Miksi amerikassa ...
....piha näyttää usein ainakin asunnon etsintä ohjelmissa olevan pelkkää nurmikkoa ilman puita tai mitään istutuksia? Onko tälle joku käytännön syy? Vai vaan erilainen kulttuuri/kauneusnäkemys? Suomessa harvoin näkee omakotitaloa, jossa piha olisi pelkkää tasaista nurmikkoa ilman puita tai istutuksia.
Kommentit (9)
Eikös siellä ole usein niitä HOA-yhdistyksiä, joka määrää mitä ihmisten pihoilla saa olla. Ei tietenkään kaikkialla, mutta niistä olen kuullut kauhujuttuja.
Ehkä sen keinonurmen alla ei ole muuta kuin soraa? Asfalttia -))? Se nurmikko on muuten usein maalattu siihen maahan. Se muovinurmikko voi olla jo kymmeniä vuosia vanha ja hyvä tapa on et maalataan vihreeksi aika ajoin.
Siis Yhdysvalloissa?
Yksi käytännön syy tulee mieleen, ja se on rotat.
Siellä roskat haetaan tavallisesti kerran viikossa, jolloin kiinteistön haltija vie roskat usein jo edellisenä iltana tien viereen odottelemaan noutoa.
Lyhyessä ruohossa rotilla on vähemmän piilopaikkoja, joten niille on riskialttiimpaa käydä nauttimassa roskista.
Eli lyhyt nurmi on siistimpi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole usein niitä HOA-yhdistyksiä, joka määrää mitä ihmisten pihoilla saa olla. Ei tietenkään kaikkialla, mutta niistä olen kuullut kauhujuttuja.
Tämäkin. Ja vaikka ei olisi yhdistystä, naapuripaine toimii.
Täällä on punainen tupa, järven ranta ja perunamaa. Jenkeissä sama jokaisen kansalaisen toiveidylli on okt, valkoinen aita ja vihreä pihanurmi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on punainen tupa, järven ranta ja perunamaa. Jenkeissä sama jokaisen kansalaisen toiveidylli on okt, valkoinen aita ja vihreä pihanurmi.
Ei ole minun toiveidylli ollut koskaan
Vierailija kirjoitti:
Joo on. Mitään ei saa tehdä, että piha näyttäisi yhtään persoonalliselta. Istutukset/epäsiisti nurmikko kuulemma laskevat talon ja alueen arvoa. Liika kasvusto houkuttelee eläimiä (hyi yök t: amerikkalaiset). Rikkeistä sakotetaan, ja jos on tarpeeksi kummallinen muiden naapureiden mielestä, niin ulossavustamisia on tapahtunut. Myös esimerkiksi vääränlainen vaja, lasten lelut, pyörät ym ovat "rumia", joten niitäkään ei saisi näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun toiveidylli ollut koskaan
No ei minunkaan, mutta ymmärsit varmaan jutun juonen.
Kiinnostaisi minuakin,onko kellään kokemusta tai tietoa?