin, niin todennäköisesti näin tulee käymään, että lyhyiden saikkujen määrä nousee.

Vierailija
6/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. En tosin ole laskelmoiva ihminen lainkaan vaikka tilannetajuahan sekin on, en vain jaksa puuttua ihan kaikkeen mitä ympärillä tapahtuu. En puutu toisten asioihin vaan keskityn omaan työhöni. Puolustautua osaan kyllä. Täytyy vain hyväksyä se elämä ympärillä. Minuakin on pidetty sinisilmäisenä ja helposti hyväksikäytettävänä mutta ei se haittaa, osaan sanoa ei kun on tarve. 

Vierailija
7/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan samanlainen ja ihmiset pitää mua harmittomana ja jopa vähän yksinkertaisena. Kaikki mun toiminta on kuitenkin tarkkaan harkittua ja tukee mun omia etuja.

Voin samaistua tähän. 

Vierailija
8/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sen pitäisi mennä. Osa ihmisistä ei ymmärrä ollenkaan hierarkiaa, eivätkä kunnioita sitä ollenkaan. Yleensä he syyttävät sitten muita. Osa kiihottuu siellä ylemmässä päässä olevista, sääliksi käy näitäkin.

Vierailija
9/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä väriset silmät sulla sitten on? Onko tuttavapiirissäsi paljonkin värisokeita?

Vierailija
10/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös toimin noin, ajattelen yksinkertaisesti niin, että työnteko on sitä, että kun pomoni tekee oman hommansa ja minä omani, molemmat hyödytään tilanteesta. Olen päässyt töissäni varsin kivaan asemaan tällä mentaliteetilla. Luotto ja joustot toimivat molempiin suuntiin. Ne draamaan ja riitelyyn keskittyvät eivät sitten ole niin tyytyväisiä, varmaan ihan syystä.

Vierailija
11/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toimin juuri noin. Lisää myös omaa viihtyvyyttä ja vähentää stressiä, kun muut ovat sitä mieltä, että kanssani on helppo toimia. En silti anna kenenkään kävellä ylitseni, mutta on helppoa kertoa oma mielipide tarpeen vaatiessa, kun muut pitävät valmiiksi fiksuna ja asiallisena. Valitsen taisteluni ja vähäpätöisemmissä asioissa luovin samoin kuin ap:kin kuvaili. Usein muut ryhtyvät tukemaan minua hankalissa tilanteissa.

Vierailija
12/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herttainen saa olla, mutta ei liian sinisilmäinen. Kaikkein paheksuttavimmst  luonteenpiirteet on suora tahallinen ilkeys, kieroilu ja haittojen ja vaikeuksien  aiheuttaminen toiselle. Hassua muuten,  että herttaista ja sinisilmäisyyttä voidaan paheksua enemmän, kun edellämainittuja pahoja piirteitä. 

Vierailija
13/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää huutaa kaikista vääryyksistä! Ja sitten tulee todistetuksi, että joo olet epävakaa. 

Vierailija
14/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös toimin noin, ajattelen yksinkertaisesti niin, että työnteko on sitä, että kun pomoni tekee oman hommansa ja minä omani, molemmat hyödytään tilanteesta. Olen päässyt töissäni varsin kivaan asemaan tällä mentaliteetilla. Luotto ja joustot toimivat molempiin suuntiin. Ne draamaan ja riitelyyn keskittyvät eivät sitten ole niin tyytyväisiä, varmaan ihan syystä.

Tähänkin osaan samaistua. Kannattaa olla aito ja luotettava ihminen. 

Vierailija
15/17 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä sitten voi kostosaikuttaa niin, ettei se herätä epäilyksiä tai huomiota?

Vierailija
16/17 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitä sitten voi kostosaikuttaa niin, ettei se herätä epäilyksiä tai huomiota?

Mä pidän kolme vapaata syksyllä ja kolme keväällä. Ei ole herättänyt huomiota.

Vierailija
17/17 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Vetäytyminen draamasta, ystävällisyys, herttaisuus ja joustavuus nähdään sinisilmäisyytenä ja yksinkertaisuutena. Näkisivätpä vain ajatuksiini.

Terveisin herttainen nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi